Discussie over forum discussieren en modereren

Started by simsatit, January 13, 2017, 23:36:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

#75
Ik begrijp niet waarom er na zoveel jaar forum 'nog' geen concensus is vwb regelvoering. ::)

Het veelvoudig bespreken en aanpassen leid alleen maar tot 'onrust' ....dat moge duidelijk zijn. ;)





Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February  8, 2017, 11:59:57
Ik begrijp niet waarom er na zoveel jaar forum 'nog' geen concensus is vwb regelvoering. ::)
Zelfde als met de echte wetten van het land, zodra er wetten zijn, zijn er legers personen die de mazen opzoeken, op de lijntjes gaan manouvreren etc.

scrutinizer

#77
Quote from: Kjelt on February  8, 2017, 12:05:12
Zelfde als met de echte wetten van het land, zodra er wetten zijn, zijn er legers personen die de mazen opzoeken, op de lijntjes gaan manouvreren etc.

.....filtert zich vanzelf uit. ;)

Nu vraag je ook aan deze personen hoe tot een concensus te komen.........

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

twani

#78
Quote from: Kjelt on February  8, 2017, 10:47:16
Omdat we dit in het verleden al eens hebben gedaan wat kort gezegd een beetje uiit de hand is gelopen, niet echt voor herhaling vatbaar.
Degene die een ban krijgt kan altijd om uitleg vragen per email of pm en deze ook krijgen. Mocht hij het er niet mee eens zijn kan hij protest aantekenen met onderbouwing en dan wordt dat
ook besproken. Echter de bans gaan nogmaals niet over 1 nacht ijs, er gaat overleg aan vooraf en ook achteraf worden sommige zaken nabesproken en zelfs zoals onlangs is gebeurd terug gedraaid omdat een meerderheid van de admins tot andere gedachten is gekomen. Dat is zoals het werkt en voorkomt spontane ondoordachte beslissingen.

Daarnaast zullen we bij een dergelijk concreet voorbeeld, om onze besluitvorming te kunnen uitleggen, onze eigen regels moeten gaan overtreden,
namelijk informatie uit emails en pm's delen met het forum om inzicht te geven waarom we tot bepaalde besluiten zijn gekomen. Dan komt er ook een naming and shaming bij kijken want sommige emails zijn echt niet mals (ik heb het nu niet expliciet over de laatste bans voor de goede orde). Dat doen we dus ook niet.

Het grootste probleem bij een forum is dat je het nooit iedereen helemaal naar de zin kunt maken.
Het is en blijft altijd een compromis tussen wat de een wil en de ander wil. Als niemand het meer naar zijn zin heeft loopt het forum leeg, gezien de grote hoeveelheid tevreden gebruikers denk ik dat we het goed doen.

Als er goede ideeen zijn hoe we zaken anders kunnen aanpakken dan staan we daar altijd voor open.

Naar aanleiding van mijn laatste ban op 08-01 vroeg ik Christiaan per PM mijn postings nog eens na te  lezen om nog eens nader te bezien hoe terecht de gegeven ban was. 

Moet nog antwoord krijgen.

Is dat de dialoog waar jullie zo prat op gaan?

Bas Akkerman

Quote from: chansig on February  8, 2017, 11:36:53
@Bas: Ja eigenlijk wel duidelijk:

Regels zijn duidelijk. Er is altijd wel iemand die ergens wat van vindt. Lange tenen, korte tenen...mijn inziens allemaal leuk om over te hebben maar compleet zinloos. Als iemand een grens overgaat is het een waarschuwing/ban.

Dat mensen met weggaan "dreigen" of daadwerkelijk uitvoeren. Het zij zo...is jammer. Maar als je het ergens niet leuk vindt dan ga je weg. Simpel toch ? Als mensen mij verwijten dat ze weggaan door de wijze waarop ik post ? Nou dan trek je je conclusies en ga je naar een plek waar je me niet meer tegenkomt. Succes....ben overal bijna wel te vinden.  :D

Iedereen vindt overal wel wat van...links, rechts....het zal. Enige wat ik lastig vind is dat er vanuit het mod team de afgelopen week gesuggereerd wordt dat iemand bv niet mag herhalen. Als dat zo is....maak er een regel van. Of het zinvol is om te herhalen, is niet om aan het mod team om te bepalen. Dat een ander het vervelend/irritant vindt ? Dat kan....geef dat dan maar aan. Mijn inziens niets ontwrichtends aan.

Wat mij betreft dus allemaal vrij simpel. Ik neem mijn verantwoordelijkheid wel....kan ook prima in de spiegel kijken.....weet ook dondersgoed wat een post kan doen bij een ander.....vind het op momenten leuk om op een bepaalde manier te posten....allemaal keuzes die ik maak. En als een mod vindt dat ik te ver ga, dan hoop ik dat het lid tegen wie ik het heb me dit al heeft laten weten.

Gr. Hans


Mag ik het zo samenvatten dat leden je manier van posten moeten accepteren én dat je ervoor open staat als een lid aangeeft dat hij jouw manier van posten vervelend vindt? Er zit dus voor jou zowel verantwoordelijkheid bij degene die post als de ontvanger? En zo ja, hoe gaat het dan verder? Voor mij komt het wat tegenstrijdig over, vandaar de vraag.

Daarnaast begrijp ik dat we op moeten passen met "zomaar" regels bedenken.

Quote from: Kjelt on February  8, 2017, 12:05:12
Zelfde als met de echte wetten van het land, zodra er wetten zijn, zijn er legers personen die de mazen opzoeken, op de lijntjes gaan manouvreren etc.

Precies, het gaat niet alleen om de regels, ook om de uitvoering. We hebben jullie input nodig om na te gaan of de regels en uitvoering nog passen. Zowel rücksichtslos de regels toepassen als met willekeur modereren leidt tot onrust.

Quote from: twani on February  8, 2017, 14:29:07
Naar aanleiding van mijn laatste ban op 08-01 vroeg ik Christiaan per PM mijn postings nog eens na te  lezen om nog eens nader te bezien hoe terecht de gegeven ban was. 

Moet nog antwoord krijgen.

Is dat de dialoog waar jullie zo prat op gaan?
Ik weet op dit moment even onvoldoende de situatie waar je op doelt. Gaan we zeker bespreken in de groep. Ook op de andere punten komen ik/wij uitgebreider terug. Morgen ga ik namelijk een paar dagen naar Zweden voor een toernooi, dus ik zal wat minder posten. Slechte timing dus. :turn:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

i2Paq

#80
Quote from: Bas Akkerman on February  8, 2017, 15:22:52
Ik weet op dit moment even onvoldoende de situatie waar je op doelt. Gaan we zeker bespreken in de groep. Ook op de andere punten komen ik/wij uitgebreider terug. Morgen ga ik namelijk een paar dagen naar Zweden voor een toernooi, dus ik zal wat minder posten. Slechte timing dus. :turn:

We praten over 8-1, niet over 8-2  ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

chansig

Quote from: Bas Akkerman on February  8, 2017, 15:22:52
Mag ik het zo samenvatten dat leden je manier van posten moeten accepteren én dat je ervoor open staat als een lid aangeeft dat hij jouw manier van posten vervelend vindt? Er zit dus voor jou zowel verantwoordelijkheid bij degene die post als de ontvanger? En zo ja, hoe gaat het dan verder? Voor mij komt het wat tegenstrijdig over, vandaar de vraag.

Men hoeft niets te accepteren. Maar iemand mag gewoon aangeven dat hij iets wat ik post niet leuk vindt. Ik maak geen keuze voor hun, ik maak een keuze voor mezelf. Dat betekent niet dat ik ga lopen schelden, tieren of wat dan ook. Wanneer ik die grens over ga weet je me vast wel te vinden. Als iemand een post van mij vindt zuigen dan mag dat toch? Benoem het maar. Of het klopt is een ander verhaal.

En verder eigenlijk niets. Kijk ik vind heel veel maar vind het weinig zinvol om mijn kijk tegen forummen en hoe ik hier in sta te gaan posten. Dat zal namelijk voor een ieder anders zijn. Ik deel wel eens een tik uit en krijg er wel eens 1 terug. Klaar toch ?

Toch een kleine inkijk hoe ik in mijn stoel zit te lezen en te posten:
Raphie vind ik altijd erg om te lachen...zie hem achter zijn laptop zitten...grote grijns op zijn gezicht als hij weer wat post. Nou dan is de scherpte van zijn post er bij mij al wel af. Zelfde bij Joris....stoom uit zijn oren en vlekken in zijn nek. Moet ik alweer lachen. En ik kijk of ik de kast nog wat hoger kan maken. Vervolgens maakte Joris en ik het weer goed. Klaar. Bij Abz had ik altijd een grijns op mijn gezicht als die poste.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben blij dat Huub weer veel post. Zo genoeg complimenten. Ik vermaak me dus wel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Nahpets

Quote from: chansig on February  8, 2017, 15:32:52
Bij Abz had ik altijd een grijns op mijn gezicht als die poste.

Eigenlijk de enige die ik na al die jaren nog steeds regelmatig mis.

En Fineermannetje, maar dat is een heel ander verhaal.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

i2Paq

Quote from: chansig on February  8, 2017, 15:32:52
Men hoeft niets te accepteren. Maar iemand mag gewoon aangeven dat hij iets wat ik post niet leuk vindt. Ik maak geen keuze voor hun, ik maak een keuze voor mezelf. Dat betekent niet dat ik ga lopen schelden, tieren of wat dan ook. Wanneer ik die grens over ga weet je me vast wel te vinden. Als iemand een post van mij vindt zuigen dan mag dat toch? Benoem het maar. Of het klopt is een ander verhaal.

En verder eigenlijk niets. Kijk ik vind heel veel maar vind het weinig zinvol om mijn kijk tegen forummen en hoe ik hier in sta te gaan posten. Dat zal namelijk voor een ieder anders zijn. Ik deel wel eens een tik uit en krijg er wel eens 1 terug. Klaar toch ?

^^

Kan ik alleen maar mee eens zijn!


Quote
Toch een kleine inkijk hoe ik in mijn stoel zit te lezen en te posten:
Raphie vind ik altijd erg om te lachen...zie hem achter zijn laptop zitten...grote grijns op zijn gezicht als hij weer wat post. Nou dan is de scherpte van zijn post er bij mij al wel af. Zelfde bij Joris....stoom uit zijn oren en vlekken in zijn nek. Moet ik alweer lachen. En ik kijk of ik de kast nog wat hoger kan maken. Vervolgens maakte Joris en ik het weer goed. Klaar. Bij Abz had ik altijd een grijns op mijn gezicht als die poste.

Ja, dat waren en zijn wel de krenten in de pap qua reactie geven.

Zeker Joris. Ik ken hem nu redelijk persoonlijk en zoals Joris hier was, zo is hij in het dagelijkse leven ook.
Kort lontje maar warm hart.

En Raphie, klopt gewoon wat hij als reacties plaatst. Dat een ander daar moeite mee heeft met zijn manier van posten..., ik noem het strait-to-the-point.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

scrutinizer

Quote from: i2Paq on February  8, 2017, 15:56:26
^^

[.....]

En Raphie, klopt gewoon wat hij als reacties plaatst. Dat een ander daar moeite mee heeft met zijn manier van posten..., ik noem het strait-to-the-point.

Dat het gewoon klopt is zo in jou beleving, I2Paq Ik noem het Strait to his point. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jumping Jack

Quote from: chansig on February  8, 2017, 15:32:52
Men hoeft niets te accepteren. Maar iemand mag gewoon aangeven dat hij iets wat ik post niet leuk vindt. Ik maak geen keuze voor hun, ik maak een keuze voor mezelf. Dat betekent niet dat ik ga lopen schelden, tieren of wat dan ook. Wanneer ik die grens over ga weet je me vast wel te vinden. Als iemand een post van mij vindt zuigen dan mag dat toch? Benoem het maar. Of het klopt is een ander verhaal.

En verder eigenlijk niets. Kijk ik vind heel veel maar vind het weinig zinvol om mijn kijk tegen forummen en hoe ik hier in sta te gaan posten. Dat zal namelijk voor een ieder anders zijn. Ik deel wel eens een tik uit en krijg er wel eens 1 terug. Klaar toch ?

Toch een kleine inkijk hoe ik in mijn stoel zit te lezen en te posten:
Raphie vind ik altijd erg om te lachen...zie hem achter zijn laptop zitten...grote grijns op zijn gezicht als hij weer wat post. Nou dan is de scherpte van zijn post er bij mij al wel af. Zelfde bij Joris....stoom uit zijn oren en vlekken in zijn nek. Moet ik alweer lachen. En ik kijk of ik de kast nog wat hoger kan maken. Vervolgens maakte Joris en ik het weer goed. Klaar. Bij Abz had ik altijd een grijns op mijn gezicht als die poste.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben blij dat Huub weer veel post. Zo genoeg complimenten. Ik vermaak me dus wel.

Gr. Hans

^^. Mensen die zichzelf weten te relativeren, daar lees ik graag de posts van. Jij hoort daar wat mij betreft ook bij. Beetje stokebrand spelen, maar niet te beroerd om ook eens plat op de bek te gaan.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

blue-eyes

Quote from: chansig on February  8, 2017, 15:32:52
Men hoeft niets te accepteren. Maar iemand mag gewoon aangeven dat hij iets wat ik post niet leuk vindt. Ik maak geen keuze voor hun, ik maak een keuze voor mezelf. Dat betekent niet dat ik ga lopen schelden, tieren of wat dan ook. Wanneer ik die grens over ga weet je me vast wel te vinden. Als iemand een post van mij vindt zuigen dan mag dat toch? Benoem het maar. Of het klopt is een ander verhaal.

En verder eigenlijk niets. Kijk ik vind heel veel maar vind het weinig zinvol om mijn kijk tegen forummen en hoe ik hier in sta te gaan posten. Dat zal namelijk voor een ieder anders zijn. Ik deel wel eens een tik uit en krijg er wel eens 1 terug. Klaar toch ?

Toch een kleine inkijk hoe ik in mijn stoel zit te lezen en te posten:
Raphie vind ik altijd erg om te lachen...zie hem achter zijn laptop zitten...grote grijns op zijn gezicht als hij weer wat post. Nou dan is de scherpte van zijn post er bij mij al wel af. Zelfde bij Joris....stoom uit zijn oren en vlekken in zijn nek. Moet ik alweer lachen. En ik kijk of ik de kast nog wat hoger kan maken. Vervolgens maakte Joris en ik het weer goed. Klaar. Bij Abz had ik altijd een grijns op mijn gezicht als die poste.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben blij dat Huub weer veel post. Zo genoeg complimenten. Ik vermaak me dus wel.

Gr. Hans

Mooi!

Ik mis de heren altijd. Ja, wel eens te scherp, direct. Maar imo niet te ver. Kan prima. Ik vind dat meer het probleem van de "zuigers" (excuses voor het woord en omschrijving) dan van de "oproerkraaiers" (wederom excuses voor het woord en omschrijving).

Ik kan er oprecht niet bij dat je van dat soort zaken een zo groot probleem maakt. Ik ben wel benieuwd wat het met je doet als je een ECHT probleem krijgt.... Ik zou oprecht dan helemaal gek worden. Sluit mij dan maar op.

Let it go!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

SV..S

tjonge Be, ik dacht dat jij er wel klaar mee was :devil:




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

PuNkEnStEiN

Quote from: Bas Akkerman on February  8, 2017, 15:22:52..... het gaat niet alleen om de regels, ook om de uitvoering. We hebben jullie input nodig om na te gaan of de regels en uitvoering nog passen. Zowel rücksichtslos de regels toepassen als met willekeur modereren leidt tot onrust.
Sorry, maar dit vind ik regelrechte onzin. Met het bovenstaande wordt gesuggereerd dat het beheer een democratisch proces is en dat inspraak mogelijk is. Een forum is geen democratisch instituut (parlement/kabinet) en kan dat ook niet zijn, want dan kan je wel stoppen met modereren. Het forumbeheer bepaalt wat kan/mag en wat niet. Punt uit. Of zijn er binnenkort ook nog moderatorverkiezingen te verwachten?
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

twani

Quote from: Bas Akkerman on February  8, 2017, 15:22:52
Mag ik het zo samenvatten dat leden je manier van posten moeten accepteren én dat je ervoor open staat als een lid aangeeft dat hij jouw manier van posten vervelend vindt? Er zit dus voor jou zowel verantwoordelijkheid bij degene die post als de ontvanger? En zo ja, hoe gaat het dan verder? Voor mij komt het wat tegenstrijdig over, vandaar de vraag.

Daarnaast begrijp ik dat we op moeten passen met "zomaar" regels bedenken.
Precies, het gaat niet alleen om de regels, ook om de uitvoering. We hebben jullie input nodig om na te gaan of de regels en uitvoering nog passen. Zowel rücksichtslos de regels toepassen als met willekeur modereren leidt tot onrust.
Ik weet op dit moment even onvoldoende de situatie waar je op doelt. Gaan we zeker bespreken in de groep. Ook op de andere punten komen ik/wij uitgebreider terug. Morgen ga ik namelijk een paar dagen naar Zweden voor een toernooi, dus ik zal wat minder posten. Slechte timing dus. :turn:

Ga eerst maar lekker van je toernooi genieten Bas. Is veel belangrijker🙂

Bovendien ben ik geenszins boos of teleurgesteld en vermaak me ook zonder verdere duiding prima op het forum.

Slechts de uitdrukking "dialoog" trickerde mij, dit vooral omdat ik op die specifieke vraag eigenlijk nooit meer antwoord heb gekregen.

Kjelt

Quote from: twani on February  8, 2017, 14:29:07
Naar aanleiding van mijn laatste ban op 08-01 vroeg ik Christiaan per PM mijn postings nog eens na te  lezen om nog eens nader te bezien hoe terecht de gegeven ban was.
Ik zou die PM nog maar eens teruglezen  ;)
Je vraagt niets, je geeft Christiaan een opdracht om je postings eens na te kijken.  :-X

QuoteMoet nog antwoord krijgen.
Waarom? Je hebt geen vraag gesteld in die PM, waarom zou je dan een antwoord verwachten?

En zouden we dit soort zaken niet via PM bespreken, ik heb al drie keer aangegeven dat we hier geen concrete zaken bespreken, dat lijkt me toch vrij duidelijk.

Erik

Teruglezen kan lastig worden. Dit is namelijk het enige forum die ik ken waar verzonden mail standaard niet opgeslagen/bewaard wordt :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Als je donateur bent of genoeg postings hebt dan staan verstuurde pms waarop geen antwoord is ontvangen gewoon onder Sent Items:
Als je in je messages zit, dan linksboven onder Messages - Sent Items.

twani

#93
Quote from: Kjelt on February  8, 2017, 22:30:49
Ik zou die PM nog maar eens teruglezen  ;)
Je vraagt niets, je geeft Christiaan een opdracht om je postings eens na te kijken.  :-X
Waarom? Je hebt geen vraag gesteld in die PM, waarom zou je dan een antwoord verwachten?

En zouden we dit soort zaken niet via PM bespreken, ik heb al drie keer aangegeven dat we hier geen concrete zaken bespreken, dat lijkt me toch vrij duidelijk.
Deze reactie geeft prima de verhoudingen weer Kjelt. 

Aan de voorkant op het forum vol begrip, zogeheten dialoog en empathie.

Aan de achterkant via PM blijft daar dan weer verdomd weinig van overeind.

Het is duidelijk zo, dat wel......

blue-eyes

Quote from: SV..S on February  8, 2017, 17:38:33
tjonge Be, ik dacht dat jij er wel klaar mee was :devil:

Ik ben een simpel persoon, maar toch nog te complex blijkbaar. Autistische Groninger in het lastige westen :P

Mijn leefspreuk is: "dingen"  zijn niet zo moeilijk :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik

Quote from: Kjelt on February  9, 2017, 07:27:38
Als je donateur bent of genoeg postings hebt dan staan verstuurde pms waarop geen antwoord is ontvangen gewoon onder Sent Items:
Als je in je messages zit, dan linksboven onder Messages - Sent Items.
ik doelde meer op het punt dat bij mij in ieder geval standaard bewaren verzenden mail uitgevinkt staat. Als ik er niet aan denk deze aan te vinken voor verzenden bij elke mail dan heb ik geen opgeslagen verzonden mail. En soms is dat wel eens lastig als ik wat zou willen terugzoeken.

Heb jij daar geen last van dan?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Erik

Quote from: Nahpets on February  9, 2017, 12:45:05
Waaromzet je het niet default op aan dan?

Nooit de optie daarvoor gezien eerlijk gezegd dacht dat dat niet kon.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill