De set van Rob46

Started by Rob46, February 19, 2015, 16:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J o e p

Quote from: chansig on December  6, 2020, 16:15:22
Gaat niet over proberen. Hoe kan een versterker te groot zijn voor een ruimte ?

Onderstaande is niet van mijn hand en hersenen:

Het is belangrijk om geluid niet als een transversale te golf zien, maar als een longitudinale golf. Op dat moment wordt het al makkelijker te begrijpen.

Een transversale golf is bijvoorbeeld zoals een touw dat aan een uiteinde vastgebonden is en dat je met de hand in trilling brengt. Het touw wijkt dan naar de zijkant uit. Daarbij kan de golflengte op een gegeven moment niet meer groter worden aangezien deze beperkt wordt door de lengte van het touw (en het feit dat één uiteinde niet kan bewegen).

Geluidsgolven (longitudinale golven) gedragen zich anders: die bestaan uit deeltjes (in dit geval luchtmoleculen) die heen en weer bewegen (trillen) en zodoende weer naastgelegen deeltjes in trilling brengen. Er is dus geen grote ruimte nodig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is; als er in een ruimte genoeg plek is voor een molecuul om heen en weer te bewegen is er genoeg ruimte om geluidsgolven voort te planten. Aan de hand van dat criterium is een tamelijk groot deel van de Nederlandse huiskamers geschikt om laagfrequente geluiden hoorbaar in af te spelen.


Gelukkig want anders zouden we op een hoofdtelefoon ook geen laag horen.

Gr. Hans

Beste Hans, als ik naar jouw onderschrift kijk spreek je jezelf tochtel een beetje tegen.

Deze persoon heeft helaas nog nooit van reflectie gehoord.
Maar dit is ook zo iets als verschil horen in luidsprekerkabel.
Eindeloze discussies totdat ze het zelf kunnen horen.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

chansig

Prima...duimpje omhoog.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Van wiens hand en hersenen is die tekst dan?

Groeten...

chansig

Maakt niet heel veel uit. Ik weet dat Jerry het ermee eens was/is. Dat zegt velen niets....maar ik vind het wel goed zo. Een versterker die te groot is voor een ruimte...weer wat geleerd vandaag.

Ik ga naar beneden en me voorbereiden op de F1. Heb er zin in.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

De geest vertroebelt schijnbaar met de jaren, destijds liet je wat anders blijken. Of je was toen niet eerlijk en nu jaren later op een forum vanachter een toetsenbord kost je dat minder moeite?

Zo leer je de mensen kennen 👌🏻

Quote from: J o e p on December  6, 2020, 16:07:59
Ben bij vele mensen op M&G etc. geweest. En alleen al de staande golven hebben minimaal over de 9 meter nodig. Anders zal de bas een bromtoon zijn. Iets wat door vele mensen (helaas) een echte bas werd genoemd. Het zal bij de kleinere afstand altijd knijpen worden. Alle correctiesystemen die dan gebruik worden doen afbraak aan het geluid. Ik zag dan ook bijna altijd dat mensen te zware versterkers en te grote luidsprekers hebben voor de ruimte waar het in staat. Zet je installatie maar eens in een ruimte van 100m2. Je zult dan pas echte het geluid horen wat de artiest bedoelde. Voor ruimtes onder de 30m2 ben je beter uit met een koptelefoon.


Merkte bij jou ook Xander dat jouw kamer een reflectie kast is. Denk dat je zult moeten toegeven dat het geluid bij jou via de koptelefoon beter is dan via de luidsprekers. Met veel meubelstukken, wandkleden en vloerbedekking etc. kun je het een beetje indammen. Ook met bookshelf speakers zou je het kunnen verbeteren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

J o e p

Quote from: Xander32 on December  6, 2020, 17:03:25
De geest vertroebelt schijnbaar met de jaren, destijds liet je wat anders blijken. Of je was toen niet eerlijk en nu jaren later op een forum vanachter een toetsenbord kost je dat minder moeite?

Zo leer je de mensen kennen 👌🏻

Jij hebt helemaal gelijk Xander. Ik zeg nooit iets negatiefs over de installatie van de gastheer.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Koen K

Maar nu weten we nog steeds niet hoe versterkers en luidsprekers te zwaar/groot voor een ruimte kunnen zijn... Dat zou ik toch nog graag even uitgelegd zien.

Tabcam

Quote from: J o e p on December  6, 2020, 16:07:59
Ben bij vele mensen op M&G etc. geweest. En alleen al de staande golven hebben minimaal over de 9 meter nodig. Anders zal de bas een bromtoon zijn. Iets wat door vele mensen (helaas) een echte bas werd genoemd. Het zal bij de kleinere afstand altijd knijpen worden. Alle correctiesystemen die dan gebruik worden doen afbraak aan het geluid. Ik zag dan ook bijna altijd dat mensen te zware versterkers en te grote luidsprekers hebben voor de ruimte waar het in staat. Zet je installatie maar eens in een ruimte van 100m2. Je zult dan pas echte het geluid horen wat de artiest bedoelde. Voor ruimtes onder de 30m2 ben je beter uit met een koptelefoon.


Merkte bij jou ook Xander dat jouw kamer een reflectie kast is. Denk dat je zult moeten toegeven dat het geluid bij jou via de koptelefoon beter is dan via de luidsprekers. Met veel meubelstukken, wandkleden en vloerbedekking etc. kun je het een beetje indammen. Ook met bookshelf speakers zou je het kunnen verbeteren.
Dat een ruimte veel invloed heeft ok, alleen een goede versterker kan de bassboost beperken door de luidspreker strakker aan te sturen. Ook een strakkere luidspreker (geen reflexpoort bv.) kan helpen.

Ben je dan af van baspieken en dips in je ruimte? Nee, maar vaak zijn ze dan veel smalbandiger. Heb je ook al naar open baffle geluisterd? Daar is het basprobleem ook vele malen kleiner.

Kortom, het lijkt mij heel sterk als de versterker het probleem is. Wel de akoestiek in combinatie met luidspreker.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: Koen K on December  6, 2020, 20:17:00
Maar nu weten we nog steeds niet hoe versterkers en luidsprekers te zwaar/groot voor een ruimte kunnen zijn... Dat zou ik toch nog graag even uitgelegd zien.

Speaker is duidelijk toch...lengte van het laag. En versterker ? Geen idee. Moet je gaan luisteren...dan ervaar je het.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Ja, als "de lengte van het laag" een probleem is zou ik zeker geen koptelefoon aanraden. Dus ik hoop dat daar een beter argument achter zit.

Versterkers luisteren ben ik overigens al heel lang beu geraakt. Luisteren doe je naar muziek, als manier om apparatuur te beoordelen is het echt zwaar overgewaardeerd ;)

chansig

Quote from: Koen K on December  6, 2020, 20:41:49
Dus ik hoop dat daar een beter argument achter zit.

Hoop doet leven...ik verwacht niet dat je een uitleg gaat krijgen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J o e p

Quote from: chansig on December  6, 2020, 20:44:52
Hoop doet leven...ik verwacht niet dat je een uitleg gaat krijgen.

Gr. Hans

Wat ik bedoel is dat personen versterkers kopen van wel €10.000,- terwijl voor hun luister omgeving een versterker van €1.500,00 niet echt minder hoeft te zijn.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

chansig

#262
Dus te duur voor een ruimte ? Welke sowieso minimaal 60m2 moet zijn...anders kan je beter een hoofdtelefoon kopen. Maar daar passen dan weer geen lage frequenties in...nou ja die gaan dan brommen.

Schiet mij maar lek...het wordt er niet beter op.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Er bestaat sowieso geen ruimte waarin een versterker van 1.500 euro noodzakelijkerwijs slechter is dan een van 10.000, tenzij we het over PA hebben. Nog los daarvan slaat het nergens op dat je in een kleine kamer geen goed geluid zou kunnen hebben. Je zou haast zeggen: integendeel!

J o e p

Quote from: chansig on December  6, 2020, 21:27:13
Dus te duur voor een ruimte ? Welke sowieso minimaal 60m2 moet zijn...anders kan je beter een hoofdtelefoon kopen. Maar daar passen dan weer geen lage frequenties in...nou ja die gaan dan brommen.

Schiet mij maar lek...het wordt er niet beter op.

Gr. Hans

Nou leg mij dan maar uit waarom je  €10.000,- zou uitgeven als het met een uitgave van €1.500,00 niet minder is.
En ik zou ook graag weten wat de reden is dat bij jou al die akoestische aanpassingen nodig waren.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

chansig

#265
Jij gaat aan mij verklaringen vragen voor zaken die jij beweert ?

Dacht het niet. Kan je doen...maar verklaringen van mij ga je niet krijgen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J o e p

Quote from: chansig on December  6, 2020, 21:36:27
Jij gaat aan mij verklaringen vragen voor zaken die jij beweert ?

Dacht het niet. Kan je doen...maar verklaringen van mij ga je niet krijgen.

Gr. Hans

Dan zijn we uitgepraat als je niet kunt verklaren waar je zelf mee bezig bent.

Ha ha LOL.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Koen K

Interessante opmerking als je zelf klaarblijkelijk ook geen betere argumentatie hebt dan "duurder = beter" en "kleine kamers slecht!!1!"...

chansig

Als je dit al interessant vindt... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Maar door met Rob zijn ervaringen. Het is wat mij betreft goed zo.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Een kleine speaker kan in kleinere ruimtes soms beter zijn omdat je dan minder problemen hebt in het laag.
Een kleinere versterker is nooit een voordeel mits dat het gaat over klank.
Maar als je alleen over vermogen praat is een kleine versterker schadelijker voor de speaker als een met veel vermogen, ook gaat een speaker sneller kapot als je harder draait.

Rob

Rob46

#271
Ik herken dat wel Rob. Ik heb in onze vorige woning en enkele weken in de huidige woning Audiovector vloerstaanders als luidsprekers gehad. Dat was niet mooi. Pas met luider volume begonnen de speakers te zingen maar dan zorgde de ruimte gelijk voor afbraak van het luisterplezier waardoor vervolgens luistermoeheid toenam. Nu met monitoren is het een stuk vriendelijker....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

Tijd voor een korte update nu er weer twee NAD C298's staan opgesteld. Het is werkelijk van een ongekend niveau hoe het kwartet NAD en Dynaudio matcht. De Purifi eindversterkers die als mono eindversterkers hier zijn ingezet doen de Dynaudio's van lekker veel power voorzien. De eindversterkers geven nog steeds geen krimp, ondanks mijn eerdere zorg vwb het impedantie gedrag van de Dyns en het advies hieromtrent van NAD met deze combinatie. Het geheel zorgt, met Dirac uitgeschakeld (!) voorts voor een ongekend mooie muziekbeleving. Ik zou het echt serieus jammer vinden als deze combi niet meer zou kunnen. De DAC in de NAD C658 is er een van hoog niveau. Accuraat wordt alles gepresenteerd. Ik word echt bij de muziek betrokken. Er is geen afstand, je kan alles aanwijzen. Er is emotie, er is een groots diep en holografisch beeld. Vele versterkers/sets hebben de afgelopen jaren de revue gepasseerd, maar dit is absoluut weer een overtreffende trap. En dat voor een versterker combinatie die echt ruim boven de aanschafprijs presteert. Alleen daarom al chapeau NAD :clapping:
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

brt

Mooi dat je er zo van kan genieten!

Ik snap alleen je opmerking niet zo dat je het jammer zou vinden als het niet meer zou kunnen. Waarom zou het niet kunnen, als het goed klinkt?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob46

Heeft te maken met de configuratie. NAD adviseert om 8Ohm luidsprekers te gebruiken als je de C 298 in bridge gebruikt (2 mono blokken). De C1's zijn 4Ohm luidsprekers. Echter is het impedantie gedrag van de C1 vriendelijk waardoor de C 298's niet in protect schieten. Gelukkig gaat dit dus goed. Ik moet anders omzien naar 8Ohm monitoren hetgeen ik erg jammer zou vinden gezien de fraaie geluidskwaliteit.....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]