ScanSpeak fronts

Started by Jaqo, March 17, 2004, 22:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kuiperik

Quote from: LeBaron on April  8, 2004, 01:42:43
De keer dat ik ze hoorde op de geint. van Aaron klonken ze inderdaad heel eeehmm ver weg. Precies het tegenovergestelde van forward tenminste. Dat was in een a/b met een andere speaker die als optie overbleef erg lastig want deze klonk juist erg forward. Het leek zelfs alsof ik bij de refplus het volume flink omhoog moest draaien om dezelfde impact te krijgen. Nu blijkt dit in de praktijk vaak wel een goed teken.

Het ver weg klinken was overigens bijna helemaal verdwenen toen de Soevereign set werd aangesloten. Nu weet ik niet of dit een kwestie van veel vermogen/stabiele zware amp is of dat dat Duitse spul gewoon erg forward klinkt.

Heb zelf dit bij mijn ScanSpeak Event ook meegemaakt. Nadat ik deze bij Speakerland op een Aaron vv + 2 monoblokken had aangesloten kwamen ze pas echt tot leven. Ik denk dat dit voornamelijk een kwestie van een stabiele versterker is. Ik dacht dat Aaron trouwens ook in Duitsland gemaakt werd.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

blue-eyes

Aaron heeft zeker iets met Nl. te maken. Volgens mij was het een Nl. ontwerp oid. Ruud van speakerland heeft me er ooit iets over verteld. Ik weet het niet exact meer.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

kuiperik

Via hem heb ik dit ook vernomen, echter op de website van Aaron staat dat ze gevestigd zijn in Elze, Duitsland. http://aaron.hifi.net/german/index.html

Zijn overigens wel heel mooie versterkers.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

blue-eyes

Zie hier de tekst die de verbintenis met nederland bevestigd:

Quote1989 wurde von der Familie Höhne der Entschluss gefasst, die Produktion und Entwicklung  ins holländische Hertogenbosch zu verlegen, und die Leitung der Produktion in die erfahrenen Hände des engagierten Holländers, Lion Kwaytaal, zu geben. Seither werden alle Produkte der High End Vertriebs GmbH in den "High End Hallen" zu Hertogenbosch gefertigt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Jean Pierre

Quote from: Jaqo on April  5, 2004, 20:26:37
Weer even een update, aardig opgeschoten.

Bezig geweest met het aanbrengen van de loodbitumen en een deel van de demping. Met het nietpistool de bitumen met bijna 1000 nietjes vastgezet, die valt er niet meer vanaf  ;)

Onderin komt pritex, boven 100% glaswol demping. Op de achtergrond liggen de zijpanelen met demping al te wachten.



Even kijken hoe de binnenbekabeling er ongeveer in moet, moet wel netjes worden afgewerkt natuurlijk.



Hier kun je mooi zien hoe ze overhellen...



Verder bouwen maar weer....

Jaqo


Ik ben niet zo bekend met diy speakers, maar het lijkt of die draadjes in de boxen heel dun zijn. Maar wat heeft het dan voor nut om  later van die grote dikke kabels er op te doen ? als er binnenin toch kleintjes zitten dan is toch het hele effect weg ? Of bekijk ik dat nu verkeerd ?
alvast bedankt!

mvg yash

Spacebass

Het gaat om de kwaliteit van de gebruikte bekabeling... (kan je overigenbs alleen beoordelen door te luisteren)
Als je de duurste speakers van B&W koopt en de bijbehoorende multispeakerkabel koopt dan zijn dat hele dunne kabeltjes, mar het klinkt waanzinnig mooi... ik zou mij meer op de klank concentreren dan op het uiterlijk. Als je hele lange runs gaat gebruiken van je versterker naar je amp toe, dan moet je vanwege de weerstand van de kabel wel dikkere kabels gebruiken.
Misschien dat hij zelf kan vertellen wat voor kabels hij gebruikt  ;)

Jaqo

Quote from: Spacebass on April 10, 2004, 00:28:20
Misschien dat hij zelf kan vertellen wat voor kabels hij gebruikt  ;)

Hij kan dat  :)

Voor het midden en laag wordt verzilverde kabel gebruikt met teflon afscherming (3.1 mm2). Voor het hoog hetzelfde maar dan 0.96 mm2.

Er zijn eindeloze discussies over (binnen)bekabeling, dit leek mij wel een goede kabel. Overigens zijn de kabels naar de speaker toe niet veel dikker (4 mm2).

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

blue-eyes

Ik denk wel dat ik weet waar Yash op doelt. Vaak zitten in speakers stukje ellendige draad, terwijl wij ana de achterkant enorm dure speakerkabels kopen. Intererranste topic Yash. Kan je beter een nieuwe topic voor openen, anders wordt het topicvervuiling!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

kuiperik

Jaco, heb je ook in overweging genomen om de achterkant recht te maken? Hiermee zou je de inhoud iets groter hebben kunnen maken (of de kast iets minder diep). Je hebt dan ook een gelijklopende wand minder.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Jaqo

Eigenlijk is dat wel een goed idee qua volumetoename en het opheffen van staande golven. Een snelle berekening leert dat de totale volumetoename ongeveer 4 liter is. De oversteek door het overhellen is maar 5 cm bij een binnenbreedte van 17 cm, schiet niet erg op. Voor het laag zal het neerkomen op zo'n 2.5 liter toename daarmee zou je hem (volgens simulatie) 2 Hz lager kunnen afstemmen (is nu 37 Hz)

Qua design vind ik de huidige vorm mooier.

Bij de Eve II is het laagdeel van de kast trouwens wel op deze manier groter gemaakt.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

SARK

#60
Nog meer "topicvervuiling":

Quote from: Blue-Eyes on April 10, 2004, 17:21:20
Ik denk wel dat ik weet waar Yash op doelt. Vaak zitten in speakers stukje ellendige draad, terwijl wij ana de achterkant enorm dure speakerkabels kopen. Intererranste topic Yash. Kan je beter een nieuwe topic voor openen, anders wordt het topicvervuiling!

Om nog even wat verder/dieper te gaan, wat dacht je van het draad van de units zelf? Met name in de bas sectie zijn de draden van de terminals naar de spreekspoel (dus in de speaker zelf) niet al te dik, ik mag aannemen dat de kwaliteit wel OK is bij de duurdere units!
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

kuiperik

Als je dan het tussenschot voor hoog en laag ook nog schuin plaatst, dan heb je alleen de zijwanden nog maar parallel lopen. ;D

Win je trouwens niet iets meer volume? Op de originele tekening is de overhelling iets meer dan 10 cm. Dan zou je op een volumetoename van bijna 10 liter komen. Hiervan gaat het grootste gedeelte dan naar het laagcompartiment. Indien je de extra ruimte niet nodig hebt, zou je de kast ook iets minder diep kunnen maken. Blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak. ;)
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Jaqo

Quote from: kuiperik on April 11, 2004, 11:37:58
Als je dan het tussenschot voor hoog en laag ook nog schuin plaatst, dan heb je alleen de zijwanden nog maar parallel lopen. ;D

Die kan dan, net zoals nu, recht op de baffle worden gemonteerd, daarmee komt ie schuin op de achterwand (als de recht loopt). Het mooist is natuurlijk een piramidevorm (zoals mijn huidige speakers): nergens parallelle wanden.

Quote
Win je trouwens niet iets meer volume? Op de originele tekening is de overhelling iets meer dan 10 cm. Dan zou je op een volumetoename van bijna 10 liter komen. Hiervan gaat het grootste gedeelte dan naar het laagcompartiment.

Ik was inderdaad iets te snel, de waarheid zit in het midden, net even nagemeten er komt zo'n 8 liter bij ((10x96x17) / 2).

Quote
Indien je de extra ruimte niet nodig hebt, zou je de kast ook iets minder diep kunnen maken. Blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak. ;)

Absoluut! Er zijn nog vele variaties op dit thema te bedenken. Maar ja, ik luister meestal met m'n ogen dicht  ;D ;D ;D

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Weer even een bouwupdate. Het gaat langzaam maar gestaag, weinig tijd. Inmiddels zitten de kasten dicht en ben ik bezig de factten te zagen. Een heel erg spannend klusje  :o :o

Zou wel zonde zijn als het mis zou gaan, maar niet gedraald, de zaag erin! Wel met twee geleiders, uit de hand leek me een beetje te overmoedig.  :P



En de zaag er weer uit:



En zo met twee hoekjes eraf:



Filters liggen al klaar op de achtergrond, heb niet helemaal stilgezeten.

Van de bovenkant moet nog een hoekje een beetje zoals deze :o :



Later....
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Doerak

Zoek het verschil  ::)

Antwoord: Op de 1e foto is de bovenste lijmtang zwart  ;D

Sullivan

Petje af Jaqo, ziet er zeer strak uit.

Het bovenste schuine stuk wordt een beetje lastig denk ik. Kan ook weer tussen geleiders. Aan de voorkant geen probleem, maar bovenop wordt een beetje lastig (zulke grote lijmtangen heb je niet denk ik). Misschien kan je die geleider vast zetten met twee schroeven. Nadeel is dat je deze gaatjes wel weer moet wegwerken.

Succes!

mvg,
Frank

Jaqo

De bovenste geleider schroef ik erop, de bovenkant wil ik toch afwerken met een extra laagje MDF, ben ik van een hoop naden af..

Gr,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

Keurig op de lijn...alleen een beetje naschuren en je hebt de strakke " Avalon-facet"
op je eigen speaker

....WAT EEN KICK GEEFT DAT ....GELIJK EEN PRACHTIGE SPEAKER....MET ALLEEN MAAR EEN PAAR HOEKIES ERAF ZAGEN...... :P ;D O0

Gaaf !!
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kuiperik

Ziet er keurig uit Jaco!!! Je zult wel blij zijn dat je het zagen van de schuine hoeken achter de rug hebt.... en dat het ook goed gelukt is. Altijd wel even spannend.  ;)

Plaats je hier ook nog een schema van het filter?

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Jaqo

Quote from: Erik van Voorst on April 29, 2004, 00:10:12
....WAT EEN KICK GEEFT DAT ....GELIJK EEN PRACHTIGE SPEAKER....MET ALLEEN MAAR EEN PAAR HOEKIES ERAF ZAGEN...... :P ;D O0

Inderdaad een heel andere uitstraling meteen. Zit nog een beetje te dubben over facetten aan de onderkant...

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Quote from: kuiperik on April 29, 2004, 00:37:33
Ziet er keurig uit Jaco!!! Je zult wel blij zijn dat je het zagen van de schuine hoeken achter de rug hebt.... en dat het ook goed gelukt is. Altijd wel even spannend.  ;)

Het is nog steeds spannend want ik heb er pas eentje gedaan. Op zich viel het heel erg mee, adem inhouden en zagen maar.  :P

Quote
Plaats je hier ook nog een schema van het filter?

Het filter lijkt als twee druppels water op het filter van de eve-II. Wel wat kleine modificaties. Zal nog een plaatje posten.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

Zou ik persoonlijk niet doen...hij kan mischien TE slank uitpakken...blijft een smaak-kwestie  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

Ben ik met erik eens, dan krijg je misschien een wat instabiel ogende speaker.  Het ziet er nu erg strak uit.

Movievault

Zeer mooie speaker.
Volg je met alle aandacht
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Spacebass