Verslag shootout Epson 7200, Sony HW40 en Sony HW55

Gestart door MechanicalAnimal, mei 19, 2014, 13:46:54

Vorige topic - Volgende topic

MechanicalAnimal

Na al maanden reviews gelezen en discussies gevolgt te hebben was het afgelopen zaterdag dan zover. De langverwachte shootout bij ITC / Hometheater.nl  :pompom:

Na een race tegen de klok stormde ik klokslag 14:01, ietwat verlaat, door de deur op de Constructieweg 8 te Emmeloord.
Even kort kennis gemaakt met Annewiek die me voorzag van een kop koffie... :coffee: en gauw nog even de reeds gestarte demo terugspoelde voor me. In totaal waren we met 4 toeschouwers afgekomen op de demonstratie, waarvan 1 (niet actief) forummember naar ik begreep.

Er draaide een demo disc met, onder andere, Batman : The dark Knight, James Bond: Quantum of Solace, Tron, Avatar, een stukje documentaire over de Baraka-stam en wat 3D materiaal van Disney, afgespeeld op een Oppo blurayspeler.
De kijkafstand bedroeg 3 meter op een 2 meter breed scherm in een compleet donkere ruimte. Het plafond was echter wel wit.

Even voor jullie informatie:
Ik heb zelf geen projector, mijn enige ervaring met projectie was een paar jaar terug bij een vriend die een stukje The Crazies (Bluray) liet zien op een 8 jaar oude projector. Dat gaf al een aardige wauw-factor.
Zelf kijk ik thuis series en films op mijn recent aangeschafte, niet gekalibreerde, panasonic TX-P55ST60 plasma.

Ondanks dat we ruim een uur konden kijken naar de beeldopbrengst van de verschillende projectoren vond ik het bijzonder moeilijk om te focussen op bepaalde details en beeldeigenschappen en daar dan ook een vinger op te kunnen leggen.
De grootste reden hiervoor is dat ik, ook met TV's, voornamelijk kijk naar wat ik vind van het totaalplaatje.

Een extra moeilijkheid was dat, zodra de HW55 aan de beurt was, je een scene dus al gezien had op de 7200 én de HW40. Ongemerkt zie je dan veel meer wat je dus toeschrijft aan de projector. Dit bleek maar al te goed toen we na de HW55
de 7200 nog even aanslingerden.
Een mooi voorbeeld hiervoor (in de Batmanfilm) is de reflectie van 2 bankovervallers in de kluis die deze openen. Bij de eerste keer op de 7200 én de HW40 ontging me dit totaal, pas op de HW55 viel me dat op, gelukkig zag ik het ook nadat we de 7200 dus voor de 2de maal aansloten. Ook bij de lightbikes in Tron werdt ik op het verkeerde been gezet, pas bij de HW55 (de derde pj in de rij dus weer) zag ik dat bij de start van het duel dat de bikes onderling in hun oranje en rode gloed verschilden. Ook hier zag ik dat gelukkig weer op de 7200.

3D
Helaas kan ik met jullie geen 3D-ervaring delen. Ik ben absoluut geen fan van 3D en vindt het zelfs storend. Ik heb 3 seconden even gekeken of het op een projector anders was, maar nee, niks voor mij.

Epson EH-TW7200 en Sony HW40

Beide projectoren zetten een beeld neer dat zeer dichtbij elkaar ligt. Het is overduidelijk dat er slechts minimale verschillen in het beeld zitten. Een mooi voorbeeld vond ik de beelden van de Baraka-stam.
De 7200 had iets fellere kleuren, fel is misschien een lastige omschrijving maar de kleuren van de kleding waren iets sprekender en iets meer helder op de 7200,
de Sony HW40 gaf echter een iets natuurlijker en realistischer voorkomen aan het totaalplaatje wat ik onder aan de streep prettiger vond overkomen.
De HW40 kwam in zo'n beetje alle scenes als het meest natuurlijk en natuurgetrouw over. De 7200 vond ik bij Avatar een iets mooier plaatje neerzetten, maar dan heb je het natuurlijk wel weer over een animatiefilm.

