ScanSpeak fronts

Started by Jaqo, March 17, 2004, 22:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sherwin

Het laag is en blijft altijd problematisch, met name de akoestieken. Denk wel dat Tony weet wat ie doet hoor. Vaak is het de akoestiek die het een beetje verpest,

Mvrg, Sherwin

jeroen_B

Jaqo,

Dus als je facetten aan de speaker maakt moet het filter worden aangepast ?

Weet iemand van jullie wie er die auriga in zijn bezit heeft en waar ik eens kan luisteren?
Heb ook geen flauw idee wat de auriga gaat kosten om te bouwen, iemand ?

jeroen

Edo

Quote from: Jaqo on June  5, 2004, 12:56:33

Met zomaar schuine kanten zagen moet je heel erg oppassen. De hoogweergave wordt daarmee aangepast er zijn dus aanpassingen in het filter nodig. Het filter wat ik toepas houdt met de schuine kant rekening.


Hoe bereken je dat Jaqo? Ik heb wel wat software voor simulatie's en berekeningen aan filters maar ik heb nog geen idee hoe ik dat aan moet passen.
Ik bereken (en simuleer) veelal m'n filters, meet ze daarna na of laat het meten en dan worden wat (eventueel) aanpassingen gedaan. Misschien wel handig om in de berekening een schuine kant mee te nemen....
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Jaqo

Quote from: Edo on June  5, 2004, 20:19:24
Hoe bereken je dat Jaqo? Ik heb wel wat software voor simulatie's en berekeningen aan filters maar ik heb nog geen idee hoe ik dat aan moet passen.
Ik bereken (en simuleer) veelal m'n filters, meet ze daarna na of laat het meten en dan worden wat (eventueel) aanpassingen gedaan. Misschien wel handig om in de berekening een schuine kant mee te nemen....

Het filter moet aangepast worden maar daar kan ik je helaas niet mee helpen. Maar er zijn vast wel mensen op het forum die je daarmee kunnen helpen (Sherwin?).

Quote from: jeroen_B on June  5, 2004, 19:14:59
Het ontwerp van tony G is ook wel iets waar ik wat mee kan. Die moet ik dan echter wel horen. Ik heb een ontwerp van hem gehoor nu ( monitor) en daar ontbrak werkelijk al het laag in. Hoogweergave vond ik wel heel mooi, midden had iets warmer gekund naar mijn smaak en laag was er helemaal niet naar mijn idee.

Ja, je hebt laag en LAAG. Het laag van een monitor is natuurlijk nooit afgrond diep laag, de plaatsing speelt daar ook een grote rol in. Dit ontwerp heeft ook geen afgrond diep laag maar wel veel meer dan een monitor. Voor echt LAAG moet je gewoon naar een grotere kast toe, toch Sherwin  ;)

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sherwin@stage

Beste Jaqo,

Meten laat ik tot op heden nog doen, maar ik weet er wel wat van af ja (want ik doe dan dat samen met iemand anders). In de toekomst zorg ik voor eigen meet equipment.

Grote kasten en echte laagunits geven laag met een bepaald gemak weer, kort en strak luchtig, terwijl een klein woofertje daarvoor moet wapperen (dat geeft toch een heel ander effect). Grote kasten geven over het algemeen het mooiste laag (mooier als klein, lange slag en geboost).

Mvgr, Sherwin

Jaqo

Zo, even dit topic weer omhooghalen.  ;)

Ben heel lang bezig geweest met schuren en plamuren. Vooral de facetten hebben flink wat laagjes gekregen. Ze staan nu twee keer in de grondverf. Nu de echte kleur er op. Even een paar plaatjes van de huidige stand.

Twee keer in de grondverf:


De facetten:


De baspoort (zonder pijp):


De baspoort (met matzwart gespoten pijp, geen inkijk meer):


Later....
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sullivan


Jean Pierre

Zo te zien heel veel geschuurt, maar het resultaat mag er wezen :D ziet er echt mooi uit hoor. Die paspoort lijkt wel of er een stuk schuim in zit :D Welke kleur ga je trouwens gebruiken??

Bart_M

Ziet er goed uit.
Hoe heb je de naden gedaan? Eerst met de frees een naadje gemaakt en dichtgesmeerd, of was dit niet nodig?

Leonard Shelby

 :o Ziet er netjes uit .....

Heb je die baspoort met een frees zo afgerond gekregen of zijn je armen nu 2x zo dik van het schuren... :D

Jaqo

@Sulli: Ze kleuren heel mooi bij jouw nieuwe scherm  >:D

@Yash: Ze worden vrij licht, een soort vanille, past goed bij de rest van de meubels (WAF)  :)

@Krunk: De facetten hadden veel naden zoals je op de eerdere foto's kan zien, daar heb ik een aantal lagen plamuur overheen gesmeerd en elke keer weer geschuurd, geen naden meer zichtbaar. De rest van de naden heeft ongeveer dezelfde behandeling gehad maar met veel minder plamuur. Naden zijn vrijwel onzichtbaar, met je neus er bovenop en strijklicht zie je ze heel licht. Niet storend gelukkig. Goeie tip trouwens om een naadje te maken en daarna smeren. WEL EEN BEETJE LAAT DIE TIP  >:D   ;D ;D

Heb je trouwens ervaring met die methode?

@Leonard: Dikke armen gekregen van het schuurmachine tillen. Vrees niet  :) De poort heb ik laten frezen, zo grote frees heb ik niet.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Bart_M

Quote from: Jaqo on July  9, 2004, 12:26:21
@Krunk: De facetten hadden veel naden zoals je op de eerdere foto's kan zien, daar heb ik een aantal lagen plamuur overheen gesmeerd en elke keer weer geschuurd, geen naden meer zichtbaar. De rest van de naden heeft ongeveer dezelfde behandeling gehad maar met veel minder plamuur. Naden zijn vrijwel onzichtbaar, met je neus er bovenop en strijklicht zie je ze heel licht. Niet storend gelukkig. Goeie tip trouwens om een naadje te maken en daarna smeren. WEL EEN BEETJE LAAT DIE TIP  >:D   ;D ;D

Heb je trouwens ervaring met die methode?

Ehh... het kan nog he?

Zelf geen ervaring mee,  maar wel van veel mensen gehoord dat dit doen. Als je dit niet doet, dan krijg je na verloop van tijd de naden weer te zien.

Sullivan

Quote from: Jaqo on July  9, 2004, 12:26:21
@Sulli: Ze kleuren heel mooi bij jouw nieuwe scherm  >:D

:D. En aangezien mijn scherm vast aan het plafond zit en jouw speakers verplaatsbaar zijn, lijkt me het beste om bij mij thuis eens te kijken of je gelijk hebt. ;D Kan ik ze gelijk beluisteren ;).

mvg,
Frank


Sherwin

Zeer mooi! Ben benieuwd naar de uiteindelijke kleur :D .... als je maar niet zo 'space' doet net als ik ;) haha

Mvgr

Jaqo

Quote from: Sullivan on July  9, 2004, 12:47:11
:D. En aangezien mijn scherm vast aan het plafond zit en jouw speakers verplaatsbaar zijn, lijkt me het beste om bij mij thuis eens te kijken of je gelijk hebt. ;D Kan ik ze gelijk beluisteren ;).

:P
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Quote from: KrunK on July  9, 2004, 12:46:19
Ehh... het kan nog he?

Ik moet er even niet aan denken, weer frezen, schuren, plamuren. Ben blij dat ze straks eindelijk spelen. Ik kan er steeds maar weinig tijd aan besteden dus het duurt wel lang zo'n project.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

kuiperik

Ziet er heel netjes uit. Ook die schuine hoeken komen er nu mooi uit. Succes nog met het schilderen en afmonteren!
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Gydotron

Heel mooi ! Maar ik vrees dat, als je ze niet in verstek hebt gezaagd de naden nadien weer zichtbaar zullen worden. Zelfs een V-groefje frezen en opvullen met plamuur houd dit niet helemaal tegen, de uitzettingscoeïfficenten van MDF zijn verschillend vandaar.
Ik heb speakers gebouwd die gefineerd waren waar het na verloop van tijd toch weer zichtbaar wordt. Trouwens onlangs een Kharma speaker gehoord en gezien en die had ook een barstje over de diepte van de speaker, daar waar het rechte paneeel overliep in het schuine kopstuk.

MVG  Guido

Jaqo

Guido,

Daar ben ik ook een beetje bang voor, niets aan te doen :'( :'( :'(

Ze zullen er (snif) niet minder om klinken (snotter)...

Groet,
Jaqo (beetje verdrietig)
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Gydotron

Als je ze in een spetterlak spuit zal het helemaal niet erg opvallen, glanzende verf darentegen,....
Ik vind ze erg mooi en zoals je zelf al aangeeft het geluid is nog steeds het belangrijkste!

MVG guido

Jaqo

Ze worden mat en heel licht, we zullen zien....

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sherwin

Hele lichte naden maakt toch geen klap uit? Heb ik zelf ook, maar wel heeeel lichtelijk (heb het laten inwerken etc).. anders is het pittig om een matrix kast te lijmen vandaar. Als de kasten maar mooi en netjes zijn, de rest maakt echt niets uit (het is zelfbouw en het uiterlijk hoeft echt niet 99.9% perfect te zijn).

Alsnog zeer mooi, hoop dat je er een mooi kleurtje op laat spuiten!  ;)

Mvgr, Sherwin

Jaqo

Quote from: Sherwin on July 10, 2004, 17:57:17
Hele lichte naden maakt toch geen klap uit? Heb ik zelf ook, maar wel heeeel lichtelijk (heb het laten inwerken etc).. anders is het pittig om een matrix kast te lijmen vandaar. Als de kasten maar mooi en netjes zijn, de rest maakt echt niets uit (het is zelfbouw en het uiterlijk hoeft echt niet 99.9% perfect te zijn).

Zo perfect mogelijk wel natuurlijk maar inderdaad, helemaal verstek en dan nog een matrix valt niet mee, dan moet je een erg goede zaagtafel hebben. Bij de meeste zelfbouwers is dat natuurlijk het probleem, die hebben niet de beschikking over een professionele werkplaats. Niet dat dat een garantie is voor een goed resultaat maar als je met de spullen overweg kunt scheelt het heel erg veel.

Quote
Alsnog zeer mooi, hoop dat je er een mooi kleurtje op laat spuiten!  ;)

Ik ga ze met het rolletje doen, even geen budget vrij voor de spuiterij op het ogenblik  >:(

Oh ja, ze worden dus niet olijfgroen  ;D

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sherwin

#123
Beste Jaqo, alleen mijn laagkasten zijn olijf groen, mijn topkasten zijn richting auquablue.. en daarin laat ik de laagkasten over een paar weken ook even overspuiten!

Overigens zie ik helemaal GEEN naden bij mij, en toch is het niet verstek.. dan moet je er wel zo gruwelijk met je neus op hangen. Maargoed waar ligt de essentie he.. als de speaker mooi klinkt, er heel goed uit ziet, waar heb je dan nog klagen over.. heb fabrieks kasten gezien die er erger uit zagen. (bijvoorbeeld hoogglans gespoten kasten, die als je ze in het licht zet, er gewoon uber beroerd uitzien door de miniscule krassen - ook door het poetsen.. DAT is pas lelijk ;))

Mvgr, Sherwin :)

Sherwin

Oja en ik zal na het overspuiten nieuwe reeks foto's maken, want ik heb eindelijk een mooie digicam! Dus ik zal de foto's op verhouding maken, want het is niet zo groot en lomp als het namelijk lijkt  ;D .. maar ik hou gewoon van die half highend half profi uitziende kasten  ;D