Windows 10.......gratis?

Started by peterrr, June 13, 2015, 17:15:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Weet iemand als je vanuit de W10 upgrade een full restore doet, of je dan win10 of win8.1 terugkrijgt? Ik heb het gevoel dat mijn upgrade niet helemaal feilloos is gegaan qua drivers en wil graag een volledige clean install doen.

Wat me ook stoort is dat mijn Win 8.1 engels was, maar win10 alleen maar in nederlands wilde installeren, dus als iemand weet hoe een engelse clean install the doen zonder product key issues dan hoor ik het graag! :)
JBL PRX Power!

Erik

Yep daar zijn idd wat klachten overgekomen als je terug wilt dus doen binnen 30 dagen na installeren windows10 niet te verwarren met binnen 10 dagen na windows30 :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill


dennism

#78
Quote from: Raphie on August  1, 2015, 15:11:24
Weet iemand als je vanuit de W10 upgrade een full restore doet, of je dan win10 of win8.1 terugkrijgt? Ik heb het gevoel dat mijn upgrade niet helemaal feilloos is gegaan qua drivers en wil graag een volledige clean install doen.

Wat me ook stoort is dat mijn Win 8.1 engels was, maar win10 alleen maar in nederlands wilde installeren, dus als iemand weet hoe een engelse clean install the doen zonder product key issues dan hoor ik het graag! :)

Je kan system restore doen in Windows 10 zelf, je krijgt dan een volledig schone installatie terug, en moet dan dus alle programma's en drivers herinstalleren. Ook de data in je user profiel gaat hierbij verloren, maak daarvan dus een backup, of herinstalleren via onderstaande methode.

Herinstalleren in een andere taal is ook makkelijk gebruik de tool op deze pagina om een USB bootable stick te maken: https://microsoft.com/en-us/software-download/windows10 (kies voor de optie om een media te maken voor een andere PC, daarna kan je de gewenste taal selecteren). Zorg daarna dat je de belangrijke zaken op je C:\ schijf gebackupt hebt, en boot van de gemaakte USB stick, je kan nu een complete fresh install doen in de eerder geselecteerde taal.

De windows 10 product key is trouwens een algemene sleutel, en niet voor iedereen verschillend. Activatie verloopt of je Microsoft account (als je daarmee inlogt) of via verificatie van je systeem finger print welke opgeslagen is bij MS tijdens de eerste upgrade (als je geen Microsoft account gebruikt)

eduard

Ik weet niet of deze link al voorbij gekomen is.

Hier onder word goed uitgelegd hoe je een schone installatie kan doen.
Samen gevat is doe eerst een upgrade (upgrade tool) van je bestaande. Wacht tot die is geactiveerd. Daarna kan je met de upgrade tool ook een iso image download voor op bootable usb. Je kan hier zowel taal als versie kiezen dus ook de pro.
Via de usb kan je nu een schone install doen.

http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-10/

Eduard

Raphie

Had idd bovenstaande link al gevonden. Met USB werkte prima.
JBL PRX Power!

dennism

Quote from: eduard on August  2, 2015, 12:54:39
Ik weet niet of deze link al voorbij gekomen is.

Hier onder word goed uitgelegd hoe je een schone installatie kan doen.
Samen gevat is doe eerst een upgrade (upgrade tool) van je bestaande. Wacht tot die is geactiveerd. Daarna kan je met de upgrade tool ook een iso image download voor op bootable usb. Je kan hier zowel taal als versie kiezen dus ook de pro.
Via de usb kan je nu een schone install doen.

http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-10/

Eduard

Let er wel op dat als je geen recht hebt op de Pro versie deze mogelijk later niet wil activeren of na activatie weer gedeactiveerd raakt. Op o.a. reddit hebben al diverse mensen gepost activatie issues te hebben die dachten op deze manier gratis van een niet Pro versie naar een Pro versie te kunnen upgraden.

eduard

Dat is inderdaad een risico. Voorlopig is mijn upgrade van win7 ultimate naar win 10 en vervolgens een schone installatie van windows 10 pro geactiveerd.

dennism

Quote from: eduard on August  2, 2015, 15:45:17
Dat is inderdaad een risico. Voorlopig is mijn upgrade van win7 ultimate naar win 10 en vervolgens een schone installatie van windows 10 pro geactiveerd.

Dat daar zou ik me dan niet druk om maken, want dat is de juiste route qua versie :)

Witalik

En zijn er wezenlijke verbeteringen met windows 10 ? Ik zit nu nog gewoon met 2 pc's op windows 7 heb niet echt een gevoel dat ik wat mis nu, maarja heb ook geen ervaring met windows 8.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Erik

#85
Waarom Win10 "gratis" is:


https://www.security.nl/posting/437567/EDRi%3A+nieuw+privacybeleid+Microsoft+slecht+voor+privacy

Het nieuwe privacybeleid van Microsoft dat op 1 augustus van kracht wordt is slecht nieuws voor de privacy van gebruikers, alsmede de vrijheid van meningsuiting. Dat stelt de Europese burgerrechtenorganisatie EDRi. De organisatie analyseerde het nieuwe privacybeleid en maakt zich zorgen over verschillende onderdelen.

"Microsoft geeft zichzelf eigenlijk het recht om alles dat je op je apparaten doet, zegt en schrijft te verzamelen om meer gerichte advertenties te verkopen of om je data aan derde partijen te verkopen", aldus Heini Järvinen van EDRi. Als gebruikers met een Microsoft-account op Windows inloggen, synchroniseert Windows sommige instellingen en data met de servers van Microsoft. Het gaat dan om surfgeschiedenis, favorieten en openstaande websitse, alsmede opgeslagen gebruikersnamen en wachtwoorden van apps, websites, mobiele hotspots en wifi-netwerken. De optie kan wel worden uitgeschakeld, aldus Järvinen.

Een groter probleem is volgens hem dat Windows een uniek advertentie-ID voor elke gebruiker op een apparaat genereert. Derde partijen, zoals app-ontwikkelaars en advertentienetwerken, kunnen dit advertentie-ID gebruiken om gebruikersprofielen op te stellen. Een ander punt van kritiek is dat als gebruikers het apparaat via BitLocker versleutelen, de herstelsleutel automatisch in het Microsoft OneDrive-account worden opgeslagen. Als derden toegang tot het OneDrive-account krijgen kunnen ze zo versleutelde apparaten weer ontsleutelen.

Niet alleen is het nieuwe privacybeleid slecht nieuws voor privacy, ook de vrijheid van meningsuiting kan geschonden worden, zo waarschuwt EDRi. In het beleid stelt Microsoft namelijk dat als het hiertoe reden ziet het zich toegang tot persoonlijke data van gebruikers zal verschaffen en deze zal bewaren, zoals e-mails en bestanden in privémappen. Eerder liet Microsoft nog weten dat het privacybeleid en de gebruikersovereenkomst voor verschillende diensten zou worden vereenvoudigd, maar Järvinen stelt dat met 45 pagina's hier geen sprake van is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Miesepies

Quote from: Raphie on August  1, 2015, 15:11:24Wat me ook stoort is dat mijn Win 8.1 engels was, maar win10 alleen maar in nederlands wilde installeren, dus als iemand weet hoe een engelse clean install the doen zonder product key issues dan hoor ik het graag! :)

Had dat ook bij de upgrade van mijn W8.1 installatie. Oplossing was simpel: regionale settings even naar Engels (United States) zetten. Na de upgrade kan je weer naar Dutch (Nederland) terug.

eduard

met de upgrade tool kan je gewo9n zelf kiezen welke taal je wilt. ik hen eerst even de Nederlandse versie geprobeerd en vervolgens toch maar de Engelse versie er op gezet

DofN

Quote from: Erik on August  2, 2015, 23:29:46
Waarom Win10 "gratis" is:


https://www.security.nl/posting/437567/EDRi%3A+nieuw+privacybeleid+Microsoft+slecht+voor+privacy

Het nieuwe privacybeleid van Microsoft dat op 1 augustus van kracht wordt is slecht nieuws voor de privacy van gebruikers, alsmede de vrijheid van meningsuiting. Dat stelt de Europese burgerrechtenorganisatie EDRi. De organisatie analyseerde het nieuwe privacybeleid en maakt zich zorgen over verschillende onderdelen.

"Microsoft geeft zichzelf eigenlijk het recht om alles dat je op je apparaten doet, zegt en schrijft te verzamelen om meer gerichte advertenties te verkopen of om je data aan derde partijen te verkopen", aldus Heini Järvinen van EDRi. Als gebruikers met een Microsoft-account op Windows inloggen, synchroniseert Windows sommige instellingen en data met de servers van Microsoft. Het gaat dan om surfgeschiedenis, favorieten en openstaande websitse, alsmede opgeslagen gebruikersnamen en wachtwoorden van apps, websites, mobiele hotspots en wifi-netwerken. De optie kan wel worden uitgeschakeld, aldus Järvinen.

Een groter probleem is volgens hem dat Windows een uniek advertentie-ID voor elke gebruiker op een apparaat genereert. Derde partijen, zoals app-ontwikkelaars en advertentienetwerken, kunnen dit advertentie-ID gebruiken om gebruikersprofielen op te stellen. Een ander punt van kritiek is dat als gebruikers het apparaat via BitLocker versleutelen, de herstelsleutel automatisch in het Microsoft OneDrive-account worden opgeslagen. Als derden toegang tot het OneDrive-account krijgen kunnen ze zo versleutelde apparaten weer ontsleutelen.

Niet alleen is het nieuwe privacybeleid slecht nieuws voor privacy, ook de vrijheid van meningsuiting kan geschonden worden, zo waarschuwt EDRi. In het beleid stelt Microsoft namelijk dat als het hiertoe reden ziet het zich toegang tot persoonlijke data van gebruikers zal verschaffen en deze zal bewaren, zoals e-mails en bestanden in privémappen. Eerder liet Microsoft nog weten dat het privacybeleid en de gebruikersovereenkomst voor verschillende diensten zou worden vereenvoudigd, maar Järvinen stelt dat met 45 pagina's hier geen sprake van is.

Als dit waar is, is het best rampzalig.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Matthijs1973

bij de installatie kan je al die instellingen wijzigen en eventueel uit zetten. Maar denk je nu echt dat bijv. google al geen advertentie-id van je heeft aangemaakt? En waar maken we ons druk om, ik zie het zelfs als een voordeel dat ik op mij gerichte advertenties kan zien en dus ook minder onzinreclame waar ik echt niet op zit te wachten............privacy? komop zeg, internet is niet voor niets een computernetwerk.....
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

dennism

Op Tweakers.net hebben een paar man de voorwaarden al ontleed, wel met de kanttekening dat het de Amerikaase versie betrof (daar lijkt dit artikel zich ook op te baseren) terwijl de Nederlandse versie mogelijk vanwege strengere wetgeving hier in Europa er anders uit komt te zien. En de uitkomt kwam er op neer dat een aantal voorwaarden noodzakelijk is om bepaalde functionaliteit te laten werken, en sommige hiervan ook al in de vorige  versie stonden (Denk aan functionaliteit als het Syncen tussen alle Windows apparaten, het mogelijk maken van de werking van Cortana, Wifi Sense e.d.). En dat over het algemeen de policy niet echt anders is dan die van Apple en Google (die in IOS, OSX en Andriod vergelijkbare functionaliteit bieden met zaken als Siri (loopt deels ook via Microsoft trouwens), Google Now en ook het syncen van instellingen tussen apparaten, syncen met Google Drive, iCloud e.d. en advertentie ID's).

een boel van die zaken is gewoon uit te zetten in het settings menu, al kan je dan wel wat functionaliteit verliezen bijv. het syncen van al je settings over al je Windows systemen (daar is het syncen van zaken als favorieten, openstaande websites e.d. namelijk voor). Het advertentie ID is ook gewoon uit te zetten

al met al is dit een ontwikkeling die je ziet bij de meeste voorwaarden van bedrijven die iets met een cloud model aanbieden, daar alle informatie die je in een Cloud stopt op de servers van dat bedrijf verwerkt worden, waardoor je dus ook een privacy beleid krijgt dat voorziet in het gebruik van Cloud diensten.

DofN

Quote from: Matthijs1973 on August  3, 2015, 11:03:38
bij de installatie kan je al die instellingen wijzigen en eventueel uit zetten. Maar denk je nu echt dat bijv. google al geen advertentie-id van je heeft aangemaakt? En waar maken we ons druk om, ik zie het zelfs als een voordeel dat ik op mij gerichte advertenties kan zien en dus ook minder onzinreclame waar ik echt niet op zit te wachten............privacy? komop zeg, internet is niet voor niets een computernetwerk.....

Als je geen hypotheek kan krijgen op basis van je internetgedrag, of erger, geen zorgverzekering, of geen autoverzekering.. Of als een potentiële werkgever je niet aanneemt op basis van het profiel dat ze van jou hebben kunnen maken, bepalen die bedrijven de mogelijkheden van jouw toekomst..
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

KillerbeeNL

Hoeveel mensen lopen er rond met een Android of Apple mobiel waarbij de GPS WiFi etc. aanstaat en Ah of McDonald's binnenwandelen welke alle klanten kunnen "volgen" of je InstaWeather welke precies weet waar je bent als je een dagje weg bent.

van mij mogen ze.....ik log alleen niet in op openbare WiFi punten >:D;););)
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Matthijs1973

Quote from: doorofnight on August  3, 2015, 11:51:56
Als je geen hypotheek kan krijgen op basis van je internetgedrag, of erger, geen zorgverzekering, of geen autoverzekering.. Of als een potentiële werkgever je niet aanneemt op basis van het profiel dat ze van jou hebben kunnen maken, bepalen die bedrijven de mogelijkheden van jouw toekomst..
true, zonder teveel offtopic te gaan...maar als er van jou een goed profiel is samengesteld dan scheelt het jou en de potientiele werkgever veel tijd en ellende door nu al te besluiten dat jullie geen match zijn ;-) Het goede (denk ik) aan al deze ophef is dat mensen wellicht eens gaan nadenken voordat ze iets op het web slingeren dat voor iedereen te zien is. 
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

DofN

Ach zolang je een aantal van die instellingen kan uitschakelen, zal het wel loslopen. Ik kan nog steeds Windows 10 niet installeren? Hebben meer mensen dat, of zou hij beschikbaar moeten zijn voor iedereen? Ik gebruik liever niet de achterdeur, mijn gewoonte bij Windows is om altijd de makkelijkste weg te kiezen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rudi64

Quote from: doorofnight on August  3, 2015, 12:02:31
Ach zolang je een aantal van die instellingen kan uitschakelen, zal het wel loslopen. Ik kan nog steeds Windows 10 niet installeren? Hebben meer mensen dat, of zou hij beschikbaar moeten zijn voor iedereen? Ik gebruik liever niet de achterdeur, mijn gewoonte bij Windows is om altijd de makkelijkste weg te kiezen.

Met de mediacreation tool van Microsoft verloopt dit vlekkeloos..

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

RobertVanWoerden

Quote from: doorofnight on August  3, 2015, 12:02:31
Ach zolang je een aantal van die instellingen kan uitschakelen, zal het wel loslopen. Ik kan nog steeds Windows 10 niet installeren? Hebben meer mensen dat, of zou hij beschikbaar moeten zijn voor iedereen? Ik gebruik liever niet de achterdeur, mijn gewoonte bij Windows is om altijd de makkelijkste weg te kiezen.
bij mij staat er iedere dag een mislukte update naar 10 in het Windows Update lijstje. Ik weet niet of ik handmatig iets moet doen of niet.

Dday

Update is hier vorige week prima verlopen op de Surface Pro3. Gebruikte de Surface zelden, Pakte toch liever de MacBook of ging achter de iMac 27 zitten. Nu met de Win 10 update is de Surface steeds vaker in mijn handen te vinden. Welkome update deze !! ;-)

KillerbeeNL

#98
Quote from: Rudi64 on August  3, 2015, 12:32:43
Met de mediacreation tool van Microsoft verloopt dit vlekkeloos..

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Hier mislukt de update naar win10 ook telkens.

Ik heb al de 2 mappen die de update files bevatten verwijderd en handmatig het commando wuauclt.exe /updatenow geprobeerd en dan gaat hij vrolijk verder met downloaden van een kleine 3 gig maar dat eindigd weer in een foutmelding.

Mediacreationtool gaat ook maar dan kan ik mijn instellingen en apps niet behouden omdat de update een andere taal is (?) en de eerste optie kan ik dan niet kiezen en ik weet niet wat er bij de 2e optie behouden blijft.

Alle afbeeldingen en een aantal documenten heb ik al op een (externe) backup schijf staan maar ik wil terug als win10 niet bevalt

ik wacht het wel af als ik de (officiële) melding krijg in Windows want ik heb hem al gereserveerd. :(
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

dennism

Quote from: KillerbeeNL on August  3, 2015, 12:47:58
Hier mislukt de update naar win10 ook telkens.

Ik heb al de 2 mappen die de update files bevatten verwijderd en handmatig het commando wuauclt.exe /updatenow geprobeerd en dan gaat hij vrolijk verder met downloaden van een kleine 3 gig maar dat eindigd weer in een foutmelding.

Mediacreationtool gaat ook maar dan kan ik mijn instellingen en apps niet behouden omdat de update een andere taal is (?) en de eerste optie kan ik dan niet kiezen en ik weet niet wat er bij de 2e optie behouden blijft.

Alle afbeeldingen en een aantal documenten heb ik al op een (externe) backup schijf staan maar ik wil terug als win10 niet bevalt

ik wacht het wel af als ik de (officiële) melding krijg in Windows want ik heb hem al gereserveerd. :(

Volgens mij doet de media tool bij een upgrade direct via de tool een land check, en wil ie de taal van de land pakken (of hij checkt je regional setting of iets dergelijks), heb je bijv. Engels en wil je Engels behouden, start dan de media creation tool, kies de 2de optie (media maken voor een andere machine), plaats een USB stick en kies de USB optie. Nu kan je de taal selecteren die je wil, en 32 of 64bits (kies hetzelfde als dat je nu hebt, je kan niet upgraden van 32 naar 64 of van 64 naar 32). Hij zal dan gaan downloaden en de USB stick maken. Ga via de verkenner naar de USB stick en start de setup. Hij zal nu correct upgraden met behoud van applicaties en settings.