Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kjelt

Even een zijspoortje maar wat een geluk dat deze elco's opdrogen ipv dat ze gaan lekken.

Ik heb nu een Keithley benchmultimeter op de operatietafel liggen waarbij alle elco's zijn gaan lekken.
Waren nog A merk japanse elco's ook.
Wat een enorme troep geeft dat. Op het eerste oog zie je alleen een olieachtige waas over de print.
Na het schoon maken met demi water en IPA en onder de microscoop bekijken van de schade blijkt dat 40% van de pcb sporen aangetast zijn.
Incl. de via's (want het is een 4 layer pcb).
Als ik een bepaald onderdeel lossoldeer dan zie je dat de printsporen onder de componenten ook aangetast zijn  :(
Is dus eigenlijk afgeschreven. Wat een schade kunnen die elco's aanbrengen zeg , niet normaal.

Robbo

Heb net m'n DD15 module uit 2008 naar Jossie opgestuurd.
Zag er met mijn ongetrainde ogen prima uit , geen bollende condensatoren etc.   10 jaar in gebruik gehad / 220v in stand-by. Ben benieuwd.

blue-eyes

#177
Quote from: Robbo on January 28, 2019, 19:39:57
Heb net m'n DD15 module uit 2008 naar Jossie opgestuurd.
Zag er met mijn ongetrainde ogen prima uit , geen bollende condensatoren etc.   10 jaar in gebruik gehad / 220v in stand-by. Ben benieuwd.

Ik heb op voorhand, al een tijdje geleden, al even contact met Jossie gehad, goed opgeslagen. Ik kom een keer aan de beurt denk ik :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jossie

Arrivé Robbo...

Je tikt helaas twee van de drie boxen aan... CS condensatoren en een  tanende laagspanningsvoeding. Eindtrap is visueel nu iig ok.

Ai! Module is uit september 2008, niet verwacht CS condensatoren aan te treffen. Weet je wel zeker dat hij het nog deed?  ::) Van de vier die ik zo kan meten zijn er twee naar de elektrohemel.
De data range van verdachte modules is daarmee een flink stuk uitgebreid...
Omni !

Robbo

#179
Ja het deed het nog.  Maar in mijn vorige woning (appartement) nooit echt power gedraaid.  Nu woon ik vrijstaand  :devil:   Maar had hem na de verhuizing nog niet aangesloten gehad.

Maar in elk geval goede beslissing om de module toch maar te laten controleren.   :)

jossie

Quote from: Kjelt on January 28, 2019, 15:04:24
Even een zijspoortje maar wat een geluk dat deze elco's opdrogen ipv dat ze gaan lekken.

Niet van jou gewend dat je selectief leest maar jij moet nog steeds die ene module checken hé  ;)

Ik zou toch nog maar een keer de openingspost lezen.

Verder heb ik inmiddels nog twee modules uit 2008 gezien met CS condensatoren. Begint er op te lijken dat vanaf 2005 tot iig 2010 CS condensatoren voorkomen.

Wacht niet te lang met checken als je een Velo uit die periode hebt... de schade neemt flink toe als de elco's gaan lekken!
Omni !

Kjelt

Ah dus toch, tja was even geleden en ik hoorde jou niet vloeken want lekkende elco's is echt  :devil:
Vreemd dat ze dan niet uitvloeien want bij mijn Keithley is de halve print onder de zooi gekomen, gelukkig niet overal even erg aangevreten maar eigenlijk zou ik alle grotere onderdelen er af moeten halen om er zeker van te zijn dat de zooi er onder weg is en de komende jaren niet meer ellende geeft.
Dan ben je dus 20 uur ofzo bezig voor 1 print, alleen voor de hobbie nog te verantwoorden.
Overigens maak ik nu de pcb traces met een glasvezelstiftje schoon, was tip van een kennis, werkt heel erg mooi en je kunt gericht alleen de bovenste laklaag verwijderen.

Ondertussen begin ik SMD elco's totaal te wantrouwen. Misschien is het de combinatie van de hoge reflow temperatuur (ROHS heeft 230 graden C nodig) maar merk nu dat er veel apparatuur last van krijgt terwijl de meeste TH elco's geen problemen geven.

blue-eyes

Even weer het topic gecheckt. Er stond / staat (nog :D) geen informatie over een DD15 uit 2013 met failliures in dit topic.
Zoals gezegd, PM van Jossie goed opgeslagen :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Quote from: jossie on February  5, 2019, 11:55:45
jij moet nog steeds die ene module checken hé  ;)
Ja die komt uit november 2004 dus twee maanden later dan de eerste module.
Heb je een lijstje met fabrikage data waar de CS in zit?

jossie

#184
De jaartallen waar ik ze heb aangetroffen gaan nu van 2005 tot en met 2010.
Omni !

jossie

Quote from: Blue-Eyes on February  5, 2019, 18:10:47
Even weer het topic gecheckt. Er stond / staat (nog :D) geen informatie over een DD15 uit 2013 met failliures in dit topic.
Zoals gezegd, PM van Jossie goed opgeslagen :)

Het is niet veel werk om de achterkant even los te maken... 
Omni !

blue-eyes

Quote from: jossie on February  6, 2019, 08:29:41
Het is niet veel werk om de achterkant even los te maken...

Eens.

Maar even andere prioriteiten op het huis, verbouwing. Ook dat zijn nog maar kleine dingen........ :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

#187
Quote from: Kjelt on September 24, 2016, 19:38:11
Vandaag ben ik er niet aan toegekomen de andere sub te openen en morgen familiedag, volgende week cursus dus zal wel even nog duren voor ik de ander die een paar maanden later gemonteerd en fabriek af geleverd is open. 
ruim twee jaar later  ;D  herinnerde Jossie me dat ik de tweede Velodyne nog niet had geinspecteerd.

Ok dus vanavond de november 2004 DD15 geopend.
Ik had eigenlijk weinig zin om de print er van af te halen maar dat hoeft gelukkig niet, aan de zijkant zitten drie elcootjes waar je al aan kunt zien welke het zijn.

En de november 2004 DD15 had ...................................... (tromgerofffel)..................................... Panasonic's    :pompom:  :pompom:  :pompom:

Zo dus wil niet zeggen dat die ook niet tzt aan de beurt komen over een aantal jaar toch maar eens preventief vervangen denk ik samen met de enorme buffer elco's (tjing tjing) maar voor nu low prio.


riwi

Nice. Ik moet die van mij ook nog eens open maken. Die is van 2008.
Aanvankelijk was dat een "veilige" datum, maar met de huidige gegevens kunnen de DD15 van 2008 ook de foute condensatoren bevatten.

blue-eyes

Quote from: Blue-Eyes on February  5, 2019, 18:10:47
Even weer het topic gecheckt. Er stond / staat (nog :D) geen informatie over een DD15 uit 2013 met failliures in dit topic.
Zoals gezegd, PM van Jossie goed opgeslagen :)

Ik heb inmiddels een leesbril. En toch maar even open geschroefd....

Grrrr. 2008 dus, geen 2013 ;)

Zie foto 2. Waar moet ik specifiek naar kijken?
Overigens is bijna elk couponnetje / component in een soort van hars gedoopt (foto 4).









Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Quote from: Blue-Eyes on February  7, 2019, 17:43:41
Waar moet ik specifiek naar kijken? 
Zie onderstaande rode pijlen, die drie kleine aluminium ronde doosjes.

Als ze
- 1 kant diep zwart is en je 4,7 als eerste bovenaan ziet staan heb je de Panasonics dan zit je voorlopig goed.
- 1 kant grijs is en er CS bovenaan staat, dat is die serie waar problemen mee zijn.


Kjelt

Wat me gisteren trouwens opviel maar misschien is dat al eerder geschreven is dat de ruimte waar de module in zit volledig geisoleerd is met soort van steen/glas wol en dat er dus 0 luchtcirculatie plaats vind.
Geen wonder dat die elco's het warm hebben gekregen. Daar had echt wel iets van openingen in de backplate moeten zitten maar dan heb je misschien een invloed op het geluid.

blue-eyes

Ik heb de Panasonics, ik zie 4.7 staan :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Mooi dan wordt het wel interessant, misschien had Velodyne wel meerdere toeleveranciers of bestuckingsfirmas.

blue-eyes

Alles ziet er ook erg schoon en netjes uit.
De sub heeft denk ik 10 jaar aan gestaan... ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jossie

Quote from: Blue-Eyes on February  7, 2019, 19:44:21
Ik heb de Panasonics, ik zie 4.7 staan :)

Zo, ik klim hier langzaam uit het griepravijn, is er nieuws!

Ik wil de pret niet bederven BE, maar op beide tonnetjes staat 4.7...

Er mag géén CS op staan...
Omni !

jossie

Quote from: Kjelt on February  7, 2019, 19:23:30
Wat me gisteren trouwens opviel maar misschien is dat al eerder geschreven is dat de ruimte waar de module in zit volledig geisoleerd is met soort van steen/glas wol en dat er dus 0 luchtcirculatie plaats vind.
Geen wonder dat die elco's het warm hebben gekregen. Daar had echt wel iets van openingen in de backplate moeten zitten maar dan heb je misschien een invloed op het geluid.


Kan niet Kjelt, de versterker zit in hetzelfde compartiment als de woofer. Dat scheelt volume...

Daarom zit er ook zoveel lijm gegoten over alle connectors, alles moet luchtdicht zijn, anders gaat het sissen.
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on February  7, 2019, 22:28:39
Kan niet Kjelt, de versterker zit in hetzelfde compartiment als de woofer. Dat scheelt volume...
Daarom zit er ook zoveel lijm gegoten over alle connectors, alles moet luchtdicht zijn, anders gaat het sissen.
Tja blijft een geisoleerd oventje zo, ik zet mijn sub gelukkig helemaal uit na elke sessie.
Maar in een paar uur zal het behoorlijk warm worden.

jossie

Quote from: Kjelt on February  7, 2019, 22:59:15
Tja blijft een geisoleerd oventje zo, ik zet mijn sub gelukkig helemaal uit na elke sessie.
Maar in een paar uur zal het behoorlijk warm worden.

Dat valt wel mee, de eindtrap is erg efficient. De meeste warmte zal komen van de spreekspoel, die is misschien 2% effectief... rest komt vrij als warmte.

Met muziek luisteren zul je meer continue de sub aansturen (?) maar ook dan zal het rms vermogen nauwelijks boven de 25-50 watt uitkomen.

Niet vergeten, de CS'jes gaan lekken, volgens mij gaan ze niet kapot van lang aanstaan. Die van jou zijn 14 jaar en ok!

Overigens zijn er nog twee problemen met de backplates die ik regelmatig tegenkom, het is niet zo dat als je geen CS'jes hebt dat je gevrijwaard bent van problemen. Uitzetten na gebruik helpt enorm.

Omni !

Teejoo

Ik heb 2 Velodyne Spl1200's. Hebben die hier ook last van Jos?