Hoe budget verdelen: kabels, connectoren of jumpers?

Started by DitIsDeLeven, November 22, 2016, 20:46:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DitIsDeLeven

Ik heb weer een beetje gespaard om mijn setje te upgraden. Dit keer zijn de kabels aan de beurt.

Wat ik nu heb: Marantz 5009 AV-receiver, Kef Q7 front, Kef Q10c center, Kef Q-compact surround en Jamo D8 sub.

Ik wil in ieder geval banaanpluggen monteren omdat ik de kabels nogal eens moet verwisselen (of los moet kunnen halen om mijn stereokastje te verrijden).

Maar hoe verdeel ik mijn budget? Welke optie komt mijn 'sound' het meest ten goede?

A. Investeren in één goede speakerkabel (single-wire), aansluiten met jumpers en goedkope connectoren
B. Toch beter bi-amp aansluiten (dat betekent dat kabels ook maar de helft mogen kosten van optie A), goedkope connectoren
C. Optie A of B, maar vooral ook een groot deel reserveren voor de banaanstekkers (en die al dan niet met krimphulzen etc. afmonteren)

Thanks voor jullie hulp!
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

Zweitse

Misschien is het handig om je budget aan te geven, dat maakt het geven van advies iets gemakkelijker.

DitIsDeLeven

Quote from: Zweitse on November 22, 2016, 21:09:14
Misschien is het handig om je budget aan te geven, dat maakt het geven van advies iets gemakkelijker.

Laat zeggen tussen de 300 en 400 euro :)
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

Zweitse

#3
Ik weet niet wat je uit wil geven aan banaanpluggen, maar ik heb goede ervaring met de banaanpluggen van Jantzen.

directe link naar niet forum sponsor verwijderd

chansig

Of gewoon een standaard kabel van de rol bv 10 euro pm...... laten we eens gek doen  :D.

En dan gewoon kaal aansluiten.

Neem gewoon wat extra kabel per kant dan kan je eens in de zoveel tijd de kabel strippen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pjotr

Wat voor kabels heb je er nu aanhangen? Ik ben ooit gestart met standaard koper 2,5mm2. Toen naar "Reference Wire" á €12,- p/m. Vervolgens naar Van den Hul CS-122 á €18,- p/m. En nu weer terug naar een kant en klaar met banaanpluggen afgemonteerde koperkabel van 4mm2. Als je tevreden bent over de klank zoals deze nu is, zou ik echt niet investeren in andere speakerkabels. Bananenpluggen die je er zelf op kunt schroeven, heb je genoeg (vanaf zo'n €2,- p/st).
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

chansig

Die heb ik trouwens ook nog wel liggen. Banaanpluggen van Nakamichi.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jumping Jack

5% van het budget aan kabels, 95% aan nieuwe muziek (of film, als dat meer jouw ding is).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Maikel_audionerd

Ach ieder z'n ding natuurlijk. Mijn mening is dat luidsprekerkabel de puntjes op de i kan zetten, dus als je supertevreden bent met t geluid nu, dan kun je net even een klein stapje voorwaards maken.

Ik zie over het algemeen goede ervaringen over Audioquest, maar er zijn erg veel mogelijkheden.
Zelf gebruik ik kabels van Belkin, de PureAV reeks, weet eerlijk gezegd niet of ze die nog verkopen.

Kortgezegd, andere kabels kun je leuk mee experimenteren als je set áf is, maar verlies jezelf er niet in en geef er niet teveel aan uit. Banaanstekkers maken, als je vaak moet wisselen, een betrouwbaardere verbinding dan gestripte litz, bovendien makkelijker.

Succes
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B