Ruis HW40
Wat mij wel opviel was de hoeveelheid ruis in het beeld van de HW40 in sommige scenes. Tot 2 maal toe zag ik dit best goed. De eerste keer in een Batman-scene waarin een clownsmasker groot in beeld kwamen en daarna tijdens de close-up van het gezicht van Sam Flynn in Tron. Op het AVSforum viel een member hetzelfde op:

"So I bought 2 of these units and I opened up one yesterday after moving into my new place and I gotta tell you I'm not impressed. This is my first lcos unit and I have only owned epson units which has the lcd technology. First off, this unit has noise on movies that the Epson didn't. It has a ton of dot crawl or mosquito noise in movies such as batman which are outstanding transfers.
Also, there's no pop to the image and the only thing I see that is better are the colors and brightness of course.
I opened it up and played a movie without touching anything else since I always hear sony looks great out of the box. Nope, the Epson 5020, 5030 made my jaw drop but right now this whole sony es talk hasn't really shown me anything else above and beyond than epson. However , I will start playing with the settings and take it from there."

Even om discussie te vermijden: ja, hij gebruikt hem ongecalibreert out of the box en geen idee wat zijn bron/bekabeling (verderop lees ik "70ft via an HDMI amplifier", dat is dus 21 meter) is, maar zijn omschrijving over "dot crawl/mosquito noise" dekt wel de lading wat mij opviel. Het gebrek aan "pop tot the image" vind ik in lijn met wat ik opmerkte over de kleding van de Baraka-stam, de Sony doet dit gewoon wat natuurlijker overkomen. Bovengenoemde forumuser is wat sterk in zijn bewoordingen ("a TON of dot crawl" vind ik wat overdreven)en zal duidelijk een Epson LCD-fan zijn en wat minder gecharmeerd zijn van het SXRD Lcos systeem van Sony.
Wat ik wel weet is dat voor ik definitief tussen beide projectoren zou gaan kiezen eerst een Bluray uit mijn eigen collectie wil proefkijken op beide projectoren. Vooralsnog vond ik het niet heel erg storend overkomen, meer op hetzelfde niveau als het verschil in kleurweergave waarbij ik de sony iets beter vond dan de Epson. De Epson liet dit fenomeen niet zien wat ik iets prettiger vond kijken.

Uiterlijk, bouwkwaliteit, geluid, stof.
De sony steekt, naar mijn mening, voor wat betreft bovenstaande criteria er met kop en schouders bovenuit. De kast is fraaier, steekt gewoon net iets beter in elkaar en is beduidend stiller dan de 7200.
De projectoren stonden naast mijn hoofd opgesteld dus dat kon ik vrij goed beoordelen. In 2d was de Epson stil genoeg om niet gehoord te worden bij bijv plafondmontage, bij 3D ging het volume echter beduidend omhoog.
De Sony was in 2D stiller en zelfs in 3D ging het volume maar weinig omhoog, dat was echt wel opzienbarend.
Wat voor mij een pluspunt is in de aanschafoverwegingen is dat de Sony een stofdicht koelsysteem heeft, de koellucht passeert geen optische delen zodat dustblobs niet kunnen voorkomen, bij de Epson is dit helaas wel mogelijk.

Lcos SXRD HW40 vs LCD 7200
Nadat we diverse scenes hebben gezien kom ik tot de conclusie dat mijn voorkeur uitgaat naar het OVERALL beeld van de Sony HW40. Het SXRD beeld geeft inderdaad een ietwat "filmischer" zweempje mee aan het beeld wat mij in elk geval kan bekoren.
Het fenomeen "dot crawl/mosquito noise" viel mij slechts op in enkele scenes, bij een achtervolging zie je hier niets van natuurlijk. Het was echter wel van dien aard dat zelfs ik, als totaalbeeld-criticaster" dat nog een keer zal willen beoordelen.

Kosten
De HW40 is 200 euro duurder. Houdt er rekening mee dat je met alleen een projector er nog niet bent.......je hebt een beugel nodig en een HDMI-kabel. Zit je echt op een strak budget houdt dan deze kosten in je achterhoofd.
De meerprijs van de Sony bedraagt een goede HDMI kabel en een fatsoenlijke beugel voor de 7200. Voor de Sony zul je overigens ook nog eens een betere beugel moeten kopen vanwege het extra gewicht van de Sony.
De Epson wordt geleverd met 1 3D-bril, Sony levert géén brillen bij de HW40, neem ook deze kosten mee in je totaalplaatje.

Aanbeveling!
Ik zou potentiële eigenaren van één van beide projectoren zeer aanraden om een aantal malen een scene die je leuk vindt en die je goed kent op je eigen TV of huidige projector te bekijken om een goed vergelijk te kunnen maken tussen de HW40 en de 7200.

HW55  :popcorn:

Nadat we de 7200 en de HW40 aan de tand hebben kunnen voelen was het de beurt aan het "grotere" Sony broertje, de HW55..........juist........uuuhhhmmmm......yup, dat werdt vrij snel duidelijk dat de HW55 hier een superieur beeld neerzet.

Het totaalbeeld is gewoon op alle vlakken beter, kleuren, detail, scherpte, noem maar op. Het verschil met de HW40 vind ik groter dan dat je op papier zou verwachten omdat de HW55 eigenlijk de HW40 is maar dat mét de dynamische iris.
In de praktijk levert dit dus een beeld op dat op alle fronten er echter beter uitziet.
Vreemd genoeg is mij bij de HW55 niet opgevallen of er sprake was van "dot crawl/ mosquito noise" wat ik dus bij de HW40 wél in het beeld zag. Dit is zeker iets waar ik ook de HW55 nog een keer voor zou willen bekijken, side-by-side met de HW40.

Meerprijs
Natuurlijk is de HW55 de duurdere projector en is het dus logisch dat het beeld beter is, ik had alleen niet verwacht dat het verschil zo groot zo zijn. De HW55 staat voor 2999 euro in de shop bij ITC.
Dat betekent een meerprijs van net even 800 euro ten opzichte van de HW40. Dit is echter niet helemaal een eerlijke rekensom aangezien de HW55 met twee 3D brillen wordt geleverd.
Daarbij moet je ook even weten dat Sony (met de komst van de HW40) de prijs van de HW55 met 300 (!) euro heeft verlaagd, deze bedroeg dus namelijk bijna 3300 euro en de beeldkwaliteit rechtvaardigde ook die prijs, zo blijkt uit alle recensies.

Persoonlijk zou ik het als volgt willen omschrijven: als je de HW55-brillen niet zou meerekenen dan is de projector op zich een 600 euro duurder dan de HW40. Ik gebruik echter niet het 3D gedeelte, dus zit ik met voor niets betaalde brillen.
Of het beeld die 600 euro meer waard is als je alleen 2D kijkt vind ik moeilijk te beantwoorden, ikzelf had liever een iets kleiner prijsverschil gezien, dan had ikzelf er niet eens over hoeven nadenken (met de "dot crawl/mosquito noise nog even als kanttekening).

Eindconclusie

Mocht ik mijn beleving (hoe lastig dat ook is met alleen deze 3 machines als referentie) van de projectoren cijfermatig neerzetten dan zou ik dat als volgt willen doen:

Epson 7200................7
Sony HW40................7.5
Sony HW55................9-

Cijfers geven is altijd tricky.......maar ik heb hierboven een beetje cijfermatig geprobeerd weer te geven wat mijn beeldbeleving is geweest bij de shootout tussen de 7200, HW40 en de HW55.
Ik vond de Sony overall prettiger kijken door de SXRD-techniek maar de beeldkwaliteit op zich was maar iets beter dan van de Epson, dit uit zich dan ook in een halve punt verschil.
Het beeld van de HW55 vond ik een stuk beter dan de 7200/HW40......1 puntje extra (een 8.5) vond ik net iets te weinig. Wetende dat er veel meer op de markt is vond ik een 9 weer iets te optimistisch vandaar dat ik de HW55 een 9- heb gegeven.

Last but not least.....

.....wil ik Annewiek bedanken...... :clapping:.....voor de leuke middag en de gastvrijheid, ik vond het een leuke ervaring en ben gesterkt in het plan om een projector setup in onze woonkamer te realiseren want ik heb erg genoten van de filmervaring op zo'n groot scherm.

Vragen?

Stel ze gerust! Dan probeer ik ze beantwoorden  :D.

Maarten.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

reservé du feauteaux  :D

THX-UltraII

De ruis op de HW40 zal hebben gezeten in de RC die aan stond (staat default aan). Dat je bij de HW55 een scherper plaatje ziet moet tussen je oren gezeten hebben of betreft een instellingsverschil. De HW40 en HW55 zijn volledig identieke projectoren met als meest belangrijke verschil de dyn. iris.
Lens, lichthuis, moederboard etc..... allemaal hetzelfde verder.

MechanicalAnimal

Dat die ruis aan de RC ligt, zou best kunnen, zeker omdat me dat dus bij de 55 niet opviel, kon zijn dat RC bij de 55 uit stond.

Wat ik dus ook zeker nog eens wil doen is een vergelijk maken met een bluray die ik zelf goed ken om zo een goed side-by-side vergelijk maken. Middels de lensshift 2 beelden naast elkaar projectoren en (in het geval van de 40 en de 55) overeenkomstige instellingen gebruiken. Dan kun je ook beoordelen of de ruis aan de RC ligt of aan de unit.

In iets meer dan een uur hebben we zowel 2D als 3D materiaal voorbij zien komen op 3 projectoren, al met al krijg je dan, zeker als nieuwkomer, een goed beeld van de verschillen in technieken en om eens kennis te maken met projectie.
Een make-or-break vergelijk moet je in je eentje afspreken om zo echt een goede keus kunnen maken, daar heb je gewoonweg iets meer tijd voor nodig.

Mocht blijken dat tijdens een 2de vergelijk ik een andere indruk krijg van welke projector dan ook dan zal ik dat hier zeker even komen melden en zonodig ook mijn startpost aanvullen.

J.A.F._Doorhof

Bij beide staat RC op de laagste stand (lees rond de 10) de ruis komt daar niet vandaan
Ik zou het zelf moeten zien, maar feit is dat de Sonys meer laten zien dan andere projectoren, het kan dus best dat de "ruis" wel degelijk in de bron zit maar de Epson dit verzacht, nogmaals ik moet er zelf even naar kijken om het zeker te weten, maar het is in geen geval de RC.

Dat de hw40 en hw55 gelijk zijn hoor je vaker, toch zit er na calibratie een behoorlijk verschil tussen de units en ook op scherpte en detailiring heb dit bij een paar units al gezien dus ik denk toch dat er ook ergens anders wat veranderingen zijn en dat het niet alleen de Iris en brillen zijn, misschien dat bepaalde onderdelen bij de hw55 geselecteerd zijn en bij de hw40 niet, feit blijft dat voor het geld de hw40 waanzinnig is en ..... De hw55 ook ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 19, 2014, 16:05:07
Bij beide staat RC op de laagste stand (lees rond de 10) de ruis komt daar niet vandaan
Ik zou het zelf moeten zien, maar feit is dat de Sonys meer laten zien dan andere projectoren, het kan dus best dat de "ruis" wel degelijk in de bron zit maar de Epson dit verzacht, nogmaals ik moet er zelf even naar kijken om het zeker te weten, maar het is in geen geval de RC.
Dan zou niet verklaren waarom Maarten juist bij de HW40 meer ruis zag dan bij de HW55...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 19, 2014, 16:05:07

Dat de hw40 en hw55 gelijk zijn hoor je vaker, toch zit er na calibratie een behoorlijk verschil tussen de units en ook op scherpte en detailiring heb dit bij een paar units al gezien dus ik denk toch dat er ook ergens anders wat veranderingen zijn en dat het niet alleen de Iris en brillen zijn, misschien dat bepaalde onderdelen bij de hw55 geselecteerd zijn en bij de hw40 niet, feit blijft dat voor het geld de hw40 waanzinnig is en ..... De hw55 ook ;)

Het was de HSDD (if i recal correctly) testBluray op jullie Oppo-speler (met bovengenoemde filmscenes). Tijdens de demo vloog Annewiek wel even door de menu's met instellingen heen om e.e.a te laten zien maar ik raakte daarbij al gauw de draad kwijt wat welke instelling nou deed  :crazy:.

Is het overigens ook niet zo dat er een verschil is met de calibratie mogelijkheden tussen de 40 en de 55? In het CMS bedoel ik dus?
Dat je de HW55 op meer punten kunt calibreren dan bij de HW40?

Dat de Epson allicht aanwezige ruis in bron/speler etc simpelweg gewoon niet weergeeft kan natuurlijk ook zo maar een logische verklaring zijn, dat de unit dat gewoonweg niet kán weergeven.

Citaat van: jasjenl op mei 19, 2014, 18:05:10
Dan zou niet verklaren waarom Maarten juist bij de HW40 meer ruis zag dan bij de HW55...

Hoi Jasje..........ik heb het iets anders verwoord.

Citaat van: MechanicalAnimal op mei 19, 2014, 13:46:54
Vreemd genoeg is mij bij de HW55 niet opgevallen of er sprake was van "dot crawl/ mosquito noise" wat ik dus bij de HW40 wél in het beeld zag. Dit is zeker iets waar ik ook de HW55 nog een keer voor zou willen bekijken, side-by-side met de HW40.

Het is me niet direct opgevallen zoals wel het geval was met de 40. Daardoo heb ik ook niet bewust opgelet of het wel of niet voorkwam bij de 55, gewoonweg niet aan gedacht. Volgens mij hebben we met de 55 ook namelijk niet exact dezelfde scenes doorlopen. 1 van de bezoekers wou de 55 ook graag nog even beoordelen op 3D waardoor daar nog even tijd voor werd genomen.

Al met al was de 55 (ook) echt dik genieten  :popcorn:. Het prijsverschil is mij dusdanig groot dat ik toch echt nog een side-by-side wil doen.
Enerzijds om te zien of de ruis bij de HW40 uitgeschakeld kan worden en  anderzijds in hoeverre de ruis mij "irriteert" als ik het beeld van de HW40 naast de HW50 zie mocht er een mate van ruis in het beeld van de HW40 blijven bestaan (wat ik betwijfel overigens).

Zoals ik al eerder opmerkte geeft de 7200 echter ook een weergaloos beeld, het nuance verschil dat de SXRD Lcos panelen van Sony aan het beeld meegeeft kan mij gewoonweg iets meer bekoren.

J.A.F._Doorhof

SxRD heeft inderdaad een bepaalde look die ik persoonlijk ook zeer mooi vind, maar het is enorm persoonsafhankelijk.
Sommige mensen gaan voor de wat meer "digitale" look van de LCD. Vandaar dat we ze ook naast elkaar hebben staan,
Custom installer

J.A.F._Doorhof

De HW55 en HW40 hebben dezelfde calibratie mogelijkheden.
Custom installer

MechanicalAnimal

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 20, 2014, 09:47:48

OK! de eerste berichten die ik las over de HW40 spraken namelijk over een CMS met beperkingen tov die van de HW55, dat er dus op minder punten gecalibreert kon worden. Hierover heb ik later niks meer kunnen terugvinden, vandaar de vraag.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

MechanicalAnimal

Als jij met kalibreren geen verschil ziet of je nou een 55 of 40 aan het doen bent, dan niet lijkt me  ;)

THX-UltraII

Geloof mij nu maar dat de hardware parts uit de HW40 PRECIES hetzelfde zijn als uit de HW55. Verschil in scherpte is niet mogelijk. Uiteraard wel verschil in de dynamiek van het plaatje tussen de HW55 en HW40 wanneer je de iris aan zet op de HW55 maar ook dit is een persoonlijk verhaal. Wellicht dat je hierdoor het idee krijgt dat de HW55 scherper oogde maar in theorie kan dit niet. Ik ben tegenstander van gebruik van de dyn.iris. Zelf heb de (in volgorde van oud naar wat ik nu heb hangen) VW90, VW95, HW30, HW55 en VW1000 gehad en op ALLE units had ik de voorkeur voor iris-stand manual (let op: niet uit dus) met doel ergens tussen de 15 en 18Fl wat ik gewoon fijn vind.

MechanicalAnimal

Citaat van: THX-ultraII op mei 20, 2014, 16:30:35
Uiteraard wel verschil in de dynamiek van het plaatje tussen de HW55 en HW40 wanneer je de iris aan zet op de HW55 maar ook dit is een persoonlijk verhaal. Wellicht dat je hierdoor het idee krijgt dat de HW55 scherper oogde maar in theorie kan dit niet.

Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Zoals ik al aangaf ga ik niet over 1 nacht ijs, mede doordat ik natuurlijk als newbie zowat volkomen overrompelt was door alleen de beleving die het grote beeld mij gaf.

J.A.F._Doorhof

@THX
Natuurlijk even Sony gebeld en die bevestigen mijn ervaring.
Het CHASIS is hetzelfde maar verder zit er andere hardware in beide projectoren, dit is een officiele reactie van Sony dus het lijkt me dat die het wel zullen weten.
Daarnaast zie ik ook duidelijk verschillen tussen beide projectoren ook als ik de iris uitschakel op de HW55
Custom installer

MechanicalAnimal

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 20, 2014, 09:47:48

Frank, ik kreeg van Annewiek nog onderstaand staatje. Hier kun je zien wat ik bedoelde met het verschil in mogelijkheden tussen de HW40 en HW55. Er is een verschil in het aantal mogelijkheden bij "Gamma mode" en "White Balance mode".
Ook staat er een afwijkend aantal bij "RCP Mode" in het overzicht.

Nu weet ik alleen niet of dit van invloed is op een ISF calaibratie middels het CMS of dat dit betrekking heeft op panklare instellingen voor de gewone eindgebruiker. Dat weet jij ons vast wel te vertellen.

J.A.F._Doorhof

Ze bedoelen daar geheugens mee.
De HW55 heeft meer opslag als het ware, in principe is dat geen probleem.
We kunnen alleen bij de HW55 bv een aparte calibratie maken voor hoge lamp modus/3D en bij de HW40 kan dit niet, we moeten dan een selectie maken uit de presets.

Kijk je HEEL veel 3D dan is de HW55 gewoon de betere keuze, kijk je af en toe 3D zul je het verschil niet of nauwelijks merken.
Custom installer

MechanicalAnimal

Okay, het aantal geheugen waar je dus bij de HW55 11 instellingen kunt bewaren en bij de HW40 "slechts" 7 in het geval van de "Gamma Mode".

Bedankt voor de verduidelijking. Dan heeft dit dus niks te maken inderdaad met de calibratiemogelijkheden. Die zijn, zoals je zegt, bij de 40 en de 55 gelijk.

eelco74

Wat een mooi verslag, ik heb 1.5 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan, de Sony of Epson. Ik wil daar nog wel wat aan toevoegen, alhoewel ik de Sony toen marginaal beter vond dan de epson 8100, heb ik toch voor de epson gekozen. En wel vanwege de ruimere lensshift van de epson. In mijn situatie kon ik de sony niet plaatsen, vanwege de wat beperktere offset. Let daar dus op.

Ik kijk overigens nog steeds met veel plezier naar de epson.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

MechanicalAnimal

J.A.F._Doorhof

De 8100 is nog steeds een hele mooie projector.
Custom installer

427 SOHC

konijntje

Ik was afgelopen vrijdag bij ITC om mijn Epson EH-TW8100 te laten hercalibreren.

Toen nog even half uurtje van een demo meegepakt tussen de HW40 en HW55. Ik vond de HW55 op alle vlakken beter. Dat wil nog niet zeggen dat ik de meerprijs ervoor zou willen betalen. De HW40 zet een heel mooi plaatje neer en in een huiskamer met lichte muren is het verschil minder dan met donkere muren. Wel vond ik netzoals de TS dat de HW55 scherper oogde. Noise heb ik niet gezien op de HW55.

Dat gezegd hebbende. Ik denk dat je met de HW40 geen spijt gaat krijgen, ook al weet je dat de HW55 beter is. Als je eenmaal thuis je filmpje aan het kijken bent denk je daar toch niet meer aan en het verschil is niet werelds. Nu was het vooral goed te zien omdat Annewiek beide PJ's aan had gezet en een kartonnetje voor 1 PJ had en zo snel kon schakelen. Als je eerst de ene PJ bekijkt en daarna de andere denk ik dat het verschil stuk minder goed te zien is.

Ook heb ik ook gezien dat ik mijn 8100 pas ga upgraden als 4K gemeengoed word, ja de nieuwe generatie is beter, maar marginaal, en iets wat ik denk ik alleen ga zien bij een directe shootout waar de PJ's naast elkaar staan. Dus de 8100 blijft hier nog wel even staan  ;D

MechanicalAnimal

Hey Konijntje,

Bedankt voor je toevoeging.

Ik denk dat je er slim aan doet lekker van je 8100 te blijven genieten als je die al hebt draaien en je nog even de toekomstige ontwikkelingen kunt afwachten.
Voorlopig houdt ook ik de 4K-projectie ook met een schuin oog in de gaten.

Voor wat betreft de HW40, die vond ik echt top, alleen die ruis wil ik t.z.t nog eens heel kritisch naar kijken zodat ik zeker weet dat me dat niet gaat irriteren. Mocht dat zo zijn dan weet ik nog niet of ik dan naar de 7200 of 55 ga.

Heb jij overigens nog gezien of we bij de 40 sprake was van ruis in het beeld?