Media speler en belang

Started by J.A.F._Doorhof, December 13, 2023, 15:59:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoe sta je tegenover de media speler

Mijn belangrijkste speler
46 (59.7%)
Ik gebruik hem minimaal 1x per week
13 (16.9%)
Ik gebruik hem nog maar zelden maar vind hem wel belangrijk
5 (6.5%)
Ik gebruik hem eigenlijk nog maar zelden
8 (10.4%)
Mediaspeler ? nooit gebruikt
5 (6.5%)

Total Members Voted: 77

J.A.F._Doorhof

Een paar jaar geleden was voor ons de mediaspeler eigenlijk de ruggengraat van het home theater.
Veel materiaal door de jaren heen verzameld en natuurlijk wil je de beste kwaliteit, dus ook flink wat spelers getest en gehad.

Ik merk alleen wel dat we de laatste jaren eigenlijk amper nog kijken naar de speler.
Met het aanbod van alle streamingdiensten is het aanbod zo enorm geworden dat als ik alleen wil zien wat ik echt graag wil zien.... ik hoop dat ik HEEL oud word :D

De mediaspeler blijft wel belangrijk voor ons aangezien ik veel oudere films leuk vind, jaren 50 SCIFI en Horror en die zijn vaak niet via streamingdiensten te zien.

Ben benieuwd of bij jullie de mediaspeler nog steeds zo belangrijk is als vroeger.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Hier nog steeds een belangrijke schakel in de keten van mijn hobby maar de Apple TV wordt  het meest gebruikt .

Wil ik het beste kwaliteit dan gaat de mediaplayer aan of de htpc om mijn content vanaf mijn Nas te kijken maar moet wel zeggen dat Infuse op de Apple TV ook erg mooi is met een geweldige videowall .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

buckler

ook hier ATV en Oppo... denk dat ik ze beide wel 50/50 gebruik, al moet ik er wel bij zeggen dat er aan de Oppo een externe harde schijf hangt.
Puur schijfjes is denk ik a 5% (maximaal)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

eduard

Ik gebruik mijn mediaspeler dagelijks voor uhd materiaal en youtube. Ik heb 2 dune vision.
Maar films en serrie die geen uhd en muziek speel ik via mijn htpc(media player clasic).
Een enkele keer gebruik ik de steaming dienst apps op mijn TV.
Ik speel ook nog fysieke media af via mijn DP-UB824 4K Blu-ray speler, ik heb ook nog een sony ubp-x800m2 en oppo 93. Deze laatste 2 gebruik ik nog maar weinig.
Bijna vergeten ik speel ook nog cd's via mijn sony xa50 en binnekort via de shanling ET3. :)


Fiscus

ik wil eigenlijk geen films kijken via streaming. de kwaliteit is zo belabberd. ik kijk op een zappiti naar mijn epson projector. Als iemand dat kwaliteitsprobleem heeft opgelost hoor ik het graag!

reza

Quote from: Fiscus on January  1, 2024, 09:53:53ik wil eigenlijk geen films kijken via streaming. de kwaliteit is zo belabberd. ik kijk op een zappiti naar mijn epson projector. Als iemand dat kwaliteitsprobleem heeft opgelost hoor ik het graag!

 :D  :D  :D
Waar woon je,Noordpool?
De meeste streams zijn gewoon gelijkwaardig aan een uhd bluray of soms nog beter :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

ja ik hoor dit af en toe ook wel eens van iemand en snap dat dan ook nooit echt. Net als  Reza blijkbaar hahah
Streaming is echt heel goed tegenwoordig.
Ik ga niet beweren dat alles wat er uit gebracht word heel goed is maar het high budget spul van de grote jongens toch zeker wel.
Apple tv+ is om te smullen en ik heb toevallig van week naar Slow Horses gekeken en dat was echt ongelooflijk goed qua beeld , Disney+ zeker ook , De belangrijkste series of films van Netflix absoluut ook en voor iemand die dit niet geloofd kijk maar eens naar bv de film The Pale Bue Eyes en waar ik Amazon Prime wat wisselvallig vind hebben ze met de serie Rings of Power ook wel bewezen dat ze het perfect kunnen. Oke HBO blijft wat achter ja... En Skyshowtime heeft bv weer mega mooi beeld waar werkelijk alles is neergezet in 4k hdr maar waar het geluid weer ruk is met 2.0 stereo. Die blijven inderdaad een beetje achter maar het gros is gewoon enorm goed. ENORM goed en zo goed dat je het soms niet begrijpt hoe ze het voor elkaar krijgen.

En nog de beste wensen jongens
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Quote from: Fiscus on January  1, 2024, 09:53:53ik wil eigenlijk geen films kijken via streaming. de kwaliteit is zo belabberd. ik kijk op een zappiti naar mijn epson projector. Als iemand dat kwaliteitsprobleem heeft opgelost hoor ik het graag!
Heb je het dan over beeld of geluid? Ik vind beeld via de Apple TV echt goed, geluid is helaas nog geen lossless. En dat hoor je wel als je ze vergelijkt. Neemt niet weg dat streaming erg goed kan klinken naar mijn mening.

De mediaplayer is mijn belangrijkste bron sinds ik al mijn films geript heb. Ik denk 2/3e vd films die we kijken.

Fox

Helemaal niet mee eens  :o

Ik heb veel BD's en UHD's waarvan een deel niet op de streaming diensten staan in dezelfde kwaliteit.
Sowieso is de geluidskwaliteit van fysiek veel beter.
Daarnaast is door de hogere bitrates (dus veel mindercompressie) is bij fysiek in de meeste gevallen het beeld ook beter. Rustiger en meer gedetailleerd met meer diepte. Ik zie duidelijk door de compressie en filtering op de streaming dat die er vaak vlakker en digitale uit ziet. En zelfs als fysiek geen DV heeft, scoort fysiek in kwaliteit beter. (streaming heeft vaat statische DV en een beperkte layer die alleen  upscaled naar 12 bit en filtert).

Toch word steaming wel steeds ietje beter, maar heeft nog veel stappen te maken.

Quote from: reza on January  1, 2024, 09:56:31:D  :D  :D
Waar woon je,Noordpool?
De meeste streams zijn gewoon gelijkwaardig aan een uhd bluray of soms nog beter :thumbs-up:

reza

Jij woont ook vlakbij de Noordpool
Quote from: Fox on January  1, 2024, 11:22:06Helemaal niet mee eens  :o

Ik heb veel BD's en UHD's waarvan een deel niet op de streaming diensten staan in dezelfde kwaliteit.
Sowieso is de geluidskwaliteit van fysiek veel beter.
Daarnaast is door de hogere bitrates (dus veel mindercompressie) is bij fysiek in de meeste gevallen het beeld ook beter. Rustiger en meer gedetailleerd met meer diepte. Ik zie duidelijk door de compressie en filtering op de streaming dat die er vaak vlakker en digitale uit ziet. En zelfs als fysiek geen DV heeft, scoort fysiek in kwaliteit beter. (streaming heeft vaat statische DV en een beperkte layer die alleen  upscaled naar 12 bit en filtert).

Toch word steaming wel steeds ietje beter, maar heeft nog veel stappen te maken.

:D

Geluid loopt "vaak" wat achter, dat ben ik zeker wel met je eens maar als je je setje wat harder zet compenseerd dat weer wat. ;)
Disney op schijf is ook gewoon "slecht" het wordt niet voor niks : Dolby Atmouse genoemd.
Maar de streams van de laatste tijd zijn gewoon referentie!
Je moet uiteraard wel een UHD pakket hebben EN alle vinkjes goed hebben staan anders krijg je ook niet waarvoor je betaald.

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Fox

Dus het geluid krijgt volgen jou een betere kwaliteit in detail, definitie, dynamiek, spreiding, plaatsing e.d. door het volume harder te zetten????  :o  :hehe: 

Quote from: reza on January  1, 2024, 12:25:35Jij woont ook vlakbij de Noordpool  :D

Geluid loopt "vaak" wat achter, dat ben ik zeker wel met je eens maar als je je setje wat harder zet compenseerd dat weer wat. ;)
Disney op schijf is ook gewoon "slecht" het wordt niet voor niks : Dolby Atmouse genoemd.
Maar de streams van de laatste tijd zijn gewoon referentie!
Je moet uiteraard wel een UHD pakket hebben EN alle vinkjes goed hebben staan anders krijg je ook niet waarvoor je betaald.



JoWa

Voor streamen van content van de NAS gebruik ik tegenwoordig de Plex-app van de tv.
Het meeste wat ik aan films heb is ook via de meeste streamingdiensten beschikbaar in prima kwaliteit.

Extended edition meestal niet, die worden dan of afgespeeld van disk of via Plex van de NAS.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

reza

Quote from: Fox on January  1, 2024, 16:14:22Dus het geluid krijgt volgen jou een betere kwaliteit in detail, definitie, dynamiek, spreiding, plaatsing e.d. door het volume harder te zetten????  :o  :hehe: 


het compenseert wat  :tongue2:
Ik schrijf niet dat het beter(der) wordt.

Kan je me een film noemen die er zichtbaar beter uit ziet op schijf dan op de streamingsdiensten?
Ik heb namelijk ook vrij veel schijfjes, ik ben wel benieuwd of die verschillen zo zichtbaar zijn,
( niet om vervelend te doen ofzo ).Maar aangezien bij mij NF/Disney ( heel af en toe Prime ) er gewoon fantastisch uitziet (HBO valt wel tegen vind ik ). Ben ik echt benieuwd.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Als je het met elkaar vergelijkt wint de fysieke media van streaming diensten in bijna alle gevallen.
Wat ook logisch is aangezien bij een streaming dienst er altijd meer compressie word gebruikt.

De vraag is of je het hoort en ziet.
Ik zie soms uitspraken van mensen waarvan ik de set ken en het al een wonder zou vinden als ze het verschil tussen mono en stereo zouden horen (ok ik overdrijf wat) en als die beweren dat streaming diensten alleen maar slecht klinkende troep uitzenden dan neem ik dat met een boot zout.

Ik zie en hoor het verschil op onze set, maar dat is absoluut geen standaard set, onze ruimte is verduisterd met een shadow box en de akoestiek is voor een groot deel aangepakt. En dan nog ben ik heel eerlijk dat er HEEL GOED materiaal op de streaming diensten te vinden is.

Wat alleen doodzonde is, is dat sommige diensten alleen maar DD2.0 aanbieden bv.
Neem je Apple TV of de high-end series op Disney+ en Netflix dan zie ik geen behoefte om te downloaden of te kopen.

Sowieso kijken we een film vaak maar 1x, mede omdat het aanbod zo extreem groot is geworden dat we toch nooit alles kunnen zien.

Verschil is er absoluut, de vraag is hoe belangrijk is, en nog belangrijker hoeveel geld heb je ervoor over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marco73

#14
Quote from: reza on January  1, 2024, 17:02:40het compenseert wat  :tongue2:
Ik schrijf niet dat het beter(der) wordt.

Kan je me een film noemen die er zichtbaar beter uit ziet op schijf dan op de streamingsdiensten?
Ik heb namelijk ook vrij veel schijfjes, ik ben wel benieuwd of die verschillen zo zichtbaar zijn,
( niet om vervelend te doen ofzo ).Maar aangezien bij mij NF/Disney ( heel af en toe Prime ) er gewoon fantastisch uitziet (HBO valt wel tegen vind ik ). Ben ik echt benieuwd.

Nou
john Wick 4, is via een uhd Blu-Ray toch echt aanzienlijk beter in beeld en geluid.
TV:LG43"led, LG c1 55" oled Philipsch 65"led, Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer: Eversolo DMP-A6 Master Edition | Stereo voorversterker: Naim nac-n272 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: Klipsch RF7MK3| Center: Klipsch RC64 | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

reza

Met welke streamingsdienst?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

marco73

Netflix, maar het verschil in beeld is aanzienlijk.
En het verschil in geluid is nog groter.
TV:LG43"led, LG c1 55" oled Philipsch 65"led, Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer: Eversolo DMP-A6 Master Edition | Stereo voorversterker: Naim nac-n272 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: Klipsch RF7MK3| Center: Klipsch RC64 | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

LittleNinja

De mediaspeler (Apple TV) is voor mij nog maar de enige bron zo'n beetje. Normaal TV kijken doet niemand meer in dit huis. Alles is YouTube, Netflix, Amazon en verzin het maar. De TV box staat dus eigenlijk niet meer aan en het lijkt erop dat we die ook gaan laten vervallen.

Sterker nog.. de projector is al jaren geleden uit huis gegaan en zelfs de TV staat maanden achter elkaar uit! Straks als de F1 weer begint zal hij weer gebruikt worden en soms als display om te zien wat de Apple TV moet afspelen via Spotify, maar dan is het wel klaar. De oude Oppo BD speler staat hier al meer dan een half jaar te wachten op zijn volgende taak.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"