de plaatsing van de subwoofer

Started by sauron, March 19, 2004, 12:06:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sauron

Hoi,
Gaarne had ik wat informatie over de plaatsing van een subwoofer.
Maakt het wat uit of hij in front staat of achter je??
Is tevens het aspect bekabeling van belang?? Mede de lengte van de kabel, is 14 mtr te veel?? Als de plaatsing niet uit maakt is er voor mij meer ruimte qua grootte van de sub. :)
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

eduard

Plaatsing is voor een sub best wel belangrijk. Een makkelijk manier om uit tezoeken wat de beste plek voor de sub is:
Plaats de sub op de luister plek zet een goede bastrack op, ik kruip vervolgens door de ruimte, de plaats waar de bas het beste klinkt is dan ook vaak de plek waar je de sub het beste kan neer zetten.
mvgr
Eduard

B3M

Quote from: eduard on March 19, 2004, 12:12:34
Plaatsing is voor een sub best wel belangrijk. Een makkelijk manier om uit tezoeken wat de beste plek voor de sub is:
Plaats de sub op de luister plek zet een goede bastrack op, ik kruip vervolgens door de ruimte, de plaats waar de bas het beste klinkt is dan ook vaak de plek waar je de sub het beste kan neer zetten.
mvgr
Eduard

oke....dat ga ik dus ook maar eens proberen. Altijd leuk om de huiskamer te kruipen. Ik moet dan wel even uitzoeken of mijn huisgenoten dan niet thuis zijn. Ik zie me al kruipends betrapt worden....
>:D

Doerak

Quote from: B3M on March 19, 2004, 13:03:48

oke....dat ga ik dus ook maar eens proberen. Altijd leuk om de huiskamer te kruipen. Ik moet dan wel even uitzoeken of mijn huisgenoten dan niet thuis zijn. Ik zie me al kruipends betrapt worden....
>:D

Gewoon zeggen dat je een diamantje/contactlens oid kwijt bent  ::)
kruipen ze nog met je mee ook  ;D

sauron

voordat ik ga kruipen  ;Dwil ik nog wel even weten of de lengte van de kabel hier een rol in speelt zit er een bepaalde grens met subwooferkabels of gelden hier dezelfde regels als bij luidsprekers??
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

eduard

Een foute locatie van de sub levert veel meer problemen op dan een paar meter extra kabel.

sauron

Het is me duidelijk geworden. :)
De plaatsing is dus zeer belangrijk en essentieel voor het geluid van het laag.
Dus als ik het goed begrijp moet je eerst je keuze voor je subwoofer maken en dan met deze sub in je kamer de juiste positie kiezen.
Als je dan"pech" hebt komt ie zometeen natuurlijk ergens te staan waar je hem niet wilt hebben!!

>:( de wet van murphy
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

Ettepet

Quote from: eduard on March 20, 2004, 12:58:44
Een foute locatie van de sub levert veel meer problemen op dan een paar meter extra kabel.
Je hoeft niet perse direct één lange kabel te kopen.  Twee kortere subwooferkabels kun je prima aan elkaar "knopen" met een vergulde female-female connector, zeker als je alleen maar bezig bent om een goede plek te zoeken.

Een zeer goede subwooferkabel (willekeurige lengte) kun je hier bestellen:

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?s=&threadid=107778

SiR-ROUND

Hmmm, plaatsing is zeer belangrijk, merk ik in mijn ruimte.

En nog iets toe voegen aan het kruipverhaal. Zorg ervoor dat je de sub eerst op de luisterplek hebt staan maar OOK op oorhoogte (bij mij van invloed). Vervolgens moet je kruipen en luisteren op de hoogte van waar je conus strax komt te staan.

Ettepet

Een andere manier om de juiste plek te vinden is door de subwoofer in een hoek te plaatsen, en met een SPL-meter de plek met de laagste gemeten waarde te zoeken.  Dit zou dan een goede plek voor de sub zijn.  (heb deze zelf nog niet geprobeerd, wacht nog op een SPL-meter)

sauron

Dat wordt nog wat  :o Sub plaatsen op oorhoogte luisterpositie!!!!
Wordt een stellage bouwen......... maar dat lukt allemaal wel.
Trouwens ik heb zelf nog een qed subkabeltje liggen van 6 mtr dus daar kan ik al het een en ander mee.
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

SiR-ROUND

Ik zat er zelf ook al mee... Gegegege...

Sub is wat zwaar... ;D

bryan vd B

Quote from: SiR-ROUND on March 20, 2004, 20:53:22
Hmmm, plaatsing is zeer belangrijk, merk ik in mijn ruimte.

En nog iets toe voegen aan het kruipverhaal. Zorg ervoor dat je de sub eerst op de luisterplek hebt staan maar OOK op oorhoogte (bij mij van invloed). Vervolgens moet je kruipen en luisteren op de hoogte van waar je conus strax komt te staan.

Hi,

word wel moeilijk als je een downfiring sub hebt ;D ;D

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

SiR-ROUND


sauron

Ik heb nog wat 'literatuur"gelezen en daar had men het ook over om de sub achter de luisterpositie te plaatsen. Tevens gaf men aan dat de sub nooit met gelijke afstanden van de muur moet staan. De reden hiervan vond ik wat vaag.

Die sub achter de luisterpositie klopt dat??
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

eduard

ja maar is geheel afhankelijk van de ruimte

sauron

de ruimte is 7x4mtr en achter de bank heb ik nog zeker 1.80mtr ruimte over.
Ik zou hier makkelijker een sub kwijt kunnen dan voor mijn luisterpositie ofschoon ik onder mijn center ook de sub kwijt kan . Alleen staat ie dan links en rechts met gelijke afstanden van de muur en dat zou volgens de geleerden niet een goede positie zijn 
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

SiR-ROUND

Sub moet naar mijn weten normaal in lijn staan met je fronts (ongeveer), dit ivm met de fase...

sauron

dat fase verhaal is redelijk ingewikkeld voor de meesten denk ik, ik denk dat het kruipverhaal
Quote from: SiR-ROUND on March 20, 2004, 20:53:22
Hmmm, plaatsing is zeer belangrijk, merk ik in mijn ruimte.

En nog iets toe voegen aan het kruipverhaal. Zorg ervoor dat je de sub eerst op de luisterplek hebt staan maar OOK op oorhoogte (bij mij van invloed). Vervolgens moet je kruipen en luisteren op de hoogte van waar je conus strax komt te staan.
wat eenvoudiger is.
rest toch nog de vraag of een subwoofer achter de luisterpositie beter is dan voor de luisterpositie  ???

you never know how strong you are, until being strong is your only choice

SiR-ROUND

Ik denk van niet aangezien de sub normaliter tot 120 Hz doorloopt en dat zijn al frequenties die richtingsgevoelig zijn voor de mens. Aangezien de meeste sublaag actie overeenstemt met wat er in beeld gebeurd (dus voor je) is het logischer en natuurlijker om de sub voor te plaatsen...

sauron

Gezien de topics op het forum omtrent subwoofers blijft de plaatsing een lastige bezigheid mede ook omdat niet iedereen in de positie is de sub te plaatsen waar ie het best tot zijn recht komt  :(
Ik ben er nu ook van overtuigd dat er compromissen gemaakt moeten worden in de keuze van de sub alsmede de plaatsing ervan.
Mede omdat subs niet wfa zijn blijft dit een probleem.
Ik denk dat ik een meubel ga maken waar mijn sub en center in passen en dit bij gebruik van HT tevoorschijn tover zodat het nooit een sta in de weg is en daardoor ook niet bepalend is qua grootte e.d.
Is dit een idee???  ;) of niet ?
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

SiR-ROUND

Ja hoor, en X marks the spot!


(Dat je weet waar je hem moet neerzetten)

;)

sauron

ik heb de tekeningen al klaar en zal tezijner tijd effe een foto posten.
Zal enige weken duren daar ik het de komende 2 weken hiervoor te druk heb, maar ik heb een goed idee in mijn hoofd zitten, voor de center ideaal(die komt nu ook alleen tevoorschijn als ik ht gebruik, en dat is 20 seconden werk. Ik denk dat ik dat meubeltje zo ga maken dat er een redelijke sub onder de center geplaats kan worden.
De center staat als er geen ht gedraaid wordt in de voorraadkast  :)
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

tan1415

Hoe zit het nou met de SPL verhaal?
De beste plek voor de sub is waar het SPL meter het laagst uitslaat? Dus waar de bass het slechts te horen is?!?
Ik zou eerder denken anders om?