Welke kabel van meterkast naar stopcontact

Started by brt, September 27, 2016, 23:55:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Hoi,

ik ben me aan het orienteren op welke stroomkabel ik het beste kan aanschaffen om van de meterkast naar het stopcontact voor de audio te leggen. Het gaat om zo'n 15 meter, dus het is niet eventjes vergelijken en een winnaar kiezen. Ik heb al een aparte groep voor de audio met zo'n aparte (AHP) klankmodule maar nu zit er nog een 'standaard' kabel aan en ook een standaard wcd aan het einde. Ik geloof wel dat daar nog winst te behalen valt.

Ik heb stroomkabels van Isotek en Chord voor m'n versterker, dac en streamer. Ik lees goede dingen over Furutech van de rol, maar welke kabel gaat een significante geluidswinst opleveren tov de standaardkabel die ik er nu tussen heb hangen? Ik zit qua budget te denken aan zo'n 40 euro per meter.

Ik hou van een groots, breed, ruimtelijk en open geluid. Het laag vind ik wat minder belangrijk omdat ik dat toch met DSP corrigeer.

Ben benieuwd naar jullie adviezen, dank vast!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Mijn advies zou zijn........tromgeroffel.....: Doe het niet. :D

Stop die 400 euro in mooie/lelijke akoestische aanpassingen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

hoi Hans,

tja, ik heb wat dat betreft het maximale binnen het praktische en esthehtische haalbare bereikt. Ik heb de DSP optimaal afgestemd en dat klinkt nu gewoon naar behoren. Overigens heb ik een SBooster op die MiniDSP gezet en dat gaf weer een slag in kwaliteit. Vandaar dat ik dus toch (sorry  ;)) die kabel van de meterkast naar de hifi wdc wil aanpakken, in stroom valt nog winst te halen is mijn redenering.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Oke...je vraag is ook wel duidelijk. Maar ik dacht ik probeer iemand van mijn overtuiging te "overtuigen".....maar dat is helemaal niet nodig. :D

Succes...de mensen met positieve ervaringen zullen vast wel komen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eduard

Hoi brt
Ik denk zelf dat de meeste winst valt tehalen mbt de netspanning in het kiezen van de schoonste fase en misschien de gekozen zekering.

Eduard



Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


rogier_hier

Ik ga binnenkort verhuizen en verbouwen, en heb ervoor gekozen om wel een aparte geaarde groep voor mijn audio aan te leggen (het hele electriciteitsplan wordt aangepast / uitgebreid) en deze aan te sluiten op een paar extra contactdozen die ik ga boren in de muren. En alleen hierop draait mijn audio. TV e.a. op de andere dozen. Maar ik kies ervoor om geen aparte kabel / audio-smeltzekering te laten installeren.

Misschien heb je hier nog iets aan ter "inspiratie"  ;)

Henkjan_O

had je al bij deze sponsor gekeken:
http://www.jouwhifi.com/c-997234/van-de-rol/

Die Lapp of Belden lijken me een zeer goede prijs/prestatie verhouding hebben. Let wel op dat het te "trekken" blijft, vraag evt advies aan een installateur. t zou zuur zijn als je veel geld uitgeeft aan een kabel en er dan achter komt dat die er niet in te trekken valt omdat te dik of te stug

ik zou overigens eerder investeren in een "medisch" netspanningsfilter dan in exotische kabel (of heb je dat ook al?) als de 230V niet "schoon" is, verandert een kabel daar nix aan

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

brt

Quote from: eduard on September 28, 2016, 11:33:14
Hoi brt
Ik denk zelf dat de meeste winst valt tehalen mbt de netspanning in het kiezen van de schoonste fase en misschien de gekozen zekering.

Eduard


Hoi Eduard,
ik heb al een AHP klankmodule met bijbehorende zekering en een aparte stroomgroep voor de audio (waar ik de AHP dus op heb zitten). Wat bedoel je met de schoonste fase? En kun je verschil horen in zekeringen?
Is dit van grotere invloed dan de kabel die van de AHP klankmodule gaat naar de audio WCD?

Mvg
Bart
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: rogier_hier on September 28, 2016, 11:33:33
Ik ga binnenkort verhuizen en verbouwen, en heb ervoor gekozen om wel een aparte geaarde groep voor mijn audio aan te leggen (het hele electriciteitsplan wordt aangepast / uitgebreid) en deze aan te sluiten op een paar extra contactdozen die ik ga boren in de muren. En alleen hierop draait mijn audio. TV e.a. op de andere dozen. Maar ik kies ervoor om geen aparte kabel / audio-smeltzekering te laten installeren.

Misschien heb je hier nog iets aan ter "inspiratie"  ;)

Hoi Rogier, dit heb ik dus ook allemaal, allen dus wel met de klankmodule/smeltzekering. De vraag is dus vooral: gaat een betere stroomkabel een winst geven in geluid. Waarom doe jij geen aparte kabel en zekering?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Henkjan_O on September 28, 2016, 11:37:41
had je al bij deze sponsor gekeken:
http://www.jouwhifi.com/c-997234/van-de-rol/

Die Lapp of Belden lijken me een zeer goede prijs/prestatie verhouding hebben. Let wel op dat het te "trekken" blijft, vraag evt advies aan een installateur. t zou zuur zijn als je veel geld uitgeeft aan een kabel en er dan achter komt dat die er niet in te trekken valt omdat te dik of te stug

ik zou overigens eerder investeren in een "medisch" netspanningsfilter dan in exotische kabel (of heb je dat ook al?) als de 230V niet "schoon" is, verandert een kabel daar nix aan

Ik heb zeker daarnaar gekeken, maar zit ook een beetje te loeren naar Furutech kabel, goedkoop verkrijgbaar via Alieexpress. Of is dat nep kabel?
Ik heb idd ook al een netspanningsfilter, de Isotek Evo 3 Aquarius. Dat gaf ook een klankverbetering, ook met de aprtae audiogroep blijft dat een verbetering, wat ik niet had verwacht. Maar ja, ik heb de ballen verstand van stroom ;)

Grt
Bart
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

erik s.

Quote from: brt on September 28, 2016, 20:53:00
Ik heb zeker daarnaar gekeken, maar zit ook een beetje te loeren naar Furutech kabel, goedkoop verkrijgbaar via Alieexpress. Of is dat nep kabel?
Ik heb idd ook al een netspanningsfilter, de Isotek Evo 3 Aquarius. Dat gaf ook een klankverbetering, ook met de aprtae audiogroep blijft dat een verbetering, wat ik niet had verwacht. Maar ja, ik heb de ballen verstand van stroom ;)

Grt
Bart
Die via Ali zal zeker nep zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bama

Ik heb even gekeken wat er bij mij op staat en dat is dynamic VS-YMVK afas 3 x 4 + afas4 mm2 0,6/1kv.
is wel een erg stugge kabel maar ymvk is normaal ook grondkabel.
Kreeg dat destijds als advies, en ik hoor geen verschil natuurlijk. ;D

Henkjan_O

Quote from: brt on September 28, 2016, 20:53:00
Ik heb zeker daarnaar gekeken, maar zit ook een beetje te loeren naar Furutech kabel, goedkoop verkrijgbaar via Alieexpress. Of is dat nep kabel?
Ik heb idd ook al een netspanningsfilter, de Isotek Evo 3 Aquarius. Dat gaf ook een klankverbetering, ook met de aprtae audiogroep blijft dat een verbetering, wat ik niet had verwacht. Maar ja, ik heb de ballen verstand van stroom ;)
merk-spullen zou ik niet via Aliexpress ofzo kopen, kans groot dat t nep is. 

de aparte audiogroep krijgt z'n prik nog steeds van de zelfde aanvoer voor je meterkast, het is alleen (een beetje) gescheiden van je eigen spullen in huis. zo'n aquarius doet echt orde grootte meer. kabel en separate groep zijn dan hooguit puntjes op de ï
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

eduard

Hoi brt
Kijk even op de website van kemp volgens mij wordt daar wat uit gelegd over de schoonste fase. Met schoonste fase bedoel ik de fase waar het miste ruis op zit. De fase deel je met meerdere groepen in je huis en ook met buren. Het kan dus zo maar zijn dat de fase welke naar je audio groep gaat ook gebruikt word voor je keuken en of cv ketel. Compressor en elektro motors maar ook veel leden verlichting sturen vel rotzooi de netspanning op. Maar er zitten hier personen die dat veel beter uit kunnen leggen. Hoe je precies kan meten  welke de schoonste fase is weet ik niet precies daar heb je waarschijnlijk een scoop voor nodig ik vermoed niet dat het met een multimeter kan.  Maar als je niet vertrouwd ben met het werken met 230v dan zou ik van de meterkast afblijven. Je kan zover ik weet alleen maar meten als er spanning opstaat. Nogmaals wees voorzichtig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


brt

Quote from: Henkjan_O on September 28, 2016, 21:49:45
merk-spullen zou ik niet via Aliexpress ofzo kopen, kans groot dat t nep is. 

de aparte audiogroep krijgt z'n prik nog steeds van de zelfde aanvoer voor je meterkast, het is alleen (een beetje) gescheiden van je eigen spullen in huis. zo'n aquarius doet echt orde grootte meer. kabel en separate groep zijn dan hooguit puntjes op de ï

dus feitelijk zeg jij dat die honderden euro's aan kabel die ik op het oog heb niet zo veel gaan doen? Mijn ervaring met stroom aanpakken is toch dat het behoorlijk veel invloed heeft! Toen ik bijv. een SBooster op de Minidsp aansloot gaf dat echt een significante verbetering tov het eigen kabeltje, vandaar dat ik het juist in deze hoek zoek nu.

Ik merk sowieso wel dat ik met mijn huidige set wel op 'puntjes-op-de-i-niveau' ben beland. Maar het blijft natuurlijk de hobby het geluid weet nóg een zetje te kunnen geven.

Maar ik zet Aliexpress uit m'n hoofd, leek al te mooi om waar te zijn.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#15
Quote from: erik s. on September 28, 2016, 21:15:46
Die via Ali zal zeker nep zijn.

Erik, wat is jouw ervaring? Gaat een Lapp of Belden een significante verbetering geven als kabel tussen meterkast en WDC voor de aparte audiogroep ipv de standaard kabel van de rol die er nu tussenhangt?

Of is het idd een puntje op de i? En, moet ik het gezien de waarde van mijn set zoeken in goedkope kabels of win je echt meer met een Furutech (en dan niet via Ali). Probleem is dat ik gezien de afstand meteen 1000,- verder ben dan :(
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: eduard on September 28, 2016, 21:51:25
Hoi brt
Kijk even op de website van kemp volgens mij wordt daar wat uit gelegd over de schoonste fase. Met schoonste fase bedoel ik de fase waar het miste ruis op zit. De fase deel je met meerdere groepen in je huis en ook met buren. Het kan dus zo maar zijn dat de fase welke naar je audio groep gaat ook gebruikt word voor je keuken en of cv ketel. Compressor en elektro motors maar ook veel leden verlichting sturen vel rotzooi de netspanning op. Maar er zitten hier personen die dat veel beter uit kunnen leggen. Hoe je precies kan meten  welke de schoonste fase is weet ik niet precies daar heb je waarschijnlijk een scoop voor nodig ik vermoed niet dat het met een multimeter kan.  Maar als je niet vertrouwd ben met het werken met 230v dan zou ik van de meterkast afblijven. Je kan zover ik weet alleen maar meten als er spanning opstaat. Nogmaals wees voorzichtig.


Bedankt Eduard, heb daar al wel eens gekeken, maar veel gaat me (technisch) boven de pet. Vandaar dat ik me ook niet ga wagen aan dit soort metingen zelf te doen, ik blijf idd van de meterkast af! Heb jij trouwens ervaringen met verschillende soorten zekeringen in zo'n klankmodule? Kun je daar nog mee tweaken?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

aschemkes

Quote from: chansig on September 28, 2016, 08:04:03
Mijn advies zou zijn........tromgeroffel.....: Doe het niet. :D

Stop die 400 euro in mooie/lelijke akoestische aanpassingen.

Gr Hans
Mee eens, wat den BS een stroomkabel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Henkjan_O

Quote from: brt on September 28, 2016, 23:47:05
dus feitelijk zeg jij dat die honderden euro's aan kabel die ik op het oog heb niet zo veel gaan doen? Mijn ervaring met stroom aanpakken is toch dat het behoorlijk veel invloed heeft! Toen ik bijv. een SBooster op de Minidsp aansloot gaf dat echt een significante verbetering tov het eigen kabeltje, vandaar dat ik het juist in deze hoek zoek nu.
een SBooster is meer dan alleen een kabel, dat is een nette power supply, veel beter dan de standaard "muur wrat".  Heb je dat allemaal goed, dan blijven er de kabels over idd.  en alleen al voor het gevoel dat je echt alles goed hebt kan het al de moeite waard zijn natuurlijk, je luistert met meer dan alleen je oren. 
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Kjelt

Significant verschil gaat het niet geven ook nooit van andere serieuze leden gehoord. Wel subtiel. En dan zou ik het niet zo zeer in de kabel zoeken als wel in een dubbele individueel gezekerde groep op een goed gekozen fase. Een groep voor de eindversterker en grotere stroomslurpers. En een groep voor de bronnen en vv. Gewoon installatiedraad in een eigen pvc pijp is goed genoeg en je blijft een technische installatie behouden die aan de nen1010 voldoet.
Als je je echt wilt uitleven kun je vanuit de meterkast ongezekerde fase pakken met bv 6mm2 of 4mm2 die naar de lokatie waar je set ongeveer staat en daar lokaal een groepenkast monteren met twee of drie groepen, iedere groep zijn eigen gloednieuwe aardlekschakelaar en smeltpatroonhouder waar kort 2,5mm2 naar een goede wcd aan komt. Veel mooier zul je het niet krijgen.

rogier_hier

Quote from: brt on September 28, 2016, 20:50:09
Hoi Rogier, dit heb ik dus ook allemaal, allen dus wel met de klankmodule/smeltzekering. De vraag is dus vooral: gaat een betere stroomkabel een winst geven in geluid. Waarom doe jij geen aparte kabel en zekering?

Hoi, Aan de ene kant denk ik, die kabel en zo'n smeltzekering kan er ook nog wel bij, aan de andere kant ben ik niet 100% overtuigd dat de kabel een verschil gaat maken. Tevens ben ik iemand die nogal eens veranderd, het kan dus zijn dat ik een keer besluit boven een kamer inricht als luisterkamer en dan sluit ik het dus aan op een andere groep. Maar de electricien komt pas in novmeber dus kan er nog rustig over denken.  :D

i2Paq

Een enig verschil wat ik bemerkte was toen ik een Supra filter tussen mijn stopcontact en set plaatste.

Er ervaarde meer rust/zwart in de stille/rustige momenten.

Maar dat kan ook projectie zijn geweest omdat je het wil horen  ;D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

brt

Bedankt voor alle reacties. Excuus voor de vertraging, ik had een paar zeer volle dagen en avonden.

Ik ben door de reacties wel zeer aan het twijfelen of ik dit nou moet gaan doen. Het beste wat ik mag verwachten is een subtiel verschil. Tja, wat is subtiel. Toen ik de AHP klankmodulen plaatste vond ik dat wel significant. Toen ik de Isotek Aquarius er tussen zetten vond ik dat ook een meerwaarde die de prijs rechtvaardigde. Ook die Sbooster was voor relatief weinig geld een interessante upgrade. De aparte stroomgroep kan ik niet benoemen want die heb ik in het nieuwe huis pas en ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal.
Tussen stroomkabels vind ik de verschillen minder groot, dat zou ik eerder als subtiel beschrijven.

Moet ik het in die mate van verbetering zoeken wellicht?

Misschien is het wellicht alleen al voor de gemoedsrust verstandig om wel te doen, maar ja, dan heb je het liggen en denk je, wat als ik er een nog betere kabel tussen leg... m.a.w. gemoedsrust bestaat niet in onze hobby, niet bij mij tenminste  ::)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Kjelt on September 29, 2016, 07:39:29
Significant verschil gaat het niet geven ook nooit van andere serieuze leden gehoord. Wel subtiel. En dan zou ik het niet zo zeer in de kabel zoeken als wel in een dubbele individueel gezekerde groep op een goed gekozen fase. Een groep voor de eindversterker en grotere stroomslurpers. En een groep voor de bronnen en vv. Gewoon installatiedraad in een eigen pvc pijp is goed genoeg en je blijft een technische installatie behouden die aan de nen1010 voldoet.
Als je je echt wilt uitleven kun je vanuit de meterkast ongezekerde fase pakken met bv 6mm2 of 4mm2 die naar de lokatie waar je set ongeveer staat en daar lokaal een groepenkast monteren met twee of drie groepen, iedere groep zijn eigen gloednieuwe aardlekschakelaar en smeltpatroonhouder waar kort 2,5mm2 naar een goede wcd aan komt. Veel mooier zul je het niet krijgen.

Hoi Kjelt, dit gaat me allemaal wat te ver, maar bedankt voor de suggestie. Ik heb werkelijk totaal geen verstand van stroom. Behalve dat je het moet afsluiten als je een lamp gaat ophangen ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

hekra

Echt de puntjes op de i? Laat een aardpen slaan voor je aparte audiogroep. Volgens mij van meer belang dan de kwaliteit van de te gebruiken kabel.