Audioquest jitterbug , wat zijn de ervaringen?

Started by Spijkie, December 13, 2015, 17:20:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Knor

#51
Quote from: bert stoltenborg on October 23, 2019, 18:24:35
Dat, mijn beste Knor, is iets dat in bepaalde kringen bekend staat als wetenschap. Een gevaarlijk terrein, waarop menig goedbedoelende ziel is gesneefd, zoals Giordano Bruno (verbrand door de katholieken), Galileo (gevangengezet door de katholieken), Einstein, (Verbannen door de Nazi's) en Boer Koekoek (aan de schandpaal genageld), allemaal omdat ze geloof probeerden te objectiveren. Als je geinteresseerd bent in geschiedenis kun je hierover veel informatie vinden op wetenschappelijke websites zoals Wikipedia en GeenStijl.  :P     

Tjee, ja... ik beschik helaas dus niet over een heel sterke verklaringsdrang, sorry....
Wanneer ik iets hoor dat mooi klinkt, luister en geniet ik, zonder ook maar de geringste aandrang om te weten waarom het zo mooi klinkt of waarom ik zo geniet.

Uiteraard begrijp ik goed dat er mensen bestaan die daar net wat krampachtiger mee om moeten gaan en die pas durven te geloven dat muziek goed klinkt als het wetenschappelijk bewijs daarrvoor in hun hoofd weerklinkt, al dan niet samen met die andere muziek waar het feitelijk allemaal om gaat.
Het is allemaal okee, Bert, maak je niet te druk om andere manieren van genieten van deze hobby... :)

Die jitterbug blijft dus gewoon een toptweak, ook al weet je niet hoe het komt of kan.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Tabcam

Btw, er is wel een wetenschappelijke verklaring, jitter. En dat hangt vooral van de ontvangende dac. Als die goed herklokt, hoor je geen verschil. Als die niet goed herklokt, kan je dus wel (grote) verbetering horen. Jittermetingen zijn één van de onderscheidende metingen bij audiosciencereview.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Wie heeft tegenwoordig nog een slechte DAC?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bert stoltenborg

Quote from: Knor on October 23, 2019, 21:59:54
Tjee, ja... ik beschik helaas dus niet over een heel sterke verklaringsdrang, sorry....
Wanneer ik iets hoor dat mooi klinkt, luister en geniet ik, zonder ook maar de geringste aandrang om te weten waarom het zo mooi klinkt of waarom ik zo geniet.

Uiteraard begrijp ik goed dat er mensen bestaan die daar net wat krampachtiger mee om moeten gaan en die pas durven te geloven dat muziek goed klinkt als het wetenschappelijk bewijs daarrvoor in hun hoofd weerklinkt, al dan niet samen met die andere muziek waar het feitelijk allemaal om gaat.
Het is allemaal okee, Bert, maak je niet te druk om andere manieren van genieten van deze hobby... :)

Die jitterbug blijft dus gewoon een toptweak, ook al weet je niet hoe het komt of kan.

Gelukkig zit je niet in de kernenergie of zo, dat je met je tong de core temperatuur van een centrale meet omdat een thermometer onzin is.  ;D

Maar ik vind het gewoon belangrijk dat lui die deze hobby serieus nemen niet, omdat ze allemaal onzin lezen van zelfverklaarde guru's met esoterische neigingen, geld weggooien waarvoor ze ook een leuke CD kunnen kopen of hun kinderen kunnen laten inenten. (CD is een voorloper van de LP, kinderen!).
Ik bazel maar wat.

Xander32

😏

... weer twee pagina's verder ... ☕️

Quote from: Xander32 on October 22, 2019, 06:37:53
Yes, een tweak, en daarmee is het grote welles-nietes-pretpark weer geopend  :pompom:

:popcorn:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: doorofnight on October 23, 2019, 22:17:53
Wie heeft tegenwoordig nog een slechte DAC?
Degenen die effect van de jitterbug horen? Het zou ook nog een rare combinatie van ruis kunnen zijn omdat je zaken elektrisch gezien anders koppelt. En ik denk dat velen de ingebouwde dac's gebruiken ;), die zijn goed genoeg, de herklokker van veel AVR's vaak niet :tongue2:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#57
Quote from: bert stoltenborg on October 23, 2019, 23:58:06
Gelukkig zit je niet in de kernenergie of zo, dat je met je tong de core temperatuur van een centrale meet omdat een thermometer onzin is.  ;D

Maar ik vind het gewoon belangrijk dat lui die deze hobby serieus nemen niet, omdat ze allemaal onzin lezen van zelfverklaarde guru's met esoterische neigingen, geld weggooien waarvoor ze ook een leuke CD kunnen kopen of hun kinderen kunnen laten inenten. (CD is een voorloper van de LP, kinderen!).

En aan welke maatstaf voldoet of stelt jouw terdege verkregen, objectieve kennis je instaat om deze lui, die de hobby serieus nemen, van de 'juiste info' te voorzien? 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ralf67


chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

bert stoltenborg

Quote from: scrutinizer on October 24, 2019, 16:01:14
En aan welke maatstaf voldoet of stelt jouw terdege verkregen, objectieve kennis je instaat om deze lui, die de hobby serieus nemen, van de 'juiste info' te voorzien?

Ga deze draad nog eens lezen en daarna 200 keer:"Ik moet goed lezen voor ik iets zeg" op het bord schrijven voor je naar huis mag.
Ik bazel maar wat.

pieper

Quote from: TabCam on October 24, 2019, 09:11:05
Degenen die effect van de jitterbug horen? Het zou ook nog een rare combinatie van ruis kunnen zijn omdat je zaken elektrisch gezien anders koppelt. En ik denk dat velen de ingebouwde dac's gebruiken ;), die zijn goed genoeg, de herklokker van veel AVR's vaak niet :tongue2:

Het is een ruis filter dus als je het kunt horen heb je ruis op je 5v lijn in je usb aansluiting, het doet helemaal niets met reklokken/Jitter.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

scrutinizer

Quote from: bert stoltenborg on October 24, 2019, 18:25:34
Ga deze draad nog eens lezen en daarna 200 keer:"Ik moet goed lezen voor ik iets zeg" op het bord schrijven voor je naar huis mag.

Heb het niet over je kennis qua akoestiek, Bert. :notify:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: pieper on October 24, 2019, 18:32:29
Het is een ruis filter dus als je het kunt horen heb je ruis op je 5v lijn in je usb aansluiting, het doet helemaal niets met reklokken/Jitter.

Niet helemaal waar, pieper.
Het reduceert in zijband gerelateerde storingen vaak verkregen vanuit de power supply......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

bert stoltenborg

Quote from: scrutinizer on October 24, 2019, 19:00:02
Heb het niet over je kennis qua akoestiek, Bert. :notify:

Ik ben nu strafwerk aan het maken omdat ik zelf niet goed heb gelezen wat je schreef; ik stond waarschijnlijk te veel in de akoestische Badr Hari-modus.  :ohmy:

Ik probeer onderzoek naar natuurkunde en psycho-akoestiek te combineren om zin en onzin te onderscheiden.
Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar mensen die zeggen dat iets proberen te verklaren raar/onnatuurlijk is hanteren een religieus argument dat discussie onmogelijk maakt. En dat terwijl Knor in andere omstandigheden graag mag uitleggen dat gecascardeerde hoge Q entiteiten een evidente repercussie hebben op ongelimiteerd bandbredige om een equilibrium moverende weetikwats, of zoiets. :-)
Jammer, want hij is verder niet dom, als hij zijn enthousiasme zou koppelen aan diepgang kon hij nog meer mensen helpen en het vakgebied populairder maken.

Ik bazel maar wat.

Ralf67

Is hier iemand op zijn teentjes getrapt ?

Gebeurd steeds vaker hier op het forum helaas.

Jammer, lijkt Twitter wel.

Fake news  :D

bert stoltenborg

Quote from: Ralf67 on October 24, 2019, 21:15:47
Is hier iemand op zijn teentjes getrapt ?

Gebeurd steeds vaker hier op het forum helaas.

Jammer, lijkt Twitter wel.

Fake news  :D

Getrapt is goed, maar gebeurd niet, dat is tegenwoordige tijd dus gebeurt.
Maar wat bedoel je met op de teentjes getrapt? Slaat dat op mij? Of lees ik weer niet goed? (Strafwerk).

Ik bazel maar wat.

master30

Hij is binnen.

Op de pc hoor ik geen verschil.
Maakt het nog uit op welke usb je hem aansluit? Ik heb front usb aansluitingen en op de achterkant rechtstreeks op het moederbord.
Kan ook zijn dat ik nu het met youtube content test, niet de allerbeste bron natuurlijk.
Als iemand overduidelijk verschil kan horen dan verneem ik graag met welke content en weergever.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Tabcam

Quote from: pieper on October 24, 2019, 18:32:29
Het is een ruis filter dus als je het kunt horen heb je ruis op je 5v lijn in je usb aansluiting, het doet helemaal niets met reklokken/Jitter.
Het reclockt usb-packets, geen audiobits. of dat hoorbaar is kan je je inderdaad ernstig afvragen. Het was in een stereophilereview in ieder geval niet meetbaar.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

In only two test conditions did I find that the JitterBug made a consistent and repeatably measurable difference. First, with the AudioQuest DragonFly fed 24-bit J-Test data from the Mac mini, the two JitterBugs (fig.2, blue and cyan traces) eliminated the sidebands at ±1430Hz, and reduced the levels of the sidebands at ±715Hz by around 5dB (red, magenta). Second, with the laptop feeding the DragonFly 24-bit data representing a dithered 1kHz tone at –90dBFS, a spurious tone at 350Hz was very slightly lower with two JitterBugs (fig.3, blue and cyan traces) than it was without them (red, magenta).

image: https://www.stereophile.com/images/915AQJBugfig2.jpg



Fig.2 AudioQuest DragonFly with (left channel blue, right cyan) and without (left red, right magenta) two JitterBugs, spectrum of analog output signal with 11.025kHz at –6dBFS, sampled at 44.1kHz with LSB toggled at 229Hz: 24-bit data via USB from Mac mini. Center frequency of trace, 11.025kHz; frequency range, ±3.5kHz.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ralf67

Elkaar steeds maar in de haren vliegen , waar gaat het over.

Een hobby.

Soms ligt de waarheid in het midden. 

:yinyang: of zoiets.

pieper

Quote from: TabCam on October 24, 2019, 22:42:09
Het reclockt usb-packets, geen audiobits. of dat hoorbaar is kan je je inderdaad ernstig afvragen. Het was in een stereophilereview in ieder geval niet meetbaar.
[/

Dat wisten ze blijkbaar bij audioquest niet
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

bert stoltenborg

Quote from: Ralf67 on October 25, 2019, 11:49:22
Elkaar steeds maar in de haren vliegen , waar gaat het over.

Een hobby.

Soms ligt de waarheid in het midden. 

:yinyang: of zoiets.

Het is maar discussiëren, we zijn elkaar toch niet aan het bedreigen?
En er zijn er hier aardig wat die geld verdienen aan die hobby, en nog meer die er substantiële bedragen aan uitgeven, wat prima is en iedereen moet lekker doen waar hij zin in heeft, alleen mag de voorlichting dan wel een beetje kloppen, denk ik.
Ik bazel maar wat.

scrutinizer

#73
Quote from: bert stoltenborg on October 25, 2019, 15:42:43
Het is maar discussiëren, we zijn elkaar toch niet aan het bedreigen?
En er zijn er hier aardig wat die geld verdienen aan die hobby, en nog meer die er substantiële bedragen aan uitgeven, wat prima is en iedereen moet lekker doen waar hij zin in heeft, alleen mag de voorlichting dan wel een beetje kloppen, denk ik.

Begrijp ik hieruit dat mensen die substantiele bedragen uitgeven aan deze hobby er geen kennis van hebben, en jij ze daar in voorlicht met een offerte die je via pm verstrekt?

En dat jij het prima vind, en iedereen lekker moet doen waar hij zin in heeft, maar het volgens jou wel moet kloppen, is in discrepantie. :notify: 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Knor

#74
Quote from: bert stoltenborg on October 25, 2019, 15:42:43
Het is maar discussiëren, we zijn elkaar toch niet aan het bedreigen?
En er zijn er hier aardig wat die geld verdienen aan die hobby, en nog meer die er substantiële bedragen aan uitgeven.

Okee, nou loop ik hier al een jaar of 15 mee, maar behalve jou ken ik eigenlijk niemand die hier zijn geld  met akoestiek verdient, laat staan "aardig wat".

Noem er eens aardig wat die je in dit soort "discussies" telkens weer ziet opduiken?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.