De set van Rob46

Started by Rob46, February 19, 2015, 16:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob46

Ik ben de 'compacte' HiFi oplossingen steeds meer gaan waarderen. Eerst de Marantz ND8006 en de PM8006 serie, en nu dan de Naim Atom met de Neat SX1 luidsprekers hier in huize Rob. De Marantz ND werd nog door een aparte PM noodzakelijk aangevuld, maar deze combinatie was ook een set met een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding. De ND kon ook nog eens een zilveren schijfje afspelen. En dit alles met een mooie geluidskwaliteit. Met twee componenten kunnen streamen, versterken en cd's afspelen

De Naim Uniti serie is nog compacter. De hier spelende Atom is in de HiFi industrie zeer goed ontvangen en gebruikers zijn dito enthousiast over deze 'kleine' telg van de Uniti familie. Als gebruiker van de Atom kan ik dit inmiddels onderstrepen. De weg naar een compact, opgeruimd en simpel systeem inclusief behoud van een zeer goede geluidskwaliteit is met een all in one oplossing echt haalbaar.

De Neat SX1 luidsprekers blijken een goede match met de Uniti serie te zijn. Inmiddels zijn de Neat SX1 luidsprekers ingespeeld en staan ze goed opgesteld. In mijn woonkamer staan de luidsprekers uiteindelijk nu 80cm van de achterwand en zo'n 3 meter uit elkaar geplaatst. Daarnaast staan de luidsprekers ongeveer 10% naar de luisterpositie ingedraaid. Rondom hebben de luidsprekers genoeg ademruimte. Het down fire principe maakt het mogelijk om de luidsprekers eventueel dicht bij de achterwand te plaatsen. Het plaatsen van de luidsprekers vergde overigens wel enige tijd en geduld. De 'kleintjes' zijn gevoelig voor plaatsing en reageren behoorlijk op bijvoorbeeld wel of niet indraaien. Nu is dit bij de meeste luidsprekers natuurlijk het geval. De afstand naar de luisterpositie bedraagt ongeveer 4 meter.

De ATLAS Hyper luidsprekerbekabeli ng, (in de verandergekte het minst gewisseld), zijn ook in deze combinatie een prima combi met de Naim en de Neat luidsprekers. Zo ook de Chord Shawline serie. Ik gebruik een Shawline Powercable en een korte Chord Shawline ethernetkabel van de router naar de NAS. Voor de ethernet verbinding van de NAS naar de Naim Atom wordt nog een vreemde eend in de bijt; een Audioquest Vodka ingezet. En dat is het voor wat betreft de bekabeling. Rustig he?

Hoe klinkt het geheel nu? In mijn laatste post heb ik hier al iets over geschreven. Een paar steekwoorden: mooie basloopjes die echt diep kunnen (!), stemmen los van de speakers en in het midden, punch waar nodig, een erg vriendelijke balans tussen de hoog, midden en laaggebied frequenties en tot slot het fraaie totaalbeeld in de breedte en hoogte; groots! Met name het 'los komen' van de speakers vind ik een sterk punt van de huidige combi. Verder is de transparantie en een 3d beeld dik in orde. Eerlijke luidsprekers van dit merk.

De DAC van de Naim valt weinig over te melden en is meer dan prima. Details laten zich niet versluieren, maar zijn ook niet aangezet, onnatuurlijk aanwezig. Stemmen klinken natuurlijk, bekkens zijn niet scherp en het laag is gecontroleerd aanwezig. Ook hier niet de neiging gehad om aan een andere DAC te denken. Naim heeft gewoon een fraaie geïntegreerd.

De Naim app is vriendelijk, overzichtelijk en gemakkelijk in het gebruik. Alle functies inclusief TIDAL en de content van de NAS zijn perfect geïntegreerd. Hier heb ik nog geen storingen, vastlopers of ander ongewenst ongein gehad. De content inclusief albumhoezen worden snel geladen. Bij de mogelijkheid 'omschrijving' wordt bovendien extra informatie over de band of zanger gegeven. Van een complete bibliografie tot en met de gegevens van het album zoals jaar,  maatschappij etc. Ook als je muziek van de NAS afspeelt worden extra gegevens op aanvraag zichtbaar. Vanaf de app is alles te regelen, van het regelen van de geluidssterkte tot en met het kiezen van een bron. De mooie afstandsbediening kan je in de kast laten liggen. Overigens kan ik met de afstandsbediening overal vanuit de woonkamer de ATOM bedienen, de afstandsbediening hoef ik dan niet naar de ATOM te richten; leuk detail.

En dan komen we bij de versterking van de Atom. Er is inmiddels veel over geschreven, in de professionele reviews blijkt de 2x40 watt A/B versterking voor de meeste zelfs lastig aan te sturen speakers voldoende te zijn. In mijn combinatie is er nog geen enkel moment geweest dat ik aan een extra eindversterker zat te denken. Hoe Naim het flikt weet ik niet, maar de set blijft op een behoorlijke geluidsniveau gecontroleerd en zonder enige vorm van vervorming krachtig en mooi spelen. Iets in de stroomlevering (?). En dan heb ik het over een volumeniveau wat hier echt doorgaans niet de huiskamer in rolt. 

Ik begrijp de inzet van de verschillende (bijna) all in one oplossingen door een aantal gerenomeerde audiomerken. Minder dozen stapelen, opgeruimd geheel in het kabelmanagement en dat alles in een modern design als je dit wenst. Dit geldt ook voor de luidsprekers. Met verbazing luister ik naar de kwaliteiten van de Neat SX1 luidsprekers. Fraaie zuiltjes die een geluidsbeeld in deze combinatie weten neer te zetten waar menig grote jongen het nakijken heeft. Ik ben er van overtuigd dat deze 'typen' van combinaties een mooie toekomst voor ogen hebben.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

Inmiddels hier de luidsprekerkabels van Atlas vervangen voor een fraaie set Purecable Nano Ultimate. Ook de ethernetverbinding van de router naar de NAIM en de verbinding van de NAS naar de router met Purecable gerealiseerd. Oei, dit is duidelijk van een andere orde. Purecable doet het voor mij uitermate goed met de Audiovector SR3 Signature luidsprekers en de NAIM NOVA. Ik ervaar meer diepte, de plaatsing van de stemmen en instrumenten staan 'strakker' in totaliteit. Alles 'los' van de luidsprekers, dat was al in een behoorlijke mate het geval, echter is dit toegenomen. Ik overweeg nog een set Audiovector SR3 Arreté Avandgarde te kopen als kers op de taart. De sound van de huidige combinatie pakt mij en iedere keer doet het geheel mij positief verbazen wat eenvoud aan hificomponenten kan presteren.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Carrol

Hey Rob,Kun je een paar foto's plaatsen van je huidige set,ben wel nieuwschierig hoe de situatie nu is bij jou
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Xander32

Volgens mij heb je er onderwijl een erg fraaie set staan, welke met zorg is samengesteld.

Desondanks de overweging om een set Audiovector SR3 Arreté  te kopen, waarom? Dat begrijp ik dan niet. Wat verwacht je van die move?
En gaat daarmee vervolgens de verhouding kwaliteit speakers versus diens aansturing niet scheef? Of gaat dat dan de volgende upgrade worden?

Quote from: Rob46 on October 27, 2019, 10:32:54
Inmiddels hier de luidsprekerkabels van Atlas vervangen voor een fraaie set Purecable Nano Ultimate. Ook de ethernetverbinding van de router naar de NAIM en de verbinding van de NAS naar de router met Purecable gerealiseerd. Oei, dit is duidelijk van een andere orde. Purecable doet het voor mij uitermate goed met de Audiovector SR3 Signature luidsprekers en de NAIM NOVA. Ik ervaar meer diepte, de plaatsing van de stemmen en instrumenten staan 'strakker' in totaliteit. Alles 'los' van de luidsprekers, dat was al in een behoorlijke mate het geval, echter is dit toegenomen. Ik overweeg nog een set Audiovector SR3 Arreté Avandgarde te kopen als kers op de taart. De sound van de huidige combinatie pakt mij en iedere keer doet het geheel mij positief verbazen wat eenvoud aan hificomponenten kan presteren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Rob46

Quote from: Xander32 on October 27, 2019, 14:19:46
Volgens mij heb je er onderwijl een erg fraaie set staan, welke met zorg is samengesteld.

Desondanks de overweging om een set Audiovector SR3 Arreté  te kopen, waarom? Dat begrijp ik dan niet. Wat verwacht je van die move?
En gaat daarmee vervolgens de verhouding kwaliteit speakers versus diens aansturing niet scheef? Of gaat dat dan de volgende upgrade worden?

Ik heb de Arreté luidsprekers in combinatie met de Nova gehoord. Voor de Nova een appel/eitje, meer dan voldoende controle en reserve Robert. Met een gevoeligheid van 91db kan je de Arrete's met een buizenbakje van 2x30 watt lekker laten zwingen hoor. Het is net zoals de Glennies naar de Kensingtons, een behoorlijke stap vooruit in kwaliteit. Jij hebt immers ook geen stevige mono blokken voor de Kennies nodig......
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Xander32

#156
Met dat ik mijn reply schreef, zat ik mij dat ook te bedenken. Dat ik die move waarschijnlijk weer van jou terug zou krijgen, waarvan akte 😄

Echter hoop ik dat je na het opschuiven naar de  Arrete's, aansluitend in alle rust kan gaan genieten van de muziek 🎶, zonder je nog druk te maken of het wellicht nòg beter zou kunnen indien je ...

Of het wisselen zou een onderdeel van deze hobby voor je moeten zijn, dan wens ik jou daar alle plezier in 👍🏻


Quote from: Rob46 on October 27, 2019, 15:31:21
Ik heb de Arreté luidsprekers in combinatie met de Nova gehoord. Voor de Nova een appel/eitje, meer dan voldoende controle en reserve Robert. Met een gevoeligheid van 91db kan je de Arrete's met een buizenbakje van 2x30 watt lekker laten zwingen hoor. Het is net zoals de Glennies naar de Kensingtons, een behoorlijke stap vooruit in kwaliteit. Jij hebt immers ook geen stevige mono blokken voor de Kennies nodig......
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob46

Het is nu al genieten Robert ;D. Dat de Arrete's er komen is nog maar de vraag. Voor mij nog wel een wens voor in ieder geval deze set  :angel: Begrijp mij niet verkeert, met de huidige spullekes ben ik een zeer, zeer tevreden mens!
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Xander32





Quote from: Rob46 on October 27, 2019, 16:18:47
Het is nu al genieten Robert ;D. Dat de Arrete's er komen is nog maar de vraag. Voor mij nog wel een wens voor in ieder geval deze set  :angel: Begrijp mij niet verkeert, met de huidige spullekes ben ik een zeer, zeer tevreden mens!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Heb je de cable lifters al in gebruik Rob?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Daniël Stuurman

Hallo Rob46, ik zie dat je heel wat up- en downgrades heb gedaan, maar belangrijker dat je Accuphase heb gehad en gekoesterd. En voor mij heel interessant dat je een Elac heb gecombineerd met Accuphase. Ik heb namelijk de Elac FS-407 luidsprekers op een Accuphase E-360 versterker (en daarvoor heel even op een E-308) met DP-500 cd-speler. Dus ben benieuwd hoe je die combiantie zou omschrijven en hoe je daar op terug kijkt? Wat de sterke en zwakke punten zijn met de sets die je daarvoor en daarna heb gehad!

Rob46

Hi Daniël, wat leuk dat je in/op mijn topic reageert. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; door al die wisselingen in sets is het voor mij erg lastig om de Accuphase / Elac set weer voor mij te halen. Even in zijn algemeenheid dan maar. De Accuphase versterkers die hier hebben gestaan heb ik als zeer stabiele versterkers mogen ervaren die probleemloos bij mij verschillende speakers van de nodige stroom hebben mogen voorzien. We weten dat Accuphase een gerenommeerd merk is in audioland, een merk met een rijke historie als het gaat om degelijkheid, fijne techniek en duurzame materialen. Zo vond ik de printplaten van de Accuphase componenten erg fraai om te zien; alles kaarsrecht op de print, orde en netheid.

De match met Elac was een goede, althans voor mij persoonlijk en in mijn luisteromgeving. Ik benadruk dit laatste maar even, want akoestiek en jouw persoonlijke smaak zijn misschien wel het allerbelangrijkste in de keten. Je kan een set van €100.000,00 of meer hebben staan; als de ruimte niet klopt valt ook die set door de mand. Daarnaast zijn natuurlijk plaatsing van de luidsprekers en de persoonlijke match van apparatuur en wellicht ook nog bekabeling van belang. In mijn optiek is het jouw sound wat je uiteindelijk zoekt. Het was het verdomde audiovirus wat ervoor zorgde dat ik met regelmaat van set wisselde. Dan dacht ik dat ik het voor elkaar had, en ja hoor, na een jaartje of soms korter ging de spullenboel weer op de schop. In mijn situatie zorgde alle informatie die je van fora en vakbladen kreeg ook voor een extra 'motivatie' om weer te veranderen.

Enfin; het is dan ook een hobby, een hobby die bij mij echter wel ontspoorde. De sterke en zwakke punten benoemen is dus echt persoonlijk Daniël. Volgens mij zijn alle componenten die ik heb gehad en nu heb van een meer dan prima kwaliteit. Het zwakke punt ben ik zelf misschien wel geweest. Door de onrust geniet je naarmate de tijd vordert bij een set snel minder van de set, ga je technisch luisteren en vergeet je de muziek, de muziek waar het uiteindelijk allemaal om gaat...Ik heb vorige jaar een punt achter de snelheid van wisselen gezet. Mijn doel was om meer van muziek te gaan genieten en minder technisch te luisteren. Eenvoud zou mij hierbij gaan helpen. Daarom ben ik naar all in one componenten gaan kijken en luisteren. Minder 'dozen' en toch een mooie kwaliteit. Mij heeft dat geholpen.

Ik heb de rust vooralsnog gevonden in Naim gecombineerd met AudioVector. Het 'opgeruimde' in de audiokast, een overzichtelijke kabelmanagement heeft ervoor gezorgd dat ik meer naar muziek ben gaan luisteren. Je zou dus kunnen zeggen dat de verscheidenheid in combinaties/componenten voor enige onrust hebben gezorgd, want dit heb ik het afgelopen half jaar niet meer in ernstige vormen gehad. Onlangs zijn wij verhuisd en klinkt de huidige combinatie ook in de nieuwe woonkamer gelukkig erg fraai, want een andere akoestiek doet weer iets met het geluid.

Volgens mij heb je een mooie combinatie Daniël. De FS 407 vond ik destijds in mijn woonkamer 'te mager', de FS 409 kwam beter uit de verf. Laten we duidelijk zijn; JIJ moet tevreden zijn met de sound, het geheel, het optische en de opstelling. En ja, Accuphase, daar ga ik nog altijd van glimlachen..........
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Daniël Stuurman

Quote from: xlr8 on March 18, 2016, 20:39:12
Ansich goed, te goed eigenlijk ...zo goed dat ik best besef dat de FS407 eigenlijk ook al goed genoeg zou zijn  :)
Ze zijn zo goed als ingespeeld en het laag lijkt nog een octaaf naar beneden erbij te hebben gekregen. Mijn subwoofer kan iig de verkoop in.  ;D

Hierbij nog een pic van het filter en Faston klemmetje wat je kan omprikken. Standaard instelling is 0. Ik heb het hoog en mid op +1 gezet. Dit compenseert binnen mijn ruimte de soms overhand van het volumineus 'warme' laagkarakter.



XLR8, ik vind dit een goede tip! Ik ga het zeker uitproberen en ben ook benieuwd of bij mijn demo paar Elac FS-407 alles op "0" staat... Ik zou het liefst in het mid meer nadruk willen hebben en ben benieuwd of dit daarvoor ook de oplossing blijkt te zijn...

Rob46

#163
Experimenteer zeker met de plaatsing van de luidsprekers Daniël. Ik weet mij wel te herinneren dat de ELAC luidsprekers hiervoor 'gevoelig' zijn. Ietwat indraaiende luidsprekers gaf bij mij al meer sjeu in het middengebied.

Het laag segment vond ik bij de ELAC luidsprekers altijd meer dan voldoende aanwezig. Het downfiring principe geeft hier een belangrijke bijdrage aan.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

J o e p

Heb Accuphase altijd in het begin als ik ze pas beluisterde erg mooi gevonden. Toen ik de E350 en DP500 binnen had staan dacht ik wow. Maar na een maandje dacht ik waarom al die opwinding. Bij andere mensen heb ik Accuphase ervaren als gewoontjes tot ronduit slecht. En dat waren toch E450, E550 en een E650. Soms was het gelijk duidelijk waarom (opstelling) maar soms bleek het ook gewoon de match versterker - luidspreker te zijn.
Zelf ben ik toen weer terug gegaan naar Marantz welke ik stukken beter vond. En dan kun je je nog afvragen of je Marantz tegenwoordig nog High End mag noemen.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Rob46

Mee eens Joep, minder hoeft niet per definitie slechter te zijn. Alles valt of staat met match en persoonlijke voorkeuren. Dat zijn feiten.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

J o e p

Quote from: Rob46 on May 10, 2020, 09:46:09
Mee eens Joep, minder hoeft niet per definitie slechter te zijn. Alles valt of staat met match en persoonlijke voorkeuren. Dat zijn feiten.

Je moet alleen de stap durven maken en willen toegeven dat er meer is in de wereld.
Nu is dat natuurlijk makkelijker als je niet zo op de centjes hoeft te letten maar in je oude vertrouwde comfortzone blijven zitten is ook niet alles. Ik zie mezelf graag als iemand waar het om het geluid gaat en niet om de doosjes. Maar helaas kan het ene niet zonder het andere.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Daniël Stuurman

Hallo allemaal, dank voor jullie tips en bevindingen.

Er is geen sprake van dat ik de set zou willen wegdoen. Ik heb samen met mijn vrouw geluisterd naar diverse sets, we zouden in eerste instantie voor de AudioPhysic Tempo 25 gaan, maar mijn vrouw vond het hoog te aanwezig. Dat was op een Marantz PM-14 S2. We hebben toen deze Elac's geluisterd en die bevielen meer. Daarna hebben we de Accuphase geprobeerd en dit vond ik een hoorbare verbetering (mijn vrouw hoorde het ook, maar vond het niet zo spannend). Omdat een Accuphase eigenlijk niet de bedoeling was heb ik eerst op een Denon PMA-2500Ne gespeeld, maar de Accuphase bleef lokken... Ik vind zelf dat in deze categorie zowel Marantz als Denon een serieuze mogelijkheid zijn, het scheelt echt maar een fractie.

Het enige waar ik over twijfel is de kabel. Op het moment dat we de 360 haalde zou de set naar een andere locatie verhuizen, toen heb ik de Inakustik kabel LS-1102 ingeruild op een langere AudioQuest Type 4, maar deze lijkt niet zo open te klinken. Ook is de tv opgehangen en om de optische kabel aan te sluiten is een haakse adapter geplaatst die ook wat gedempt lijkt, zeker met radio via de Ziggo Next box.

Oh, omdat de meubels de set eigenlijk geen ruimte laat voor de set hebben we ook nog even geluisterd naar de Elac Navis ARF-51, maar dit was een beetje een tegenvaller.


Daniël Stuurman

Oh, het grootste nadeel aan de woonkamer in ons nieuwe huis is de dip in het laag. Bank naar voren schuiven en achter geeft wel verschil, maar in alle gevallen: als je opstaat lijkt het laag zo maar 3-10 dB meer! Waarschijnlijk komt het door de koof die de boel beperkt en heel veel mogelijkheden heb ik niet.

Rowdy

Qua bekabeling kan ik het merk Atlas aanbevelen.

kermy

Quote from: Daniël Stuurman on May 10, 2020, 14:22:15
Oh, het grootste nadeel aan de woonkamer in ons nieuwe huis is de dip in het laag. Bank naar voren schuiven en achter geeft wel verschil, maar in alle gevallen: als je opstaat lijkt het laag zo maar 3-10 dB meer! Waarschijnlijk komt het door de koof die de boel beperkt en heel veel mogelijkheden heb ik niet.

Gezien de eerste foto is de woonsituatie heel bijzonder. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Daniël Stuurman

Quote from: kermy on May 10, 2020, 14:32:31
Gezien de eerste foto is de woonsituatie heel bijzonder. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Echt hè! 😂

Daniël Stuurman

Quote from: xlr8 on March 18, 2016, 20:39:12
Ansich goed, te goed eigenlijk ...zo goed dat ik best besef dat de FS407 eigenlijk ook al goed genoeg zou zijn  :)
Ze zijn zo goed als ingespeeld en het laag lijkt nog een octaaf naar beneden erbij te hebben gekregen. Mijn subwoofer kan iig de verkoop in.  ;D

Hierbij nog een pic van het filter en Faston klemmetje wat je kan omprikken. Standaard instelling is 0. Ik heb het hoog en mid op +1 gezet. Dit compenseert binnen mijn ruimte de soms overhand van het volumineus 'warme' laagkarakter.



Kan het zijn dat de FS 407 alleen maar een Faston klemmetje heeft voor het hoog? Ik heb op de achterkant van de aansluit terminal alleen maar de "Jet" kunnen vinden namelijk. De stond en staat weer op -1 dB...

Daniël Stuurman

Quote from: Rob46 on May  9, 2020, 22:22:20
Hi Daniël, wat leuk dat je in/op mijn topic reageert. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; door al die wisselingen in sets is het voor mij erg lastig om de Accuphase / Elac set weer voor mij te halen. Even in zijn algemeenheid dan maar. De Accuphase versterkers die hier hebben gestaan heb ik als zeer stabiele versterkers mogen ervaren die probleemloos bij mij verschillende speakers van de nodige stroom hebben mogen voorzien. We weten dat Accuphase een gerenommeerd merk is in audioland, een merk met een rijke historie als het gaat om degelijkheid, fijne techniek en duurzame materialen. Zo vond ik de printplaten van de Accuphase componenten erg fraai om te zien; alles kaarsrecht op de print, orde en netheid.

De match met Elac was een goede, althans voor mij persoonlijk en in mijn luisteromgeving. Ik benadruk dit laatste maar even, want akoestiek en jouw persoonlijke smaak zijn misschien wel het allerbelangrijkste in de keten. Je kan een set van €100.000,00 of meer hebben staan; als de ruimte niet klopt valt ook die set door de mand. Daarnaast zijn natuurlijk plaatsing van de luidsprekers en de persoonlijke match van apparatuur en wellicht ook nog bekabeling van belang. In mijn optiek is het jouw sound wat je uiteindelijk zoekt. Het was het verdomde audiovirus wat ervoor zorgde dat ik met regelmaat van set wisselde. Dan dacht ik dat ik het voor elkaar had, en ja hoor, na een jaartje of soms korter ging de spullenboel weer op de schop. In mijn situatie zorgde alle informatie die je van fora en vakbladen kreeg ook voor een extra 'motivatie' om weer te veranderen.

Enfin; het is dan ook een hobby, een hobby die bij mij echter wel ontspoorde. De sterke en zwakke punten benoemen is dus echt persoonlijk Daniël. Volgens mij zijn alle componenten die ik heb gehad en nu heb van een meer dan prima kwaliteit. Het zwakke punt ben ik zelf misschien wel geweest. Door de onrust geniet je naarmate de tijd vordert bij een set snel minder van de set, ga je technisch luisteren en vergeet je de muziek, de muziek waar het uiteindelijk allemaal om gaat...Ik heb vorige jaar een punt achter de snelheid van wisselen gezet. Mijn doel was om meer van muziek te gaan genieten en minder technisch te luisteren. Eenvoud zou mij hierbij gaan helpen. Daarom ben ik naar all in one componenten gaan kijken en luisteren. Minder 'dozen' en toch een mooie kwaliteit. Mij heeft dat geholpen.

Ik heb de rust vooralsnog gevonden in Naim gecombineerd met AudioVector. Het 'opgeruimde' in de audiokast, een overzichtelijke kabelmanagement heeft ervoor gezorgd dat ik meer naar muziek ben gaan luisteren. Je zou dus kunnen zeggen dat de verscheidenheid in combinaties/componenten voor enige onrust hebben gezorgd, want dit heb ik het afgelopen half jaar niet meer in ernstige vormen gehad. Onlangs zijn wij verhuisd en klinkt de huidige combinatie ook in de nieuwe woonkamer gelukkig erg fraai, want een andere akoestiek doet weer iets met het geluid.

Volgens mij heb je een mooie combinatie Daniël. De FS 407 vond ik destijds in mijn woonkamer 'te mager', de FS 409 kwam beter uit de verf. Laten we duidelijk zijn; JIJ moet tevreden zijn met de sound, het geheel, het optische en de opstelling. En ja, Accuphase, daar ga ik nog altijd van glimlachen..........

Sommige dingen zijn wel herkenbaar hoor! Zeker het technische luisteren, zeker ten tijde van neerzetten in ons nieuwe huis (oude huis een andere installatie) en met het juist plaatsen ben je toch wel technisch aan het luisteren. Goed dat je de rust heb gevonden met een One Box installatie.

Rob46

Nieuw huis betekent ook een andere akoestiek. Na enkele aanpassingen waaronder een mooi vloerkleed (PVC vloer) met resultaat maar niet naar tevredenheid heb ik besloten om de vloerstaanders (AudioVector) te verkopen. Gezien de huidige luisterpositie zou het met een potente monitor moeten lukken. Besloten om een set Dynaudio Contour 20I te gaan beluisteren. De hagelnieuwe Contourlijn is behoorlijk aangepakt en had mijn nieuwsgierigheid gewekt. Na een luistersessie een set aangeschaft. Dit zijn geweldenaars! Dynaudio heeft een mooie nieuwe lijn gepresenteerd. De match met de NAIM UNITI NOVA is excellent. Maar het allerbelangrijkste is nu gelukt; de match in de woonkamer. Zowel esthetisch als het geluid zijn er werkelijk met sprongen op vooruit gegaan.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]