solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

solitaire

Voor de sub gaat een kabeltje gemaakt worden obv. de NVA SoundCords. Gedubbeld, of dubbele mono, of shotgunned cross-connected oid. :D 'Afgewerkt' gaat het worden met een koperen sleeve / afscherming. Zelf gooi ik er wat latex over, gewoon omdat het kan (kabel zit aan een sub, dus wat demping kan in theorie geen kwaad, al verwacht ik er eigenlijk niet echt reeel gewin van). Mooi gaat het niet worden (al maak ik hem prachtig zwart ...), maar een extra dikke kabel als verbinding gaat wellicht iets brengen ?!? Het werd me van verschillende kanten getipt, dus we gaan het zien.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Vandaag een nieuw voorraadje stiften binnengekregen ... Uitleg ?

Soms lijkt het wel of ik één van de laatsten ben die nog 100% CD draaid :). En misschien ben ik werkelijk één van de laatste der Mohikanen die nog de zijkanten van zijn schijfjes van een kleur-deklaagje voorziet ...

Turquoise zou de ideale kleur zijn meen ik me te herinneren, maar gebruikt worden meestal zwarte, en soms blauwe of groene stiften. Zelf gebruik ik zwarte. Eerst een standaard water/inkt edding stift, nu alleen nog oil-based markers, en de Zebra Mckie Bold bevalt het best (hecht goed, verouderd niet, niet duur, makkelijk aan te brengen, effectief). Een oil-based brengt tov. een edding stift een wat vettere laag aan (de glans van het polycarbonaat komt er niet meer door heen) en ik maak mezelf wijs dat de werking net iets uitgesprokener is ...

In het verleden had ik ook een AudioDesk 'CD Cutter' (helaas verkocht :(), en schaafde ik eerst de rand van een nieuwe CD, behandelde daarna het schijfje met Audience 'Auric Illuminator' gel (gebruik ik nu nog, want het doet echt wel wat) en bracht daarna de kleurrand aan. Toen de CD cutter weg was heb ik kort extreem dun aangebracht (was een takke werkje !) AVM 'Anti Vibration Magic' geprobeerd maar zo snel ik hoorde dat het spul na verloop van tijd los kan laten ben ik hier ook snel weer mee gestopt.

Auric Illuminator + Zebra Mckie Bold brengt genoeg gewin om de tijd die het vraagt om het aan te brengen voor mij te rechtvaardigen: meer rust in de weergave, een duidelijker te volgen noot / muzieklijn, duidelijker afbakening van / op de bühne ... je set wordt er niet ... gedetailleerde door, maar details lijken makkelijker en 'dus' duidelijker door je brein te worden geïnterpreteerd ... oid. ...


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Net in huis gekregen (dank aan Erik van forumsponsor JouwHiFi) een aantal meters Belden 19364 AWG14 om mijn TV set van stroom te gaan voorzien. En een HiFi-Tuning haakse schuko om de stroom netjes de kabel in te krijgen. Mijn bestaande audiogroep (waar de stereo set op zit) wordt met deze kabel uitgebreid naar de TV set.

De Belden kabel ken ik, weet ik wat ik heb, de Draka XMvK 119281 3x2.5 werd me afgeraden als 'verlengkabel' te gebruiken, een LAPP is niet helemaal mijn ding, en een Eupen EMC, InAkustik of Furutech is al snel 2 tot 5x m'n budget. De HiFi-Tuning schuko ga ik misschien nog kort vergelijken (niet veel zin in eigenlijk, door toenemend trillen is het frustrerend steeds pluggen om te schroeven ...) met andere schuko's die ik hier heb liggen (Akiko rhodium / Cardas 3455RS / Furutech FI-E38), zodat ik kan inschatten of ik wellicht toch moet kiezen voor een haakse Furutech FI-12L (echter schiet ik dan over budget ...).

Nu nog beslissen welk stekkerblok ik ga gebruiken (eerst maar even die die er ligt), en alles speelklaar maken ... Oh ja, da's wel belangrijk dan, de NAD C338 is besteld.


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#178
OK, de paalmuts van de sub (is geen geheimtaal toch ?) is klaar en de extra gemaakte cinch kabel naar de sub ook. De sub staat weer op een andere plaats ('k ben nog steeds aan het schuiven en uitproberen), en de luidsprekerkabel waarmee hij momenteel is aangesloten (in afwachting van de NAD) zijn voor de foto even vervangen door de nieuwe kabel.

Geen mannenforum zonder foto's:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#179
Een kort verhaaltje tegen gekomen over de apparaat-voetjes die ik onder mijn eindversterker en audio-rack heb (en onder de voeding van de voorversterker als ik weer budget heb :)):

http://www.monoandstereo.com/2017/10/amcan-copper-inspire-signature-series.html#more




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

hpapen

Quote from: solitaire on October 30, 2017, 20:09:45
Geen AC vs. DC heater supply situatie, maar dit deed me herinneren aan:


Harvey Rosenberg (Gizmo) ;

Its like two women...One is named AC and she is very
dirty but sounds great and is filled with all sorts of harmonic
distortion...she is bold, rich, and passionated and she likes to hum
when she makes love which is very distracting. Her twin sister DC is a
virgin...clean, tight, somewhat thin, but never messes the sheets and
when she has an orgasm she doesn't scream.

:worship:

Ik moest even denken maar vande Kadmeia?

solitaire

#181
mwoa, nee, Romy the Cat's volgens mij ?


ps. kan het zelf ook niet weer vinden; kopieer altijd wat me aanspreekt, meestal met snelkoppeling-copy, maar nu dus net niet ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#182
Quote from: solitaire on October 30, 2017, 19:37:16
Het gaat toch de NAD C338 worden.
...

En hij is binnen.

Nu eerst alles maar eens opstellen en aansluiten ...

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#183
Tja, en opstellen / aansluiten ... Nou had ik het probleem van de afknappende geleiders in mijn luidsprekerkabel, met als oplossing het toepassen van een minimale hoeveelheid soldeer tussen de adertjes in het gestripte kabeleinde (afknappen was een gevolg van iets te dikke kabels net te veel terugstrippen om door een iets te kleine kabelterminal te passen, die ik dan ook nog eens wat te vast aandraai om 'ontsnappen' van de kabel te voorkomen). En dat helpt. Het mechanische vraagstuk. Maar het werpt voor mij een mentaal vraagstuk op; de oplossing staat me conceptueel niet aan. Dat soldeer hoort daar niet, heeft een andere geleiding dan de kabel-aders, en creeerd een mechanische overgang tussen stug soldeer en flexibele kabel. Whatever, ik ben er niet gelukkig mee. Maar ... in een ander stadium van de opbouw van deze set is sprake geweest van DNM kabels, en daarvan komt een full set mijn kant op (interlinks en luidsprekerkabel). DNM kabels zijn dun, waarmee het hele probleem in de kiem gesmoort is. Dus ... het is even wachten tot het DNM spul er is (2e helft volgende week schat ik: 't komt uit Zuid[elijkst] Duitsland, en mijn ervaring is dat Deutsche Post trager lijkt te werken naarmate je zuidelijker komt :hmmm:). Zie bovenste foto voor een indruk van de achterkant van de versterker en het gestripte kabeleinde.

Daarnaast speelt een ander topic: de opstelling. Voetjes. Of in dit geval, vanwege de beschikbare verticale ruimte, 'onderzettertjes'/demperpads. Mij bevallen Les Davis spullen erg goed, maar die zijn wit en mijn apparatuur (en omgeving) zwart. Zie onderste foto om een idee te krijgen hoe sterk de schijfjes opvallen. Lelijk imo. (wat je ziet zijn trouwens IXPE foam pads, zoals bv. gebruikt in de verpakkingsindustrie, maar het kleurstellingsprobleem is identiek hier). Bladerend in mijn aantekeningen van ooit beluisterde / uitgeprobeerde voetjes / demperpads kwam ik Valhalla Technology VT feet tegen: bevielen me toen erg goed, en zijn fysiek in de huidige situatie toepasbaar. En zijn zwart. Direct in huis gehaald (dank aan forumsponsor Hi-Stands voor de snelle service). Alleen ... ik had de Les Davis' aan iemand belooft om te proberen, en toen die hoorde van de Valhalla Techs ... kortom, het hele zooitje is voor een weekje buiten de deur :sigh:.

Optuigen van de set zal dan ook wat vertraging oplopen ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maikel_audionerd

Sow, dat zijn mooi wat positieve vorderingen zeg!
Dat van dat solderen kan ik me goed voorstellen, je had eventueel een fork met klemkoppeling kunnen gebruiken, maar een andere kabel is natuurlijk ook een oplossing  ;)
Kun je trouwens een duidelijk verschil horen bij de Sub met en zonder extra massa?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

solitaire

Quote from: Maikel_audionerd on November 14, 2017, 17:03:58
Sow, dat zijn mooi wat positieve vorderingen zeg!
Dat van dat solderen kan ik me goed voorstellen, je had eventueel een fork met klemkoppeling kunnen gebruiken, maar een andere kabel is natuurlijk ook een oplossing  ;)

Nieuwe kabel = makkelijkste oplossing ;)  Toch was het nog even puzzelen, want sommige reson/DNM kabels die ik in gedachte had waren niet courant en konden niet als demo-stuff aan mij gegeven worden, en andere waren een afweging tussen budget/materiaalgebruik/plug-keuze. Per saldo komt er niets 'reson', en alleen 'DNM' (Resolution speaker kabel en 'version 3' interlinks). De sub blijft (eerst nog ?) verbonden met de one-off dubbele-NVA.

Quote from: Maikel_audionerd on November 14, 2017, 17:03:58Kun je trouwens een duidelijk verschil horen bij de Sub met en zonder extra massa?

Ja, best wel, maar op een andere manier dan ik oorspronkelijk dacht dat mogelijk anders zou zijn, namelijk dat het lijkt of 'ie met extra massa minder opvallend is. De weergave lijkt minder dynamisch maar als je beter luistert is de weergave schoner, minder 'losse-flodder', minder erg-harde-klap-met-een-kleine-hamer en meer harde-klap-met-een-grote-hamer. Ook bij zeg maar grommende / rollende geluiden is de intensiteit groter, van gerommel-in-de-diepte naar dreigend-laag. Meer controle lijkt het, maar de motor van de subwoofer is natuurlijk niet anders geworden, maar wellicht gaat er minder energie van die motor verloren in de kast ?


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Voor de stroomvoorziening voor de TV-set had ik Belden kabel aangeschaft. Daar heb ik nog al wat vraagtekens ... uh kritiek op gekregen (nou ja ... dit is een audio-forum, overdrijven is de rigueur :butbut:). Waarom voor je stereo-set een extra stroomgroep maken, met Eupen EMC kabel, dan een kabel leggen vanuit die stroomgroep naar de TV-set, met Belden, om dan de bekabeling naar de apparatuur in die set ook weer met Eupen EMC te doen ?

Tja, kostenbesparing ... Goed, via via heb ik nu voor een prikkie een stuk Eupen EMC kunnen krijgen. Dus de Belden gaat er weer tussenuit, en da's mooi want daarmee kan ik een kabel leggen voor de PC-set, naar een stopkontakt in een gangkast die geaard is (wat daar ooit de gedachte achter was ?) en op een stroomgroep waarop voor de rest niets zit behalve vijf plafondlampen (gang, gangkasten en toilet) en een reeks stopkontakten die ik alleen gebruik voor het stofzuigen.

De hele audio stroomgroep is nu dus weer Eupen EMC, incl. het 'verlengstuk' naar de TV-set. En de PC-set (die eerdaags ook op de schop gaat, nu al uit random 'overgebleven' apparatuur bestaat) heeft alvast een mooie stroomtoevoer ! Oh ja, en ik ben voor vrienden en bekenden geen laughing stock meer ;) grapje ...


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

erik s.

Die Eupen komt bij mij ook in het assortiment, maar dat zeg ik al lang en het is er nog steeds niet...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

solitaire

Het zou een mooie assortimentsuitbreiding zijn, Erik. Het zijn kabels die erg goed presteren, en wat ik ook vaak hoor, klinken sterk als een onafgeschermde kabel zonder de 'risicos' van deze. Het is niet zonder reden al jaren een 'geheim tip' in audio-land, zeker in bv. Duitsland en Frankrijk.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on November 14, 2017, 18:25:01
... Per saldo komt er niets 'reson', en alleen 'DNM' (Resolution speaker kabel en 'version 3' interlinks).
...

OMG is die luidsprekerkabel stug :exclamation: Weerbarstigheid opnieuw gedefinieerd :( (nou ja, 'k heb hier al tijden powercables werkloos liggen omdat ze domweg niet te buigen zijn). De DNM gaat 't niet worden in mijn toepassing (krappe ruimte in de kast, slecht bereikbaar ook). De interlinkjes zijn ook wat 'springerig' in gebruik, maar de luidsprekerkabel is echt vele malen stugger dan de 'oude' DNMs. Hierbij heeft niemand van ons stilgestaan toen er vanalles werd overlegt betreffende mijn 'aansluit probleem'.

Maar NVA heeft een andere oplossing voor hun kabel: verder afstrippen (de kabel bestaat uit vele individueel geïsoleerde geleiders), aanmerkelijk verder dan alleen het stukje dat in de luidsprekerklem gaat, en dan het teveel aan afgestripte kabel isoleren met een stripje dun elektro tape om kortsluiting tussen de + en - kabel te voorkomen (de aansluitklemmen liggen super dicht naast elkaar in de kleine luidspreker).

Dat gaan we morgen of overmorgen proberen !


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

mijkie

Krimpkous ipv electro-tape misschien ff netter
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

solitaire

#191
Je hebt gelijk, alleen de reden voor isotape te kiezen is om het strak, met kracht, te kunnen aansnoeren / bijeentrekken, om de kabel tot een minimale dikte te kunnen brengen ...




soli


PS alternatief, binnen het NVA assortiment, is om voor de iets dunnere NVA LS1 kabel te kiezen
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#192
Problemen opgelost. De set staat er (nog even slordig). Alles werkt.

Heb de LS-kabels opnieuw gestript en voorzien van krimpkous (je hebt gewoon gelijk mijkie, dat is mooier, en iso-tape bleek niet noodzakelijk te zijn).




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zit er aan te denken mijn Philips N6330 hoofdtelefoon (rebranded AKG K240 Sextett) te laten nakijken en op kleine punten te laten modden (andere kabel / versterkte 'kast' / vervangen vergane onderdelen / tweaken interne demping / ed.). Het is een apparaat met potentie ... Aan de andere kant krijg ik de kosten (een paar honderd €, maar heb nog een aantal 'lijntjes' uitstaan) er nooit uit, heb al andere hoofdtelefoons, ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#194
Vandaag heeft een vriend van me met veel sub ervaring nog eens de plaatsing/afstelling van mijn sub met me doorgenomen. De subwoofer is nu zo dicht bij de front speakers geplaatst als maar mogelijk is, en zowel sub als Anti-mode zijn opnieuw ingeregeld. Zelf had ik voor alle (calibratie-)tests het volume van de sub 25% open (zoals ook in de handleiding van de Anti-mode staat) en het inmeten van de Anti-mode primair op oor-locatie en secundair ('wider area correction') op ± één meter li/re naast en voor mijn luisterpositie. Vandaag is alles herdaan op 50% luistervolume met meetpunten voor de secundaire meting op ± twee meter voor, en een kleine armlengte uit de hoeken li/re van de muur achter de luisterpositie. De sub heeft nu in de totaalmix ook een iets hoger geluidsvolume gekregen, maar lijkt toch minder 'aanwezig'.

Diepe tonen schijnen me nu meer stabiel van opbouw, en de overgang naar de front speakers is duidelijk beter. De overgang naar de frontspeakertjes is eigenlijk niet meer waarneembaar, alleen een ander dynamisch karakter verraad de overgang iets. En da's wel een dingetje: het dynamisch gedrag van de sub is prima, maar de frontspeakertjes zijn vrij vlak. Kleindynamiek is nog heel behoorlijk, maar grootdynamisch is het echt minder. Zeker met in dezelfde luisterruimte ook mijn stereo set, die erg ruim zit in klein- & groot-dynamiek, is het verschil veel groter dan ik 'verwacht' had. Verwacht in de zin dat ik wist dat de NAD geen dynamiek wonder is, en de speakers zijn niet uitgekozen op dynamisch gedrag maar op verstaanbaarheid van stemmen en op timing/timbre/'bezieling' (mi. de basis voor herkenbaarheid/live gevoel van muziek/muzikaliteit).

De speakers zijn in eerste instantie geplaatst op kleine zachte demperpads (zeer zacht; de massa van een MASS is net iets meer dan 1½ kg ...). Na wat langer luisteren beviel me de plaatsing van de akoestische afbeelding niet, nml. ter hoogte van de onderste helft van het beeldscherm. Daarop heb ik dubbele dempertjes gebruikt onder de voorkant van de speaker om deze wat naar achteren te laten vallen / iets naar boven te laten afstralen. Dit liet het akoestische plaatje mooi samenvallen met het visuele van de TV. Om mijn 'dynamiek-probleem' met de speakers aan te pakken heb ik de demperpads daarna weer vervangen door kleine houten driehoekige voetjes (zacht hout met meerdere harde laklagen, zie foto), onder het front weer wat hoger dan onder de achterkant. Kort door de bocht heb ik daardoor ingeboet aan ruimtelijkheid (en de bubbel is iets minder aanwezig) maar gewonnen aan dynamiek. Maar de grootdynamiek van de MASS blijft mijn petite frustration ...

Bewuste vriend was trouwens zeer te spreken over het gewicht dat ik aan de sub heb toegevoegd. Nou ja, om eerlijk te zijn vond hij het ronduit lelijk, maar was positief over het effect, en gaat in vergelijkbare situaties kijken of het zinvol is iets dergelijks toe te passen. Altijd leuk je eigen oordeel bevestigd te zien worden.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Had net bij het afwassen m'n draadloze Sennheiser RS175 hoofdtelefoon op. Cello muziek (Pieter Wispelwey). Tijdens intro van een nieuw stuk bbbzzzzz rrrrrzzzz ttttttrrrrrr. Resonantie linker oorschelp. Not again ! Tabarnak. De voorganger van deze RS175 was een Sennheiser HDR130, en die heb ik weg gedaan omdat ... hij trilde alsof 'ie ieder moment uit elkaar kon vallen ...

Net een paar maanden buiten garantie ook natuurlijk, zo goed kunnen ze dat engineeren, dus maar weer eens uitkijken naar een leuke nieuwe draadloze ... closed-back graag weer ... en liever geen Sennheiser ... Heeft verder geen prio, want ik heb meerdere hoofdtelefoons beschikbaar (alleen nu geen draadloze meer).




soli

Hinterm Horizont geht's weiter.

Jumping Jack

Nou, er stond een tijdje terug op het forum een prijsbepaling voor een RS220. Uit ervaring kan ik je zeggen dat dat wel een erg fijne hoofdtelefoon is hoor!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

solitaire

Daar hoor ik idd. goede verhalen over (onder andere jouw wederkerende head-ups ;)). Alleen het is een Sennheiser ... en eigenlijk heb ik het even gehad met ze ... Daarnaast is het een open hoofdtelefoon, en gesloten beviel me eigenlijk goed (ook zonder muziek kan je je wat afsluiten van het dagelijkse geroezemoes om je heen, wat ik erg plezierig vind).

Maar ik ben me nu een beetje aan het inlezen, en weet bv. nog niet zeker wat ik met dingen als noise cancelling kan (weinig ervaring mee), of ik dat op vind wegen tegen het 'open' zijn van een hoofdtelefoon, en wat ik met BT aan moet, aangezien dat als ik het goed begrijp niet meer overbrengt dan redbook-vergelijkbare kwaliteit (en ik heb een groeiende verzameling HiRes files).

Het kan zijn dat ik een RS220 pak als ik die tegen het lijf loop, een solide keus denk ik, en mooi als overbrugging naar een definitieve aankoop die dan gebaseerd is op kennis die ik nu nog aan het opbouwen ben ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Jumping Jack

Ik snap de bezwaren. De rs220 is overigens ook 'beperkt' tot cd-kwaliteit (16/44.1)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

solitaire

#199
Ah, ik dacht dat door de SOTA digitale connectie, waar Sennheiser, ik denk terecht, zo trots over sprak, deze al iets meer kon overbrengen. Nou ja, ik lees me nog in !




soli


edit/ heb bewuste prijsbepaling er al even bij gezocht; dank voor de tip
Hinterm Horizont geht's weiter.