Advies voor HT op zolder

Started by MichielO, March 9, 2004, 23:23:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MichielO

Hallo allemaal,

Er wordt momenteel aan onze nieuwbouwwoning gewerkt. Ik heb het plan om de zolder t.z.t als hometheater in te richten, met projector en mijn huidge Dali zuilen (voor) en kleinere Dali center en achterspeakers en REL Quake sub.
Nu is het helaas zo dat de diverse ketels en warmtewininstallatie etc. bijna in het midden zitten. De ruimte is dus beperkt. Ik wil de tussenmuur doortrekken, zodat er een aparte, afgesloten ruimte overblijft (linkerhelft). De ruimte is dan ongeveer 4x3m (hoogte tot het dak dan min. 1,50m). Moet denk ik net kunnen. Zie verder bijgevoegd plaatje ter verduidelijking (met de afmetingen, hoogte etc.).

Elk advies is welkom (bv. scherm tegen zijmuur of juist tegen het schuine dak, afmeting scherm etc.).

Alvast bedankt!

Gr,
Michiel

MichielO

Zo, de woning is inmiddels al een paar maanden opgeleverd. De keuze waar ik nu dus voor sta is:
- thuisbios gewoon in de woonkamer en (tzt) een plasma-tv (42 of 50 inch) aanschaffen
- thuisbios op (wat krappe; zie ook tekening in vorige mail) zolder en een beamer aanschaffen.

Wat is jullie mening? Wat zijn de voor - en nadelen? En indien op zolder; hoe is het dan het beste?
De woonkamer is redelijk vierkant en mijn vriendin heeft geen problemen met het plaatsen van de 5 speakers, dus dat is geen issue.

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Gr,
Michiel

Rappie

Zolder is natuurlijk ideaal, ookal is hij wat kleiner. Deze kan tenminste wel goed omgebouwd worden voor een HT. Bijvoorbeeld met verduistering, donkere kleuren (vloerbedekking, wanden etc. )

Als je het scherm plaatst aan de schuine kant heb je voldoende afstand tot het scherm.  En 1.50 meter hoogte is goed te doen voor een scherm in een dedicated ruimte volgens mij, of desnoods iets naar voren en hem hoger hangen.
Eigenaar van Paulthé

Oracle

Voordelen van de HT op zolder zijn: je kunt een permanente opstelling maken en alles exact goed neerzetten (je hoeft immers geen rekening te houden met ander gebruik van de ruimte). Je kunt de kleuren erop aanpassen (lekker donker), en bv. ook met de aankleding rekening houden...

Nadeel is dat je naar zolder moet, en dus ook niet over alle gemakken van een woonkamer beschikt (zoals een koelkast dicht in de buurt, met een paar biertjes! ;) ). Ook kan het als drempel worden ervaren dat je naar zolder moet.

Aan de andere kant: ik kan een filmpje gaan kijken op zolder, en mijn vrouw kan beneden gewoon tv kijken.

Onze ruimte is overigens 6 * 3, met schuine daken. Scherm is 2.00 bij 1.12, en dat staat op 3,5 meter van de zitplaatsen. Kan prima! :)

Groet,
Mark

garmtz

Hoi Michiel!

Ik zou je absoluut aanraden om op zolder te gaan projecteren! Je kunt zoals boven al beschreven dan de ruimte perfect verduisteren en donker maken. Dit zal je beeldkwaliteit sterk verbeteren. Verder vind ik Home Theater in een verlichtte woonkamer met een plasma gewoon geen echt Home Theater!

Het is aan te raden inderdaad projector en scherm aan de schuine zijden te hangen, zodat je meer afstand kunt nemen van het scherm. Echter zullen de schuine zijden wel afsnoepen van diezelfde afstand, dus of je van de 4 m ook werkelijk 4 m overhoudt is natuurlijk de vraag... Misschien dat je foto's zou kunnen maken van hoe de schuine kanten eruitzien, dan is beter te zien of het zinnig is juist in de breedte of in de lengte te gaan werken.

Als je het scherm ophangt aan de linker muur in het plaatje, dan heb je meer breedte tot je beschikking en heb je kans op een beter geluid, vanwege minder reflectie van de zijwanden. Bij een kijkafstand van een krappe 3 m zou ik dan niet groter gaan dan een 1,8 m breed scherm. Die zou je zelf kunnen maken (MDF plaat en zelfbouw doek), waarbij je de muur waar het scherm aan hangt en de schuine zijden kunt 'behangen' met zwart velours tapijt (of gelijkwaardig, zwart verven geeft teveel reflectie!). Helaas zit je dan wel tegen de muur, wat niet optimaal is.

Dit zijn zo maar wat losse gedachtes... :)

Durk

samengevat:

Voordelen:

·   Kleurgebruik kan worden aangepast
·   Ideale opstelling kan worden gekozen
·   Sfeer (posters, bioscoopstoelen)
·   Verduistering
·   Extra kijkmogelijkheden
·   Akoestische mogelijkheden
·   Permanente opstelling mogelijk
·   Beperking geluidsoverlast
·   Woonkamer blijft geschoond van apparatuur
·   Er kan met podia gewerkt worden
·   Geen last van "meekijkende" buren


Nadelen:

·   Afstand kan drempel vormen
·   Minder contact met medebewoners
·   Faciliteiten op afstand (koelkast, provisiekast, WC
·   Ruimte op zolder kleiner
·   Kosten (extra zitmeubilair, aankleding)
·   Op zolder kan het warm worden
·   Schuine wanden
·   Aandacht verdelen tussen woonkamerset en HT set
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

patrick_vdb

Hi Michiel,

Ik ga misschien vloeken in de kerk maar hoe zit het met de andere ruimtes in het huis? Een zolder geeft normaliter het voordeel van een groot vloeroppervlakte waardoor je de luidsprekers vaak in een mooie op gelijke afstanden van de luisterplek kan positioneren. Helaas staat de CV en de boiler jouw in de weg om dit voordeel te kunnen gaan benutten. Dit neemt echter niet weg dat er toch nog een mooie HT-ruimte gerealiseerd kan worden op de zolder, mijn voorgangers gaven al genoeg tips...Maar je zou van de zolder natuurlijk ook een slaapkamer kunnen maken, en van twee slaapkamers een mooie HT-ruimte indien de ruimte-verdeling op de eerste verdieping een beetje gunstig is. Of ga ik nu te ver?

mvrg

Patrick

Oracle

Quote from: dvanurk on November 23, 2004, 17:14:27
Nadelen:

·   Minder contact met medebewoners
·   Ruimte op zolder kleiner
·   Kosten (extra zitmeubilair, aankleding)
·   Op zolder kan het warm worden
·   Aandacht verdelen tussen woonkamerset en HT set


1) Dat hoeft niet perse een probleem te vormen!  >:D
2) valt ook wel mee... Is wel kleiner, maar ook knusser... :)
3) Ook dat zie ik hooguit financieel als nadeel. Voordeel is dat je echte HT stoelen kunt gebruiken (bv. bioscoopstoelen).
4) Valt ook wel mee... En in de zomer kijk je waarschijnlijk ook veel minder film, en zit je meer buiten met een biertje..  :P
5) Voor mij geen probleem: ik heb maar 1 set!  ;D

Groet,
Mark

MichielO

Alvast bedankt voor jullie reacties! De voor- en nadelen zijn duidelijk...  ;)

Hier nog even wat extra info....
- de ruimte op de zolder van schot tot schot is 5,50 meter, waarvan dus ongeveer 4,20 overblijft als je rekent vanaf 1,50 hoogte.
- Er zit maar een klein (4 pans) dakraam, waardoor verduisteren inderdaad geen probleem zal zijn. Er zal wel een extra wand geplaatst moeten worden (doortrekken vanaf CV), zodat het een aparte kamer wordt (en zo ook het trapgat afsluit).
- Het scherm aan de zijwand hangen is natuurlijk het mooist, maar dan heb je nog maar een zeer krappe 3 meter over qua afstand (eigenlijk 2,50 ofzo m.b.t. zitpositie), dat lijkt mij te weinig. Scherm aan het schuine gedeelte hangen is dan denk ik beter, maar dus minder handig...
- Het plaatsen van de speakers in de woonkamer is qua opstelling geen probleem, omdat daar bij de inrichting al rekening mee is gehouden. Ze staan momenteel ook daar (we zijn nog niet aan de zolder begonnen) en dat klinkt prima.
- We kunnen de woonkamer a.d.h.v. gordijnen ook al redelijk verduisteren.
- een (42") plasma en beamer+scherm schelen tegenwoordig niet zoveel meer van prijs, waar een beamer het echte bioscoopgevoel geeft, maar een plasma ook prima als TV te gebruiken is en dus meer gebruikt zal worden. Een beamer in de woonkamer zie ik niet als optie.
- een andere kamer is geen optie, omdat die al bestemd zijn voor andere doeleinden.
- in woonkamer is risico met bezoek van kleine kinderen e.d. dat ze eraan zitten, op zolder kost het je echter dus feitelijk een extra kamer.

Tja, nog meer tips en ideëen e.d. zijn altijd welkom!!  ;D

Gr,
Michiel

patrick_vdb

Hi MichielO,

Ok, duidelijk dat de keuze ligt tussen de zolder of de woonkamer. In dit geval zou ik 100% voor de zolder gaan waar je naar hartelust een HT-ruimte kunt gaan inrichten die of voor de volle 100% is ingericht op beeld- en geluidservaring of 100% is ingericht om een heuse bioscoop-uitstraling te hebben. Een dedicated kamer is altijd te verkiezen boven een situatie waarin je, door de meerdere gebruiksdoelen van die kamer, tegen 'beperkingen' aan kunt gaan lopen.

De situatie waarin je zit als je de HT op de zolder gaat realiseren, is vrijwel gelijk aan die van Mark Lemmens.Ik zou zeggen...neem eens een kijkje op zijn website hoe hij het een en ander gerealiseerd heeft want daar zul je wellicht genoeg tips en ideeen uit halen ;)

mvrg

Patrick

MichielO

Hallo Patrick,

Ja, inderdaad, de situatie is vergelijkbaar met Mark (Lemmens). Ik vind het er erg mooi uitzien bij hem! Maar het is wel een flinke klus, te meer ik zelf niet zo handig ben. En er hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk...  :(

Gr,
Michiel

Oracle

Valt wel mee hoor...

Een scheidings muurtje komt er bij jou sowieso, had ik al begrepen, dus dat mag je eigenlijk niet meetellen in de kosten. De geluidsisolatie is ook niet iets dat persé moet...

Verder blijft over latex en vloerbedekking, en ook dat zijn kosten die je voor elke kamer maakt...

Blijft over: twee ht-stoelen. Daar is wel overheen te komen lijkt me! :)

Dan het klussen zelf:
- Het tussenmuurtje is bij ons geplaatst door mij, in samenwerking met een kennis van ons (die is timmerman). Viel achteraf reuze mee, en was in een middag klaar (is gewoon een balkenframe, met gipsplaat erop).
- Gelduisisolatie heb ik zelf geplaatst. Was ook simpel: gewoon plakken met montage kit, en daar weer gisplaat tegenaan schroeven.
- Sauzen (ofwel: muren schilderen) kan iedereen! Toch? ;D
- Vloerbedekking: gekocht bij de Kwantum, inclusief gratis leggen. Ik hoefde het enkel naar boven te slepen...

Zo zie je: valt wel mee, dus! :)

Wel bedankt voor je compliment overigens! Wij zijn er ook nog steeds erg blij mee! Hooguit had ik misschien achteraf nog gekozen voor nog donkerdere kleuren... Maar ja, da's achteraf...

Groet,
Mark

Walter_PPK

Als je de keuze hebt tussen een bv een 50" plasma beneden of een projector op de zolder dan kun je voor het geld van een 50" plasma een dikke barco nemen die een plasma finaal buitenspeelt qua beeldkwaliteit.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

MichielO

Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor de reacties (en voel je vrij om te blijven reageren).

Momenteel wordt er een prijsopgave gemaakt m.b.t. de kosten van de verbouwing (vliering, tussenwand, extra stopcontacten etc.). Afhankelijk daarvan zal bepaald worden wanneer we kunnen starten met de verbouwing. (Er zit nl. ook een trouwerij aan te komen, dus het budget is beperkt. ;D )
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte en zal zodra er gestart wordt eventueel ook foto's gaan maken.

Wat de beamer betreft; ik denk dat ik dan kies voor de beste LCD-beamer (die tevens volgens vele reviews de betaalbare DLP's verslaat): de Panasonic PT-AE700. Die is ook nog enigszins betaalbaar (1600 Euro) en beschikt over HDMI. En dan natuurlijk nog een HDMI-DVD-speler en een projectiescherm. Een vaste lijkt mij het mooist en best. Moet alleen er nog wel achter kunnen komen i.v.m. berging. Even kijken hoe dat te realiseren is. Waarschijnlijk het verplaatsen van de speakers of onder het doek doorschuiven. 

PS Zoals jullie zien is de voorkeur gevallen op een bios op zolder. Nu nog even een haalbaarheidsonderzoek....  ;)

Gr,
Michiel