Scansonic & Raidho onbekend en onbemind?

Started by RonK, November 8, 2015, 19:03:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

holco

Lijkt mij met een goede sub en op beiden DSP juist een hele potente combo  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

J.A.F._Doorhof

Ook hier koei
Even op je woorden letten qua mensen of bedrijven zwart maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Koei

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 15, 2020, 20:42:12
Ook hier koei
Even op je woorden letten qua mensen of bedrijven zwart maken.

Waar doe ik dat precies?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

efsix

Altijd handiger om dit via pb te laten lopen bij Frank.

In ieder geval merk ik geen dingen op die storend zijn.


Koei

Quote from: efsix on July 15, 2020, 21:22:44
Altijd handiger om dit via pb te laten lopen bij Frank.

In ieder geval merk ik geen dingen op die storend zijn.
Ik weet het ook niet, mijn laatste post was een goed bedoelde uitleg van de state-of-the-art van luidsprekerontwerpen en het onderzoek waarop dit gebaseerd is. Er zijn in de audio wereld nog veel hardnekkige mythes die al lang weerlegt zijn. Maar ik merk wel dat er op dit forum een enorme afkeer is voor alles wat ook maar enigszins objectief naar geluidskwaliteit kijkt. Opmerkelijk, want je zou verwachten dat we hier allemaal liefhebbers zijn die streven naar zo goed mogelijk audio visueel plezier.

M.b.t. het via PM laten lopen, dat geld natuurlijk ook van de andere kant ;).
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

J.A.F._Doorhof

Ik krijg meerdere meldingen binnen over opmerkingen en vraag je dringend daar rekening mee te houden
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Koei ik vind dat je veel zegt maar het meeste is suggestief.
Eerst plaats je een meting zonder bron en weet totaal niet hoe dat gemeten is waar en met welke hardware.
De power respons kan er veel beter uitzien als wat de meting laat zien en die is belangrijk in de luister ruimte.
Dan zeg je dat de meting die Paay post er al wat beter uit zien terwijl die binnen de +/- 2,5dB zit wat keurig is.
Ook is het zo dat diverse ribbon speaker units oplopen in het hoog maar niet dusdanig klinken.
Dan heb je een heel verhaal over Tool wat wel klopt heb het boek ook meerdere malen gelezen.
Daar haal je dan stukken uit waarmee je jou relaas wil ondersteunen.
Maar als je heel het boek goed leest staat er over huiskamer curves ook het een en ander geschreven.
Ook is het niet aan jou als er inderdaad mensen zijn die een V shaped sound waarderen dat bepalen ze zelf.
Dan predik je dat een set voor hetzelfde geld als alleen de speaker beter klinkt als een set met die speaker.
Ook dat is suggestief en slaat eigenlijk nergens op mits dat je dat zelf in je luister ruimte ervaren hebt.
Probeer hier de speaker niet te verdedigen want ik ken hem niet en heb hem nog nooit beluisterd.
Ik denk dat je je verhalen wat meer kunt nuanceren en met feiten moet komen.
Het is duidelijk dat je de speakers niks vind en schijnbaar zonder dat je ze gehoord hebt.
Zou zeggen niet kopen.

Rob

Koei

#157
Quote from: Rob_Dingen on July 16, 2020, 18:36:08
Koei ik vind dat je veel zegt maar het meeste is suggestief.
Eerst plaats je een meting zonder bron en weet totaal niet hoe dat gemeten is waar en met welke hardware.
De power respons kan er veel beter uitzien als wat de meting laat zien en die is belangrijk in de luister ruimte.
Dan zeg je dat de meting die Paay post er al wat beter uit zien terwijl die binnen de +/- 2,5dB zit wat keurig is.
Ook is het zo dat diverse ribbon speaker units oplopen in het hoog maar niet dusdanig klinken.
Dan heb je een heel verhaal over Tool wat wel klopt heb het boek ook meerdere malen gelezen.
Daar haal je dan stukken uit waarmee je jou relaas wil ondersteunen.
Maar als je heel het boek goed leest staat er over huiskamer curves ook het een en ander geschreven.
Ook is het niet aan jou als er inderdaad mensen zijn die een V shaped sound waarderen dat bepalen ze zelf.
Dan predik je dat een set voor hetzelfde geld als alleen de speaker beter klinkt als een set met die speaker.
Ook dat is suggestief en slaat eigenlijk nergens op mits dat je dat zelf in je luister ruimte ervaren hebt.
Probeer hier de speaker niet te verdedigen want ik ken hem niet en heb hem nog nooit beluisterd.
Ik denk dat je je verhalen wat meer kunt nuanceren en met feiten moet komen.
Het is duidelijk dat je de speakers niks vind en schijnbaar zonder dat je ze gehoord hebt.
Zou zeggen niet kopen.

Rob
Je bedoelt Sound Power neem ik aan? Maar je hebt gelijk dat het Scansonic voorbeeld op het eerste gezicht een goede luidspreker laat zien, maar echt oordelen kunnen we nog niet echt door het gemis aan complete metingen. Mijn oorspronkelijke punt was dat Raidho werkelijk waardeloze prestaties neerzet voor het geld, later kwamen we erachter dan Scansonic het beter doet dan de premium tak van dezelfde toko.

Verder heb je het boek denk ik niet goed begrepen. Een goed metende luidspreker zal altijd beter presteren onafhankelijk van de ruimte. De on-axis is hier niet zo belangrijk, maar vooral de off-axies en sound power directiviteit van de luidspreker. Als dat goed is kan je het frequentiebereik weer rechttrekken (of aanpassen naar de vorm die je wilt) met een DSP. Dus ironisch genoeg beland je altijd bij goed metende luidsprekers onafhankelijk van de ruimte. Uit het onderzoek bleek dit ook, de ruimte bleek geen invloed te hebben op de volgorde van voorkeur. Dus om het nogmaals te herhalen: de ruimte heeft invloed op hoe een luidspreker klinkt, maar niet of de voorkeuren. De beter metende luidspreker geniet altijd de voorkeur.

Over room curves gesproken: idealiter loop je frequentie response af bij hogere frequenties. Toevallig is dit ook precies wat een vlakke en goede metende luidspreker doet in een gewone ruimte. De rest kan je met een DSP goed krijgen, mits de luidspreker zelf goed genoeg is.

En maak je geen zorgen over het wel of niet kopen van luidsprekers, er zijn genoeg wél goede luidsprekers voor het geld te krijgen.

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Rob_Dingen

Weet niet of ik hier op in moet gaan als je begint dat ik heb boek niet goed begrepen heb.
Ik ben bereid serieus te discussiëren maar als het hier gaat om alleen je eigen wijsheid te spuwen die je uit boekjes haalt ga je gang.

Rob

Koei

Quote from: Rob_Dingen on July 16, 2020, 19:19:43
Weet niet of ik hier op in moet gaan als je begint dat ik heb boek niet goed begrepen heb.
Ik ben bereid serieus te discussiëren maar als het hier gaat om alleen je eigen wijsheid te spuwen die je uit boekjes haalt ga je gang.

Rob

Het draait allemaal om directivity, als dat het meest uniform is zal die luidspreker de voorkeur genieten. Als je niet met een DSP aan de gang wilt dan moet je voor de rest zorgen dat lineaire vervorming zo laag mogelijk is. Als je wel met een DSP aan slag wilt, dan is uniforme directivity voldoende.

https://www.avsforum.com/forum/89-speakers/1454077-jbl-m2-master-reference-monitor-143.html#post57291428
https://www.avsforum.com/forum/89-speakers/1454077-jbl-m2-master-reference-monitor-143.html#post57293354

De laatste is belangrijk omdat dit over het laag gaat, omdat dit voor een groot deel voorkeuren bepaald, en de ruimte hier enorme invloed op heeft. En hoe room curves altijd voorkeur zijn, wegens the circle of confusion.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Tabcam

Quote from: Koei on July 15, 2020, 21:51:28
Ik weet het ook niet, mijn laatste post was een goed bedoelde uitleg van de state-of-the-art van luidsprekerontwerpen en het onderzoek waarop dit gebaseerd is. Er zijn in de audio wereld nog veel hardnekkige mythes die al lang weerlegt zijn. Maar ik merk wel dat er op dit forum een enorme afkeer is voor alles wat ook maar enigszins objectief naar geluidskwaliteit kijkt. Opmerkelijk, want je zou verwachten dat we hier allemaal liefhebbers zijn die streven naar zo goed mogelijk audio visueel plezier.

M.b.t. het via PM laten lopen, dat geld natuurlijk ook van de andere kant ;).
Je stelt het echt veel te hard. Er is veel bekend maar ook veel niet onderzocht. En lees even goed hoe je het opschrijft: 'op dit forum" bedoel dan je iedereen? "enorme afkeer is voor wat ook maar enigszins objectief naar geluidskwaliteit kijkt" waarom zulke grote woorden? Dat je tegenvuur krijgt? Het is de toon die de muziek maakt en je toon levert flink wat tegengas.

"Opmerkelijk, want je zou verwachten dat we hier allemaal liefhebbers zijn die streven naar zo goed mogelijk audio visueel plezier'". Als iemand die jouw kijk op audiowereld niet volgt streeft die niet naar zoveel mogelijk geluidsplezier? Ik vind dat opmerkelijk om dat zo te stellen. Er zijn (meetbaar aangetoond) zowel mensen die veel bas fijn vinden als mensen die veel minder bas willen. Sommigen willen veel detail, anderen juist niet zoveel, bv. omdat ze dan analytischer gaan luisteren. Vind je dat daar foute liefhebbers tussen zitten?

Mijn ervaring is ook dat elke luisterruimte uniek is en dat er nog steeds niet één luidspreker is die overal goed werkt. Hoe hard is de luisterruimte, hoeveel kan je aan de akoestiek doen, wil je muziek, HT of beide, dat er zoveel oplossingen zijn zou al veel moeten zeggen over de menselijke individualiteit. Of denk jij dat er één ideale oplossing is? Daar ben ik dan oprecht benieuwd naar!

Ik zeg het je in de hoop dat je beseft dat de reacties mijns inziens grotendeels worden veroorzaakt door de grote stelligheid die weinig ruimte last voor andere meningen. Denk je niet dat het meer helpt om de ander eerst proberen te begrijpen? En als je het probleem echt begrijpt, de oplossing vaak voor de hand ligt?

Graag je input blijven geven maar wel met nuance en ruimte voor andere meningen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vergeerr72

De Harmon curve is toch ook wel aardig V-shaped [emoji848]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Koei

#162
Quote from: vergeerr72 on July 17, 2020, 09:11:40
De Harmon curve is toch ook wel aardig V-shaped [emoji848]

Dat is de hoofdtelefooncurve, dit moet een hoofdtelefoon (OE = over ear, IE = in ear) afspelen om een goede luidspreker (aflopend richting het hoog) in een kamer te simuleren. Ongeveer 2/3 prefereert een vlakke aflopende roomcurve, en de andere 1/3 is verdeeld over wat meer laag of wat meer treble (heeft vooral met leeftijd te maken). Het artikel waar deze afbeelding uitkomt legt dit ook uit, ik zou je willen aanraden dat te lezen. Dit hecht ook waarde aan variatie in voorkeuren van luisteraars, iets wat ik niet ontken.

Quote from: TabCam on July 17, 2020, 01:15:13
Je stelt het echt veel te hard. Er is veel bekend maar ook veel niet onderzocht. En lees even goed hoe je het opschrijft: 'op dit forum" bedoel dan je iedereen? "enorme afkeer is voor wat ook maar enigszins objectief naar geluidskwaliteit kijkt" waarom zulke grote woorden? Dat je tegenvuur krijgt? Het is de toon die de muziek maakt en je toon levert flink wat tegengas.

"Opmerkelijk, want je zou verwachten dat we hier allemaal liefhebbers zijn die streven naar zo goed mogelijk audio visueel plezier'". Als iemand die jouw kijk op audiowereld niet volgt streeft die niet naar zoveel mogelijk geluidsplezier? Ik vind dat opmerkelijk om dat zo te stellen. Er zijn (meetbaar aangetoond) zowel mensen die veel bas fijn vinden als mensen die veel minder bas willen. Sommigen willen veel detail, anderen juist niet zoveel, bv. omdat ze dan analytischer gaan luisteren. Vind je dat daar foute liefhebbers tussen zitten?
Over meer en minder bas heb ik al eerder aangegeven dat dit inderdaad een punt is waarop mensen verschillen. Het laag bepaald voor 30% je voorkeur voor een luidspreker, maar aan de andere kant is het ook voornamelijk de ruimte waar je naar luistert in het laag. Het laag zal je altijd met een akoestische oplossingen of een DSP recht moeten trekken. Maar daarnaast blijft er nog 70% over wat de luidspreker doet, en dat moet gewoon goed zijn. Niemand hier zal de eerder genoemde Raidho monitor verkiezen boven een Kef Reference, Kef R3, Revel M105/M106 etc. in een blinde test. Welke van deze 4 ze wel kiezen zal de vraag blijven (waarschijnlijk de Reference, want die is net weer wat beter). Ik heb nooit gezegd dat je niet moet luisteren, ik zeg alleen dat je 90% van de markt af kan laten vallen op basis van metingen. Dat scheelt je een hoop luisterwerk, en levert hetzelfde resultaat op als wel dubbelblind naar die 90% luisteren.

Detail is overigens iets waar niemand wat mee kan. Ik neem aan dat je daarmee een treble boost bedoelt en lage THD en IMD in het hoog. Allemaal perfect te meten. Afstraling in het hoog is waar het vaak misgaat bij luidsprekers, dus je kan beter een luidspreker kopen die dat goed doet want dan kan je zelf de treble tweaken zoals je wilt. Met een slechte luidspreker zal je altijd lopen klopten met de ruimte.

Quote
Mijn ervaring is ook dat elke luisterruimte uniek is en dat er nog steeds niet één luidspreker is die overal goed werkt. Hoe hard is de luisterruimte, hoeveel kan je aan de akoestiek doen, wil je muziek, HT of beide, dat er zoveel oplossingen zijn zou al veel moeten zeggen over de menselijke individualiteit. Of denk jij dat er één ideale oplossing is? Daar ben ik dan oprecht benieuwd naar!

Ik zeg het je in de hoop dat je beseft dat de reacties mijns inziens grotendeels worden veroorzaakt door de grote stelligheid die weinig ruimte last voor andere meningen. Denk je niet dat het meer helpt om de ander eerst proberen te begrijpen? En als je het probleem echt begrijpt, de oplossing vaak voor de hand ligt?

Graag je input blijven geven maar wel met nuance en ruimte voor andere meningen.
Elke luisterruimte is inderdaad uniek, daarom wil je een luidspreker die in zoveel mogelijk ruimtes zich goed gedraagt. Deze luidspreker is namelijk ook nog goed te corrigeren. Als de ruimte zo slecht is dat een goede luidspreker niet goed klinkt dan zal een slechtere luidspreker alleen maar slechter klinken.

En er is inderdaad één ideale oplossing, want dat is een luidspreker die volledig vlak is met extreem uniforme directivity. Dat is een luidspreker die iedereen zal prefereren, het minste last heeft van de ruimte én het beste naar smaak te corrigeren is (wat ook nodig is wegens de circle of confusion m.b.t. het bron materiaal). De toekomst is sowieso actieve luidsprekers die ook SBIR aanpakken zoal de Kii Three.

Het probleem is dat de menigen als volgt zijn:

Ik: Gebruik metingen om een short list te maken van luidsprekers die goed presteren in de meeste ruimtes en die goed te corrigeren valt met een DSP. Ga deze zoveel mogelijk blind luisteren in dezelfde situatie

Anderen: Ga niet-blind willekeurige luidsprekers (bij voorkeur degene die positieve reviews hebben zonder metingen) beluisteren en heb een verlaagde kans dat ze ook goed klinken in je eigen ruimte. Plus dat de kans groter is dat de luidspreker karakteristieken vertoond die niet recht te trekken zijn met een DSP.

Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat mijn manier 99 van de 100 keer een beter resultaat oplevert.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

toetertje

Vooral die laatste zin, geeft al aan dat je zo vastgeroest zit in de theorie,
dat geen enkele afwijking in de praktijk, voor jou voorstelbaar is.
Je blijft in een ander topic volhouden, dat je geen verschil kunt horen tussen kabels.
Nu zijn er duizenden mensen, die dat wel kunnen. Je wijst dan op metingen die we
kennen. Maar, zou het niet zo kunnen zijn, dat we gewoon nog een parameter missen?
Of zijn al die mensen die het wel kunnen horen niet in orde?

holco

Mooi verhaal waar best wel veel waarheden in zitten  :thumbs-up:

Maar het zou je denk ik sieren als je je stelligheid met 50% naar beneden zou schroeven, je jaagt nu heel veel mensen juist het harnas in waardoor je eigenlijk je eigen glazen ingooit en je de discussie niet gegund wordt.

Met stroop vang je nu eenmaal meer vliegen als met azijn ;)

My Two Cents  ;D 


Quote from: Koei on July 17, 2020, 09:45:24
Dat is de hoofdtelefooncurve, dit moet een hoofdtelefoon (OE = over ear, IE = in ear) afspelen om een goede luidspreker (aflopend richting het hoog) in een kamer te simuleren. Ongeveer 2/3 prefereert een vlakke aflopende roomcurve, en de andere 1/3 is verdeeld over wat meer laag of wat meer treble (heeft vooral met leeftijd te maken). Het artikel waar deze afbeelding uitkomt legt dit ook uit, ik zou je willen aanraden dat te lezen. Dit hecht ook waarde aan variatie in voorkeuren van luisteraars, iets wat ik niet ontken.
Over meer en minder bas heb ik al eerder aangegeven dat dit inderdaad een punt is waarop mensen verschillen. Het laag bepaald voor 30% je voorkeur voor een luidspreker, maar aan de andere kant is het ook voornamelijk de ruimte waar je naar luistert in het laag. Het laag zal je altijd met een akoestische oplossingen of een DSP recht moeten trekken. Maar daarnaast blijft er nog 70% over wat de luidspreker doet, en dat moet gewoon goed zijn. Niemand hier zal de eerder genoemde Raidho monitor verkiezen boven een Kef Reference, Kef R3, Revel M105/M106 etc. in een blinde test. Welke van deze 4 ze wel kiezen zal de vraag blijven (waarschijnlijk de Reference, want die is net weer wat beter). Ik heb nooit gezegd dat je niet moet luisteren, ik zeg alleen dat je 90% van de markt af kan laten vallen op basis van metingen. Dat scheelt je een hoop luisterwerk, en levert hetzelfde resultaat op als wel dubbelblind naar die 90% luisteren.

Detail is overigens iets waar niemand wat mee kan. Ik neem aan dat je daarmee een treble boost bedoelt en lage THD en IMD in het hoog. Allemaal perfect te meten. Afstraling in het hoog is waar het vaak misgaat bij luidsprekers, dus je kan beter een luidspreker kopen die dat goed doet want dan kan je zelf de treble tweaken zoals je wilt. Met een slechte luidspreker zal je altijd lopen klopten met de ruimte.
Elke luisterruimte is inderdaad uniek, daarom wil je een luidspreker die in zoveel mogelijk ruimtes zich goed gedraagt. Deze luidspreker is namelijk ook nog goed te corrigeren. Als de ruimte zo slecht is dat een goede luidspreker niet goed klinkt dan zal een slechtere luidspreker alleen maar slechter klinken.

En er is inderdaad één ideale oplossing, want dat is een luidspreker die volledig vlak is met extreem uniforme directivity. Dat is een luidspreker die iedereen zal prefereren, het minste last heeft van de ruimte én het beste naar smaak te corrigeren is (wat ook nodig is wegens de circle of confusion m.b.t. het bron materiaal). De toekomst is sowieso actieve luidsprekers die ook SBIR aanpakken zoal de Kii Three.

Het probleem is dat de menigen als volgt zijn:

Ik: Gebruik metingen om een short list te maken van luidsprekers die goed presteren in de meeste ruimtes en die goed te corrigeren valt met een DSP. Ga deze zoveel mogelijk blind luisteren in dezelfde situatie

Anderen: Ga niet-blind willekeurige luidsprekers (bij voorkeur degene die positieve reviews hebben zonder metingen) beluisteren en heb een verlaagde kans dat ze ook goed klinken in je eigen ruimte. Plus dat de kans groter is dat de luidspreker karakteristieken vertoond die niet recht te trekken zijn met een DSP.

Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat mijn manier 99 van de 100 keer een beter resultaat oplevert.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Koei

#165
Quote from: toetertje on July 17, 2020, 10:35:00
Vooral die laatste zin, geeft al aan dat je zo vastgeroest zit in de theorie,
dat geen enkele afwijking in de praktijk, voor jou voorstelbaar is.
Je blijft in een ander topic volhouden, dat je geen verschil kunt horen tussen kabels.
Nu zijn er duizenden mensen, die dat wel kunnen. Je wijst dan op metingen die we
kennen. Maar, zou het niet zo kunnen zijn, dat we gewoon nog een parameter missen?
Of zijn al die mensen die het wel kunnen horen niet in orde?

De theorie is echter al bewezen in de praktijk, dubbelblind testen laten namelijk zien dat wat ik benoem dé voorspellende factor is bij luidspreker voorkeuren. Los van voorkeuren voor meer bas of treble is er geen verschil tussen luisteraars. Nu kan je wel zeggen dat dit niet het geval is, maar je hebt hiervoor nog geen bewijs aangedragen. Kan jij mij paper aanleveren waarin deze afwijkingen worden bewezen? Een discussie heeft weinig zin als je geen argumenten hebt voor je stelling, dus die ik zie ik graag van je tegemoet.


Ik snap niet dat je kabels er bij de discussie over luidsprekers bijhaalt. Maar ook hier zie ik graag bewijs dat kabels wel een hoorbaar effect hebben. Het enige acceptabele bewijs hier is een dubbelblind test in een gecontroleerde omgeving, alle andere ervaringen doen er niet toe. Zoals ik al eerder aangaf heeft zelfs de kleur van de lampjes op je elektronica invloed op hoe je het geluid ervaart, dus elke sighted test is bij voorbaat al zinloos. Duizenden mensen ervaringen ook de goede effecten van kwarts in een ketting om hun nek, dus dan moet het wel wat fysieks doen? Of is het net zoals bij kabels een sterk placebo effect?

Verder heb ik in dat het andere topic ook al aangegeven dat je geen parameter mist zodra je signalen met elkaar nulled. Het enige wat dan overblijft is ruis, ergo geen verschil tussen kabels. Maar als je dat niet kan accepteren dan hoor ik graag welke parameter we missen? Of beter nog, laat Audio Precision je daar voor betalen. Ik ben ervan overtuigd dat zij zeer graag de missende parameter willen weten om te integreren in hun analyzers. Ik weet in ieder geval wel welke parameter jij mist in het verhaal.

Ik zou je ook willen aanraden dit eens te kijken: https://www.youtube.com/watch?v=Zvireu2SGZM
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Ralf67

Luidsprekers beluisteren via YouTube ?

toetertje


Rob_Dingen

Ik wou weer gaan reageren maar laat het er maar bij, Koei luistert alleen naar zichzelf.
Denk nu dat er genoeg mensen duidelijk hebben gemaakt wat ze er van vinden.
De onzin die hij post is een eigen interpretatie van wat hij overal gelezen heeft en echt niet snapt waar het werkelijk over gaat.

Rob

holco

+1

Ben trouwens wel benieuwd naar welke set dat nu uiteindelijk geresulteerd heeft met al die theoretische kennis, speaker kabel weet ik al  :D


Quote from: Rob_Dingen on July 17, 2020, 12:30:50
Ik wou weer gaan reageren maar laat het er maar bij, Koei luistert alleen naar zichzelf.
Denk nu dat er genoeg mensen duidelijk hebben gemaakt wat ze er van vinden.
De onzin die hij post is een eigen interpretatie van wat hij overal gelezen heeft en echt niet snapt waar het werkelijk over gaat.

Rob
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Koei

Quote from: Rob_Dingen on July 17, 2020, 12:30:50
Ik wou weer gaan reageren maar laat het er maar bij, Koei luistert alleen naar zichzelf.
Denk nu dat er genoeg mensen duidelijk hebben gemaakt wat ze er van vinden.
De onzin die hij post is een eigen interpretatie van wat hij overal gelezen heeft en echt niet snapt waar het werkelijk over gaat.

Rob

Het model is meer dan voldoende om gegronde uitspraken te doen over voorkeuren. We zijn meer hetzelfde dan dat we anders zijn qua voorkeuren. Dus dat moet altijd het uitgangspunt zijn.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

vanzomereng

#171
Quote from: Rob_Dingen on July 17, 2020, 12:30:50
Ik wou weer gaan reageren maar laat het er maar bij, Koei luistert alleen naar zichzelf.
Denk nu dat er genoeg mensen duidelijk hebben gemaakt wat ze er van vinden.
De onzin die hij post is een eigen interpretatie van wat hij overal gelezen heeft en echt niet snapt waar het werkelijk over gaat.
Dat valt best wel mee en KOEI weet best wel waarover hij praat, is gewoon een degelijke prima kerel en vertelt echt geen onzin.
Ik snap niet waarom mensen hier zich aan kunnen storen en zijn beklag over hem doen...
Je kunt gewoon met hem in discussie gaan of anders gewoon negeren..  zie het probleem niet.
Je kunt het best wel met hem oneens zijn maar zijn taalgebruik is altijd nog correct geweest.
Hij is wel ZEER stellig in zijn overtuiging maar dat zijn vele andere hiero ook, over allerlei verschillen die men meent te horen
en waarbij je best vraagtekens mag zetten.

Dit wil niet zeggen dat ik 100% inhoudelijk met hem eens bent en best wel kanttekeningen bij zijn stijl van schrijven heb.
Dit soort andersdenkende mensen heb je gewoon nodig op dit forum voor de discussie, de meeste gelijkgestemden zoals KOEI,
worden monddood gemaakt of zijn allemaal verbannen naar het blauwe forum  :ohmy:

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Koei

Quote from: VANZOMERENG on July 17, 2020, 16:02:48
Dat valt best wel mee en KOEI weet best wel waarover hij praat, is gewoon een degelijke prima kerel en vertelt echt geen onzin.
Ik snap niet waarom mensen hier zich aan kunnen storen en zijn beklag over hem doen...
Je kunt gewoon met hem in discussie gaan of anders gewoon negeren..  zie het probleem niet.
Je kunt het best wel met hem oneens zijn maar zijn taalgebruik is altijd nog correct geweest.
Hij is wel ZEER stellig in zijn overtuiging maar dat zijn vele andere hiero ook, over allerlei verschillen die men meent te horen
en waarbij je best vraagtekens mag zetten.

Dit wil niet zeggen dat ik 100% inhoudelijk met hem eens bent en best wel kanttekeningen bij zijn stijl van schrijven heb.
Dit soort andersdenkende mensen heb je gewoon nodig op dit forum voor de discussie, de meeste gelijkgestemden zoals KOEI,
worden monddood gemaakt of zijn allemaal verbannen naar het blauwe forum  :ohmy:

Mag ik vragen wat het blauwe forum is?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Rob_Dingen

Quote from: VANZOMERENG on July 17, 2020, 16:02:48
Dat valt best wel mee en KOEI weet best wel waarover hij praat, is gewoon een degelijke prima kerel en vertelt echt geen onzin.
Ik snap niet waarom mensen hier zich aan kunnen storen en zijn beklag over hem doen...
Je kunt gewoon met hem in discussie gaan of anders gewoon negeren..  zie het probleem niet.
Je kunt het best wel met hem oneens zijn maar zijn taalgebruik is altijd nog correct geweest.
Hij is wel ZEER stellig in zijn overtuiging maar dat zijn vele andere hiero ook, over allerlei verschillen die men meent te horen
en waarbij je best vraagtekens mag zetten.

Dit wil niet zeggen dat ik 100% inhoudelijk met hem eens bent en best wel kanttekeningen bij zijn stijl van schrijven heb.
Dit soort andersdenkende mensen heb je gewoon nodig op dit forum voor de discussie, de meeste gelijkgestemden zoals KOEI,
worden monddood gemaakt of zijn allemaal verbannen naar het blauwe forum  :ohmy:

Daar vind ik me totaal niet in terug, wil graag discussiëren maar geen eenzijdige discussie.
En zijn manier van schrijven is uitermate bot als je goed terug leest.
Alles is al bewezen de rest is placebo filmpje hier boekje daar en er zit wel degelijk onzin tussen of is het uit zijn verband getrokken.
Ik ben in eerste instantie serieus op zijn opmerkingen in gegaan en hij reageert nergens op wat ik schrijf alleen dat ik het boek niet heb begrepen.
Dan houd het bij mij op, en inderdaad op zijn manier van posten voeg je hier niets toe.
Ik weet dat jij je in veel van zijn stellingen kan vinden en dat respecteer ik, dat moet ook op een forum anders is er geen discussie.
Maar in een discussie ga je in op elkaar antwoorden dat doet hij nergens.
Bouw al meer dan 35 jaar speakers en versterkers en heb ook dure meet apparatuur wat ik veelvuldig gebruik.
Dat wil niet zeggen dat ik alles weet maar kan met mijn beetje kennis wel door zijn verhalen heen prikken.

Rob

vanzomereng

Quote from: Koei on July 17, 2020, 18:12:35
Mag ik vragen wat het blauwe forum is?
Forum met veel gelijkgestemden zoals jij...
Als je beweert dat je verschillen hoort tussen luidsprekers, kabels, CD-spelers en dit ventileert op dit forum (ik chargeer wat...)
moest je het schavot op en werd je uitgedaagd om een blinde test te organiseren en dit werd dan ook m.b.v. anderen
maar al te graag gefacilliteerd.

Zo zijn er al meerdere van dit soort testen uitgevoerd waarbij ook gebruik kan worden gemaakt van een heuse echte opname studio
van 1 van de leden.   Zo is er eens een blinde ABX-test uitgevoerd tussen een Sony-versterkertje van nog geen 300 euro, tegen een
versterker ASR-Emitter die 30x zo duur kosten.   Alles perfect geregeld, levels gelijk getrokken etc.  niks op aan te merken.

Van de ca. 16 aanwezigen, had slechts 1 persoon een bovengemiddelde score m.b.t. het juist kiezen/kunnen horen v/d juiste versterker
maar resume, wat het resultaat verrassend, dat er geen hoormatige onderscheid waar te nemen was.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD