Astrobarts HT180

Started by astrobart, October 25, 2016, 15:54:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

astrobart

Mijn HT180
wat is het plan.
Na jarenlang heeeeeeel veel plezier van mijn torus scherm en barco808g (met echt de allermooiste paintjob ooit) gaat het roer om.
Ik ga mijn HT die gewoon in mijn miniwoonkamer staat opgesteld drastisch veranderen.
Ten eerste wil ik groter projecteren, ik dacht aan 270 breed 2.35/1 dus ff rekenen 113 cm hoog
Er zijn een aantal dingen die ik anders ga doen.
Mijn torusscherm hangt nu al jaren perfect torus te zijn, maar hangt naar mijn smaak veel te hoog.
Ik heb geen zin in een barco midden in de woonkamer dus hangt het geval nu vrijwel tegen het plafond.
Mijn scherm hangt niet echt hoog maar zou hem liever op een cm 50 van de grond willen wellicht iets hoger maar zeker niet zo hoog als nu.
Ook vindt ik dat getimmer en geschroef in de muur maar gedoe, dus ik ga voor een scherm dat gewoon op pootjes staat en nog gemakkelijk is te verstellen en te verschuiven. Ik ga alu pijp gebruiken met steiger koppelingen voor de ophanging van het scherm.
Ik kan dan altijd nog de hoogte aanpassen.
Ik zou sowieso altijd mijn scherm verstelbaar maken dmv een schuif constructie nu ik weet hoe handig dat kan zijn.
Oh ja het wordt een vast scherm.
Ik fabriek hem van die festo profielen in elkaar.
Geen hout meer voor mij, veel te zwaar.
Omdat mijn huidige projectiemuur veel te klein is moet de HT 180 graden om.
Sterker nog alles moet 180 graden om
Omdat ik groter ga projecteren komt de beamer nu uit op het uiterste puntje van de achterwand van de HT.
Ik ga denk ik niet meer aan het plafond hangen maar bouw een rack waar alles in komt.
Heul misschien zet ik een front surface  mirror in om het geheel wat strakker tegen de muur te krijgen maar liever niet.
De beamer komt nu niet zo hoog te hangen en zal ongeveer op de middenlijn liggen van de afstand vloer, plafond.
Ja lekker projecteren over de hoofdjes van de filmkijkers, dus als je opstaat sta je in het beeld. Lekker boeien, ik heb een pauzeknop.
Het geeft ook wel iets knus. en zeker met rokers is het echt een gezellige rokersbios waarbij je in de rook van die leuke spookbeelden krijgt. ( ik rook zelf niet  :laugh: :laugh: :laugh:)
Ik zal eerst een proefopstellinkie maken om te kijken wat er allemaal net wel en niet niet kan.
Uiteindelijk wil ik weer die wow factor hebben als je een filmpie kijkt. breed confortabel, en gewoon in mijn woonkamer.
De led schermen van tegenwoordig zijn zo groot dat mijn huidige scherm net ietsjes groter lijkt dan een groot led scherm.
Als ik ergens microperf doek kan bemachtigen gaan de speakers achter het scherm.
Ik ben een low budget gast dus dat worden dan waarschijnlijk een stelletje philips MFB waar ik er nog 12 van heb staan. ;D  Daar moet toch iets leuks mee te doen zijn.
Altijd al heb ik de speakers IN het scherm gewild en missn gaat het e nu eindelijk van komen
Ga ik toch nog eens surround aanleggen.

Voor anamorfic zou je eigenlijk een curved screen moeten hebben, en evt kan ik bij een kennis de profielen van het scherm netjes in elke gewenste curve laten buigen.

Vlah.... ik moet gaan bouwen ben ik bang.  Ik heb het aangekondigd en dat is het begin van iets nieuws. Ik hoop er weer net zo veel plezier aan te beleven als met mijn huidige opstelling. Torus anyone? :laugh: :laugh: :laugh:



astrobart

#1
Okay geen woorden maar daden.
Vandaag ga ik het frame bouwen van mijn scherm.
Ik ben nog al bruut als het om bouwen gaat, dus verwacht geen flinterdunne constructies.
Het frame gaat zoals gezegt opgerokken worden van festo profiel (of hoe noem je dat spul)
Het is mooi strak en stevig en heeft een beetje de looks van een led scherm . vierkant.
Het doek wacht ik nog even mee, maar dat kan je er in slaan met een plastic strip.
Ik snap trouwens niet dat niet iedereen zijn scherm zo maakt, het is goedkoop en super simpel.
Vooral als je je alu profielen even tweedehands scoort.
De kwaliteit is mega hoog dus , doe nou eens niet zo duur en geef DIY een kans.
Ik zal wat foto's posten om te laten zien wat ik bedoel.
Ik zat te denken om er nu eens geen zwarte rand om heen te maken maar gewoon een wit vlak in de ruimte te laten hangen. edgeless dus.
Dat wordt straks leuk met het afstellen van de projector maar dat zie ik dan wel weer.

Het scherm ga ik plaatsten op een soort steiger materiaal en aluminium buis.
Heeeeeel misschien bouw ik een klein podiumpje waar alles op komt en waar mijn kabels van de luidspeakers door heen kunnen.  Een cm of 8 hoog of zo, met een paar uplighters erin en een dimmerpack er in en neutrik connectoren in de vloer, die dradenzooi ben ik namerlijk meer dan zat.

Heb daarvoor wat van die systeemvloeren nodig die je wel eens in kantoorpanden kunt vinden.
Het zijn een soort tegels met van die kegels erop waarop je dan weer een vloer kunt leggen.
Even kijken of ik die nog ergens kan scoren. Dit kan wel weer eens heel mooi gaan worden.
Voorkant podium mooi een plint van hardhout of geborsteld alu..... jummie.

Maikel_audionerd

Gaaf, ik hou van budget DIY HT dus kan niet wachten te zien wat je allemaal gaan construeren. Veel plezier en succes en benieuwd naar de (tussentijdse) foto's  :thumbs-up:   :pompom:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

astrobart

#3
deze gaat er dus binnenkort uit



astrobart

#4
en deze jongen ook na vele jaren trouwe dienst. Maar eerst het nieuwe uittesten voordat ik alles op ga ruimen.

Ik wil niet opscheppen, maar deze 808 is toch wel echt een van de mooiste die ik ooit heb gezien qua paintjob.



kap op de pijnbank


na het spuiten


detail


zijkant 2 tone ^-^


detail




de boel weer op zijn plek.


mr.crash

Erg mooi spuitwerk !!!
Volgen van dit topic staat aan ;D

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

astrobart

verder dan het op maat zagen van de profielen ben ik nog niet
gekomen. ben nog even aan het nadenken over de aspectratio. best langgerekt zo`n anamorphic scherm. ik neig nu toch een beetje naar 16 x 9

even een nachtje er over slapen voordat ik de zaag definitief in de laatste 3 stukke aluminium zet.

Dolby

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes.

Mvrgr, Peter

astrobart

Twee 270 gaat t worden.  Anamorphic.  Dus dat wordt weer benhur op zijn groteskst. En ja ook een podiumpje. Ik wil het allemaal zo mee kunnen verhuizen als t moet. Fotos moet met photobucket dus die ga ik even aanzwengelen. Met geluid wil ik toch nu ook wel eens leuk voor de dag komen. 5.1 heb ik overgeslagen maar dat atmos of aura 3 d spreekt mij wel aan.
Eigenlijk de laatste meer dan de eerste omdat mijn denkhoofd gewoon zegt dat dat logischer is. Dit wordt een leuk projectje :headbanging:

astrobart

Dwz ik meet net ff 280cm

donaldk

#10
Wat voor beamertje ga je gebruiken? Epson heeft wederom nieuwe 5500 lumens machientjes voor 2300 $ gelanceerd, ongetwijfeld ook NL versie van. Of heb je minder licht nodig?

Ik ben nooit je torus wezen bekijken nu is ie al weer weg;-).

astrobart

#11
nee hoor hij hangt er nog steeds, ik bouw eigenlijk een ht in een ht ;D


ik draai er nog steeds filmpjes op, al is de barco niet meer zo heel intens afgesteld nu ik er toch afstand van ga doen.
De colour filterd lensen heb ik laatst verruilt voor onderdelen om mijnoude 808d weere aan de praat te krijgen, maar heb eigenlijk gewoon een andere beamedr opgehangen een 808G maar deze zou beter moeten zijn maar is toch niet meer wat ik had. Iets minder goed mee omgegaan ben ik bang.  voor films nog perfect hoor. m aar oed de lol is er een beetje van af dus ja wat ga ik nu gebruiken.  Ik ben low budget he dus ik moet eens kijken wat ik nog te besteden heb.

astrobart

okay wat fototjes dan  :blink:

dit is het materiaal wat ik gebruik voor het frame waar het doek op gespannen gaat worden.

Het is lekker licht en gemakkelijk te bewerken met huis tuin en keuken gereedschap.








sorry voor de crappy foto,s




astrobart

#13
da wat zagen hou je dan in mijn geval een frame over van 280 breed.

ter referentie heb ik er even een te gekke cd opgezet om het een beetje in verhouding te zien..



astrobart

#14
overigens gaan de  "pootjes" links en rechts er nog van af, ik ga een apparte stand voor dit scherm maken.
Na veel te veel duitse heimkino videos op youtube bekeken te zu haben gezehen :hehe: ben ik van veel ideeen afgestapt. Iedereen die in de woonkamer een HT wil bouwen focust zich bijna continue op het verbergen van de HT.
Het geheel wordt vooral geintregeerd in de kamer.
Prachtig hoor, maar ik vindt het niet helemaal mijn ding eigenlijk.
Ik ga daarom iets maken wat eigenlijk als losse set gezien moet worden.
Maar dan wel iets wat in de woonkamer goed tot zijn recht komt en niet iets wat je op beurzen tegen komt.
Eigenlijk wil ik niets aan muren en plafond vastschroeven.
Dus het scherm komt op een losse voet te staan.
Het zal niet portable worden maar ook niet geheel on-demonteerbaar
Ik weet eigenlijk niet waarom ik dat wil, maar ja je moet jezelf uitdagingen geven.

Eerste probleem was dat ik geen ruimte had. dus ik heb de driezitter eruit gedaan en voila, een perfecte plek voor een scherm.
Ja voor een raam dat wel, maar ik denk dat het niet echt uitmaakt of daar een raam zit. ik kijk er toch nooit doorheen :)

wordt vervolgt.

astrobart

#15
Net eens even nagedacht over het geluid.
Ik heb het niet over het geluid van films maar meer over het geluid wat PJ produceren.Ik weet dat ze steeds stiller worden, maar om het voor eens en altijd op te lossen heb ik besloten een hush box te bouwen.
Geïnspireerd door de projectoren van barco en christy ga ik deze domweg vierkant bouwen.
Groot genoeg voor elke beamer on the markt.
Geen hout, maar lekker van plaatstaal waar ik heerlijk los op kan gaan met geluidsdemping.
deze look dus

http://www.hcinema.de/pro/barcohdx4k14.jpg
https://www.christiedigital.com/img/Products/Christie%20Duo/Inpage/christie-digital-projection-christie-duo-main-image-1.png
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/06/cc/60/06cc60e0a08354fee322c7e51533d940.jpg

Ik ga het maken met wat ik nog kan vinden dus DIY ten top.
Foto's volgen. (wat is dat photobucket toch een wanhopig programma)

Misschien schroef ik ook wel zo'n schermpje er op. om wat leuke dingen te monitoren.







donaldk

#16
Ik zag op ISE een outdoor box groot genoeg voor een DCi of Roadie stijl en formaat projector. Hitte afvoer en toch stof en ook vochtvrij dat is de uitdaging. DPI had ooit een volledig afgesloten projector waarbij de vlakke wand als radiator functioneerde.

Je 808 ombouwen tot het kleine broertje van: ;-).


Ik zie alleen maar projectoren geen hush boxes.

donaldk


astrobart

heel goed weer. Eens kijken of ik de kunst kan afkijken

donaldk




Deze Amerikanen hadden deze servicable enclosures voor onder plafond op CEDIA of Infocomm. Ze hebben zelfs installatie en service docs online: http://www.displaydevices.com/se-b-series-projector-sound-enclosure/

astrobart


astrobart

#21
okay genoeg gebrainstormd.

Ik heb besloten de boel toch maar in een professionele werkplaats te gaan maken ipv met mijn workmate thuis.
Het kan wel thuis, maar ik ben gewoon te veel tijd kwijt met alles met de hand zagen.
Ook de nauwkeurigheid is ver te zoeken met een handzaag blokhaak.
Tevens is bij het buigen van plaatmateriaal een grote zetbank / plaat knipper wel erg handig.

Aangezien het toch een scherm en hushbox gaat worden die niet aan een muur of plafond vast zitten, kan ik het net zo goed uit huis bouwen. Scheelt een hoop rommel ook.

Zoals gezegd wil ik een beetje professionele look voor de hushbox.
Geen flightcase maar een full metal enclosure.
Ik zit te denken aan gemoffelde metalen delen. uhh o ja zwart ;)

Ik kan best leven met een hushbox die er uitziet als een dikke projector.

https://sp.sony-europe.com/da/6584/67fdd4cb1522e738c6ca948e81b89d75.jpeg

De projector die ik ga gebruiken zal niet een van de stilste worden ben ik bang, en ik wil nu voor eens en altijd van dat gezoem en geblaas af zijn.
Ik heb een wandje vrijgemaakt achter de zitplaatsen dus ruimte zat.
Als ik dan toch projectoren ga omkapselen, waarom dan niet meteen plaats maken voor wat randapparatuur.
PS4, Computer, ziggo bende, en vast nog wel iets meer.
Toch wil ik wel easy acces naar mijn spulletjes, dus moet het ook nog op de een of andere manier snel open kunnen op een normale manier. (geluidsdichte deurtjes)

http://www.barco.com/en/Products/Projectors/Cinema-projectors/Flagship-laser-cinema-projectors/High-brightness-6P-laser-cinema-projector-for-mid-size-theaters_1.aspx

Dan het scherm.
Ik had al een beginnetje gemaakt met de aluprofielen.
Ik wil geen scherm aan de muur.
Ten eerste vindt ik een scherm tegen een wand altijd een beetje ruimteloos.
Tenzij je 3D projecteerd natuurlijk.
Hoewel, ik kan mij nog de eerste uitzendingen op tv herinneren in 3d
Midden in de nacht met een rood en groen brilletje op naar een rokende presentator zitten kijken. (en ja je we hadden het opgenomen op prachtige video 2000 en het werkte dan ook :tongue2:)
Toen waren de de TV's nog een halve meter diep en stond bij mijn ouders in een kast en in een hoek.
De rook leek wel echt in de kamer te hangen en als je je hoofd bewoog zag je echt een 3d beeld in de ruimte.

  :headbanging: :headbanging:   https://youtu.be/EN6W5dGlTYQ    :headbanging: :headbanging:

Ik ga het scherm dan ook in de ruimte hangen op 1 a 1,5 meter vanaf de muur.
Ik weet nog niet exact wat ik met de opstelling van de luispreakers ga doen, maar ik kan mij voorstellen dat een beetje bewegingsruimte achter het scherm het juist plaatsen van geluidsweergevers (evt alleen voor muziekweergave)  gemakkelijker maakt.

Het scherm wil ik plaatsen op twee sokkels die achter het scherm door met elkaar verbonden zijn.
Omdat mooi te krijgen moet ik natuurlijk even mijn bouwkundige kennis over de gulden snede aanspreken.

https://www.google.nl/search?q=de+gulde+snede&rls=com.microsoft:nl-NL:IE-Address&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi6yv6UtYfQAhULDcAKHeWzBT4QsAQINg&biw=1185&bih=744&dpr=0.85

De sokkels mogen ook wel iets uitsteken boven het scherm om er wellicht een iets designigere look aan te geven.
Tevens kunnen daar evt als ik luidsprekers achter een geluids-transparant scherm ga gebruiken luidsprekers in die van boven af geluid produceren (auro 3d) in kwijt.

http://www.auro-3d.com/system/

Voor de exoten liefhebbers onder ons, helaas. Er gaan geen hele dure componenten komen, wat niet wil zeggen dat het geen goede componenten worden.
Ik moet de kosten laag houden.
Ik ga alleen ook geen prutsspul gebruiken. dus geen dropveter bekabeling  ;D

Ik ben uiteindelijk zo blij dat ik tot het inzicht gekomen ben om geen hout te gaan gebruiken, ik ben gewoon heel slecht met hout, en probeer maar eens een goed stuk hout te bemachtigen voor een normale prijs. Nee ik laat dat liever over aan de echte timmerlui onder ons. (en aan de speakers die ik af en toe zie langs komen hier zijn die er gelukkig nog wel)

Dus:
Ik ga heel goed kijken bij interieur ontwerpers, project bouw en meubelmakers hoe een en ander in elkaar zit.
Het zijn vaak de handige bouwers die geniaal iets in delen kunnen bouwen.
Ik ga dan ook eerst een draagsysteem maken/ontwerpen dat er op zich niet mooi uit hoeft te zien.
Het is zeg maar een skelet.
Daaraan wil ik de afwerking gaan monteren met een hang, schuif, magneet oid systeem.

Het lijkt mij eigenlijk wel te gek als ik de paneeltjes af en toe kan verwisselen voor een ander kleurtje, of bedrukt of met een uitvergrootte print van een filmscène of zo.

Ik hoop veel ideeen en do's en do not do's te ontvangen van het forum.
Ik was even niet meer verslaaft aan HT maar ja ik kan het niet laten.

Nu nog een naam voor deze HT.

donaldk

#22
Quote from: astrobart on November  1, 2016, 10:24:43
nice!
deze jongens kunnen er ook wat van:

http://www.vicom-international.com/soundproof-housing.html

Er is ook nog een bedrijf dat voor bioscopen een cabine maakt op een (schaar)lift dus hushbox en dan omhoog voor gebruik geen tradionele cabine meer nodig. Nou ja meerdere maar ik bedoeld Arttech Cinema:

https://www.youtube.com/watch?v=hbSyLHZJE4k

Hier wat andere constructies van metalen dozen:

https://www.youtube.com/watch?v=Pe531UamVOo
https://www.youtube.com/watch?v=FB7QRZayTNQ

De (Xenon) Barco's staan meestal op een compleet kastje, die 22L heeft maar een deel kastje, omdat de chillers er ook nog onder moeten hangen.

Je kunt voor de lensdoorgang met geluidsafsluiting werken met van die ringen zoals bij Wolfgang Mayer voor de DP4K-32Bs vervangen werden door de 30L, kan van schuim, maar ik meen te herinneren dat Wolfgang meerdere lagen van een soort van printplaatmateriaal gebruikte.

Mofffelen kan dat ook in zwart dan? Ik ken het alleen in groen en blauw.

astrobart

daar wil je niet zitten als de lift naar beneden komt.
beetje overkill voor thuis O0

mr.crash

Grote plannen :pompom:
Maar ik dacht te lezen in je
start post dat je een low budget man
bent. ;D
Lukt dat nog ? ;)

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............