Canon EOS-M serie, iemand ervaring mee?

Started by eddy135, August 11, 2015, 14:47:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eddy135

Om niet altijd met een zware fototas te sjouwen, ben ik op zoek naar wat kleiners, maar kwalitatief wel bevredigend, zeg maar...
Met de mogelijkheid om lenzen te wisselen.
M'n SLR is al een Canon, aldus kom ik op het Canon EOS-M systeem uit.
Zijn er mensen met ervaringen, meningen, ideëen? Kom maar op! :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

mikekiwi

#1
Ik zou ook eens naar de andere systemen kijken, het enige voordeel van de Canon lijkt mij dat het menu-systeem overeenkomt met wat je gewend bent. Er zijn veel volwassener systemen inmiddels als systeemcamera.

De M3 is overigens wel de beste van de M-serie over de andere modellen waren de meningen wat meer verdeeld. Maar met Sony, Fuji, M43 en ook Samsung is er stevige concurrentie in de systeemcamera's, waarbij ik Canon niet bovenaan mijn (!) lijstje zou hebben staan.

eddy135

Ok, ik zie overigens maar 1 model op de Canon-site; geen M3 iig. (of M2, M1?).
't lijkt me handig om m'n EF(s) lenzen te kunnen gebruiken, vandaar eerste dat Canon m'n eerste keus is...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

mikekiwi

Quote from: eddy135 on August 11, 2015, 15:11:27
Ok, ik zie overigens maar 1 model op de Canon-site; geen M3 iig. (of M2, M1?).
't lijkt me handig om m'n EF(s) lenzen te kunnen gebruiken, vandaar eerste dat Canon m'n eerste keus is...
Wat ik het voordeel vind van bijvoorbeeld M43 is dat je lenzen e.d. ook kleiner zijn. Ik zie het nu niet van een marginaal kleinere body waar je nog steeds grote lenzen op gaat zetten...

Dday

Quote from: eddy135 on August 11, 2015, 15:11:27
Ok, ik zie overigens maar 1 model op de Canon-site; geen M3 iig. (of M2, M1?).
't lijkt me handig om m'n EF(s) lenzen te kunnen gebruiken, vandaar eerste dat Canon m'n eerste keus is...
Dacht ik toen ook, maar Canon vond ik erg tegenvallen. Fujifilm is het voor mij geworden. En deze presteert stuk better dan verwacht. Nu volledig overgestapt. Kom van de 5D3 af.

eddy135

Quote from: Dday on August 11, 2015, 15:19:29
Dacht ik toen ook, maar Canon vond ik erg tegenvallen. Fujifilm is het voor mij geworden. En deze presteert stuk better dan verwacht. Nu volledig overgestapt. Kom van de 5D3 af.
Waarin vond je de Canon tegenvallen?

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

svmnb

#6
Ik heb al een tijdje een M1 in gebruik, met 22mm lensje en Canon lenzen via adapter.
Werkt allemaal prima zo uit de doos. Focussing is niet heel snel, maar zeker te doen. Stabilisering werkt ook goed en met Magic Lantern firmware kun je het ding volledig tweaken.

De zoomlenzen van het M-systeem zijn niet geweldig en ook niet erg lichtsterk, maar het 22mm lensje is een superscherp ding.
Ik gebruik dit cameraatje precies zoals jij je voorstelt, dus als je geen zin hebt om een dSLR mee te slepen, is deze ideaal.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

eddy135

Ik verwacht ook niet de kwaliteit van m'n 7D; maar daar is het voordeel gewicht dan ook naar natuurlijk..
Maar als alleen de 22mm echt bruikbaar is... :(
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

mikekiwi

Quote from: eddy135 on August 11, 2015, 15:51:52
Ik verwacht ook niet de kwaliteit van m'n 7D
ik denk dat je als je de juiste keuzes maakt, nog versteld zult staan van de kwaliteit...

eddy135

Quote from: mikekiwi on August 11, 2015, 16:03:02
ik denk dat je als je de juiste keuzes maakt, nog versteld zult staan van de kwaliteit...
Gaan dure keuzes worden, vrees ik...?
En hoeft ook niet zo top te wezen; is vooral een vervanging voor een compactcamera, waar niets aan in te stellen is, en welke ook een enorme vertraging heeft, zowel in ontspannen, alsook wachttijd voor de volgende foto.. :dozingoff:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Dday

Quote from: eddy135 on August 11, 2015, 15:22:26
Waarin vond je de Canon tegenvallen?
* Ergonomie/bediening.
* Beeldkwaliteit van de Fuji vond ik persoonlijk toch beter.
* objectief aanbod beter. Het kunnen gebruiken van je EF objectieven leuk, maar ik zag me zelf de 24-70 II en 70-200 II erop niet gebruiken
Heb beide even naast elkaar mogen gebruiken en mijn persoonlijke keuze was toch al snel de Fuji. Op gebied van systeemcamera's loopt Canon mijlen ver achter.

svmnb

Quote from: eddy135 on August 11, 2015, 15:51:52
Ik verwacht ook niet de kwaliteit van m'n 7D; maar daar is het voordeel gewicht dan ook naar natuurlijk..
Maar als alleen de 22mm echt bruikbaar is... :(

Hangt van je eisen af, natuurlijk. Ze zijn niet compleet bagger, maar lichtsterkere lenzen vind ik persoonlijk wel prettig.
Verder kun je alles met een EOS bajonet gebruiken. Zelf gooi ik weleens een permanent naar Canon omgebouwde 50mm Leica-R lens op. Langere lenzen werken weliswaar prima, maar balans is ver te zoeken.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Erik

Overweeg ook eens een goede wat duurdere compact bv sony rx100 serie als je gemak en kwaliteit maar weinig "bagage" wilt ook panasonic heeft leuke modellen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Geert

Quote from: Erik on August 12, 2015, 02:35:47
Overweeg ook eens een goede wat duurdere compact bv sony rx100 serie als je gemak en kwaliteit maar weinig "bagage" wilt ook panasonic heeft leuke modellen

Zelf heb ik de RX100 MK1. De kwaliteit van deze camera vind ik redelijk, maar ook niet meer dan dat. Wellicht dat ik iets teveel verwacht van een compactcamera. Ondertussen zit ik in ieder geval met de gedachte te spelen om een Panasonic LX100 te proberen die ook een iet grotere sensor heeft dan de RX100. Met betrekking tot de RX100 MK4 merk ik op dat deze nogal belachelijk geprijsd is met € 1.150.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

floorvboven

Heb je al eens een kijkje genomen op www.kamera-express.nl?

Ik had zelf ook een nieuwe tas nodig waar ik zowel mijn camera als lenzen in kon stoppen. Kamera Express heeft een goede service en een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding

Groet,
Floor

mikekiwi

Quote from: floorvboven on August 12, 2015, 15:23:05
Heb je al eens een kijkje genomen op www.kamera-express.nl?

Ik had zelf ook een nieuwe tas nodig waar ik zowel mijn camera als lenzen in kon stoppen. Kamera Express heeft een goede service en een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding

Groet,
Floor
is het rustig in de winkel vandaag? ;)

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN