Het grote Epson TW-9300 (w) Topic

Started by master30, November 1, 2016, 21:00:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nico111

Ik heb de 7300 en ik moet zeggen dat je de E-shift functie met 1080p signaal best duidelijk hoorbaar is bij stille fragmenten. Als ik de E-shift uitzet is de projector veel stiller.
Met een 4k signaal heb ik de E-shift functie nog niet kunnen testen.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

maximus79

Ben even bezig geweest met de oppo's strippen van hdr. Als ik dat doe dan clipt zwart als een gek op de epson, iemand die weet wat ik fout doe?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

Quote from: maximus79 on January 10, 2017, 21:45:18
Ben even bezig geweest met de oppo's strippen van hdr. Als ik dat doe dan clipt zwart als een gek op de epson, iemand die weet wat ik fout doe?

Ja dat weet ik, lees even mijn uitleg van een pagina geleden ;-)

QuoteNu kan je dus met de Oppo hetzelfde bekomen, al direct een waarschuwing, de nieuwe firmware is een Beta release en dus nog niet helemaal 100%.
Dat blijkt ook bij een kleine voetnoot die Oppo meegeeft dat het zwart niveau bij gebruik van deze functie heel erg laag zit, op zich geen enkel probleem met het juiste clipping patroon kan dit perfect worden ingesteld.
De waarde die we uitkomen voor de brightness setting met het strippen van de meta data voor HDR is om en bij de 60.

maximus79

Quote from: home@the movies on January 10, 2017, 21:57:28
Ja dat weet ik, lees even mijn uitleg van een pagina geleden ;-)
Bedankt voor je reactie.

Maar dat heeft toch geen zin als het clipt? Ik gebruik een hdr test patroon. Als ik de brightness omhoog breng krijg ik dit te zien.
Dan mis je toch een hoop detail in het zwart?

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

#329
Quote from: maximus79 on January 10, 2017, 22:01:03
Bedankt voor je reactie.

Maar dat heeft toch geen zin als het clipt? Ik gebruik een hdr test patroon. Als ik de brightness omhoog breng krijg ik dit te zien.
Dan mis je toch een hoop detail in het zwart?



Je bent 2 dingen door elkaar aan het halen nu, je gebruikt een HDR brightness patroon maar je hebt de strip HDR functie aangezet. Hierdoor stuur je dus GEEN HDR signaal maar een SDR signaal uit, dus de brightness levels zijn dan ook in SDR.
Je moet dus de brightness afregelen volgens SDR levels, dan zit je zelfs een tikje te hoog op dit moment, er staat duidelijk een balk met Reference black, dat is dus wat in SDR net zwart moet zijn. Alles wat onder de 7.5 zit mag je in het SDR signaal niet zien en moet dus zwart zijn, de balk met 7.5 Iree (reference black) moet net wel/ niet zichtbaar zijn.


Ik verduidelijk nog even wat je doet met de strip functie,
je verteld aan de Oppos dat je een weergever hebt die GEEN HDR ondersteund maar wel 4K en Wide color, de Oppositie gaat dus op dat moment de video levels die bij HDR horen netjes remappen naar SDR levels zoals die op een normale Blu ray staan. Wel met het grote verschil dat je bij gebruik van deze functie de bredere kleurenspade en behoud, en uiteraard ook het 4k signaal.
Als je gewoon HDR uit zou kiezen dan gaat de Oppositie de brede colorspace remappen naar standaard REC709 kleuren en dat willen we dus net niet ;-)

maximus79

Quote from: home@the movies on January 11, 2017, 11:31:05
Je bent 2 dingen door elkaar aan het halen nu, je gebruikt een HDR brightness patroon maar je hebt de strip HDR functie aangezet. Hierdoor stuur je dus GEEN HDR signaal maar een SDR signaal uit, dus de brightness levels zijn dan ook in SDR.
Je moet dus de brightness afregelen volgens SDR levels, dan zit je zelfs een tikje te hoog op dit moment, er staat een balk met Reference black, dat is dus wat in SDR net zwart moet zijn. Alles wat onder de 7.5 zit mag je in het SDR signaal niet zien en moet dus zwart zijn, de balk met 7.5 Iree (reference black) moet net wel/ niet zichtbaar zijn.
Duidelijk, thanx
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

Hou er rekening mee dat pas waneer je de film start en er effectief een juist signaal gaat worden doorgestuurd alles netjes op zijn plaats valt.
Het menu van de Oppos bvb en alles wat voor de film niet in eventueel HDR zou worden uitgestuurd zal heel even grijs zijn ipv zwart ;-)

wolfkampf

Stel ik sluit een mediaspeler aan. Welke settings zou je dan het beste kunnen gebruiken voor de Epson
Bijvoorbeeld het volgende:
1080p 24 hz
1080p 60hz
3840x2160p ? Hz
En het volgende:
Rgb of ycbcr 4:4:4 of 4:2:2 ??
Ik weet het nooit
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

4:2:0 rgb limited of ycrcb
Maar auto Werkt ook

Daarna zou feitelijk de projector alles moeten herkennen
Resolutie Kun je vast zetten of op auto.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Opletten met de refresh rate, netflix bvb is 60Hz als je dus de resolutie en frequentie vast zet op 24 dan ga je problemen krijgen met hick ups af en toe.

J.A.F._Doorhof

Refresh altijd op auto inderdaad.
Dan zou een goede media speler moeten switchen tussen 23.97 / 24 / 25 / 30 / 50 / 60
Qua resolutie is altijd een "heet hangijzer"
Je moet kijken waar de scaling het beste gebeurt.
En tegenwoordig zegt prijs weinig meer, je hebt chipsets van een paar tientjes die het beter doen dan waar we "vroeger" honderden euros voor uitgaven.

Als je weet dat de projector/weergever beter scaled dan je mediaspeler op AUTO resolutie zetten.
Als je weet dat de media speler beter scaled dan de media speler op 1080P zetten bij een NATIVE 1080P projector (dus ook e-shift etc) en de projector laten weergeven op 1:1.
Bij 4K dan zul je zelf even aan het werk moeten natuurlijk om de media speler op 4K te zetten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 13, 2017, 12:06:30
Refresh altijd op auto inderdaad.
Dan zou een goede media speler moeten switchen tussen 23.97 / 24 / 25 / 30 / 50 / 60
Qua resolutie is altijd een "heet hangijzer"
Je moet kijken waar de scaling het beste gebeurt.
En tegenwoordig zegt prijs weinig meer, je hebt chipsets van een paar tientjes die het beter doen dan waar we "vroeger" honderden euros voor uitgaven.

Als je weet dat de projector/weergever beter scaled dan je mediaspeler op AUTO resolutie zetten.
Als je weet dat de media speler beter scaled dan de media speler op 1080P zetten bij een NATIVE 1080P projector (dus ook e-shift etc) en de projector laten weergeven op 1:1.
Bij 4K dan zul je zelf even aan het werk moeten natuurlijk om de media speler op 4K te zetten.

ik heb dus de zappiti 4k hdr mini
deze scaled al het materiaal op naar 3840x2160 als ik de resolutie op auto zet. het nadeel daarvan is dat ik dan nergens meer gebruik kan maken van de 4k verbetering functie en dan de FI functie.

zet ik hem vast op de 1080p kan ik dat wel maar zou dus betekenen dat ik bij een 4k film de resolutie moet wijzigen van de zappiti? verbazingwekkend is trouwens dat de FI van de Epson zeer goed werkt in combinatie met de zappiti (dus de resolutie instellingen op 1080p) NOG geen last gehad van hickups in het beeld  :happy:

laat ik deze namelijk vast staan op 1080p en ik zet een 4k hdr BT2020 film op dan krijg ik het volgende in beeld:

dus hij geeft netjes aan dat het om een kleurformaat BT2020 gaat en een hdr film,
maar de resolutie staat dan wel op 1920x1080 dit klopt dan niet.
en nu kan ik ook gebruik maken van de e-shift functie en de FI functie terwijl dit niet mogelijk is met een 4k bron toch?
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

RonG

#337
Misschien een domme vraag, maar wat is de beste afstand van de beamer voor 230cm breed projecteren?
Ik heb al op de epson afstands calculator gekeken en daar geeft hij aan 3,11m voor 50 t/m 104"

Maar dan moet ik de zoom volgens mij maximaal zetten. Wat is "best practice"?, zover mogelijk naar voren of naar achteren :-[

master30

Quote from: RonG on January 14, 2017, 12:52:21
Misschien een domme vraag, maar wat is de beste afstand van de beamer voor 230cm breed projecteren?
Ik heb al op de epson afstands calculator gekeken en daar geeft hij aan 3,11m voor 50 t/m 104"

Maar dan moet ik de zoom volgens mij maximaal zetten. Wat is "best practice"?, zover mogelijk naar voren of naar achteren :-[

Ergens er tussen in zou het zijn.

Ik heb zelf ook de projector op bijna max zoom zoom staan, met oudere projectoren kon je nog wel een duidelijk verschil zien als je wat minder zoom gebruikt, maar nu valt het me eigenlijk niet op
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

RonG

Quote from: master30 on January 14, 2017, 13:00:55
Ergens er tussen in zou het zijn.

Ik heb zelf ook de projector op bijna max zoom zoom staan, met oudere projectoren kon je nog wel een duidelijk verschil zien als je wat minder zoom gebruikt, maar nu valt het me eigenlijk niet op

Ok, ik heb de ruimte om te schuiven, maar wat is da de beste afstand tussen 3,11m en 6,55m :tounge2: (Ik kan maar max tot 4 tot 4,5 meter)

master30

Gewoon ophangen waar jou het beste uitkomt kwa indeling lijkt mij
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

home@the movies

Quoteen nu kan ik ook gebruik maken van de e-shift functie en de FI functie terwijl dit niet mogelijk is met een 4k bron toch?

E-shift staat bij het aanbieden van een 4K signaal ALTIJD aan, bij 1080p kan je zelf kiezen wat je doet. Je kan dus wel degelijk nog gebruik maken van de e shift bij 4K, je kan hem alleen niet uitzetten (wat logisch is uiteraard ;-)

N1v3K

Quote from: RonG on January 14, 2017, 13:13:32
Ok, ik heb de ruimte om te schuiven, maar wat is da de beste afstand tussen 3,11m en 6,55m :tounge2: (Ik kan maar max tot 4 tot 4,5 meter)
http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW9300-projection-calculator-pro.htm

Volgens de berekening zou je idealiter tussen de 4,0 en 4,5 m uitkomen ;)

Kom je wel uit op 25 FL, dus is wel vrij helder heb ik het idee.

RonG

Quote from: master30 on January 14, 2017, 14:12:08
Gewoon ophangen waar jou het beste uitkomt kwa indeling lijkt mij

Quote from: N1v3K on January 14, 2017, 14:19:15
http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW9300-projection-calculator-pro.htm

Volgens de berekening zou je idealiter tussen de 4,0 en 4,5 m uitkomen ;)

Kom je wel uit op 25 FL, dus is wel vrij helder heb ik het idee.

Merci mannen, weet ik voldoende ;D

wolfkampf

Quote from: home@the movies on January 14, 2017, 14:13:16
E-shift staat bij het aanbieden van een 4K signaal ALTIJD aan, bij 1080p kan je zelf kiezen wat je doet. Je kan dus wel degelijk nog gebruik maken van de e shift bij 4K, je kan hem alleen niet uitzetten (wat logisch is uiteraard ;-)
en de FI functie? dit is normaal toch niet mogelijk
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

Mediasluis

Quote from: RonG on January 14, 2017, 13:13:32
Ok, ik heb de ruimte om te schuiven, maar wat is da de beste afstand tussen 3,11m en 6,55m :tounge2: (Ik kan maar max tot 4 tot 4,5 meter)

Lees anders dit stuk even over plaatsen:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150205.0
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

home@the movies

Quote from: wolfkampf on January 14, 2017, 14:59:46
en de FI functie? dit is normaal toch niet mogelijk

FI werkt niet in 4K dat klopt.

wolfkampf

Quote from: home@the movies on January 14, 2017, 16:11:29
FI werkt niet in 4K dat klopt.
Nee precies. Dus terug te komen op mijn vorige bericht.  Zet ik de Zappiti  vast op 1080p en ik zet een 4k film op met BT2020 EN HDR dan krijg ik dat netjes in beeld (zie mijn afbeelding bij mijn vorige tekst) behalve de juiste resolutie en dan kan ik WEL gebruik maken van FI bij een 4k film dat is dan toch vreemd  :-\
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

riwi

Quote from: RonG on January 14, 2017, 13:13:32
Ok, ik heb de ruimte om te schuiven, maar wat is da de beste afstand tussen 3,11m en 6,55m :tounge2: (Ik kan maar max tot 4 tot 4,5 meter)

Als de projector verder van het scherm hangt heb je iets minder licht opbrengst en iets beter contrast.
Hangt ie dichter bij het doek dan heb je iets meer licht opbrengst en iets slechter contrast.

Dus het is een afweging tussen de meest praktische plek, maximaal licht, of maximaal contrast.

home@the movies

#349
Quote from: wolfkampf on January 14, 2017, 16:19:26
Nee precies. Dus terug te komen op mijn vorige bericht.  Zet ik de Zappiti  vast op 1080p en ik zet een 4k film op met BT2020 EN HDR dan krijg ik dat netjes in beeld (zie mijn afbeelding bij mijn vorige tekst) behalve de juiste resolutie en dan kan ik WEL gebruik maken van FI bij een 4k film dat is dan toch vreemd  :-\

Ik begrijp je niet helemaal hoor, je hebt toch de juiste resolutie? je zet de zapitti zelf manueel in 1080P resolutie en dat geeft je projector ook aan, omdat je geen 4K signaal aanbied kan je dus op dat moment wel degelijk gebruik maken van de frame interpollatie, je speelt wel een 4K film af maar met een 1080P resolutie omdat je de zapitti zelf manueel in 1080 hebt gezet.