Review Epson TW9300 DEEL1 ook DEEL2 online.

Started by home@the movies, September 18, 2016, 14:42:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  5, 2016, 15:44:30
Het verschilt ook per klant
We laten ze hier ook vaak hun oude naast een nieuwe zien. 90% is meteen over en ziet een verschil maar er zijn er ook legio die beweren iets te missen wat ze bij hun oude unit wel zien. Een van mijn klanten draait bv nog steeds met een HD1 en wat ik ze ook laat zien ze vinden hun hd1 "filmischer"

Er is maar een methode om het zeker te weten. En dat is testen
Maar sommige mensen zien inderdaad geen verschil, sommige zien verschil tussen 2 gelijke projectoren.
Ik kan me voorstellen dat als je dat doet ze in hun oude beamer een oudere lamp hebben want je koopt niet een nieuwe lamp om dan vlak erna een andere projector te kopen.
Dan is het verschil natuurlijk extra groot, plus het feit dat de nieuwe gecalibreerd is. 

clicquot

#151
Quote from: MechanicalAnimal on October  5, 2016, 14:02:51
ik heb de HW40, HW55 en Epson 7200 achterelkaar ge"shootout" en vond de beleving tussen de beeldtechnieken behoorlijk groot.

Je bedoelt dat de 7200 een upgrade is tov de HW55 dan? Doe ik met de 9300 tov HW55 een upgrade sprong of sprongetje?

scoc

Ik denk niet dat een lcd based projector een upgrade is tov een lcos based projector zelfs al is die een paar jaar ouder zoals de VW95. Ik vond bij vorige Epsons het contrast vaak tegenvallen.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  5, 2016, 23:01:50
Je moet zeker de nieuwe bekijken ;)

Zodra hij bij jullie binnen is wil ik zsm komen kijken.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

MechanicalAnimal

#155
Quote from: clicquot on October  5, 2016, 16:59:32
Je bedoelt dat de 7200 een upgrade is tov de HW55 dan? Doe ik met de 9300 tov HW55 een upgrade sprong of sprongetje?

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik vond dat er een opmerkelijk verschil was tussen het beeld dat de Epson en de Sony's (zowel de 40 als de 55) op het doek zette.

Het leek net of de Sony iets analoger aandoet terwijl de Epson cleaner leken.

Het is heel moeilijk te beschrijven want ieders beleving is anders.

Maar ik vond het verschil in beleving best wel groot zodat ik in dergelijke topics het toch altijd maar even aanraad om mensen echt de pj's te gaan bekijken.

Ik doe veel van mijn tech-aankopen op basis van een digitale reviews. En was eigelijk van plan een HW40 aan te schaffen (ik heb geen batcave voor een 55). Toch ben ik toen even naar een ITC shootout gereden.
Daarna vond ik de keus tussen de 7200 en HW40 niet meer zo makkelijk hoor.

De fluisterstille en als een tank gebouwde HW40 kreeg toch ineens enorme concurenttie van de 7200 door het beeld.

Wel verschilde die beleving, de scene A op de HW40 pakte me soms meer dan de Epson terwijl scene B me meer bekoorde als de Epson het beeld p het doek toverde.

Als je dan randverschijnselen als garantie, lampkosten en geluid ook nog eens gaat meenemen dan werdt een aanvankelijk al gemaakte keuze er een stuk moeilijker op.

Nogmaals...mijn ervaring was een persoonlijke beleving. Meer lezen?:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142942.0



Andere plannen gooiden destijds roet in het eten/HT-plannen maar dat doet er nu even niet toe.


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

Langzaam aan zie je dat de pure LCD's steeds dichter naar LCoS toekruipen.
Vroeger zag je dat de standaard LCD's vaak wat harder en "digitaler" waren qua look waar het toenmalige D-Ila en LCoS beide wat meer "filmisch" waren.
Nu zie je dat die technieken steeds meer op elkaar lijkt, in feite ook niet vreemd aangezien het beide gaat om LCD panelen, alleen anders gebruikt :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

clicquot

Quote from: MechanicalAnimal on October  6, 2016, 07:35:24

Nogmaals...mijn ervaring was een persoonlijke beleving. Meer lezen?:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142942.0

Merci M-Animal! Mooi leesvoer en nu ben ik mee - heb ongeveer eenzelfde ervaring gehad als wat je daar beschrijft.. ik had in het vergelijk met de 9200/55 ook nog de JVC 35 en (kwijl) de RS46 mee...

MechanicalAnimal

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2016, 09:23:18
Langzaam aan zie je dat de pure LCD's steeds dichter naar LCoS toekruipen.
Vroeger zag je dat de standaard LCD's vaak wat harder en "digitaler" waren qua look waar het toenmalige D-Ila en LCoS beide wat meer "filmisch" waren.
Nu zie je dat die technieken steeds meer op elkaar lijkt, in feite ook niet vreemd aangezien het beide gaat om LCD panelen, alleen anders gebruikt :D

ik vond het ook ontzettend moeilijk om te beschrijven. Het zou makkelijker zijn als het beeld van de ene roder was en de andere groener  ;)

Het verschil is namelijk dan ook niet enorm groot inderdaad, precies zoals je zegt. Ik kan me goed voorstellen dat bij eerdere modellen het onderlinge verschil groter zou zijn.

zowel de epson als sony zette gewoon een prachtbeeld neer. Qua scherpte en contrast ontliepen ze elkaar in elk geval niet voorzover ik kon zien of me opviel.

Het treffendst omschijf je het dan ook het meest dat de ene wat analoger/filmischer aandoet dan de andere.

Dat is ook in lijn met mijn beleving tussen de verschillende demo-scenes. Heel kort door de bocht vond ik de Epsons namelijk "mooier" tijdens bijv Avatar en Tron vanwege de CGI, kijk je naar scenes met acteurs dan vond ik de Sony natuurlijker overkomen.

Quote from: clicquot on October  6, 2016, 09:58:30
Merci M-Animal! Mooi leesvoer en nu ben ik mee - heb ongeveer eenzelfde ervaring gehad als wat je daar beschrijft.. ik had in het vergelijk met de 9200/55 ook nog de JVC 35 en (kwijl) de RS46 mee...

graag gedaan  :coffee:

bedankt voor jouw ervaring :popcorn:

ook in jouw vergelijk zie je het pure LCD van Epsons versus de  LCOS/D-Ila varianten van JVC en sony.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

ppeter

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

home@the movies

Doosje kopen iemand ;D ;D ;D

Bas Akkerman

Nou, ik koop liever de inhoud van de doos. En nee, niet het piepschuim of de handleiding. :P
Gaan deze al meteen door naar klanten?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Melbury

QuoteDoosje kopen iemand ;D ;D ;D

Dozenschuiver geworden?  ;)

home@the movies

Quote from: Melbury on October  9, 2016, 11:49:07
Dozenschuiver geworden?  ;)

Auw dat doet pijn, mar het was wel een open doel natuurlijk  ;D ;D ;D  :clapping:

home@the movies

Quote from: Bas Akkerman on October  9, 2016, 09:12:28
Nou, ik koop liever de inhoud van de doos. En nee, niet het piepschuim of de handleiding. :P
Gaan deze al meteen door naar klanten?

Ja deze zijn reeds gereserveerd, nog één TW7300 is er vrij van deze stapel denk ik.

ppeter

Ik wil ze eerst beide zien spelen in een demo, dan gaan we de knoop doorhakken en bestellen.
Want ik kijk er echt naar uit om te genieten van mijn eigen home cinema! 😎
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

maximus79

Weet iemand hoe het zit met Darbee in combinatie met Eshift en/of super-resolution? Word Darbee overbodig of kan het nog een goede combi zijn?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

Quote from: maximus79 on October 10, 2016, 15:27:21
Weet iemand hoe het zit met Darbee in combinatie met Eshift en/of super-resolution? Word Darbee overbodig of kan het nog een goede combi zijn?

Als je een darby hebt zou ik super resolution eventueel niet gebruiken, de Darby is wat fijner in zijn processing, darby werkt wel niet met 4K voorlopig.


MechanicalAnimal

#168
In hoeverre is de koeling van de 9300 vernieuwd?

Voor zover ik begreep heeft sony een "passieve" koeling. Hiermee bedoel ik dat de ingeblazen koellucht loopt over een koelelement. Op de engelstalige fora wordt meestal gesproken over een "sealed lightpath".

De Epsons laten de koellucht door het optisch pad lopen, waardoor de kans op stofdeeltjes toeneemt.

Mijn vraag is dus of, met alle vernieuwingen onderde motorkap van de 9300 ook het koelsysteem is gewijzigd?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

Geen idee over stof.
Ik haal de projectoren niet uit elkaar om exact te kijken wat er gebeurt.
Bij elke generatie worden er wijzigingen uitgevoerd en dit is ook een upgrade qua behuizing dus ik neem aan dat er ook daar naar gekeken is.

De tijd zal dat echter leren. Vaak week je pas of er dit soort dingen voorkomen na 6-7 maanden als we meerdere machines terug hebben gehad voor hercalibratie. Wij checken namelijk ook op stof op dat moment
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Tijd zal het leren idd, heb nu mijn 3de Epson (TW-10H :), TW2900, TW8100) en bij alle 3 een stofproblemen cq blobs zichtbaar op het scherm. Bij alle 3 wel netjes opgelost of door ITC of Epson repair.

Hopelijk is dit euvel aangepakt bij deze nieuwe serie.

wolfkampf

Ja ik ben daar ook erg benieuwd naar.

Ik snap dat Frank de units niet gaat demonteren maar ik neem aan dat Epson deze informatie ook kan verstrekken, je hoeft tenslotte het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

MechanicalAnimal

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 12, 2016, 08:43:26
Geen idee over stof.
Ik haal de projectoren niet uit elkaar om exact te kijken wat er gebeurt.
Bij elke generatie worden er wijzigingen uitgevoerd en dit is ook een upgrade qua behuizing dus ik neem aan dat er ook daar naar gekeken is.

De tijd zal dat echter leren. Vaak week je pas of er dit soort dingen voorkomen na 6-7 maanden als we meerdere machines terug hebben gehad voor hercalibratie. Wij checken namelijk ook op stof op dat moment

Ik verwacht ook niet dat je ze uit elkaar haalt hoor, maar er zijn altijd mensen die dat wél doen als onderdeel van een review óf op een andere manier misschien kennis hebben van de hardware onder de motorkap. Vandaar dat ik me afvroeg of jij dat misschien ook wist  ;)

Het checken op stof is natuurlijk een momentopname en een check nadat het kwaad eventueel al geschied is.

De daadwerkelijk uitvoering van de koeling is de eerste stap aan de preventie kant, na het filter, om stof buiten je optisch pad te houden.

Verschillende merken hebben dat verschillende oplossingen voor. Allicht dat we het in de loop der tijd te weten te komen. Ik zal het in de gaten proberen te blijven houden of ik wat tegen kom met betrekking tot dit onderwerp.


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

RonG


MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis