Bowers Wilkins cm5 s2 of 683 s2?

Started by Abupa, July 13, 2016, 17:54:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Hallo,

Ik heb sinds een week een nieuwe set tweedehands gekocht: Rotel ra1570 en Paradigm studio reference 10 v5. Ik vind de luidsprekers echter tegenvallen. In vergelijking met mijn oude bowers wilkins cm1's, missen ze toch echt wat laag. Het voornaamste is dat ik ze onprettig vind klinken in het midden hoog en hoog. Het klinkt wat minder vol dan ik zou willen en ik kan het volume niet heel hoog zetten zonder dat ik het niet prettig vindt. Ik heb ook wat last van sibilance. Ik denk dat dit niet aan de versterker of speakers ligt, maar aan mijn gevoelige gehoord. Heb vaker problemen met hoge tonen namelijk. De akoestiek van de kamer is niet perfect maar de speakers staan wel goed opgesteld en mijn oude speakers klonken goed in deze kamer.

Ik denk er nu over na om ze meteen weer te verkopen voor dezelfde prijs (600) en andere speakers te kopen die warmer klinken en makkelijker te beluisteren zijn. Ik denk dan meteen aan bowers & wilkins. Ik wil in dat geval wel de bowers wilkins 685 s2 kopen voor 650, nieuw. Heb niet meer zo'n zin in het tweedehandse gedoe met reizen ed. Ik gebruik ze zowat alleen voor films en videospellen. Dus luidsprekers die iets minder kritisch zijn bij muziek maakt mij niet uit en wil dus iets meer bas, wat de 685 s2 kunnen bieden denk ik. Twijfel wel weer beetje omdat de s2 versie wat meer hoog heeft dan de eerste versie.

Denken jullie dat dit mijn probleem kan oplossen? De paradigm klinken dus niet prettig in de oren. Het ligt niet aan de versterker denk ik. Al lijkt het wel of ik soms wat bijgeluiden hoor in de hoge tonen zoals een klein knerspje als er wat meer hoge tonen zijn (is dat een woord haha). Ze lijken soms een beetje korrelig te klinken. Bij het luisteren van muziek hoor ik dit bij sommige nummers. Misschien ligt het aan de dac van de versterker? Als ik echter een frequency sweep doe hoor ik geen rare geluiden. Met de meeste nummers hoor ik ook niet echt wat en kan ik ze wel redelijk hard aanzetten. Ik denk dat het hoog gewoon goed aanwezig is en er veel detail komt waardoor ik het sneller hoor als er iets niet klopt.

hifiman

Ik heb ook nooit kunnen weg aan het hoog van mijn paradigm studio 60s v3 destijds. Een andere versterker gaat dat niet oplossen. Denk dat je er inderdaad het beste aan doet de speakers om te ruilen voor iets waar jij wel lang naar kunt luisteren.

Abupa

Andere speaker wordt het dan denk ik.
Zou leuk zijn als toch blijkt dat de versterker deels voor die hoge tonen zorgt. Als ik met de speakers in de meeste nummers geen bijgeluiden hoor, ook al worden de hoge tonen goed gebruikt, dan kan ik vrij zeker zeggen dat er niks mis is met iets toch?

Iemand ervaring met de 685 s2? Heb hem in de winkel even beluisterd, maar kan daar niet meteen zeggen hoe ze echt klinken. Ze stonden niet perfect opgesteld daar.
Wil geluid dat laid back is en daarmee ook wat hoger in het volume kan voor films.

remanus

Ik heb een poosje terug ook mijn speakers vervangen. En ook meerdere speakers beluisterd toen, ook een set paradigm bijna gekocht van marktplaats. Maar na een half uur twijfelen toch maar niet gedaan ook om de reden van de hoge tonen.

Mijn eerste keuze lag toen ook op de 683 / 685 combo, maar toen ik deze beluisterde in den Bosch naast CM9 en paradigm. Leek het net of er een handdoek over de 600 serie hing als we over schakelde. Ik ben dus ook voor de CM serie gegaan, CM7 en CM1 van marktplaats.

Dus eigenlijk snap ik niet echt dat je de CM1 wil vervangen met de 685. Aangezien ik de CM serie een veel fijner geluid vond hebben dan de 600 serie.

Abupa

#4
Ik heb ze al een paar jaar niet meer! Vind ze ook beter klinken dan de 685 s2. De cm1 klonk veel muzikaler en prettiger. Je hebt het overigens over de nieuwe versie van de 685 toch? Dat met het doek eroverheen is minder met de nieuwe versie nml.
Ik moet hem dan alleen weer tweedehands kopen (oude versie, ik heb maar 650 euro), en vind die open tweeter toch wel gevaarlijk. De nieuwe versie van cm1 kan ik ook eventueel kopen, maar die heeft mindere reviews lijkt het. De 685 alleen maar goede. Dit betekent natuurlijk niet dat de 685 beter is toch? Ze hielden rekening met de prijs neem ik aan in hun review. Las bij een review dat de cm1 s2 onprettig in het hoog kan klinken. Ben hier avers van geworden als ik zoiets lees.

De 685 heeft een grotere woofer, dus waarschijnlijk dieper?

remanus

Ik heb inderdaad de cm1 oude versie. En van de 685 bedoel ik de S2, de oude van die heb ik niet gehoord.

Maar als je keus vrij is zou ik echt eens wat meer merken luisteren.


Abupa

Heb je suggesties voor merken?
Zou handig zijn als dat merken zijn die ik in een audiowinkel in Amsterdam kan beluisteren (Hifiklubben/RAF).
Enige andere merk dat ik kan vinden in Hifiklubben is Dali, maar die zijn niet speciaal warm geloof ik ivt de b&w.

Siddartha

Het verschil is enorm tussen B&W en Dali. Persoonlijk vind ik B&W vreselijk, maar wel heeeeeel laid back zoals jij wenst. De dali's gaan denk ik ook een hoog 'probleem' vormen voor je. Ik vind ze meer open en transparant klinken, maar das wellicht niet jouw voorkeur.

Heb je ze van te voren niet geluisterd?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

remanus

Monitor audio silver vond ik ook goed klinken, KEF zou ook een optie kunnen zijn. Maar er zouden toch winkels genoeg moeten zijn in Amsterdam, luister vooral ook eens naar speakers die je totaal niet kent.

Je zit toch niet vast aan hifi klubben, dus zoek eens op internet wat er bij je in de buurt zit. Ik zie ook altijd meer dan genoeg advertenties rond Amsterdam, en meestal zijn de mensen aardig genoeg dat je je eigen versterker mee mag nemen.

Ook voor je ze koopt het beste thuis luisteren, of tenminste op je eigen versterker. Neem de tijd zou ik zeggen, anders zal je nog regelmatig wisselen :).

Deleted User

HifiSolutions neemt echt de tijd voor je. Ze hebben KEF, Dynaudio, B&W, Monitor Audio in allerlei soorten en maten.

Abupa

#10
Ik had ze niet van tevoren intensief beluisterd nee, ging puur af op de goede reviews.
Ik zal ook even bij hifisolutions kijken ja.

Dynaudio is ook een vrij neutrale luidspreker toch? En daarmee niet echt warm en laid back, wat ik nu toch zoek denk ik. Zie op marktplaats de dynaudio Excite 16 staan die in mijn budget passen.
Ik zoek dus een luidspreker die zeker niet te helder klinkt ivm gevoelige oren en eentje die een goed laag heeft (hadden de paradigm echt niet genoeg). Zowat alleen voor films en videospellen dus.

Ik kan ook evt wachten op een tweedehandse bowers wilkins cm5, vond die wel ontspannen klinken met een overtuigend geluid (laag).

Mijn budget is 650 euro.

Roksan

Quote from: Abupa on July 15, 2016, 01:39:59
Ik had ze niet van tevoren intensief beluisterd nee, ging puur af op de goede reviews.
Ik zal ook even bij hifisolutions kijken ja.

Dynaudio is ook een vrij neutrale luidspreker toch? En daarmee niet echt warm en laid back, wat ik nu toch zoek denk ik. Zie op marktplaats de dynaudio Excite 16 staan die in mijn budget passen.
Ik zoek dus een luidspreker die zeker niet te helder klinkt ivm gevoelige oren en eentje die een goed laag heeft (hadden de paradigm echt niet genoeg). Zowat alleen voor films en videospellen dus.

Ik kan ook evt wachten op een tweedehandse bowers wilkins cm5, vond die wel ontspannen klinken met een overtuigend geluid (laag).

Mijn budget is 650 euro.

Je kunt inderdaad het beste eerst zelf luisteren. Ik vind bijvoorbeeld de Excite serie juist te helder klinken. Maar dat ik ze gehoord had was op een Primare versterker en cd speler. Het kon ook aan die combi liggen dat het net te was.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Abupa

Ga op vakantie volgende week dus ik stel een aankoop uit voor een maand. Heb ook een meevaller dus het budget is nu 850, niet dat dat hoeft.

WickedGame

Quote from: Abupa on July 15, 2016, 11:06:46
Ga op vakantie volgende week dus ik stel een aankoop uit voor een maand. Heb ook een meevaller dus het budget is nu 850, niet dat dat hoeft.

Ik zou even door sparen en voor een set CM5 S2 gaan.

Abupa

Dat zou dan alleen tweedehands kunnen. Ik kan maar iets van €50 per maand sparen.
Heb de cm5 s2 nog niet op mp gezien. Heb je het verschil gehoord tussen de s1 en s2? S1 is wel stuk goedkoper lijkt me als ik hem tweedehands koop.

Abupa

#15
Gezien het een investering is kan ik ook eventueel eenmalig bijlenen zodat ik een groter budget heb. Ik studeer momenteel en kan dus zowat gratis bijlenen. Heb overigens nergens schulden en kan goed met geld omgaan. Stel ik leen 500 bij dan kan ik dit makkelijk in een jaar afbetalen. Als ik dit zou doen is het zeker niet gevaarlijk. Ik ben normaal gesproken overigens tegen bijlenen..  :satisfied:
Mijn voorkeur blijft nog steeds bowers en wilkins. Warm en makkelijk geluid. Heb de cm1's gehad en vond dit eigenlijk toch het beste geluid wat ik heb gehoord voor dat bedrag. Ik stoorde mij iig nergens aan.

Ik twijfel nu tussen de 685 s2 en de cm5 s2. Ik benoem hier niet de cm1 omdat ik die stap in prijs het niet waard vind denk ik. Als ik al zoveel meer ga betalen wil ik gewoon voor de cm5 gaan gezien een belangrijke reden van de opstap is dat ik groter geluid wil. In de winkel klonk de cm1 niet zoveel groter dan de 685, alleen een stuk muzikaler en wat warmer. Gezien ik alleen films kijk is dit het niet waard denk ik.
Waarin verschillen de cm5 en 685 van elkaar? Is de bas dieper bij de cm5? Ik neig toch naar de cm omdat ze wel echt wat prettiger klinken en warmer. Ben bang dat de 685 wat vlak gaat klinken.

Mijn vraag nu dan: Is de cm5 s2 een duídelijke upgrade ten opzichte van de 685 s2? Hij is namelijk twee keer zo duur, maar als het echt overtuigender klinkt bij films. Ik ga deze week natuurlijk zelf in de winkel nog een keer goed luisteren. Ik vind het alleen moeilijk om het daar meteen in te schatten, dan moet ik hem eigenlijk echt thuis een tijdje gebruiken om een goed oordeel te maken.
Of is het verschil te verwaarlozen bij het kijken van films? Ik luister heel soms muziek, maar eigenlijk alleen om het mooie geluid te waarderen, niet voor de muziek haha..

Ik heb besloten om ze overigens toch maar nieuw te kopen. Vind dit ook wel fijner en is makkelijker. Verder wil ik ook geen vloerstaande luidsprekers kopen, al krijg ik daar natuurlijk wel voor wat ik zoek: grotere weergave en dieper laag. Ik wil ze echter niet omdat ik het 'simpel' wil houden, optisch gezien. Had tijdje geleden de 803's en waren toch echt te aanwezig.

chansig

Echt een goed systeem dat leenstelsel. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Abupa

Keek net hoe dat moet en het kan wonderbaarlijk makkelijk haha
Enige dat ik hoef te doen is het gewenste bedrag in te vullen  8)

Abupa

#18
Ben weer omhoog gegaan in wat in wil..  ;)

Mijn laatste vraag dan: 683 s2 of cm5 s2? Hiermee is de vergelijking wat meer in evenwicht. De cm5 heeft muzikaler en warmer geluid, de 683 meer bass impact.
Zouden jullie een duidelijke voorkeur hebben tussen een van deze twee? Ik kom er maar niet uit iig. Vloerstaanders nemen weer veel ruimte in, wilde het wat discreet houden. Ik ga ook over anderhalf jaar op mijzelf wonen en ik weet niet hoe goed dit kan met buren.
Of is die extra detail van de cm5 verwaarloosbaar bij films en is die impact in het laag toch echt veel belangrijker voor een goede ervaring?
En als ik in de toekomst een subwoofer zou kopen, is het enige voordeel van de 683 weg? Dan zou ik dus zeker dus cm5 moeten nemen?

Deleted User

Waarom vertrouw je niet op je eigen oren en muzieksmaak?

Ik heb jarenlang B&W verkocht in het verleden en zeker ook de 800 serie, dus dat had een streepje voor. Toch heb ik nu de Dynaudio Confidence C1 ipv de B&W 805D.... verklaar het maar

TopGun2010

683s2 is een prachtige speaker met mooi laag, mooi breed beeld en toekomst bestendig. Gewoon even goed gaan luisteren met jouw eigen muziek bij de betere hifi zaak.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Abupa

Toch besloten dat ik de cm5 ga kopen. 683 ging duidelijk lager en kon harder, maar hij klonk toch echt vlakker en rommeliger. Daarnaast heeft de cm5 voldoende bas lijkt het en ze klinken niet klein. Eventueel in de toekomst een subwoofer kan altijd nog.

TopGun2010

De 683 heeft dan ook wel een krachtige versterker nodig, anders wordt het niets!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Abupa

Hij stond op een nad versterker aangesloten van 1500 geloof ik.
Als iemand overigens dus een tweedehands cm5 s2 voor mij heeft, ik kan er een goed bod voor doen! Ik denk dat ik gewoon hierop ga wachten ipv nieuw kopen.

Spitie

Herkenbare situatie, de paradigm studio's v10 heb ik een gelijke ervaring mee.
Uiteindelijk heb ik ook gekozen voor de CM5's S2 en hier tot op heden nooit spijt van gehad.

Ter info; Aanvankelijk wilde ik kijken of ik via marktplaats een setje kon bemachtigen maar de afgelopen 3 a 4 maanden is er geen enkele set voorbij gekomen, succes dus!