Unison Research Triode 25 versterker met HEF Reference 1 klinken niet.

Started by woudvogel, April 29, 2017, 21:46:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

woudvogel

Hallo mensen.

Ik ben geen kenner van hifi apperatuur en heb voor bij mijn Treode 25 buizenversterker een set KEF Reference 1 speakers gekocht. Nu ik er een week naar geluisterd heb klinken ze toch wel erg vlak en schriel. Kan iemand mij vertellen wat wel goed samen gaat met deze versterker?

kermy

Beste Woudvogel,


Je geeft wat weinig info, dus maar eens op de site van de importeur gekeken, daar vind ik dit,
Pentode-stand

In Pentode-stand is het vermogen bijna 50 watt per kanaal, en dat geeft de versterker genoeg kracht om een relatief breed scala aan luidsprekers aan te kunnen sturen. Koppel hem niet aan ongevoelige luidsprekers in een grote ruimte, maar als de weergevers een gevoeligheid hebben van 89dB of hoger kun je met deze versterker in elke gemiddelde huiskamer uit de voeten. In deze configuratie klinkt de Unison Research gecontroleerd, relatief neutraal en mooi gedetailleerd.

De versterker heeft een fraaie balans tussen het vloeiende/muzikale van een buizenversterker en de grip die krachtige transistorversterkers op de muzikale materie kunnen hebben. Die combinatie is ideaal voor muziekliefhebbers die zowel van subtiele kamermuziek houden als van pop en jazz waarvoor veel elektronica ingezet is.

Naar triode

Zet de kleine chromen schakelaar in de Triode stand en je hoort twee dingen gebeuren: het vermogen daalt tot bijna 25 watt per kanaal, waardoor er een fractie van de strakheid van de elektronische bas wordt ingeleverd, en tegelijkertijd wordt de kamermuziek nog verfijnder en tastbaarder.

Eindtrap: push-pull, ultralinear, Class-AB
Vermogen: ongeveer 50 watt per kanaal (in Pentode stand ongeveer
25 watt per kanaal)
Triode configuration
Output impedantie: 6 Ohm
Input impedantie: 47 kOhm / 50 pF
Negatieve feedback:   5 dB or 1.8 dB
Buisbezetting: 2 x ECC83 (12AX7) 1 x ECC82 (12AU7) 4 x EL34 (6CA7)
Stroomverbruik: 300 watt max
Zekeringen: T6.3A van 100V tot 130V T3.15A van 220V tot 250V
Afmetingen bxdxh: 30 cm x 45 cm x 20cm
Gewicht: 20 kg

De vragen zijn dus, word het beter als de versterker naar penthode stand gezet word?
Ook de feedback kun je instellen op twee standen, geeft dit verschil?
Hoe groot is de kamer waarin gespeeld word?
Al een andere speaker op de versterker gehad?

Ik zag ook dat er speakers aanbevolen worden met een wat hoger rendement, die van de Kef komt op 85dB, wat best wel aan de lage kant is. Tevens is de Kef een drieweg systeem met een dito filter. De opzet van dit filter bepaalt ook in hoge mate hoe de speaker presteert aan een buizenbak met een uitgangs impedantie van 6 Ohm.

Met vriendelijke groet,

Kermy

twani

Interessant technisch verhaal maar ik zet in dit geval vol ín op akoestiek en plaatsing.

Zolang je geen partyvolumens ambieert is vermogen zelden hét probleem.

kermy

Quote from: twani on April 30, 2017, 14:00:10
Interessant technisch verhaal maar ik zet in dit geval vol ín op akoestiek en plaatsing.

Zolang je geen partyvolumens ambieert is vermogen zelden hét probleem.

Kan ook zijn, vandaar de vraag hoe groot de kamer is waar in gespeeld word. Maar bij een buizenbak is de eventuele combinatie met een lage impedantie van een speaker samen met een laag rendement een killer.

Ik kan er over meepraten met jarenlange 300B versterkers en weer al 11 jaar een 2A3. Werkt het dan is er magie. Anders is het gewoon jammer.
Het ging de topic starter ook niet over de luidheid maar over dat het geluidsbeeld een schril karakter heeft. Dat doet vermoeden dat er een laag probleem is.

Met vriendelijke groet,

Kermy

twani

Quote from: kermy on April 30, 2017, 15:33:18
Kan ook zijn, vandaar de vraag hoe groot de kamer is waar in gespeeld word. Maar bij een buizenbak is de eventuele combinatie met een lage impedantie van een speaker samen met een laag rendement een killer.

Ik kan er over meepraten met jarenlange 300B versterkers en weer al 11 jaar een 2A3. Werkt het dan is er magie. Anders is het gewoon jammer.
Het ging de topic starter ook niet over de luidheid maar over dat het geluidsbeeld een schril karakter heeft. Dat doet vermoeden dat er een laag probleem is.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Ik heb hier best lang 300B gehad op 86dB.  Dat klonk rijk, vol en diep. Óók op flink volume trouwens nog. Zal wel goede match geweest zijn.

KayaRahnee

Quote from: woudvogel on April 29, 2017, 21:46:10
Hallo mensen.
Ik ben geen kenner van hifi apperatuur en heb voor bij mijn Treode 25 buizenversterker een set KEF Reference 1 speakers gekocht. Nu ik er een week naar geluisterd heb klinken ze toch wel erg vlak en schriel. Kan iemand mij vertellen wat wel goed samen gaat met deze versterker?

Misschien eens situatie schetsen door foto ('s) te plaatsen en beschrijving opstelling (ruimte achter speakers, tussen zijmuur en speakers, luisterplaats, alsook akoestische voorzieningen).

Heb hier ook zoiets gehad:
Buizenversterker op speakers A, schel geluid met weinig body.
Zelfde buizenversterker in zelfde ruimte (akoestiek) maar andere speakers, een wereld van verschil.
(Waarmee ik nu niet heb gezegd dat dit bij jouw ook de oplossing zal zijn.)

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kingpin

Quote from: kermy on April 30, 2017, 15:33:18
Het ging de topic starter ook niet over de luidheid maar over dat het geluidsbeeld een schril karakter heeft. Dat doet vermoeden dat er een laag probleem is.
Welk "laag" uit een KEF 1 ?
Misschien mist ie dat wel ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

woudvogel

Ik heb alle sugesties opgevolgd, het schrale geluid blijft. Heeft iemand een goede sugestie voor een versterker die samen met de kef 1 speakers wel een warm geluid zal geven?

Erik

De KEF's die ik heb gehoord, de kleine modellen dan, vond ik altijd klinken zoals jij zegt.
Vraag me af of een andere versterker jou de gewenste verandering gaat geven denk eerder aan andere speakers.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Peerless Monster

Quote from: woudvogel on May  4, 2017, 20:08:51
Ik heb alle sugesties opgevolgd, het schrale geluid blijft. Heeft iemand een goede sugestie voor een versterker die samen met de kef 1 speakers wel een warm geluid zal geven?

Definieer warm geluid. Kefs zijn geen watjes in het hoog en kunnen met de verkeerde versterking schel klinken. Daarnaast klinken ze waanzinnig met een goed uitgekozen versterker. Ik heb altijd met veel liefde en plezier gespeeld met een Denon AVC-A1SR... weleens te koop via mp. Klinkt zoals het moet klinken..., grote voordeel: je hebt ook de mogelijkheid voor surround 😄
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

KayaRahnee

Quote from: woudvogel on May  4, 2017, 20:08:51
Ik heb alle sugesties opgevolgd, het schrale geluid blijft. Heeft iemand een goede sugestie voor een versterker die samen met de kef 1 speakers wel een warm geluid zal geven?

Je gaat er dus van uit dat de versterker het "schrale" geluid veroorzaakt ... vanwaar deze conclusie?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

erik s.

Kijk eens of je bv een Musical Fidelity A5 kunt lenen, genoeg ballen voor de Kef en enigszins warm.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

vanzomereng

Ik zou eerst maar eens proberen om bij 1 luidspreker de 2 draden v/d luidsprekerkabel
om te zetten/om te polen.   
Als dit niet helpt mogen de expert hier verder maar op schieten met hun oplossingen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

KayaRahnee

Quote from: VANZOMERENG on May  6, 2017, 07:21:54
Ik zou eerst maar eens proberen om bij 1 luidspreker de 2 draden v/d luidsprekerkabel
om te zetten/om te polen.   
Als dit niet helpt mogen de expert hier verder maar op schieten met hun oplossingen.

Snuggere opmerking.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

djoeri

Misschien overbodig maar De kef reference heeft twee link draaiknopen achterop, als je singlewired draait dan moet je beide knoppen links om draaien dan zijn hoog en laag gelinkt, draai je ze rechts om dan kun je de speakers bi-wired aansluiten. Tevens leveren ze twee basreflex poorten mee die je kunt wisselen voor dichterbij de muur of verder af, beide eens proberen.

Gr Djoeri

HuubF

Ik kan me niet voorstellen dat die Kef's slecht klinken als er iets fatsoenlijks voor zit. Het lijkt me logisch om er eens een stevige transistorversterker voor te zetten om te kijken wat er dan verandert.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

KayaRahnee

Uit de beschrijving van Unison Research zelf:

Koppel hem niet aan ongevoelige luidsprekers in een grote ruimte, maar als de weergevers een gevoeligheid hebben van 89dB of hoger kun je met deze versterker in elke gemiddelde huiskamer uit de voeten.

Bij gevoeligheid KEF speaker van 85dB (2.83V/1m) zou de UR misschien niet de ideale match zijn voor de KEF's.

Vraag me ook af hoe TS aan zijn keuze is gekomen ...  versterker/speaker combinatie voor aankoop beluistert/beoordeelt?

Vind trouwens dat TS buiten "Ik heb alle suggesties opgevolgd" (welke suggesties?) nog niet veel antwoorden heeft gegeven.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Markus2

Wat is er veranderd ten opzichte van de situatie vóór de probleembeschrijving?

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

KayaRahnee

Quote from: Markus2 on May  7, 2017, 14:39:03
Wat is er veranderd ten opzichte van de situatie vóór de probleembeschrijving?
Groet, Mark

TS toont niet de minste interesse.
De woudvogel blijkt een koekoek te zijn ... legt zijn ei ergens en laat de rest aan anderen over.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.