Het Primaluna topic

Started by Fred Mulder, December 30, 2015, 06:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on December 30, 2015, 09:55:19
Een PrimaLuna topic, zeer goed initiatief.
Zou mooi zijn dat alle eigenaars van dit merk zich hier aanmelden.
Ik denk inderdaad dat, ondanks de vele mooie beoordelingen die PrimaLuna steeds weer te beurt vallen er toch niet erg veel bezitters hier zijn ...... oorzaak? ...... Ik zou het niet weten.

Ook ben ik erg benieuwd naar de prestatie van de KT120 in de PrimaLuna.
Speel zelf met een PrimaLuna DiaLogue two, een voorontwerp van de Premium.
Vandaar dat die van mij dus een andere voeding heeft en bad tube indication.

Intussen heb ik ondervonden dat de PrimaLuna, en al zeker niet met originele buizenbezetting, niet echt de buizenversterker is met de warmste klankweergave.
Vandaar dat ik de buisjes allemaal heb vervangen door:
KT88 Genalex
12AU7 General Electric (NOS)
CV4004 Mullard

Toch klonk dit voor mij nog niet (aangenaam) warm genoeg en zit ik nu, na verkoop van mijn ProAc speakers, (die overigens een eerder schreeuwerig geluid gaven) nu terug volop in een speakerzoektocht.
Ik heb momenteel demo speakers staan die wel de klank hebben waar ik naar op zoek ben ...... maar daar vertel ik later nog wel meer over.

Trouwens, moesten er mensen zijn die kennis wil maken met (mijn) PrimaLuna, steeds welkom ......... men moet dan wel bereid zijn om een ritje naar Belgisch Limburg te maken.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

tonus

leuk topic!
Ik heb zelf ook een PrimaLuna, een Prologue Premium, die bevalt heel goed. Ik speel met Harbeths P3ESR's. Begonnen met EL34, dat was mooi, maar ik miste wat ballen in het laag. Daarna geswitched naar Gold Lions KT88's, die bevielen beter. Ook de voorversterkerbuizen vervagen, NOS Philips (type weet ik niet meer), dat vond ik niks, had een scherp randje in het hoog. Overgestapt op psvane. Mooi! Soepel en vloeiend. Sinds een paar weken KT120's, die doen het helemaal goed bij mij. De Harbeths zijn niet zo gevoelig, misschien dat de paar extra watt's het hem doen...

Als bron heb ik een Tjoeb, van dezelfde makers als PrimaLuna. Bevalt ook meer dan goed. Met upsampler, extra tubeclock en Siemens ECC288 goldpins.

KayaRahnee

Quote from: tonus on January  3, 2016, 21:30:13
leuk topic!
Ik heb zelf ook een PrimaLuna, een Prologue Premium, die bevalt heel goed. Ik speel met Harbeths P3ESR's. Begonnen met EL34, dat was mooi, maar ik miste wat ballen in het laag. Daarna geswitched naar Gold Lions KT88's, die bevielen beter. Ook de voorversterkerbuizen vervagen, NOS Philips (type weet ik niet meer), dat vond ik niks, had een scherp randje in het hoog. Overgestapt op psvane. Mooi! Soepel en vloeiend. Sinds een paar weken KT120's, die doen het helemaal goed bij mij. De Harbeths zijn niet zo gevoelig, misschien dat de paar extra watt's het hem doen...
Als bron heb ik een Tjoeb, van dezelfde makers als PrimaLuna. Bevalt ook meer dan goed. Met upsampler, extra tubeclock en Siemens ECC288 goldpins.

Mooie set.
Vooral die Tjoeb, daar ben ik altijd al nieuwsgierig naar geweest, echter nooit kunnen beluisteren.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Was dat merk ook al niet binnen de korste keren failliet.
Quad vintage.

fietser

Waren omgebouwde Marantz spelers. Bij mijn weten niet failliet. Zeworden niet meer gemaakt. Service nog gewoon via Durob audio.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

raindog

Ook hier louter goede ervaringen met Primaluna. Ik heb de PL7 monoblokken gehad met zowel de originele KT88's als EL34's van Electro Harmonix. De laatste hadden de voorkeur op mijn Harbeths. Mooi krachtig geluid, veel rust, controle en verfijning. Het klonk groots en toch nooit vermoeiend. De warmteontwikkeling viel mij eigenlijk best mee.

Ben heel benieuwd naar de nieuwe Dialogue Premium HP, lijkt me een mooi veelzijdig product. Die zou ik graag eens horen. Ben vooral benieuwd naar de snelheid en het vermogen om ritme goed over te brengen, dat vind ik vaak toch een wat minder punt van buizen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

KayaRahnee

Quote from: raindog on January  4, 2016, 19:42:02
Ook hier louter goede ervaringen met Primaluna. Ik heb de PL7 monoblokken gehad met zowel de originele KT88's als EL34's van Electro Harmonix. De laatste hadden de voorkeur op mijn Harbeths. Mooi krachtig geluid, veel rust, controle en verfijning. Het klonk groots en toch nooit vermoeiend. De warmteontwikkeling viel mij eigenlijk best mee.
Ben heel benieuwd naar de nieuwe Dialogue Premium HP, lijkt me een mooi veelzijdig product. Die zou ik graag eens horen. Ben vooral benieuwd naar de snelheid en het vermogen om ritme goed over te brengen, dat vind ik vaak toch een wat minder punt van buizen.

Als ik in de gelegenheid zal komen om de Dialogue Premium HP te beluisteren zal ik zeker van die mogelijkheid gebruik maken, maar naar aankoop toe volgende bedenking ..... bij een buizenbezetting van 14 stuks zou ik graag de mogelijkheid zien dat ik kan kiezen uit een aantal verschillende buizen.
Maar ik vermoed dat er standaard Chineesjes inzitten..... die met het PrimaLuna logo dus.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

#57
Vinden andere PrimaLuna bezitters net zoals ik, dat de volumeregeling via de afstandsbediening beter afgeregeld kon zijn?
Met andere woorden, bij één druk op de knop gaat het volume ineens heelwat db de hoogte in.
Dat zou van mij in kleinere stapjes mogen gaan.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

ambior

Hoe het precies op een Primaluna verloopt weet ik niet maar ik denk dat iedere afstandsbediende volumeregeling via een pot.meter in stapjes gaat. Hoe groot die stapjes zijn zal waarschijnlijk wel van het ene merk naar het andere verschillen. Fijn regelen kon ik echter op alle versterkers die ik tot nu toe had enkel door manueel de volumeknop te bedienen. Behalve op de Linn DS, maar dat is een digitale sturing. Verloopt blijkbaar in mini-stapjes.

KayaRahnee

Quote from: ambior on January 10, 2016, 14:20:55
Hoe het precies op een Primaluna verloopt weet ik niet maar ik denk dat iedere afstandsbediende volumeregeling via een pot.meter in stapjes gaat. Hoe groot die stapjes zijn zal waarschijnlijk wel van het ene merk naar het andere verschillen. Fijn regelen kon ik echter op alle versterkers die ik tot nu toe had enkel door manueel de volumeknop te bedienen. Behalve op de Linn DS, maar dat is een digitale sturing. Verloopt blijkbaar in mini-stapjes.

Ik kan natuurlijk ook het volume via de volume knop op de versterker zelf regelen.
Op die manier gaat het wel zoals gewenst.
Maar een afstandsbediening is toch voor het gebruiksgemak, echter vind ik het op de manier waarop die bij de PrimaLuna werkt voor volumeregeling minder interessant / gebruiksvriendelijk.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Weet je ik heb die van mij op een volume staan en heb nog niet de neiging gehad het volume te veranderen.

Ps het bevalt mij prima maar kan het zijn dat het gemis aan dynamiek inherent is aan de buizen techniek.
Quad vintage.

KayaRahnee

Quote from: fred19633 on January 10, 2016, 17:31:56
Weet je ik heb die van mij op een volume staan en heb nog niet de neiging gehad het volume te veranderen.
Ps het bevalt mij prima maar kan het zijn dat het gemis aan dynamiek inherent is aan de buizen techniek.

Gemis aan dynamiek? ....... heb ik hier momenteel geen last van.
Ik stel gewoon vast de volumeregeling duidelijk anders verloopt via de AB dan via bediening versterker.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Ok. Dan weten we dat en nemen dat voor kennisgeving aan.
Quad vintage.

KayaRahnee

#63
Quote from: KayaRahnee on January 10, 2016, 17:35:30
Gemis aan dynamiek? ....... heb ik hier momenteel geen last van.

Quote from: fred19633 on January 10, 2016, 17:38:00
Ok. Dan weten we dat en nemen dat voor kennisgeving aan.

Geen kennis, maar beleving van de leek, ik dus .....
PrimaLuna lijkt me nogal kieskeurig voor wat betreft combinatie speakers.
i.c.m. ProAc was het allemaal te agressief / fel in het hoog, idem bij de Harbeth's.
Bij de Magnepans kon het laag dan weer wat meer. (vermogen?).
Nu staan hier demo speakers opgesteld, kan / wil pas kenbaar maken na (eventuele) aankoop over welke speakers het gaat maar nu lijkt het mij met mijn ongeoefende oren erg goed te gaan / klinken dus...... ook dynamiek is oké, baspartijen lijken mij zeer goed weergegeven.
Voor de eerste keer dat ik tevreden ben over de PrimaLuna / Speaker combinatie.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Vreemd hoe waarnemingen kunnen verschillen. Juist dat mooie hoog valt mij posi op. Geen spoor van scherpte en dat op de kleine Harbeth monitoren.
Quad vintage.

KayaRahnee

Quote from: fred19633 on January 10, 2016, 18:56:13
Vreemd hoe waarnemingen kunnen verschillen. Juist dat mooie hoog valt mij posi op. Geen spoor van scherpte en dat op de kleine Harbeth monitoren.

Ja, ik weet het, was hier ook verbazing alom ...... en ik heb het al eerder gemeld, ik was niet alleen met die vaststelling.
Enfin, een kwestie van verschillende factoren zeker ...... andere oren / ander opstelling / andere akoestiek enz ..... zoveel factoren die bepalend zijn.
Maar het zoeken naar oplossingen voor verschillende "problemen" en het samenstellen van de meest geschikte combi is zeker ook een boeiende prettige factor van de hobby.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Nou het kan je bakken met geld kosten. En of dat nu wel zo leuk is.aan de andere kant ismhet wel,interessant en soms een ear opener om naar verschillende combis,te luisteren.
Quad vintage.

KayaRahnee

Quote from: fred19633 on January 10, 2016, 19:13:33
Nou het kan je bakken met geld kosten. En of dat nu wel zo leuk is.aan de andere kant ismhet wel,interessant en soms een ear opener om naar verschillende combis,te luisteren.

Tsja, keuzes maken .... ik heb om één of andere reden iets met de PrimaLuna en heb dus gekozen om deze te houden, dus de ProAc's verkocht en nu op zoek naar de (meest) geschikte speakers.
Die staan hier nu in demo, maar beetje buiten budget.
Nu keuze maken om er toch voor te gaan en andere dingen wat op termijn schuiven.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Tsja keuzes . Moeilijk soms en soms vallen ze naderhand ook nog verkeerd.
Quad vintage.

Alex Groningen

Aankomende week even een afspraak plannen om in de voorjaarsvakantie dit prachtige merk te beluisteren.

KayaRahnee

Quote from: Alex Groningen on January 17, 2016, 17:29:33
Aankomende week even een afspraak plannen om in de voorjaarsvakantie dit prachtige merk te beluisteren.

Waar ga je wat beluisteren?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Fred Mulder

Gisteren de PL opgehaald (34kg stond op de doos..), nu lekker luisteren!
Heerlijk, de 'moeiteloosheid' is terug :-)

In reactie op eerdere posts:
- hij wordt wel warm, maar niet heet te noemen, heb geen zorgen dat het in de kamer te warm
- volume regeling AB ervaar ik als prettig, ook hier aan gewicht/robuustheid geen gebrek

Jumping Jack

Veel plezier ermee! Wat voor speakers stuur je er mee aan? Mss vormden die van mij (pmc fact.8) een zwaardere belasting want hier werd ie serieus heet.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Fred Mulder

Quote from: Jumping Jack on January 17, 2016, 21:37:10
Veel plezier ermee! Wat voor speakers stuur je er mee aan? Mss vormden die van mij (pmc fact.8) een zwaardere belasting want hier werd ie serieus heet.

Dank je wel! Er zijn Harbeth Compact 7es3 op aangesloten, deze zijn vrij makkelijk aanstuurbaar (door de ontwerper/eigenaar (Alan Shaw) wordt minimaal zo'n 25 watt aanbevolen, met wat reserve vermogen als advies).

Heb jij nog kriebels na je eerdere luistersessie met Primaluna?

Fred Mulder

#74
Vanavond kreeg ik onderstaande mail van Herman van den Dungen (eigenaar Primaluna), waarin hij ingaat om een aantal onderwerpen uit de eerdere posts. Omdat hij geen account heeft, heb ik aangeboden het te plaatsen. Hieronder van je de copy/paste:


Quote
Ik kreeg je email van Rob omdat er wel enkele dingen instaan waar IK voor moet zorgen.

Allereerst dank voor het vertrouwen gesteld in ons, onze producten en de aanschaf ervan.

Ja, de www.primaluna.nl website is gedateerd en er wordt aan een nieuwe site gewerkt. Adressen van de USA website en de Blog zijn correct. Het meeste "gebeurt" vandaag de dag echter op FaceBooK. Morgen kan het anders zijn, ik weet het, maar NU is dat het meest actief.

Dank voor je uitgebreide beschrijving van je luisterervaring.

Het merendeel van de PrimaLuna versterkers vindt in NL zijn weg via de Hifiwinkel en Rhapsody. Dat is niet veel, dat klopt. Velerlei redenen. Wij zijn geen wegratten die dagelijks de stenen uit de snelweg rijden om bij een dealer ergens een doosje te verkopen. Waren we dat wel, dan zouden de opbrengsten vrees ik ook niet opwegen tegen de gemaakte kosten. Veel dealers en importeurs vinden "buizenklanten" lastig. Lang over nagedacht en ik denk wel dat ik het begrijp: de klant is lastig omdat ie buiten het profiel van de gemiddelde klant valt en zich niet zomaar (in) laat pakken. Omdat ie vaak meer weet dan de dealer. Ook lastig. En daarbij komt ook nog dat er niet veel dealers zijn die zich fanatiek bezig willen houden met buizenmateriaal. Even meehoppen op een goeie test, ja dat wel, maar er gewoon altijd mee bezig zijn en er voor staan en er weet van hebben ... schaars. En zijn ze er al dan zijn er soms ook nog commerciële belangen die de keus op merk A laten vallen ipv merk B (in ons geval P).

Ons inziens heeft het AABBoard niet de negatieve invloed op het geluid zoals dat ergens beschreven wordt. Dan zouden we ook niet de reviews en de verkopen gehad hebben, die we gehad hebben.

De website van Durob moet ook bijgewerkt. Klopt. Er is echter de afgelopen tijd nogal wat "rumoer" in de audio wereld waardoor dingen meer veranderd zijn dan was voorzien. De lokale marktsituatie is door het "rumoer" in de markt (vakvreemde inmengingen van investeerders en bankiers) dusdanig veranderd dat ons eerste en grootste belang bij ontwerp, fabricage en wereldwijde distributie liggen. Dealers als Rhapsody en Dé Hifiwinkel (idd onze winkel = ons visitekaartje) weten de kant gelukkig voldoende voor te lichten en Mr. Google is ook wat betreft dit onderwerp vaak de helpende hand.

KT120's kunnen in alle modellen toegepast worden. KT150 niet.

Ik ben geen echte Forum liefhebber. Vind er te vaak teveel stof om van in mineur te raken. Gelukkig is dat hier 99% niet het geval. Zorgelijke Fred had ik graag willen vertellen dat we tussen de 6 en 7 duizend Tjoeb cdspelers wereldwijd verkocht hebben. Dat we ze niet meer verkopen omdat de Marantz waarvan we uitgingen op een gegeven moment niet meer gebouwd werd en dat het een activiteit van de DÉ Hifiwinkel in Eindhoven was. Tjoeb is niet failliet gegaan. De Hifiwinkel is niet failliet gegaan. De Hifistudio is niet failliet gegaan. Ik denk zelfs te mogen zeggen dat van alle nog bestaande "oude" import/distributie bedrijven Durob (1975) de enige is die nooit iets te maken heeft gehad met een faillissement. Ook niet van nevenbedrijven.

Er is ergens een opmerking dat de volumeregeling via de remote erg "plots" werkt. Ik meen dat dit bij een run is geweest en dat daar een processor-ugrade voor was ([email protected] weet het beter).

Het is bekend dat buizenversterkers kritischer zijn wat betreft de aangesloten luidsprekers. Het is niet anders. Net zo goed als dat luidsprekers op elke plek, in elke ruimte anders weergeven. Je houdt normaalgesproken het luidspreker karakter, maar bij extreem verschil in ruimtes wordt dat zelfs soms onherkenbaar.
     
Zo. Toch nog gereageerd op een deel van wat er op het Forum te lezen was. Dit is geen in of aanleiding voor discussie, want daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Mochten er na bestudering van wat er op het web te vinden is nog vragen overblijven ... spoed U naar de dealer. Als die het niet weet ... [email protected]. Hiernaast wilde ik graag reageren omdat jij zelf zoveel moeite hebt gedaan om jouw ervaringen zo uitgebreid op het forum te zetten. Veel plezier met je versterker! En dank.

Groet,

Herman van den Dungen
DUROB AUDIO BV