Magnepan .7 (Eindelijk rust met de quest naar de voor mij ideale speakers)

Started by holco, February 2, 2015, 16:14:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Ik ga er ook proberen te zijn. Eerst dit weekend eens dat verslag online zetten. :blush: ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten


holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

eric_audio

NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Bas Akkerman

Je eerste liefde
Wat is het toch fijn om een auto te hebben! Een stuk makkelijker bij mensen op bezoek gaan, wat langs brengen of een oude liefde herontmoeten.
Over dat laatste gaat dit stukje en ja, Linda mag het gewoon lezen. Want al is mijn oude liefde rank, staat ze statig op haar voeten en weet ze me regelmatig mijn ziel te beroeren, ze is geen concurrentie voor mijn vrouw. Ze is ook wat te groot om in huis te nemen, vandaar dat ik zo blij was met de uitnodiging om haar jongste zusje eens te zien. Niet dat ik haar inruil hoor, maar het is altijd leuk weer wat nieuws te ontdekken (ok, dit mag Linda dan weer niet lezen...). Hoe haar achternaam is? Magnepan! De .7 is haar voornaam, een beetje gekke naam voor een minnares, ik weet het.

De zon schijnt op het dak van mijn auto en ik besef me weer eens te meer dat Nederland klein is. In ruim een uur kom ik eens voor de verandering te vroeg aan bij mijn bestemming, DaCapo Highend Audio nabij Tiel. Het is op uitnodiging van Alpha Audo en het blijkt een pilot te zijn om te zien of er behoefte is aan een demo-show. Dat zou het zeker blijken te zijn met nog een mooi vervolg ook. Jeroen, de eigenaar van deze mooie gelegen luistergelegenheid, heet me welkom en ik schud naast zijn handen ook die van Jaap Veenstra en Ivo Meijer van Alpha Audio en Rick Paap van Audionord. Er zijn nog twee andere genodigden en dat blijkt de selecte gezelschap te zijn waarover in de mail werd gesproken. Klein maar fijn zou wat dat betreft zomaar de slogan van de dag kunnen zijn. Na een geanimeerd gesprek in de keuken van Jeroen over bestandsformaten, de zin en onzin van kabels en van recensies gaan we na een klein uurtje naar de luisterruimte.

Stemmi(n)g
In een pas aangebouwde ruimte in de tuin staat de Magnepan .7 opgesteld met als aansturing de Mirror Image Charisma CD speler, de Mirror Image Aemulus Preamp en (uiteraard) twee keer de Mirror Image Aemulus Mono Power Amp. Rick Paap vertelt het een en ander over de Magnepan en Mirror Image en laat ook wat stukken horen. Voor mij niet heel veel nieuws, maar het blijft mooi iemand bevlogen over zijn vak te horen spreken.
De eerste paar muziekstukken trekken me niet zo heel erg. Diana Krall, Eva Cassidy, Nils Lofgren en consorten klinken mij altijd wat te gepolijst en te zielloos. Met meteen de disclaimer dat dat, net als dit verslagje, een weergave van mijn smaak betreft en geen absoluut oordeel is. Desondanks wordt meteen duidelijk dat ook deze Magnepan een echte Magnepan is. Coherent, gemakkelijk, snel en haast onzichtbaar in de ruimte. Niet visueel, daar zijn ze toch echt te groot voor, maar de muziek lijkt niet uit de Magnepan te komen. De opstelling met de tweeters aan de buitenkant en behoorlijk ingedraaid zullen daar vast aan bijdragen. Later zit ik het beste in het midden en dan zouden de tweeters voor mij wel naar binnen gericht mogen en de luidsprekers iets dichter naar elkaar toe. Hoewel minder blijft de sweetspot ook bij de Maggies vrij beperkt. De huidige opstelling is iets meer naar de grootsheid getuned waar het voor mij wat intiemer mag.

Nog meer dan bij de eerder genoemde muziek is bij andere, ook door mij meegebrachte, muziek die beperking in sweetspot van triviaal belang. Want die coherente, gemakkelijke, ja vanzelfsprekende, snelle en haast onzichtbare weergave wordt gecombineerd met een werkelijke formidabele stemweergave. Het is haast een schande dat ik me niet meer precies die stemweergave kon herinneren. Dat deze nieuwe versie verder gaat in het hoogbereik is absoluut een toegevoegde waarde. Crespin is ook op een wekkerradio prachtig, maar nu wekt haar stem pure kippenvel op. Zo mooi te horen in Fratres bijvoorbeeld of het eerste nummer van de registratie van Paolo Fresu in Jazz Italiano Live.

John Hopkins begint zijn album Insides met The Wider Sun. Een ogenschijnlijk makkelijk nummer dat overloopt in de tweede. En hoewel ik niet echt het kreunende hout en het aanzetten van de strijkstok kan horen, zijn de flow waarmee de violen worden weergegeven in combinatie met benodigde snelheid zaken waar menig luidspreker zich op stuk zou bijten. Het is vaak of de flow of de snelheid, terwijl ze wat mij betreft juist hetzelfde zouden moeten zijn. Doordat deze eigenschappen zo goed samengaan, wordt dit nummer met schijnbaar twee losse gedeelten een geheel.
Stemweergave is een kracht, de gave zich weg te cijferen een andere. Want hoever liggen de opera van Crespin en de dubstep van John Hopkins wel niet van elkaar vandaan? De .7 boeit dat compleet niet en is een allemansvriendje. In de goede zin van het woord! Er is namelijk echt wel te horen in het klassieke stuk van Jeroen te horen dat de microfoons boven het orkest opgesteld staan. Daardoor krijg je meer een algemene indruk van de uitvoering en hoor je niet zozeer de aparte instrumenten. Ook dat is een sterk punt van de Magnepans, de ruimtelijke weergave.

You can't always get what you want
Nee, Rolling Stones hebben we niet gedraaid. Al denk ik dat ook daar deze set zijn hand niet voor om zou draaien. Ik gebruik deze tekst slechts ter smeuïge introductie voor de mindere punten.
Vermoedelijk mede door de akoestiek vind ik zelf het laag wat aangezet. Ze gaan voor zulke luidsprekers behoorlijk diep, mooi diep, maar ook veel diep dus. Een puntje van aandacht dus. Voor deze prijs mag je ook niet verwachten dat ze opener spelen dan ze doen. In deze prijscategorie spelen ze heel veel luidsprekers vermoedelijk weg, maar ze laten ook wat liggen. Fever Ray laat dat horen. Waar ik het vaker genoemde 9e nummer van haar debuutalbum elders beter heb horen spelen. De verschillende laagjes en bijgeluidjes hoor ik nu wat minder goed gescheiden van elkaar. Daarmee verliest het nummer toch wat aan zeggingskracht, de ziel laat de nieuwste telg aan de Magneplanar-boom gelukkig fier intact. Ook zeker te danken aan de set van Image Audio ervoor, die ondanks een klein beetje hardheid (die ik vergelijkbaar vind met Primare) heel veel uit de "kleine" paneelweergevers weet te halen.

Ik moet echt naar huis, al valt het afscheid me zwaar. Deze Magnepan is een van die luidsprekers die hard hun best doen me te verleiden langer te blijven en te laat te komen op de volgende afspraak. De andere luidsprekers die dat voor elkaar weten te krijgen zijn degene die bij me thuis staan of die Wilson Audio heten. Mijn eigen luidsprekers spelen wat opener en vind ik wat evenwichtiger in klankbalans, maar of ze ook kunnen tippen aan de snelheid en stemweergave van de hoofdrolspelers van vandaag...? Wie weet laat ik daar nog wel eens in een vergelijk in de toekomst mijn licht op schijnen.

In de nabije toekomst wordt later die week duidelijk dat Jeroen ook de 1.7i gaat demonstreren. Een uiterst aantrekkelijk aanbod, daar ik uit mijn geheugen de 1.7 nog wat opener vond spelen dan de .7 en de laatste weer wat coherenter. Zouden deze verbeterde versies van mijn oude liefde werkelijk de sterke punten van beide weten samen te brengen...!?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Bas Akkerman

Quote from: holco on March  8, 2015, 15:22:55
Fraai stukje text Bas waar ik heel wat in herken  ^^
Dank je. Zoals ik al zei, je mag zeker blij zijn met deze luidsprekers! Hoe is het laag bij jou thuis eigenlijk in vergelijking met de luisterruimte van Dacapo? Misschien geen goed vergelijk temeer Rick ze anders had opgesteld dan Jeroen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

holco

Quote from: Bas Akkerman on March  8, 2015, 15:37:48
Dank je. Zoals ik al zei, je mag zeker blij zijn met deze luidsprekers! Hoe is het laag bij jou thuis eigenlijk in vergelijking met de luisterruimte van Dacapo? Misschien geen goed vergelijk temeer Rick ze anders had opgesteld dan Jeroen.

Ik ben er ook erg happy mee ;D

De .7 stonden toen ik er was vrijwel tegen de zijwanden aan met naar mijn smaak te weinig toe-in, het resultaat was een muur van geluid met een indrukwekend vet laag,  bij mij thuis is dat laag totaal niet vet,  eerder droog en strak en enkel aanwezig wanneer het er moet zijn,  en hoewel het beeld minder spectaculair is is het wel verfijnder qua plaatsing.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DofN

Mooie LS hoor!

@Bas, wat is die snelheid? Ik lees dat wel vaker. Ik kan me voorstellen dat als een kamer volloopt dat je dat ervaart als vertraging - en dat dit geen eigenschap van een LS is. Echter.. misschien kan je het toelichten? Ik las ook eens iemand die een versterker een grotere snelheid toedichtte. Dan word ik nieuwsgierig :)

Quote from: Bas Akkerman on March  8, 2015, 14:24:59
(..), zijn de flow waarmee de violen worden weergegeven in combinatie met benodigde snelheid zaken waar menig luidspreker zich op stuk zou bijten. Het is vaak of de flow of de snelheid, terwijl ze wat mij betreft juist hetzelfde zouden moeten zijn. Doordat deze eigenschappen zo goed samengaan, wordt dit nummer met schijnbaar twee losse gedeelten een geheel.
(..)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Harry HT

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Bas Akkerman

Quote from: doorofnight on March  8, 2015, 16:11:23
Mooie LS hoor!

@Bas, wat is die snelheid? Ik lees dat wel vaker. Ik kan me voorstellen dat als een kamer volloopt dat je dat ervaart als vertraging - en dat dit geen eigenschap van een LS is. Echter.. misschien kan je het toelichten? Ik las ook eens iemand die een versterker een grotere snelheid toedichtte. Dan word ik nieuwsgierig :)
Het is een term bij gebrek aan beter, dat besef ik me meer dan goed. ;)
Voor mij is snelheid de manier waarop geluid start en stopt. Daardoor hoor ik meer van het instrument. Bijvoorbeeld hoor ik bij een "langzame" luidspreker alleen gitaar. Hoe "sneller" de luidspreker, hoe meer ik de gitaar in gedeeltes hoor. Het aantrekken van de snaren, het loslaten ervan, het trillen van de snaren, die trillingen tegen de kast, in de kast en de trilling van de kast weer terug naar de snaren die op hun beurt weer de kast in beweging zetten, et cetera. Dat geldt voor alle instrumenten en stemmen, al het geluid dus. Al het geluid bestaat voor mij uit onderdelen met een onderling verband in dynamiek, frequentie en uitsterven van die frequenties dat typisch is voor dat geluid. Soms lijkt mij een luidspreker te snel en zijn die onderdelen ook echt onderdelen en is het verband weg.

Ik zeg nu luidspreker, maar dat is natuurlijk de hele set. Als de versterker niet snel genoeg stroom geeft en daar weer mee ophoudt (impuls heet dat?) dan houdt het ook op. In die zin heb je ook "snelle" versterkers.

De luisterruimte komt pas daarna, ook letterlijk in het geluid. Als daar een lange nagalmtijd is, hoor je alles versmeerd. Maar daarvoor ervaar ik al het directe geluid van de luidspreker en probeer ik zodoende door de kamer heen te luisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Haha, ok. Gewoon best lastig soms om onder woorden te brengen wat je hoort en ervaart. Ik probeer wel zoveel mogelijk de gebruikelijke audiofiele benamingen te vermijden, dat houdt me ook een beetje scherp als een verslag schrijf en houdt het uitdagend.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Zo ervaar ik het ook niet. Ik vind het gewoon leuk om te delen hoe ik tot mijn rijmelarij kom. :)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

holco

Nou die 1.7i is zeker ook geen verkeerde speaker, door de bank genomen een .7 met wat meer druk in het laag, wel met een serieus prijsverschil (3400 tov 2300) wat IMO de .7 in deze een echte deal breaker maakt  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Bas Akkerman

Leuk je eens te ontmoeten! Ik ben het grotendeels wel met je eens en zal er uiteraard later nog wat over schrijven.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

holco

Quote from: Bas Akkerman on March 14, 2015, 21:22:21
Leuk je eens te ontmoeten! Ik ben het grotendeels wel met je eens en zal er uiteraard later nog wat over schrijven.

Vond het ook erg leuk om jou eens in het eggie te ontmoeten Bas ;D

En uiteraard ben ik weer erg nieuwsgierig naar je verslag over deze mooie 1.7i speakers.

Gr,  Mario
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Charlemagne

Mooi verslag, Bas! Een waar genoegen om te lezen. Laatst heb ik Magnepans gehoord, weet niet meer welke, misschien wel dezelfde, ze maakten indruk. Inderdaad dat snelle geluid, alsof je er live bij bent. Ben benieuwd naar je verdere verslag van de 1.7.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■


Bas Akkerman

Quote from: garmtz on March 15, 2015, 01:23:12
Waarom oh waarom zo ver uit elkaar...?
Inclusief laagafsteming en de tweeters aan de buitenkant zorgde dat voor een groots, zwaar beeld. Wat ik van Rick Paap tot nu toe heb gehoord, is dat wel een beetje zijn geluid. Voor een groter gezelschap waar niet iedereen op de sweetspot kan zitten, is er ook wel wat voor te zeggen. Voor mijzelf mag het wat intiemer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten