Kan iemand mij het verschil tussen deze twee objectieven uitleggen?

Gestart door Raphie, augustus 21, 2015, 18:02:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raphie

Beide van NIKON

AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED €495,00
Of Nikon AF-S 50mm f/1.8G  €189,00

Ik heb nu dit objectief NIKKOR AF-5 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR DX
Lekker flexibel, maar voor portret mag het nog wel wat scherper, gestokener en wat speelsere scherpte diepte is ook meegenomen.
Is voor op een D3300
JBL PRX Power!

Nosferatu

ED (Extra-low Dispersion), da's het glas wat in de duurdere variant zit. Probeer anders een 'gewone' prime lens uit, 35 of 50mm maakt niet zo gek veel uit, denk dat je de scherpte en de lichtgevoeligheid wel kunt waarderen.

Zelf heb ik een D5200 met o.a. een 18-140mm en een 50mm prime (de goedkope) en vind het een heerlijke lens. Als ik een zoom lens kon vinden voor een redelijke prijs welke dezelfde scherpte zou hebben dan zo'n 50mm, dan koop ik'm direct.  ;D

Oh, en hou even in de gaten of een lens voor een DX of een FX is, werkt meestal zonder problemen maar hoeft niet. Tip: youtube, thatnikonguy, heeft wel informatieve video's over lenzen.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Raphie

ThnX Het bedrag is idd 2x zo hoog, maar ik wil écht meters maken t.o.v. mijn huidige objectief, dus €300 meer maakt me niet zo veel uit.
Maar als het verschil marginaal is, dan is het wel weer zonde. Ik wil niet een hele collectie objectieven kopen, maar gewoon één of 2 extreem goede er bij.
JBL PRX Power!

Nosferatu

Of je 35 of 50mm wilt is jouw keuze, gewoon even je 18-105 lens op 35 cq 50 zetten en bekijken of het plaatje door de zoeker is wat je wilt. Voor mij werd het de 50mm van 189,- euro. Er is ook een duurder F1.4 (rond de 350,- zo even uit het hoofd) die beter is maar de recensies op het wereld wijde web vinden de verschillen marginaal, niet in verhouding tot het prijs verschil in ieder geval.

Nikon heeft nog een zoomlens, 18-85 (ook zo even uit het hoofd, zal het straks even opzoeken) voor zo rond de 500 euro, kijk daar ook eens naar.  ;)
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Raphie

Ik heb de 35mm maar besteld, hoef ik straks ook niet te upgraden  :D
Morgen binnen, tevens mijn verjaardag én mooi weer, kan ik mooi de hele familie weer eens portreteren met m'n nieuwe D3300 :D
JBL PRX Power!

Nosferatu

Felicitados. Met je lens en je verjaardag.  ;D
Nu nog even een UV en eventueel een polarisatiefilter erbij en je bent klaar.  :angel:
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

J.A.F._Doorhof

35mm voor portret is niet de ideale lens om eerlijk te zijn.
Op een crop zou ik eerder voor 50mm gaan.

Waarom niet een goede Sigma 24-70 f2.8 kopen ?
Heb je meteen het hele spectrum afgedekt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Filters moet ik me nog op inlezen, heb je waarschijnlijk ook wel weer verschillende kwaliteiten in?
Heb nog nooit filters gebruikt, ik doe met de camera ook alles via het "preset" menu
Geeft bij mij vooralsnog beter resultaat dan handmatig instellen  :D maar dat is mijn gebrek aan skills en geduld in deze  :clapping:
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 21, 2015, 19:18:54
35mm voor portret is niet de ideale lens om eerlijk te zijn.
Op een crop zou ik eerder voor 50mm gaan.

Waarom niet een goede Sigma 24-70 f2.8 kopen ?
Heb je meteen het hele spectrum afgedekt.
ik bedoel met portret niet zeg maar familie pasfoto's maar gewoon mensen in de tuin, op de bank, op het strand etc, dagje uit etc. Dan moet het er gewoon scherp opstaan en moet ik dan voor een gezicht de helft van de achtergrond croppen is dat niet zo'n probleem, wanneer je op de hoogste resolutie schiet voldoende megapixels toch?
Maar ik ben echt een camera noob hoor, dus misschien zeg ik wel hele domme dingen :)
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Ok dan is 35mm wel erg mooi inderdaad, maar misschien wel iets te lang.
Ik zou zelf de volgende combinatie maken.

Sigma 12-24 (ERG mooi objectief) voor alles wat WIJD moet zijn, dus veel mensen bij elkaar of kleine ruimtes.
Sigma 24-70 f2.8 voor alle dag

Waarom Sigma...
Heb zelf enorm goede ervaringen met de nieuwe sigma lijnen en zijn vaak net iets goedkoper dan Nikon.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

ThnX Frank, zal me ook eens in Sigma inlezen, ik voel het al weer, fotografie is ook weer zo'n lekkere hobby waarin je regelmatig 3 á 5 honderd kan laten verdrinken, totdat het helemaal te pakken krijgt en naar prosumer bodies van 3k€ 4k€ gaat kijken :D

Gevaarlijke hobby :)
JBL PRX Power!

denoontje


Citaat van: Raphie op augustus 21, 2015, 19:28:34
ThnX Frank, zal me ook eens in Sigma inlezen, ik voel het al weer, fotografie is ook weer zo'n lekkere hobby waarin je regelmatig 3 á 5 honderd kan laten verdrinken, totdat het helemaal te pakken krijgt en naar prosumer bodies van 3k€ 4k€ gaat kijken :D

Gevaarlijke hobby :)
inderdaad be aware of the virud

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 21, 2015, 21:05:51
Als je een leuke body wilt zien.... check www.frankdoorhof.com de blog post van vandaag :D]

Voeg me af of je het over een model had maar was er bijna zeker dat je het over de .... had :).

Kan je iets voor mij testen (voor video), Is het inderdaad zo dat je via de usb nu niet alleen kan laden maar dat
je hem ook kan voeden via usb tijdens gebruik? Dus dat je bv video kan doen via een flink (zeg 20.000mah)  block
of een eenvoudige micro-usb lader van je iphone?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

donaldk

Waarom Frank ons altijd laat zoeken en op IE 8, weinig laat zien... Hier de directe link: http://www.frankdoorhof.com/site/2015/08/sony-a7rii-review-video/.

Oh ja, een serie is slechts één enkele eenheid, dus 'was released'. Sorry, een van mijn pet peaves;-) en teksten van anderen redigeren is altijd makkelijker dan je eigen teksten;-). Sony is ook enkelvoud onzijdig (bedrijf is in het Engels een enkelvoudig en onzijdige entiteit, in thegenstelling to het Nederlands waar het een hij, mannelijk enkelvoudige entiteit is), een it en dus niet een they.

Ik stop nu ga het niet hebben over de openingszin Dunglish hoort bij de charme, is the prediction I will make;-).

Edit II: Frank is de lichtgevoeiligheids toename zo groot dat de dure low light, lower pixelcount, vooral video gerichte versie niet meer nodig is, ik meen dat die duurdere a7 ook een low pass filter had tegen de moire in (4k) video?

VlisChris

Als je mensen gaat fotograferen zou ik uitkijken met echte UWA lenzen.
Zelf vind ik mijn 16-35 ook niet meteen DE lens voor groepen op 16mm. Het vertekend gigantisch.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

Waar maakt Annemiek tegenwoordig de video's mee? Dat beeld ziet er goed uit. Heb je al videomateriaal gemaakt met deze nieuwe Sony camera?

J.A.F._Doorhof

We filmen met de Sony 4K "handycams" een AX100E en AXP33

Ik snap trouwens niet wat je niet ziet op IE8?
Als het goed is start de pagina gewoon met foto's en kun je via blog naar de artikelen.
Er zijn trouwens meer blogposts over de A7RII op mijn blog, even browsen (dan zie je ook nog andere dingen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 22, 2015, 09:36:41
We filmen met de Sony 4K "handycams" een AX100E en AXP33

Ik snap trouwens niet wat je niet ziet op IE8?
Als het goed is start de pagina gewoon met foto's en kun je via blog naar de artikelen.
Er zijn trouwens meer blogposts over de A7RII op mijn blog, even browsen (dan zie je ook nog andere dingen :D)

Wordt het niet eens tijd voor een mooie update van je site?

donaldk

Even uitgezocht Frank wat er misgaat. Okay, link gevolgd, nu laadt de background graphic wel, blijft laden want je wisselt, alles vrij langzaam. Dan click ik op het blog rechthoekje, op de nieuwe pagina weer op blog en dan laadt er een overzichtje van posts met plaatjes, echter dan gaat er een 'bildschirmfoto' laden en dan wordt het scherm zwart, IE meldt gereed, maar ook de ! waarschuwing dat de pagina met fouten is geladen.

J.A.F._Doorhof

Starred de site is net 2 maanden geleden volledig aangepast.

Ik zie hier trouwens geen fouten, de foto's horen langzaam te wisselen, dat is zo ingesteld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 27, 2015, 20:06:54
Starred de site is net 2 maanden geleden volledig aangepast.

Really? In vergelijking met veel andere sites vind ik hem nog een beetje look & feel van pre-2010 website hebben. Maar smaken verschillen

J.A.F._Doorhof

Kijk je überhaupt wel verder dan de eerste pagina ?
of wel klik je wel op blog ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Wel raar dat als je op de homepage oop blog klikt, je op de volgende pagina weer op blog moet klikken.

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 28, 2015, 08:50:07
Kijk je überhaupt wel verder dan de eerste pagina ?
of wel klik je wel op blog ?

Yep. Met Chrome krijg ik een error message en met een iets oudere versie van IE zie ik een mooi zwart scherm naast het keuze menu (Sliverlight issue?).
Op de ipad zie de Blog items wel staan. Die zien er welliswaar fraai uit, maar als ik op een blogonderwerp klik, dan duurt het laden veels te lang (meer dan een minuut?!). Tsja, en dan ben ik al weg...

Paar andere puntjes:
Waarom zie je de Search optie pas als je een heel stuk naar beneden scrolled? Geen logische plek
En wat is de bedoeling van die lange lijst van items die onder de search staan?
Als via een klik op bepaalde onderdelen op een andere pagina kom kan ik de ene keer wel terugspringen naar waar ik vandaan kwam en bij de andere pagina niet?
Menu is gewoon een witte lijst met items, dat moet mooier kunnen.
Waarom moet je 2x op BLOG klikken om bij de Blog te komen