ScanSpeak fronts

Started by Jaqo, March 17, 2004, 22:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Roots

Jaqo, ik ben erg nieuwschierig hoe ver je bent met je speakers.

Jaqo

Blij dat ik beetje in de gaten wordt gehouden  :D

Ik ben druk met schuren, schuren en nog eens schuren. Aangezien ik zelf van top tot teen onder het stof zit maak daar maar geen foto's van  ;)

Zal dit weekend even wat plaatjes schieten en op het forum zetten.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Weer wat plaatjes, veel geschuurd de afgelopen tijd. Nu gaat het plamuren beginnen, daarna weer schuren, plamuren etc.










Later meer....

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

Blijft mooi om te zien.....  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sullivan

Mooi!

Lijkt het maar zo of heb je bar weinig ruimte om je mid/laag woofers vast te schroeven?

mvg,
Frank

Sherwin

ERG MOOI!

Mvgr, Sherwin

Bart_M


Roots

Ziet er zeer strak uit, grote klasse ! :o
Zo te zien ga je ze spuiten ?

Jaqo

Bedank voor de complimenten  :-*

@Sulli: Inderdaad dat lijkt maar zo.

@Roots: Niet fineren in ieder geval, spuiten of zelf met een rollertje.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Edo

WOW, dat ziet er goed uit.

En ik zou ze laten spuiten als ik jou was.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Jean Pierre

Ze zien er echt prachtig uit, maar ik zou ze denkik wel fineren zoals de avalons das pr8ig

Tuurlijk

Wow!!! Erg mooie afwerking......
Krijg spontaan zin om aan zoiets te beginnen! ;)
Eerst m'n sub maar afmaken.

Groet,
Bert

Spacebass

 O0 Ik schrik er een beetje van hoe "avalon" ze lijken  :o  (ben geen avalon kenner of zo, maar voor mij zien ze er perfect uit  ;) )

Roots

Jaqo, wel een beetje doorschuren hèh  ;D
Ben benieuwd hoe je ze vind klinken, ben namelijk met iets soortgelijks bezig, maar dan anders ;D

Jaqo

Quote from: Roots on June  1, 2004, 01:52:22
Jaqo, wel een beetje doorschuren hèh  ;D
Ben benieuwd hoe je ze vind klinken, ben namelijk met iets soortgelijks bezig, maar dan anders ;D

Ik schuur me rot man! Plamuren, schuren, plamuren ... ben aan de 5e laag bezig geloof ik,  :P moet echt glad worden natuurlijk.

Hoe ze klinken weet ik al ongeveer. Ze klinken heel open in het middengebied, zeer gedetailleerd met een heel mooie plaatsing (ook in de diepte). De bas is ook erg fraai, gaat niet superlaag natuurlijk maar wel met veel detail. Je begrijpt dus dat ik probeer zo snel mogelijk ze af te werken kan ik lekker gaan luisteren. Gaat wel langzamer dan ik dacht....

Waar ben jij mee bezig dan? Waar zijn de Foto's?  :-\

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Roots

Ik ben bezig met een variant op de EveII.
De topkast bouw ik volgens het schijven principe, naar boven toe taps toelopent met een ronde bovenkant.
De baskast is een transmissionline met een Scanspeak 10".
Zal binnenkort wel een foto'tje plaatsen :)

schuur ze!  ;D

Jaqo

Dat klinkt interessant, ben benieuwd naar de foto's!

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Vigier

Jaqo,

ziet er echt mooi uit zeg! Dat schuren ken ik, bij mijn centerspeaker ben ik bijna 8 uur aan het schuren geweest om de juiste vorm te krijgen, maar dan heb je ook wat!

Alleen moet je de volgende keer niet zo'n goedkopie winkelhaak gebruiken, want je luidspreker staat een beetje scheef  ;)

Bij de weg: op je laatste foto's zie ik een heel mooi afgezaagd vlak aan de bovenkant van je speaker: ik hoop dat je veel grondverf hebt? Uit ervaring kan ik je vertellen dat die afgeschuinde kanten als een spons werken. Maak de grondverf niet al TE dun, want anders gaat je behuizing vervormen. (Misschien overbodige info, maar ik meld het toch maar ff)

Succes verder! Ik wacht met spanning af!

Groet, Joris

Jaqo

Quote from: Vigier on June  2, 2004, 16:03:41
ziet er echt mooi uit zeg! Dat schuren ken ik, bij mijn centerspeaker ben ik bijna 8 uur aan het schuren geweest om de juiste vorm te krijgen, maar dan heb je ook wat!

Ja, het is veel werk. Ik moet dus minimaal twee keer zoveel schuren als jij...

Quote
Alleen moet je de volgende keer niet zo'n goedkopie winkelhaak gebruiken, want je luidspreker staat een beetje scheef  ;)

;D

Quote
Bij de weg: op je laatste foto's zie ik een heel mooi afgezaagd vlak aan de bovenkant van je speaker: ik hoop dat je veel grondverf hebt? Uit ervaring kan ik je vertellen dat die afgeschuinde kanten als een spons werken. Maak de grondverf niet al TE dun, want anders gaat je behuizing vervormen. (Misschien overbodige info, maar ik meld het toch maar ff)

Ik ben de facetten uitgebreid aan het plamuren met polyesther plamuur, daardoor zullen ze wel minder zuigen neem ik aan.

Quote
Succes verder! Ik wacht met spanning af!

Work in progress...  :P

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Leonard Shelby

Er bestaat een speciale MDF grondverf van Alabastine die de zuigende werking van het MDF behoorlijk goed opheft.
Ik heb het zelf gebruikt en het scheelt echt een hoop werk. Twee keer over de kopse kanten is over het algemeen voldoende om te kunnen afwerken.

Is gewoon in de Praxis of Gama te koop.

Jaqo

Bedankt voor de tip, morgen even shoppen...

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

jeroen_B

Hi,

Heel mooi ontwerp met de schuine kanten zeg!
Ik vind dit soort speakers met schuine kanten heel erg mooi. Heel wat anders dan de standaard zuilen die recht toe recht aan zijn (en saai).

Ik heb een vraagje. Stel ik vind een bepaald standaars zuil speaker bij speakerland mooi klinken. Kan ik dan gewoon aan de hand van de inhoud van de kast van dat ontwerp een ontwerp als dit maken die schuin naar achteren staat ? En komt de inhoud erg precies ?

Ik heb laatst een vifa carat gehoord en vond die wel mooi klinken. De speaker kwam mij wel over alsof hij nog wat beter gebouwd kon worden (kastresonantie). kan je ook zomaar extra verstevigingsschotten inbouwen zonder consequenties ?

jeroen

Sullivan

Quote from: jeroen_B on June  4, 2004, 23:41:13
Ik heb een vraagje. Stel ik vind een bepaald standaars zuil speaker bij speakerland mooi klinken. Kan ik dan gewoon aan de hand van de inhoud van de kast van dat ontwerp een ontwerp als dit maken die schuin naar achteren staat ? En komt de inhoud erg precies ?
De inhoud moet redelijk precies, vooral in mid sectie, maar het kantelen (in dit geval 7 graden) hoeft geen inhoud te kosten. Waar je wel op moet letten is dat het afstraal gedrag anders gaat worden. Of dit slechter of beter wordt kan je heel goed testen door de kast te kantelen (stukje hout eronder aan de voorkant).

Quote
Ik heb laatst een vifa carat gehoord en vond die wel mooi klinken. De speaker kwam mij wel over alsof hij nog wat beter gebouwd kon worden (kastresonantie). kan je ook zomaar extra verstevigingsschotten inbouwen zonder consequenties ?
Hoe meer stijfheid hoe beter, dus dikkere wanden, meer versteviging (niet overdreven natuurlijk) en dikkere baffle, zal de kwaliteit alleen maar doen verbeteren. Let met meer verstevinging wel op dat je je aan de inhoud houdt, dus iets grotere kast.

mvg,
Frank

Jaqo

Quote from: Sullivan on June  5, 2004, 09:40:21
De inhoud moet redelijk precies, vooral in mid sectie, maar het kantelen (in dit geval 7 graden) hoeft geen inhoud te kosten. Waar je wel op moet letten is dat het afstraal gedrag anders gaat worden. Of dit slechter of beter wordt kan je heel goed testen door de kast te kantelen (stukje hout eronder aan de voorkant).

Ik ken de Carat alleen van even kort luisteren. Volgens mij is het net als deze speaker een 2.5 weg. Het midden en hoog zal dus is een aparte (gesloten) sectie zitten. Op zich komt dat niet op een halve liter aan, je kunt dus zeker een extra versteviging aanbregen, heb ik ook gedaan.

Het kantelen van de speaker heeft te maken met de time alignment, door te kantelen komen de hoge tonen gelijk aan met de lage (even een kort door de bocht uitleg natuurlijk). Vraag het eens bij Speaker & Co. Maar zoals Sully zegt kun je ook gewoon testen.

Quote
Hoe meer stijfheid hoe beter, dus dikkere wanden, meer versteviging (niet overdreven natuurlijk) en dikkere baffle, zal de kwaliteit alleen maar doen verbeteren. Let met meer verstevinging wel op dat je je aan de inhoud houdt, dus iets grotere kast.

Ook de carat zou je met een dubele frontdikte kunnen maken en helemaal van 25mm MDF. Ik denk dat het standaard houtpaket dunner MDF gebruikt. Ook in de laagsectie kun je een extra versteviging aanbrengen zonder de binnen maten direct te hoeven veranderen (ook basreflex steekt niet op een halve liter). Als je echt extreem gaat verstevigen moet je zeker goed rekening houden met de inhoud (Kast groter).

Met zomaar schuine kanten zagen moet je heel erg oppassen. De hoogweergave wordt daarmee aangepast er zijn dus aanpassingen in het filter nodig. Het filter wat ik toepas houdt met de schuine kant rekening.

Groet,
Jaqo

P.S. Eerlijk gezegd was mijn eerste indruk van de Carat niet zo heel erg goed beetje wollig laag. Je zou ook een ontwerp van Tony Gee kunnen overwegen: de Auriga ook een 2.5 weg. Zie http://home.hetnet.nl/~geenius/Auriga.html. Ik heb een paar andere ontwerpen van Tony gehoord en die klinken erg fijn. Het filter wat ik gebruik is ook door hem ontworpen.

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

jeroen_B

Hi,
Het ontwerp van tony G is ook wel iets waar ik wat mee kan. Die moet ik dan echter wel horen. Ik heb een ontwerp van hem gehoor nu ( monitor) en daar ontbrak werkelijk al het laag in. Hoogweergave vond ik wel heel mooi, midden had iets warmer gekund naar mijn smaak en laag was er helemaal niet naar mijn idee.