JVC Autocal vragen en issues

Started by hifiman, January 6, 2017, 12:28:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Bij deze een topic over al je vragen en issues m.b.t. JVC autocal. Om te beginnen met mijn vragen en issues  :angel:

Zie ook de topics over JVC autocal op AVSFORUM:
http://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/1493203-jvc-auto-calibration.html
en
http://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/2246658-jvc-calibration-software-v6-2015-models-x9000-x7000-x5000-rs400-rs500-rs600.html

JVC download pages:
http://www3.jvckenwood.com/english/download/dla-x900r_x700r_xc7880_xc5880_rs67_rs57_rs49_calibrationsoft.html
en
http://www3.jvckenwood.com/english/download/dla-x950r_x750r_x550rb_x9000_x7000_x5000_xc7890r_xc6890r_xc5890r_rs400_calibrationsoft.html

Ik ben zelf in het bezit van de JVC RS49/X500 en gebruik derhalve versie 5 van de autocal software i.c.m. een spyder 4.

Eigenlijk wil ik helemaal geen autocalibratie, ik wil het gewoon handmatig zelf doen. Maar aangezien JVC sinds de RS49/X500 geen mogelijkheid meer bied om de gamma handmatig nauwkeurig in te stellen moet ik wel als ik een rechte gamma curve wil.

1. Ik doe een autocalibratie van mijn JVC en heb Picture mode user1, color profile custom1, color temp custom1 en gamma custom1 geselecteerd in autocal. Betekent dit nu dat als ik na de autocal op de projector Picture mode user2, color profile custom2, color temp custom2 en gamma custom2 selecteer, er op dat moment weer de factory default waarden gebruikt worden alsof er nooit een autocal gedaan is?

Antwoord: Ja dat klopt, op de gamma na! De gamma is na een autocal voor alle custom picture modes "gewijzigd", de color settings zijn alleen gewijzigd voor de custom color temp en color profile profielen die gekozen zijn tijdens de autocal.

2. Tijdens de allereerste autocal wordt er een init file aangemaakt die je dient te bewaren om ooit nog terug te kunnen naar de factory default settings van voor de autocalibratie. Als ik deze file importeer dan duurt dan (ik heb het getimed) consequent 38 minuten om een file van 25 kB terug te zetten  :wacko: Ik doe dit over bedraad gigabit netwerk en al het andere netwerk verkeer is rete snel zoals het hoort. In theorie zou het terugzetten minder dan een seconde moeten duren, ok ik kan me voorstellen dat het terug schrijven naar flash in de projector de bottleneck is, maar dan nog: 38 minuten?? Iemand enig idee waarom dit is?

Antwoord: Nee, niemand weet waarom dit zo lang moet duren, maar anderen hebben dit ook, dus het is blijkbaar "normaal" gedrag.

3.  Ik kies in de projector een gamma van 2.2 en doe een autocal. Het resultaat is een gemiddelde gamma van rond de 2, die verre van recht loopt. Kies ik echter een gamma van 2.3 of 2.4 dan krijg ik een  prima kaarsrechte gamma met die waarde als resultaat. Zet ik dan na de autocal de gamma in de projector terug naar 2.2, dan heb ik gelukkig netjes een rechte gamma van 2.2. Waarom doet autocal het niet goed met een initiele waarde van 2.2?

Antwoord: anderen hebben dit probleem niet, ik had het de 1e keer (een half jaar geleden ook niet), oorzaak is niet duidelijk, ik los het voorlopig op door gamma op 2.3 te zetten voor de autocal en daarna weer terug op 2.2 te zetten.

4. Als ik een autocal doe op Picture mode user1, color profile custom1, color temp custom1 en gamma custom1, en ik wil een tijd later op diezelfde setting een nieuwe calibratie doen, dien  ik dan eerst mijn init file opnieuw te importeren of kan ik er een nieuwe autocal "overheen" doen zonder negatieve consequenties qua optimale settings?

Antwoord: dat hoeft in  principe niet, maar is wel aan te raden daar het vermoeden bestaat bij mij en anderen dat na elke autocal op autocal er weer wat licht verloren gaat.

5. Autocal heeft een raar effect op de aperture setting, deze werkt na een autocal niet meer linear! Een hogere setting is niet persee meer licht, zoals voor een autocal wel het geval is. Dat schijnt een bekend verhaal te zijn. Wat is nu de juiste werkmethode als ik een calibratie op aperture 0 en eentje op aperture -6 wil? Autocal met aperture op 0 in picture mode1 en dan nog een autocal met aperture op -6 in picture mode2?

Antwoord: Er zijn 2 werkwijzen mogelijk:
- Zet de aperture op -6 in picture mode 2 en doe een color only (gamma is immers al gedaan voor alle picture modes!) autocal voor deze picture mode.
- Of: zet de aperute op -6 in picture mode 2 en doe een handmatige hercalibratie voor greyscale en CMS.


6. Na het terugzetten van de init file, dient de projector dan herstart te worden om deze ingeladen settings te aktiveren? Ik zie namelijk volgens mij op het oog niks gebeuren als het terugzetten klaar is?

Antwoord: Nee, dat is niet nodig!

7. Past een autocal ook onder water het contrast en de brightness aan? En zoja is dat voor alle custom picture modes of alleen voor degene die gekozen werd bij de autocal?

Antwoord: Nee, deze dien je na een autocal zelf ook nog goed in te stellen.

Tot zover even mijn vragen ;-) Ik heb al heel wat lange calibratie avonden achter de rug met onverwachte resultaten, die niet nodig waren geweest als ik nog gewoon handmatig alles had kunnen calibreren.  :D

(plaatje puur ter illustratie)

netromsa

Antwoord op 2: Bij mij duurde dit ook bijna een half uur (Dan met een RS400/x5000)


3: Heb zelf dus een nieuwere versie van de software, de meter en projector en mijn gamma 2.2 loopt mooi recht na calibratie. Na het calibreren kan ik iig nog gamma aanpassen in het kopje gamma in de software. Weet niet of dat in jouw versie ook kan.

4: Dit kan er je gewoon overheen doen.

Ik heb zelf het topic over autocal op avsforum helemaal doorgespit, voor jouw versie is er ook een uitgebreid topic. Voor mij was het heel waardevol.

Zie hier: http://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/1493203-jvc-auto-calibration.html

Moet zeggen dat ik wel blij ben met deze optie, het geeft je toch meer mogelijkheden met je eigen projector.


hifiman

Quote from: netromsa on January  6, 2017, 13:17:39
Antwoord op 2: Bij mij duurde dit ook bijna een half uur (Dan met een RS400/x5000)
Fijn te weten dat dit blijkbaar "normaal" is!

Quote from: netromsa on January  6, 2017, 13:17:39
3: Heb zelf dus een nieuwere versie van de software, de meter en projector en mijn gamma 2.2 loopt mooi recht na calibratie. Na het calibreren kan ik iig nog gamma aanpassen in het kopje gamma in de software. Weet niet of dat in jouw versie ook kan.
Nee dat kan niet in versie 5, maar wel in het menu van de projector uiteraard.

Quote from: netromsa on January  6, 2017, 13:17:39
Ik heb zelf het topic over autocal op avsforum helemaal doorgespit, voor jouw versie is er ook een uitgebreid topic. Voor mij was het heel waardevol.

Zie hier: http://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/1493203-jvc-auto-calibration.html
Daar was ik dus te lui voor , zo een groot topic... Maar toch maar eens doen dan  :notify: :thumbs-up:

Bedankt voor je reaktie!

williams

QuoteBij deze een topic over al je vragen en issues m.b.t. JVC autocal. Om te beginnen met mijn vragen en issues  :angel:

Ik ben zelf in het bezit van de JVC RS49/X500 en gebruik derhalve versie 5 van de autocal software i.c.m. een spyder 4.

Eigenlijk wil ik helemaal geen autocalibratie, ik wil het gewoon handmatig zelf doen. Maar aangezien JVC sinds de RS49/X500 geen mogelijkheid meer bied om de gamma handmatig nauwkeurig in te stellen moet ik wel als ik een rechte gamma curve wil.

1. Ik doe een autocalibratie van mijn JVC en heb Picture mode user1, color profile custom1, color temp custom1 en gamma custom1 geselecteerd in autocal. Betekent dit nu dat als ik na de autocal op de projector Picture mode user2, color profile custom2, color temp custom2 en gamma custom2 selecteer, er op dat moment weer de factory default waarden gebruikt worden alsof er nooit een autocal gedaan is?

2. Tijdens de allereerste autocal wordt er een init file aangemaakt die je dient te bewaren om ooit nog terug te kunnen naar de factory default settings van voor de autocalibratie. Als ik deze file importeer dan duurt dan (ik heb het getimed) consequent 38 minuten om een file van 25 kB terug te zetten  :wacko: Ik doe dit over bedraad gigabit netwerk en al het andere netwerk verkeer is rete snel zoals het hoort. In theorie zou het terugzetten minder dan een seconde moeten duren, ok ik kan me voorstellen dat het terug schrijven naar flash in de projector de bottleneck is, maar dan nog: 38 minuten?? Iemand enig idee waarom dit is?

3.  Ik kies in de projector een gamma van 2.2 en doe een autocal. Het resultaat is een gemiddelde gamma van rond de 2, die verre van recht loopt. Kies ik echter een gamma van 2.3 of 2.4 dan krijg ik een  prima kaarsrechte gamma met die waarde als resultaat. Zet ik dan na de autocal de gamma in de projector terug naar 2.2, dan heb ik gelukkig netjes een rechte gamma van 2.2. Waarom doet autocal het niet goed met een initiele waarde van 2.2?

4. Als ik een autocal doe op Picture mode user1, color profile custom1, color temp custom1 en gamma custom1, en ik wil een tijd later op diezelfde setting een nieuwe calibratie doen, dien  ik dan eerst mijn init file opnieuw te importeren of kan ik er een nieuwe autocal "overheen" doen zonder negatieve consequenties qua optimale settings?

5. Autocal heeft een raar effect op de aperture setting, deze werkt na een autocal niet meer linear! Een hogere setting is niet persee meer licht, zoals voor een autocal wel het geval is. Dat schijnt een bekend verhaal te zijn. Wat is nu de juiste werkmethode als ik een calibratie op aperture 0 en eentje op aperture -6 wil? Autocal met aperture op 0 in picture mode1 en dan nog een autocal met aperture op -6 in picture mode2?

Tot zover even mijn vragen ;-) Ik heb al heel wat lange calibratie avonden achter de rug met onverwachte resultaten, die niet nodig waren geweest als ik nog gewoon handmatig alles had kunnen calibreren.  :D

(plaatje puur ter illustratie)

Hoi audioloog als je op de user 1 de autocall laat lopen dan laat ie de  andere users ongemoeid behalve de GAMMA .
Vandaar dat als je nog een user wilt aanmaken voor bijvoorbeeld user2 met een andere iris setting ( -3  of bv -6) je alleen nog de kleur hoeft te laten lopen.

Met de gamma heb ik vooralsnog geen problemen gezien ,bij mij staat deze netjes op 2,2 .
We hebben dit ook nagemeten met het calman software calibratie pakket van mijn broer .
Ook heb ik bij Riwi de autocal gebruikt en ook daar stond de gamma netjes op 2,2 .

Mocht je weer terug naar de basis gaan dan zou ik ook weer terug gaan naar de file die je als eerste op je pc hebt opgeslagen en deze weer importeren .
Zodat je ten alle tijden weer de maximale lichtopbrengst hebt na de calibratie die je dan doet .
Ik heb namelijk het gevoel dat als je calibratie op calibratie doet het autocal programma iedere keer weer van de zwakste kleur uitgaat en daar dan weer de rest oo aanpast .

Zelf ben ik ook 1 keer terug gegaan naar de basis file en volgens  mij duurde dat ook ongeveer 20 minuten .





JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Goed topic.

williams heeft bij mij de autocal uitgevoerd met zijn Spyder5 en de autocal v7 software. Ik moet zeggen dat ik duidelijk kan zien dat het verbeterd is. Doortekening in het zwart is beter en huidskleuren weer natuurlijker. Laatste keer dat ik bij je was met de X500 vond ik de doortekening van het zwart bij jou duidelijk mooier dan bij mij met de X5000. Dus ik wist wel dat een hercalibratie echt nodig was (na 1100 uur op de lamp met de X5000)

Ik wil zelf ook een spyder5 gaan bestellen zodat ik regelmatig de autocal kan draaien. Als ik dan vragen heb kom ik weer terug in dit topic :)

Is de file die zo lang duurt echt een init file? Ik heb mijn settings in een .jpd file veilig gesteld. Ik heb nog niet getest om deze terug te laden. Ik hoop wel dat ik de juiste settings bewaard heb. De autocal die williams gedaan heeft heb ik opgeslagen in user3 en user4 dus mijn eigen user1 en 2 zijn er nog. Ook het colorprofile voor de auto cal op custom3 en de gamma in custom3 gezet.

hifiman

Quote from: williams on January  6, 2017, 18:51:37
Hoi audioloog als je op de user 1 de autocall laat lopen dan laat ie de  andere users ongemoeid behalve de GAMMA .
Hoi William,

Dank je, nu je het zegt, dat had je al eens verteld geloof ik  :clapping: Dit betekent dus dat na een autocal een gamma custom1 exact dezelfde gamma geeft als custom2 t/m 4 (mits uiteraard zelfde gamma CV waarde ingesteld)?

Quote from: williams on January  6, 2017, 18:51:37
Vandaar dat als je nog een user wilt aanmaken voor bijvoorbeeld user2 met een andere iris setting ( -3  of bv -6) je alleen nog de kleur hoeft te laten lopen.
Dus je doet een autocal gamma+color voor user1 met de iris op 0 en voor die user2 met de iris op bijv -4 , doe je dan GEEN autocal maar loop je alleen met de hand greyscale en cms na? 

Quote from: williams on January  6, 2017, 18:51:37
Met de gamma heb ik vooralsnog geen problemen gezien ,bij mij staat deze netjes op 2,2 .
We hebben dit ook nagemeten met het calman software calibratie pakket van mijn broer .
Ook heb ik bij Riwi de autocal gebruikt en ook daar stond de gamma netjes op 2,2 .
Ja, volgens mij ging dat bij mij de vorige keer (half jaar geleden) ook in 1x goed. Nu niet meer dus, moet hem echt voor de autocal op 2.3 of 2.4 zetten ander krijg ik nooit een rechte curve met de gewenste waarde.

Quote from: williams on January  6, 2017, 18:51:37
Mocht je weer terug naar de basis gaan dan zou ik ook weer terug gaan naar de file die je als eerste op je pc hebt opgeslagen en deze weer importeren .
Dat heb ik deze week al 5x gedaan dus, erg frustrerend en ik wordt het een beetje zat en probeer daarom nu het hele proces even helder te krijgen voor ik weer opnieuw begin. Ik heb eergister voor het laatst weer 4 uur zitten calibreren en het resultaat is op het oog een stuk slechter dan het was voor ik deze week begon. Ik krijg het maar niet zo goed meer als het was. Het enige wat ik wilde was iets meer licht heb nu een heel ander plaatje ondanks rechte gamma en greyscale. Ik ga het vanavond nog eens opnieuw doen denk ik.

Quote from: williams on January  6, 2017, 18:51:37
Zodat je ten alle tijden weer de maximale lichtopbrengst hebt na de calibratie die je dan doet .
Ik heb namelijk het gevoel dat als je calibratie op calibratie doet het autocal programma iedere keer weer van de zwakste kleur uitgaat en daar dan weer de rest oo aanpast .
Dat idee had ik ook ja, na 2x autocal achter elkaar meet ik minder licht!! Wel balen want als de 1e keer niet goed is en je wilt het over doen moet ik weer 40 minuten wachten.

Quote from: williams on January  6, 2017, 18:51:37
Zelf ben ik ook 1 keer terug gegaan naar de basis file en volgens  mij duurde dat ook ongeveer 20 minuten .
Ok, thanks!

hifiman

#6
Quote from: riwi on January  6, 2017, 20:08:24
Goed topic.

williams heeft bij mij de autocal uitgevoerd met zijn Spyder5 en de autocal v7 software. Ik moet zeggen dat ik duidelijk kan zien dat het verbeterd is. Doortekening in het zwart is beter en huidskleuren weer natuurlijker. Laatste keer dat ik bij je was met de X500 vond ik de doortekening van het zwart bij jou duidelijk mooier dan bij mij met de X5000. Dus ik wist wel dat een hercalibratie echt nodig was (na 1100 uur op de lamp met de X5000)
Haha jij gaat echt hard met kijk uurtjes  :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :pompom:
Is de zwart doortekening nu beter? Bij mij is het aardig naar de kl*te na mijn nieuwe calibratie pogingen. Maar dat kan ook zijn omdat ik nu de iris open heb staan en voorheen op -6.
Ik wilde wat meer licht, maar ik geloof toch dat ik daar op terug ga komen en de iris weer dichter ga zetten.

Volgens mij is mijn spyder 4 al aardig aan het verlopen, na een autocal zijn de lage IRE waarden bij mij met een rode tint. Als ik dan nacalibreer met mijn X-Rite Display Pro dan ziet het er weer netjes grijs uit. De spyder 5 schijnt een stuk nauwkeuriger te zijn dus dat is mooi!

Quote from: riwi on January  6, 2017, 20:08:24
Ik wil zelf ook een spyder5 gaan bestellen zodat ik regelmatig de autocal kan draaien. Als ik dan vragen heb kom ik weer terug in dit topic :)
Ja dat zou ik zeker doen! Die autocal is al snel een stuk beter dan de settings uit de doos of van een lamp met veel uurtjes.

Quote from: riwi on January  6, 2017, 20:08:24
Is de file die zo lang duurt echt een init file? Ik heb mijn settings in een .jpd file veilig gesteld. Ik heb nog niet getest om deze terug te laden. Ik hoop wel dat ik de juiste settings bewaard heb. De autocal die williams gedaan heeft heb ik opgeslagen in user3 en user4 dus mijn eigen user1 en 2 zijn er nog. Ook het colorprofile voor de auto cal op custom3 en de gamma in custom3 gezet.
139C0020_Init_2016-0708-2321.cbd heet deze file bij mij. 1e gedeelte is serienummer , dan init en dan de datum dat ik de 1e autocal deed. 24992 bytes groot. Zonder deze file kun je nooit meer terug naar de factory default settings (ok, wellicht via het service menu...).

nielvm

Vraaje tussendoor: wat is het voordeel van zo'n autocalibratie tov een handmatige calibratie met bijvoorbeeld een i1display?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

williams

QuoteDus je doet een autocal gamma+color voor user1 met de iris op 0 en voor die user2 met de iris op bijv -4 , doe je dan GEEN autocal maar loop je alleen met de hand greyscale en cms na? 

Hoi Ronald voor user 2  gebruik ik dan autocal maar je vink dan de gamma af  en laat alleen colar lopen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Quote from: williams on January  7, 2017, 10:19:29
Hoi Ronald voor user 2  gebruik ik dan autocal maar je vink dan de gamma af  en laat alleen colar lopen .
Ahhh right! De gamma staat immers al goed en je doet voor user2 alleen een autocal voor de color. Kiest je dan gamma custom1 in user2 picture mode?

Ik ben as we speak mijn init file weer aan het terugzetten. Tevens is gisteravond de bugfix release van chromapure uitgekomen dus die kan  ik vanavond dan voor het eerst gaan gebruiken voor mijn 6e calibratie herkansing binnen 1 week  :notify: Dat maakt het dan wel weer een beetje leuk om te doen.  :pompom:



hifiman

#10
Ok het stappenplan voor vanavond, jullie mogen er op schieten, graag zelfs!

Stap 1: Zet alle settings in de projector op de default waarden en de aperture op manual en de waarde 0
Stap 2: Zet de autocal init file terug in de projector, dit duurt ongeveer 40 minuten en de projector dient hiervoor aan te staan. LET OP: doe dit niet over WIFI !!
Stap 3: Met environment settings op on  in de projector is de gamma niet recht te krijgen, deze dient dus op off te staan
Stap 4. Check ook of de CMD setting op de gewenste stand staat (bij mij op low), deze achteraf wijzigen heeft invloed op de kleuren!
Stap 5: Zet de target gamma (CV value in gamma custom1) tijdelijk op 2.3 omdat 2.2 bij mij geen goed resultaat geeft.
Stap 6: Doe nu een autocal voor alleen de gamma, dit is noodzakelijk om de gamma recht te krijgen.
Stap 7: Zet de target gamma (CV value in gamma custom1) weer terug op 2.2
Stap 8: Gebuik voor de handmatige calibratie die nu volgt manuele patronen (AVS calibratie disk) en niet de ingebouwde generator via de HDMI van de laptop, want dit geeft rare resultaten.
Stap 9. Zet nu contrast en brightness goed m.b.v. de daarvoor bestemde patronen op de AVS disk
Stap 10. Doe een meting om te checken of de gamma 2.2 is en recht loopt.
Stap 11. Calibreer greyscale
Stap 12: Check wederom contrast en brightness setting
Stap 13. Calibreer CMS
Stap 14. Meet nu de hoeveelheid licht bij IRE100
Stap 15. Zet de iris terug tot er een waarde van ongeveer 65 cd/m2 overblijft
Stap 16. Zet de iris terug op 0
Stap 17. Kopieer alle settings (handmatig) naar picture mode2 , color temp custom2 en color profile custom2, maar dan met de iris op de hierboven gekozen waarde. Voor gamma kan wederom custom1 gekozen worden.
Stap 18. Calibreer de greyscale opnieuw
Stap 19: Check wederom contrast en brightness setting
Stap 20. Calibreer CMS opnieuw

Zoiets zou het moeten zijn als je autocal alleen voor gamma correctie wilt gebruiken en de rest handmatig wil doen.

hifiman

#11
Overigens nog twee autocal vragen (die ik in de startpost ook zal toevoegen):

6. Na het terugzetten van de init file, dient de projector dan herstart te worden om deze ingeladen settings te aktiveren? Ik zie namelijk volgens mij op het oog niks gebeuren als het terugzetten klaar is?

7. Past een autocal ook onder water het contrast en de brightness aan? En zoja is dat voor alle custom picture modes of alleen voor degene die gekozen werd bij de autocal?

Ik zal de antwoorden er in het rood (in de startpost) onder gaan zetten!

riwi

Quote from: nielvm on January  7, 2017, 10:14:56
Vraaje tussendoor: wat is het voordeel van zo'n autocalibratie tov een handmatige calibratie met bijvoorbeeld een i1display?

In principe omdat het zo eenvoudig is. Een kind kan de was doen :) Maar dan zie je de vragen in dit topic en blijkt het toch moeilijker :)
Ik begreep ook dat je niet handmatig de gamma curve kan aanpassen met de X5000, dat kan alleen via de autocal. Dwz als je de Gamma wil aanpassen dan moet dat via een autocalibratie. Dat snap ik dan niet helemaal want je kan Custom gamma toch met die dark en brightlevel schuifjes regelen?

@audioloog : bedankt ik ga kijken vanavond of ik init file alsnog kan vinden... eueuh die staat er toch zie ik.. inderdaad met het serienummer. Ik zie ook cbd files staan van user3 (iris=0) user4 (iris=-6) en user6 (HDR). Ik denk dat williams dat toch heeft gedaan of het is vanzelf gedaan bij de calibratie.

Als je de projector moet restarten wacht je dan wel een kwartier/half-uur tot de lamp is afgekoeld? Het zou kunnen dat meermalig de lamp onsteken terwijl hij nog warm is de lamp versneld laat verouderen. Of zeg ik nu iets geks?

simsatit

#13
Quote from: Audioloog on January  7, 2017, 10:52:24
Overigens nog twee autocal vragen (die ik in de startpost ook zal toevoegen):

6. Na het terugzetten van de init file, dient de projector dan herstart te worden om deze ingeladen settings te aktiveren? Ik zie namelijk volgens mij op het oog niks gebeuren als het terugzetten klaar is?

7. Past een autocal ook onder water het contrast en de brightness aan? En zoja is dat voor alle custom picture modes of alleen voor degene die gekozen werd bij de autocal?

Ik zal de antwoorden er in het rood (in de startpost) onder gaan zetten!

6:

Ik zag toch echt duidelijk tijdens de inderdaad ongeveer 30 minuten laadtijd het beeld duidelijk zichzelf aanpassen, bij mij was er dus wel zichtbaar een reset naar factory zonder pj van het stroom te halen na inladen (X5000).
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#14
En dan nu mijn vraag van vandaag:

Ik heb een Spyder 5 (gewoon de allergoedkoopste (express) de duurdere zijn namelijk precies dezelfde meter, op de software na maar die gebruik je waarschijnlijk toch nooit), nu is het zo met die Spyder meters dat je er geen calibratie raport van de accuratie van de meter bij krijgt, het is maar afwachten of je een redelijke, een goede, of een 'dud' hebt.
Dit zou in de resultaten van de autocal doorwerken uiteraard.
En dan nu de vraag, wie heeft er een acurate meter, en is bereid mijn Spyder eens te controleren op acuraatheid.
Uiteraard kom ik dan langs, of nog leuker misschien een meet en greet met andere mensen die ook willen weten of hun Spyder een beetje okee is.

Hoor t graag!
Goed topic trouwens, wordt hier te weinig aandacht aan gegeven op dit forum mijnsinziens, kwam eigenlijk alleen nog maar op AVS, is toch leuker om hier ook weer eens vanouds bezig te zijn (denkt terug aan de mooie tijden van het CRT hobby tijdperk lol, en het eindeloze afstellen van de BD808s)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#15
Wie heeft er trouwens al voor BT2020 een color cal via autocal gedaan?



Trouwens;
Ik heb de pj voor HDR ingesteld op aangeven en hulp van Williams,
dit via het 'how to video' van Ekki van cinehome.de die je kunt bekijken op Youtube (zoek naar jvc x5000 hdr, en dan vind je het vanzelf) dit bijna 30 minuten durend filmpje dat je je HDR helemaal mooi kunt laten afstellen voor de nits range van ca 0,05 tot 1200 nits is zeer behulpzaam, gebruik de testpatronen op een Sony uhd disc, je komt in dat gedeelte door de code in te drukken zoals aangegevdn door Ekki.

Na al het afstellen kan ik alleen maar zeggen, dat ik nog nooit zo een waanzinnig, belachelijk, (-okee ik stop met woorden te zoeken want die heb ik niet meer hiervoor-), beeld gezien heb als nu, notabene in mijn eigen HT als na de autocal en finetuning voor nits bereik met 4K HDR (heb nu 14 schijfjes en de K8500).
2m breedt scherm, black hole gemaakt met zwart fluweel schermen op wanden en plafond dat zo weer weg te halen is (is ook een slaapkamer)
Dit was een paar jaar geleden nog onbereikbaar en nu met de instapper van JVC is het er..
Okee nog 1 woord dan,
jawdropping!..
kudos JVC!

Gisteravond life of pi full screen, duidelijk een verbetering tov de br, meer scherpte in achtergronden, meer pop in kleuren, wederom vele, vele wow momenten..

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

riwi

Quote from: simsatit on January  7, 2017, 14:05:48
Wie heeft er trouwens al voor BT2020 een color cal via autocal gedaan?

Volgens mij is dat bij mij gedaan samen met williams. Alleen voor kleur dacht ik.
Toch blijft het sleutelen met de kleuren want het groen was wat te veel aanwezig bij sommige HDR films. Zeker bij de ge-recode files is het maar de vraag wat en hoe ze het gedaan hebben. De Samsung, LG en Sony clips in HDR zien er enorm goed uit. Indrukwekkend zoals je al zei.

Ik zal de settings van Ekki ook bij mij eens instellen. JVC en AVS gaven aan 14,5,4 onder Gamma.
Ekki zegt 14,2,4 en daarbij de contrast op +21 en brightness naar -13. Dan zou je niet de 1000 nits aan kunnen maar wel alles wat op een uhd-blurayfilm staat.

simsatit

Quote from: riwi on January  7, 2017, 19:37:13
Volgens mij is dat bij mij gedaan samen met williams. Alleen voor kleur dacht ik.
Toch blijft het sleutelen met de kleuren want het groen was wat te veel aanwezig bij sommige HDR films. Zeker bij de ge-recode files is het maar de vraag wat en hoe ze het gedaan hebben. De Samsung, LG en Sony clips in HDR zien er enorm goed uit. Indrukwekkend zoals je al zei.

Ik zal de settings van Ekki ook bij mij eens instellen. JVC en AVS gaven aan 14,5,4 onder Gamma.
Ekki zegt 14,2,4 en daarbij de contrast op +21 en brightness naar -13. Dan zou je niet de 1000 nits aan kunnen maar wel alles wat op een uhd-blurayfilm staat.

Settings kunnen projector afhankelijk zijn.
Bij mij was het 14,4,4
Cntrst +19, brghtnss -11

Gewoon met de testpatronen aan de slag net zo lang tot het zo goed mogelijk staat, en dan, genieten met een G
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Ik ga voor mijn HDR profiel eerdaags ook een colorcal doen voor bt2020.
Wil eigenlijk ook nog een 3D gamma doen, maar dat kan waarschijnlijk niet? Maar 1 gamma profiel beschikbaar?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

williams

QuoteStap 4. Check ook of de CMD setting op de gewenste stand staat (bij mij op low), deze achteraf wijzigen heeft invloed op de kleuren

Het wordt op het avs topic aangeraden deze uit te zetten .
Als het goed is heeft CMD geen invoed op de calibratie als je deze na het meten aanzeg .
Ervoor zou ik niet doen aangezien er wat vertraging op het beeld zit met CMD aan ,daar de processor natuurlijk eerst moet gaan rekennen met het ontvangende beeld .
En zoals je gezien hebt gaan de testpatronen heel snel ,en ik kan me dan ook voorstellen dat dit mekaar gaat bijten .
Wel de Iris dichtdraaien na de meting heeft invloed op de calibratie.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Quote
7. Past een autocal ook onder water het contrast en de brightness aan? En zoja is dat voor alle custom picture modes of alleen voor degene die gekozen werd bij de autocal?

Nee autocal doet niets met de contrast en brightness settings .
Zie hier onder .

QuoteQuote:
Originally Posted by drj2000  View Post
Before calibrating, would I set the brightness and contrast with Speers and Munsil or AVS calibration disc or does the autocal software take care of this?
It won't hurt - provided they are set correctly - but as far as I can see all settings are ignored during a calibration. For example, if you set 100% white to D65 before an autocal, better do it again after because your gains corrections are likely way too strong (autocal corrects all the presets, so the corrections should be much less afterwards, which can lead to a brightness gain). Also make sure you check both 6500K and 7000K after an autocal, depending on the calibration, one can give you more brightness/contrast that the other when setting the gains to D65.

I keep my brightness/contrast before an autocal and only check they are still correct afterwards. Usually, the autocal won't affect these.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Quote from: riwi on January  7, 2017, 12:45:04
Ik begreep ook dat je niet handmatig de gamma curve kan aanpassen met de X5000, dat kan alleen via de autocal. Dwz als je de Gamma wil aanpassen dan moet dat via een autocalibratie. Dat snap ik dan niet helemaal want je kan Custom gamma toch met die dark en brightlevel schuifjes regelen?
Ja dat klopt Richard, ik stelde het wat zwart wit, wat ik eigenlijk bedoelde is dat de gamma afstelmogelijkheden in de nieuwe projectoren veel beperkter zijn dan in de oudere JVC's. Je kunt nu met die schuifjes wat aan de onder en bovenkant van de curve "trekken", maar niet meer per punt (stappen van 5 IRE) de gamma waarde invoeren die je wilt om de curve helemaal netjes strak te krijgen.

Quote from: riwi on January  7, 2017, 12:45:04
@audioloog : bedankt ik ga kijken vanavond of ik init file alsnog kan vinden... eueuh die staat er toch zie ik.. inderdaad met het serienummer. Ik zie ook cbd files staan van user3 (iris=0) user4 (iris=-6) en user6 (HDR). Ik denk dat williams dat toch heeft gedaan of het is vanzelf gedaan bij de calibratie.
Die init file zou ik goed bewaren, vooralsnog de enige manier om, indien gewenst, terug te gaan naar de fabrieksinstellingen!
Die user cbd files worden aangemaakt als je na de autocal op de SAVE button drukt.

Quote from: riwi on January  7, 2017, 12:45:04
Als je de projector moet restarten wacht je dan wel een kwartier/half-uur tot de lamp is afgekoeld? Het zou kunnen dat meermalig de lamp onsteken terwijl hij nog warm is de lamp versneld laat verouderen. Of zeg ik nu iets geks?
I know!  ^^ Alhoewel de autocal manual het ergens heeft over 5 minuten, maar lijkt me niet onverstandig wat langer te wachten inderdaad.

hifiman

Quote from: simsatit on January  7, 2017, 13:26:00
6:

Ik zag toch echt duidelijk tijdens de inderdaad ongeveer 30 minuten laadtijd het beeld duidelijk zichzelf aanpassen, bij mij was er dus wel zichtbaar een reset naar factory zonder pj van het stroom te halen na inladen (X5000).
Ok helder, misschien heb ik niet goed opgelet op het juiste moment. Ik kan nog bevestigen dat een restart niet nodig is (gemeten voor en na init file terugzetten).

hifiman

Quote from: simsatit on January  7, 2017, 13:39:42
Ik heb een Spyder 5 (gewoon de allergoedkoopste (express) de duurdere zijn namelijk precies dezelfde meter, op de software na maar die gebruik je waarschijnlijk toch nooit), nu is het zo met die Spyder meters dat je er geen calibratie raport van de accuratie van de meter bij krijgt, het is maar afwachten of je een redelijke, een goede, of een 'dud' hebt.
Dit zou in de resultaten van de autocal doorwerken uiteraard.
En dan nu de vraag, wie heeft er een acurate meter, en is bereid mijn Spyder eens te controleren op acuraatheid.
Haha, ja dat zou ik ook wel willen weten! Ik heb nu eindelijk een goed werkende versie van chromapure (week geleden aangeschaft maar toen zaten er nog bugs in waardoor onbruikbaar) en heb er gisteren het CMS mee gecalibreerd. Dat ging prima, maar opvallen is dat ik het rood wel erg flink moest bijstellen en dan vervolgens op het oog het rood te verzadigd vind, kortom dat moet haast wel aan mijn X-Rite I1 display pro sensor liggen. Ik overweeg mijn sensor op te sturen naar amerika voor calibratie, maar dat kost wel 175 dollar ex verzendkosten.

hifiman

Quote from: williams on January  7, 2017, 22:19:29
Het wordt op het avs topic aangeraden deze uit te zetten .
Als het goed is heeft CMD geen invoed op de calibratie als je deze na het meten aanzeg .
Ervoor zou ik niet doen aangezien er wat vertraging op het beeld zit met CMD aan ,daar de processor natuurlijk eerst moet gaan rekennen met het ontvangende beeld .
En zoals je gezien hebt gaan de testpatronen heel snel ,en ik kan me dan ook voorstellen dat dit mekaar gaat bijten .
Daar zit wat in! Alhoewel ik met mijn gamma only autocal daar geen last van lijk te hebben, gamma is kaarsrecht en ik had CMD op low. Maar wie weet is dit wel een issue met color autocal. Overigens meenden Reza en ik laatst wel kleur verschil te zien met aan en uitzetten van CMD, maar dat zou verbeelding geweest kunnen zijn, ik heb het niet nagemeten.

Quote from: williams on January  7, 2017, 22:19:29
Wel de Iris dichtdraaien na de meting heeft invloed op de calibratie.
De grap is dat ik nu geen enkel verschil meer meet met iris op 0 (72 cd/m2) en iris op -6 (61 cd/m2) qua greyscale, cms, alleen iets in de gamma, nu ik de kleuren calibratie volledig met de hand gedaan heb...