Gekocht, nieuwe luidsprekers, aurum cantus v8f

Started by martien, April 7, 2016, 12:14:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martien

De luidsprekers staan in werkelijkheid trouwens iets dichter bij elkaar (2.5 meter) mlp is ongeveer 1.2x ls afstand.

DofN

Dat heb ik ook zo ongeveer, vind ik ook net even beter klinken (door de extra ruimte-reflecties). Ik denk dat die (ideale) gelijke afstanden vooral goed klinken als de LS ook wat verder van elkaar staan. Hadden onze luisterruimtes maar net een metertje breder moeten zijn :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

martien

Ik zal morgen het lijstje eens bijwerken met de kleinere modellen. Toch jammer dat ik beter niet zulke mooie grote kan nemen :D

DofN

#53
Het kan wel hoor, ik heb deze grote jongens in mijn ruimte gehad:




En dat klonk bovengemiddeld goed. Heb ook verscheidene mede-audiogekkies op visite gehad die enthousiast waren, maar met kleinere luidsprekers is de imaging net iets beter, met als gevolg ook meer rust in het beeld. Dankzij subs mis ik geen output in het laag. Ik heb geen seconde spijt. Maar als ik meer ruimte zou hebben zou ik weer teruggaan naar zo'n formaat, of groter.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

martien

#54
Ja ik vind grote luidsprekers ook erg mooi, maar ik wil nu voor het beste resultaat gaan.
Maar die je nu hebt zij ook niet bepaald klein, ze staan wel lekker ver van de achterwand.
Bij mij is maar 25-35 cm mogelijk of ik moet ze wat dichter bij elkaar zetten. Dan mogen ze ook iets verder naar voren, maar bij jouw lijkt het wel 1meter. Zoveel ruimte kan ik ze niet geven :unhappy:

Xander32

Mijn ls. staan op een zware tegel met daaronder teflon meubelglijders. Wanneer ik ga luisteren, haal ik de ls. naar voren op de (gemarkeerde) ideale positie (achterzijde ls. zo'n 80 cm van de achterwand), na het luisteren verdwijnen ze weer naar achteren.

Quote from: martien on April 17, 2016, 07:12:06
Ja ik vind grote luidsprekers ook erg mooi, maar ik wil nu voor het beste resultaat gaan.
Maar die je nu hebt zij ook niet bepaald klein, ze staan wel lekker ver van de achterwand.
Bij mij is maar 25-35 cm mogelijk of ik moet ze wat dichter bij elkaar zetten. Dan mogen ze ook iets verder naar voren, maar bij jouw lijkt het wet 1meter. Zoveel ruimte kan ik ze niet geven :unhappy:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

martien

#56
Is een goed idee.
ik moet straks een beetje testen met de plaatsing, maar aangezien de speakers afgekapt worden onder de 60 a 80 hz verwacht ik niet veel problemen met het laag.
Voor het geluidsbeeld weet ik niet of het veel gaat doen.

pvd_66

#57
Martien, k las in je topic dat je quad ook had beluisterd, hoe vind je deze klinken ten opzichte van een Dali?


ps wel mooie grote lange ruimte  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

martien

ik vond de quad's een mooiere soundstage hebben, maar ik denk dat dat door de akoestiek kwam.
de dali's stonden in een kleine zolderkamer met schuine wanden die doorliepen tot biijna op de grond, een meter of 5 breed, in het midden 2,5 meter hoog en de diepte ook metertje of 5. alles van hout en vloer van spaanplaat kurk achtig spul
de quad's in de lengte richting van een royale ruimte met vloerbedekking en soort van akoestisch plafond? 5 bij 9 meter ongeveer?
het betreft wel geen uitgebreide luistersessies. ik denk dat dat thuis veel beter te horen is, eigen omgeving en op mijn gemak.
voor een eerste indruk gaat dat in een vreemde ruimte prima vind ik.
ik vond wel dat de dali wat frisser, luchtiger klonk en de quad een tikkeltje warmer.

martien

Is er iemand op dit forum in het bezit van paar tannoy dc10
Waar ik eens kan luisteren? Liefst regio Venray boxmeer.
Ik heb een demo paar gezien in Duitsland op 6 uur rijden.
En ik ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar het tannoy geluid, dus vergelijkingen zijn ook welkom.

H&C Hifi

Quote from: martien on April 18, 2016, 14:41:39
Is er iemand op dit forum in het bezit van paar tannoy dc10
Waar ik eens kan luisteren? Liefst regio Venray boxmeer.
Ik heb een demo paar gezien in Duitsland op 6 uur rijden.
En ik ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar het tannoy geluid, dus vergelijkingen zijn ook welkom.

Klant van mij in Venlo heeft ze staan en aangesloten op een bi-amp PM-11S3 combinatie.
De DC10T is een speaker met een behoorlijk aangezet laag, ik vind persoonlijk het mid/hoog de rust en open karakter van de Z-3
die je hebt beluisterd beter.
Wanneer je toch gaat combineren met een sub zou ik niet voor de Tannoy gaan.


martien

Bedankt voor de reactie, in een review had ik ook gelezen dat ie minder verfijnt was. Een ander forum member had in zijn zoektocht toen de dc8 ook niet als heel goed ervaren.
Zelf luisteren is het beste, maar als een luidspreker niet bekend staat om de eigenschappen die ik zoek, heb ik niet de behoefte om ze te beluisteren.
Wat ik zoek is;
natuurgetrouw
Veel detail/goede plaatsing
Ietwat warme klank

Sjaudio

Ik vind dat zo'n algemene termen, daar kunnen wij ook weinig in adviseren ben ik bang. Iedereen ervaart speakers & geluid ook anders, wat voor de 1 natuurgetrouw (wat dat ook mag zijn) is, is voor de ander minder natuurlijk? Minder bomen ofzo...

Ga gewoon luisteren, beter nog vraag demo's voor thuis, maar alleen als je ze met de intentie thuis wil testen om ze ook bij diezelfde hifizaak te kopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

martien

#63
Met natuurgetrouw bedoel ik een redelijk vlakke respons.
Mijn phonar's hadden een verheven stemgeluid, bij de toenmalige koop leken te stemmen echt te spreken.
Maar later vond ik dat juist weer vermoeiend worden.
Vandaar dat ik nu denk dat ik een zo eerlijk mogelijke weergever wil.
Ik ga de komende periode maar eens een aantal verschillende speakers beluisteren om te kijken welke mij het meeste aanspreken. Daarna weer de quad z3 beluisteren om te vergelijken.
Als ik ondertussen iets tweedehands kan vinden dan kan ik dat ook mooi proberen om nog beter/eerder te ontdekken wat ik zoek.

martien

aanstaande zaterdag staan de aurum cantus v8f, de volla en een paar revel f206 gereed om te beluisteren
op mijn eigen versterker.  :music:
ik ben benieuwd wat de toch wel uiteenlopende modellen voor mij gaan laten horen.

DofN

Waar ga je die horen? Thuis?

Want een luidspreker klinkt in iedere kamer weer (totaal) anders!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

martien

uhm, nee niet thuis. bij een audio zaak.
ik dacht dat ik de grootste verschillen tussen de verschillende speakers in een andere ruimte ook wel kon horen,
en dan pas thuis te testen of dat ze thuis ook zo goed presteren.
of denk je dat dit eigenlijk niet mogelijk is?

DofN

Het is een goed uitgangspunt om een luidspreker te kiezen die in de basis goed is. Wat je daarvoor nodig hebt zijn metingen van die luidspreker in een dode ruimte (of een pseudo-dode ruimte). Soms heb je mazzel en zijn die metingen gemaakt en staan ze op internet. Hij moet redelijk vlak meten. Daarna gaat je kamer er toch wel mee aan de haal tot je die aanpakt.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

martien

bedankt voor de tip!
weet iemand of dat de aurum cantus volla of v8f zulke vlakke respons geven?
eventueel ook van de quad z4
ik heb even gegoogled maar die info is wat lastig te vinden.
de arendal sit geeft die inf wel.

Sjaudio

Een luidspreker met een vlakke response kan in je woonkamer juist niet goed uitpakken. De akoestiek bepaald uiteindelijk de response in je kamer. Misschien doet een luidspreker met wat pieken en dalen het juist beter omdat de kamer het recht trekt.... Is geen pijl op te trekken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

martien

ok, dan heeft ergens gaan luisteren dus eigenlijk geen zin :-\
dan zit er volgens jullie dus echt niets anders op dan een paar luidsprekers thuis te laten komen.
en die luisterruimtes bij audio zaken zijn dan toch eigenlijk overbodig?


DofN

Quote from: Sjaudio on April 20, 2016, 12:33:52
Een luidspreker met een vlakke response kan in je woonkamer juist niet goed uitpakken. De akoestiek bepaald uiteindelijk de response in je kamer. Misschien doet een luidspreker met wat pieken en dalen het juist beter omdat de kamer het recht trekt.... Is geen pijl op te trekken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik snap je redenering, maar dat is een beetje de omgekeerde wereld en ook heel erg lastig te realiseren. Veel makkelijker is: goed beginnen met goede LS, dan je akoestiek aanpassen, eventueel mbv een DSP als bastrapps je teveel gedoe is.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frank2

#72
Quote from: martien on April 20, 2016, 12:41:59
ok, dan heeft ergens gaan luisteren dus eigenlijk geen zin :-\
dan zit er volgens jullie dus echt niets anders op dan een paar luidsprekers thuis te laten komen.
en die luisterruimtes bij audio zaken zijn dan toch eigenlijk overbodig?

Wat men schrijft klopt wel maar als een speaker op je eigen versterker heel helder klinkt of juist dof zal dat normaliter in meer of mindere mate ook te horen zijn in je woonkamer. Dus de speakers beluisteren en degene die je mooi vind ook thuis beluisteren.

En grafieken met de Response vd speakers zegt totaal niets dus daar hoef je niet opnte letten. Ik heb ooit speakers met een zeer mooie vlakke respons beluisterd, zo saai vreselijk, dus gewoon beluisteren wat je in de winkel mooi vind
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Sjaudio

Quote from: doorofnight on April 20, 2016, 12:45:55
Ik snap je redenering, maar dat is een beetje de omgekeerde wereld en ook heel erg lastig te realiseren. Veel makkelijker is: goed beginnen met goede LS, dan je akoestiek aanpassen, eventueel mbv een DSP als bastrapps je teveel gedoe is.

Natuurlijk, ik gaf alleen aan dat een vlakke response niet direct de gewenste resultaten zal opleveren.

Een luidspreker met een vlakke response kan bij de hifi dealer in een mooie ruimte natuurgetrouw klinken "zoals de TS het verwoord", maar thuis juist helemaal niet.

En ook dat ga je moeilijk veranderen met akoestische aanpassingen zonder het hele huis om te gooien. Dan zal je inderdaad aan de DSP moeten (not my cup of tea). Het klinkt of het klinkt niet is mijn motto, maar daarvoor moet je of risico nemen of thuis testen.

DofN

Nee hoor, als een audiozaak een goede ruimte heeft, misschien met een DSP indien nodig, en een aantal goed metende luidsprekers en jij hebt thuis een goede ruimte en eventueel ook een DSP (indien nog nodig: in een goede ruimte/akoestiek is het niet nodig) dan weet je heel goed waaraan je begint als je bij een audiozaak luistert.

Maar wil je echt het beste, dan moet je een stapje extra zetten in de aanloop.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software