Laagweergave tekort oplossen, panelen?

Started by audio_stabilo, March 3, 2016, 12:19:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

djoeri

Nee dan schakelt de denon niet uit, dus doet de denon het midden hoog en die andere het laag.
Wanneer doet die andere woofers het wel? Als je de bovenste aansluitingen gebruikt?

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  5, 2016, 11:25:33
Nee dan schakelt de denon niet uit, dus doet de denon het midden hoog en die andere het laag.
Wanneer doet die andere woofers het wel? Als je de bovenste aansluitingen gebruikt?

Weet je dat zeker dat die niet uitschakelt? Ja met de bovenste doet de onderste woofer het wel

audio_stabilo

Net nog een keer getest.... nu pakt die ineens wel beide woofers op onder. Snap er niks van. Maarja beter.

Maar lijkt me wel dat er een beetje een krachtige versterker tussen moet voor het laag toch? En zit ik dan niet steeds aan het volume te draaien omdat het misschien steeds weer anders is?

audio_stabilo

En is het wel een gebruikelijk iets om een losse stereo versterker te gebruiken voor het laag? Nooit gehoord dat iemand dat zo doet.

En je zegt dat ik dan kan ervaren hoe actief laag klinkt, maar eigenlijk doe ik dat nu toch ook met een versterker? Alleen doe ik er 1 tussen zodat ik de bass iets harder kan zetten.

djoeri

Ja dat wordt zeker gedaan maar dan is het vaak een plate amp, dit is FF om te kijken hoe zoiets bevalt zonder al teveel kosten als je een versterker nog hebt. Hierdoor heb je een dedicated versterker voor het laag en kun je dit naar eigen smaak en ruimte aanpassen. Dit kan ook dmv filter aanpassingen maar dat kost veel tijd en energie als je er nieuw mee begint.

Succes

audio_stabilo

#55
Denk toch dat ik eerder het hoog en mid zachter zet. Ben er achter gekomen dat dit te hard is. Maar hoe zit het met de volume knop moet dat dan ver open staan met een versterker op pre out ? of reageerd dat net zo als mijn voorversterker ? Krijg ik geen ruis ?

En denk dat die ook wel net zo krachtig moet zijn als de 1500r anders krijg ik misschien op hoog mid vervorming waar de andere versterker op zit en op laag niet waar de denon 1500 r op zit

djoeri

Hoog mid krijg je nauwelijks vervorming, die hebben geen vermogen nodig, (<1 watt). Ik las ergens dat je met rotel op deze speaker minder last had van het hoog, waarom koop je dan niet een stereo versie? Beginnen bij 500€.

Succes

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  8, 2016, 19:04:10
Hoog mid krijg je nauwelijks vervorming, die hebben geen vermogen nodig, (<1 watt). Ik las ergens dat je met rotel op deze speaker minder last had van het hoog, waarom koop je dan niet een stereo versie? Beginnen bij 500€.

Succes

Omdat ik de sound verder mooier vind van denon. Zou een stevige eindversterker helpen ? wie geeft dan het geluid ? voor of eind ?

audio_stabilo

Heb een beetje het vermoeden dat het een wat oudere warme versterker moet hebben en niet een nieuwer type die fris klinkt omdat de vifa's al aardig fris klinken

Arcenon

#59
Je blijft alleen maar glazen bol vragen stellen, wij kunnen niet beoordelen wat het beste is op afstand en weten niet wat jij hoort. Aan de ene kant wil je de sound van denon (die 5% dat het meetelt, 95% zijn het je speakers die bepalen wat voor weergave je krijgt, los van de akoestiek) en aan de andere kant beviel de rotel je wel. Dus de keuze is wederom simpel, of blijven zeulen met versterkers die marginaal verschil in maken (ja je hebt versterkers met een net wat warmer sausje maar dat zou in deze in feite de denon al moeten verzorgen, oftewel het sausje is niet voldoende) of je veranderd van speakers..

En wil je het dan helemaal goed doen, koop een microfoon en laat er een meting op los om te kijken of het felle hoog daadwerkelijk aanwezig is of alleen in je oren, in welk geval dan ook: besluit dan of je de speakers weg doet of je kamer wilt aanpassen om dit weg te nemen..

Het veranderen van eindversterkers met deze apparatuur is louter en alleen rommelen in de marge.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: Arcenon on March  9, 2016, 10:40:31
Je blijft alleen maar glazen bol vragen stellen, wij kunnen niet beoordelen wat het beste is op afstand en weten niet wat jij hoort. Aan de ene kant wil je de sound van denon (die 5% dat het meetelt, 95% zijn het je speakers die bepalen wat voor weergave je krijgt, los van de akoestiek) en aan de andere kant beviel de rotel je wel. Dus de keuze is wederom simpel, of blijven zeulen met versterkers die marginaal verschil in maken (ja je hebt versterkers met een net wat warmer sausje maar dat zou in deze in feite de denon al moeten verzorgen, oftewel het sausje is niet voldoende) of je veranderd van speakers..

En wil je het dan helemaal goed doen, koop een microfoon en laat er een meting op los om te kijken of het felle hoog daadwerkelijk aanwezig is of alleen in je oren, in welk geval dan ook: besluit dan of je de speakers weg doet of je kamer wilt aanpassen om dit weg te nemen..

Het veranderen van eindversterkers met deze apparatuur is louter en alleen rommelen in de marge.

Ik begrijp het, maar ook niet helemaal eens.
Als de Rotel heel anders klonk op deze speakers lijkt het me geen 5% verschil met een versterker/receiver. Nogmaals gaat niet om te veel hoog. Maar om te hard. Vooral op harder volume lijkt de bass minder te worden en het hoog harder.

audio_stabilo

Misschien vreemd. Net eens hoog op speaker serie a en laag op speaker serie b (bi wire dus) Vond ik altijd de grootste onzin. Daarom snap ik er ook niks van dat als ik het zo aansluit de speakers meer in balans zijn. Nu komt het hoog en mid er niet harder boven uit.

Bi-Wire is toch ook onzin??

Frank

#63
Ik snap het probleem niet zo, zet er gewoon een makkelijk te integreren ( gesloten ) sub bij en ga niet aan filters lopen rommelen van je bestaande speakers? Deze filters zijn als het goed is speciaal voor de speakers berekend. Het echte sublaag ga je nooit uit deze speakers krijgen. Een sub is er juist voor gemaakt, een fullrange net niet ;) mogelijk met een mini dsp finetunen / inmeten. Mensen welke aangeven dat een 2.1 systeem niet goed kan klinken hebben nog nooit een gied ingeregegeld systeem gehoord. Uiteraard is 2.2 nog beter😏
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

audio_stabilo

Quote from: Frank on March  9, 2016, 22:47:45
Ik snap het probleem niet zo, zet er gewoon een makkelijk te integreren ( gesloten ) sub bij en ga niet aan filters lopen rommelen ban je bestaande speakers? Deze filters zijn als het goed is speciaal voor de speakers berekend. Het echte sublaag ga je nooit uit deze speakers krijgen. Een sub is er juist voor gemaakt, een fullframe net niet ;) mogelijk met een mini dsp fintunen. Mensen welke aangeven dat een 2.1 systeem niet goed kan klinken hebben nog nooit een gied ingeregegeld systeem gehoord. Uiteraard is 2.2 nog beter😏

Eens, alleen dag laag probleem was voor mij even van de baan omdat ik me nu ergens anders aan zat te irriteren. Maar hoe kan dit dat het verbeterd? Bi-Wire is toch ook de grootste onzin??

Tuurlijk gaat een sub lager. En klinkt super mooi mits goed aangepast aan het set

Frank

#65
Bi wire gaat alleen op als je goede kabels hebt, een serieuze luisteraar bent, een goed gehoor hebt en goede speakers hebt. Je zult ( wanneer je de audio aan de voorkant goed geregeld hebt ) een verschil moeten horen omdat het stroomverloop / weerstand beter is naar je speakers toe. Denk ook een identieke lengtes van de kabels en geschikte kabel ( bijv. Puur zilver voor het hoog ). Wel moet je dan de  onderlinge verbinding tussen de plus en min weg moeten halen ( vaak is deze op de speaker achterop doorverbonden ). Voor 90% van de Htforum leden gaat bovenstaande niet op omdat het totaalplaatje niet in orde is en daardoor bi wire weinig of geen zin heeft.

Succes met de hobby
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

audio_stabilo

Quote from: Frank on March  9, 2016, 23:05:21
Bi wire gaat alleen op als je goede kabels hebt, een serieuze luisteraar bent, een goed gehoor hebt en goede speakers hebt. Je zult ( wanneer je de audio aan de voorkant goed geregeld hebt ) een verschil moeten horen omdat het stroomverloop / weerstand beter is naar je speakers toe. Denk ook een identieke lengtes van de kabels en geschikte kabel ( bijv. Puur zilver voor het hoog ). Wel moet je dan de  onderlinge verbinding tussen de plus en min weg moeten haken ( vaak is deze op de speaker achterop doorverbonden ). Voor 90% van de Htforum leden gaat bovenstaande niet op omdat het totaalplaatje niet in orde is en daardoor bi wire weinig of geen zin heeft.

Succes met de hobby

Ik snap je verhaal. Zelf was ik er ook nooit van. Maar de verbetering wel dat mijn mid hoog en hoog minder tetteren. Vooral op harder volume zwaar irritant. Test liedje Alan Walker - Faded vanaf de 0.53 min als die begint kwam het hoog er te veel bovenuit vond ik. Kan biwire het volume van je hoog beinvloeden dan? Wist ik niet?!

Frank

Ja, bi wire beinvloed altijd maar de vraag is of dit voor jou voldoende is? Mogelijk moet je ff. Een andere versterker aansluiten om te kijken of het daaraan ligt. Als dat niet de voldoening geeft dan kan het zijn dat de speakers niet geschikt zijn voor jou >:( ? Tip probeer eens een setje d700 van Tannoy te bemachtigen. Een fijne allrounder en een mooie speaker welke direct laat horen waar het probleem zit ( bijv. In de kabel, plug , versterker, blu-ray enz enz). Die speaker straft meteen rotte apparatuur af omdat ie dat direct aan je laat horen.
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

audio_stabilo

Quote from: Frank on March  9, 2016, 23:22:03
Ja, bi wire beinvloed altijd maar de vraag is of dit voor jou voldoende is? Mogelijk moet je ff. Een andere versterker aansluiten om te kijken of het daaraan ligt. Als dat niet de voldoening geeft dan kan het zijn dat de speakers niet geschikt zijn voor jou >:( ? Tip probeer eens een setje d700 van Tannoy te bemachtigen. Een fijne allrounder en een mooie speaker welke direct laat horen waar het probleem zit ( bijv. In de kabel, plug , versterker, blu-ray enz enz). Die speaker straft meteen rotte apparatuur af omdat ie dat direct aan je laat horen.

Voor nu zeg ik ja, maar morgen kan ik dat pas goed testen op wat harder volume. Volgens mij is het hoog gedempt (kwam er veel te hard boven uit) Het is niet een speaker die me niet bevalt. Hij bevalt me juist perfect! Laat alles horen wat die moet laten horen. Maar een slechte wisselfilter kan het ook zijn toch in mijn speaker? Dat het daardoor nu verbeterd is...

audio_stabilo

Hoop ook niet dat het tussen mijn oren zit nu, maar kan het morgen pas goed testen.
Iemand ervaring met Vifa speakers en evt het bi wire daar van? Wat ik wil weten is of dat mogelijk is met biwire dat het hoog minder hard doorkomt (wat ik nu dus denk)

Xander32

Karakter van jouw ls versus de akoestiek als ik moet gokken. Dat staat m.i. los van versterking zoals voorgangers ook al aan gaven en met gekabeling ga je het ook jiet oplossen.

Op zoek haar andere ls en/of aanpakken akoestiek, daar zou je het m.i. moeten gaan zoeken.

Quote from: audiogek on March  9, 2016, 23:12:50
Ik snap je verhaal. Zelf was ik er ook nooit van. Maar de verbetering wel dat mijn mid hoog en hoog minder tetteren. Vooral op harder volume zwaar irritant. Test liedje Alan Walker - Faded vanaf de 0.53 min als die begint kwam het hoog er te veel bovenuit vond ik. Kan biwire het volume van je hoog beinvloeden dan? Wist ik niet?!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: Frank on March  9, 2016, 23:05:21
Bi wire gaat alleen op als je goede kabels hebt, een serieuze luisteraar bent, een goed gehoor hebt en goede speakers hebt........

Voor 90% van de Htforum leden gaat bovenstaande niet op omdat het totaalplaatje niet in orde is en daardoor bi wire weinig of geen zin heeft.

Sarcasme....ik begin het steeds beter te herkennen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: Xander32 on March 10, 2016, 07:31:31
Karakter van jouw ls versus de akoestiek als ik moet gokken. Dat staat m.i. los van versterking zoals voorgangers ook al aan gaven en met gekabeling ga je het ook jiet oplossen.

Op zoek haar andere ls en/of aanpakken akoestiek, daar zou je het m.i. moeten gaan zoeken.

Hoe kan het dan dat het met andere versterkers niet was zoals aangegeven. ;) Kan dus blijkbaar wel

Xander32

Als je dat helemaal helder hebt, waarom dan hier zo moeilijk doen, zorg dat je één van 'die andere versterkers' in huis krijgt. Problem solved, topic kan je sluiten ;).

Quote from: audiogek on March 10, 2016, 08:28:42
Hoe kan het dan dat het met andere versterkers niet was zoals aangegeven. ;) Kan dus blijkbaar wel
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

De tonaliteit van het geluid (balans hoog-mid-laag) spreekt jou niet aan; teveel hoog en mid en te weinig laag. Maar door het hoog en de mids af te zwakken ga je niet meer bas, meer fundament krijgen. Wel doe je een ingreep betreft de tonaliteit.

Quote from: audiogek on March  8, 2016, 18:11:18
Denk toch dat ik eerder het hoog en mid zachter zet. Ben er achter gekomen dat dit te hard is. Maar hoe zit het met de volume knop moet dat dan ver open staan met een versterker op pre out ? of reageerd dat net zo als mijn voorversterker ? Krijg ik geen ruis ?

En denk dat die ook wel net zo krachtig moet zijn als de 1500r anders krijg ik misschien op hoog mid vervorming waar de andere versterker op zit en op laag niet waar de denon 1500 r op zit
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT