MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Shorty

Quote from: bigbro on March  8, 2017, 16:22:13
kom dit onderwerp net tegen. Heb sinds kort Tidal met een master MQA abbo. Heb best een dure installatie en heb altijd gewacht tot dit soort bestanden werd aangeboden. Ben nu 2 maanden lid en ik kan alleen maar zeggen dat de meeste masteralbums heel erg goed klinken. Beter dan een cd afgespeeld op mijn Audionet VIP speler. Ik ben er dus heel blij mee.

En is dat met of zonder MQA-DAC?

VrGr,

Bart J.

bigbro

De vertaling vindt plaats door mijn Audionet MAP1+ESP. De meeste masters zijn 24bit/96khz. Dit doet hij fantastisch goed. Er zit geen aparte MQA aanpassing in.

Shorty

Mooi! Boven 45 kHz is in 99% van alle muziekopnamen toch niks meer te beleven. En of die 'deblurring' van de DAC nog iets oplevert, is nog maar de vraag.

VrGr,

Bart J.

bigbro

overigens zou je eens een recent album van Yello moeten beluisteren. Het is gewoon cd maar klinkt buitenaards goed.

advr

Quote from: bigbro on March  9, 2017, 01:17:11
overigens zou je eens een recent album van Yello moeten beluisteren. Het is gewoon cd maar klinkt buitenaards goed.
De laatste twee van yello zijn erg goed. Zelfs op cd. [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

i2Paq

#680
"HIGHRESAUDIO to stop offering MQA
Online music provider to drop MQA, claiming format 'not lossless'
"

"We hope that MQA will adjust all the above issues. We are truly disappointed, the way MQA has progressed in the past year. We have been mislead and blinded by trust and promises."

Bron

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

"MQA "reduces the temporal resolution achievable."

"The MQA baseband noise floor is significantly higher than the low noise floor level of the 48kHz / 24Bit down sampled native high resolution record."
"

Bron

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

i2Paq

#683
Quote from: Kingpin on March 10, 2017, 18:53:02
Zijn we nu verbaasd  :sigh:

Ik niet, pure "oplichterij" door inspelen op "high end".

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

bigbro

waarom hoor ik dan verschil?

Raphie

Quote from: bigbro on March 11, 2017, 05:36:38
waarom hoor ik dan verschil?
omdat er een heel lelijk filter opzit wat het hoog boost, een aoort van EQ zeg maar.
JBL PRX Power!

i2Paq

Quote from: bigbro on March 11, 2017, 05:36:38
waarom hoor ik dan verschil?

Waarom hoort men verschil als men de laatste meter stroomkabel vervangt?

Wishfull thinking..... omdat je het wil horen of omdat je eerdere setup de media slechter weergaf.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Richi

Quote from: i2Paq on March 11, 2017, 10:26:07
Wishfull thinking....
Zucht, daar gaan we weer. Kom op nou joh.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kjelt

Dat iets anders klinkt wil nog niet zeggen dat het beter klinkt, zelfs ervaren luisteraars claimen ruim de tijd nodig te hebben om iets goed te vergelijken, weinigen nemen die tijd en alles went op den duur.

blue-eyes

Precies!

Als je al jaren op een wekkerradio luistert klinkt zelf daarna B&W mooi :D :P :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

brtram

Quote from: Blue-Eyes on March 11, 2017, 13:41:34
Precies!

Als je al jaren op een wekkerradio luistert klinkt zelf daarna B&W mooi :D :P :D

Als dat de keus is, kies ik voor de wekkerradio met internetradio en MQA  ;D


Xander32

Titel topic aanpassen; MQA raakt langzaam van de kook ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bigbro

Quote from: Raphie on March 11, 2017, 06:43:46
omdat er een heel lelijk filter opzit wat het hoog boost, een aoort van EQ zeg maar.

Goed. Dan dit. Wanneer ik een mp3 draai en menig cd dan krijg ik soms figuurlijk kramp in mijn oren. Zo heb ik de cd van Adele, 21 geloof ik, 1 x gedraaid en daarna weggegooid. Prachtmuziek maar de cd is niet om aan te horen. Zodra ik  een cd luider  gebeurt het heel snel dat de bassen gaan ' zwerven' 'rommelig' worden en de hoge tonen vaak door comprimering naar en verwrongen gaan klinken.Internetradio heb ik regelmatig aan, maar dan voor de achtergrond. Je hoort heel duidelijk dat dat gecomprimeerd is. Voorbeeld is Sublime FM.

Ik heb enkele cd's die overigens ook op Tidal staan, die wel heel goed klinken. Beste voorbeeld is Yello. Wat die presteren qua geluid vind ik fenomenaal. Ongeacht of je van de muziek houdt.

Zodra ik masters ben gaan luisteren via Tidal heb ik veel minder last van bovengenoemde problemen. Ik kan de muziek luider zetten en het blijft zuiver. Het zogenoemde 'kippenvel'  komt bij mij dan al snel omhoog.

Voor de volledigheid, dit is mijn set:

Audionet Map 1+ESP
Audionet  AMP VII met vijf afzonderlijke versterkers in 1 ingebouwd
Audionet VIP
Piega P5 MK2 LTD x4
Piega C3 Center
Oppo 83SE
Bluesound 2. Vertaling van de digitale info vindt plaats door de Map voorversterker.

Mijn conclusie is is dat ik meestal, dus niet altijd, heel veel baat heb bij de mastersseries. Ik lees een verhaal hierboven dat de hoge tonen worden ' opgepompt'  maar zou zeker leiden tot oversturing en dat hoor ik toch echt wel.

Hoor graag van jullie.

Groet,


MAW

Quote from: Shorty on March  8, 2017, 23:15:21
Mooi! Boven 45 kHz is in 99% van alle muziekopnamen toch niks meer te beleven. En of die 'deblurring' van de DAC nog iets oplevert, is nog maar de vraag.

VrGr,

Bart J.

45khz? Are you human? :)
Gr. Martijn

br@m

#694
Quote from: MAW on March 11, 2017, 23:21:28
45khz? Are you human? :)

Boven de 45KHz sampling rate denk ik dat hij bedoelt.

Dat komt neer op bovengrens van 22,5KHz in het audiosignaal.

En dat is zo'n beetje CD kwaliteit.

Dus de uitspraak van Shorty klopt wel, al zou je die 99% eigenlijk op 100% moeten zetten ;-).

Jij hebt in zoverre een punt dat volwassenen boven de 17-18 KHz al niks meer horen, en met de jaren wordt dat nog minder.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

i2Paq

Quote from: bigbro on March 11, 2017, 15:55:57
Goed. Dan dit. Wanneer ik een mp3 draai en menig cd dan krijg ik soms figuurlijk kramp in mijn oren. Zo heb ik de cd van Adele, 21 geloof ik, 1 x gedraaid en daarna weggegooid. Prachtmuziek maar de cd is niet om aan te horen. Zodra ik  een cd luider  gebeurt het heel snel dat de bassen gaan ' zwerven' 'rommelig' worden en de hoge tonen vaak door comprimering naar en verwrongen gaan klinken.Internetradio heb ik regelmatig aan, maar dan voor de achtergrond. Je hoort heel duidelijk dat dat gecomprimeerd is. Voorbeeld is Sublime FM.

Ik heb enkele cd's die overigens ook op Tidal staan, die wel heel goed klinken. Beste voorbeeld is Yello. Wat die presteren qua geluid vind ik fenomenaal. Ongeacht of je van de muziek houdt.

Zodra ik masters ben gaan luisteren via Tidal heb ik veel minder last van bovengenoemde problemen. Ik kan de muziek luider zetten en het blijft zuiver. Het zogenoemde 'kippenvel'  komt bij mij dan al snel omhoog.

Voor de volledigheid, dit is mijn set:

Audionet Map 1+ESP
Audionet  AMP VII met vijf afzonderlijke versterkers in 1 ingebouwd
Audionet VIP
Piega P5 MK2 LTD x4
Piega C3 Center
Oppo 83SE
Bluesound 2. Vertaling van de digitale info vindt plaats door de Map voorversterker.

Mijn conclusie is is dat ik meestal, dus niet altijd, heel veel baat heb bij de mastersseries. Ik lees een verhaal hierboven dat de hoge tonen worden ' opgepompt'  maar zou zeker leiden tot oversturing en dat hoor ik toch echt wel.

Hoor graag van jullie.

Groet,

Dat heeft niets met MQA te maken maar met slecht gemasterde cd's door de technicus/producer.

Als je een nieuwe cd zou maken van die masters, door een goede technicus/producer, dan heb je een goede cd.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

bigbro

Beste i2Paq,

Bedankt voor je antwoord. Vraag: waarom zou een artiest als Adele met megaveel vermogen zo'n waardeloze geluidskwaliteit afleveren? Ik heb wel eens horen zeggen dat het op alle apparatuur goed moet klinken en dat men daarom op zo'n vreselijke manier afmixt. Is dat de reden? Luister je bijvoorbeeld naar Yello dan hoor je hoe het ook kan. Hoor graag van je.

frank2

#697
Omdat het op de radio goed moet klinken en ja Adele klinkt niet erg geweldig, maar jouw set is bikkelhard en daardoor hoor je weliswaar alle finesses maar ook heb je het nadeel dat er maar weinig goeds opnames zijn die wel klinken. Audionetwerk is prima spul maar genadeloos. Ik kies liever voor een set dat alles nog goed of heel goed klinkt. Dat is een keuze. Maar erg veel huidige popmuziek is ontdaan van dynamiek en dat hoor je op jouw set zeer goed. Dat heetloudness war.

London grammer klinkt bij zeker ook goed.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bigbro

inderdaad ' dynamiek'  dat is het juiste woord. Dat zorgt juist ook voor het gewenste kippenvel.

i2Paq

Quote from: bigbro on March 12, 2017, 15:36:40
Beste i2Paq,

Bedankt voor je antwoord. Vraag: waarom zou een artiest als Adele met megaveel vermogen zo'n waardeloze geluidskwaliteit afleveren? Ik heb wel eens horen zeggen dat het op alle apparatuur goed moet klinken en dat men daarom op zo'n vreselijke manier afmixt. Is dat de reden? Luister je bijvoorbeeld naar Yello dan hoor je hoe het ook kan. Hoor graag van je.

Wat Frank2 zegt.

Yellow klinkt bij mij weergaloos goed, evenals London Grammar.
Adele cd's zuigen, en zou kan ik er nog veel meer opnoemen.

Daar hoor je duidelijk dat de afmixer gewoon het spoor volledig is kwijtgeraakt en de hele cd "eentonig" cq. overstuurd klinkt.

Dat is inderdaad de loudness-war welke vele cd's al heeft verknalt.

Op een goede set heb je daar nog meer last van dan op een huis-tuin-keuken set.

Daar gaat MQA echt niets aan veranderen als de de source van die cd zou gebruiken (lees: de tape van de afmixer).

Gebruik je echter de master van Adele's cd dan zul je, bij een juist afmixer, een veel mooier resultaat behalen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70