Ruis door tweeters

Started by audio_stabilo, June 25, 2015, 12:27:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Dat ligt toch aan je versterker? de koptelefoon en speaker geeft alleen maar weer wat het krijgt.
Mijn oude yamaha versterker had daar ook last van heel irritant inderdaad.  Want je verwacht geen ruis op stille momenten tijdens een liedje. Helaas vond Yamaha dat normaal en wilde er niets aan doen. Zal aan mindere lees goedkopere componenten hebben gelegen. Denk in ieder geval dat je speakers er niets mee te maken hebben en het verbaast me eerlijk gezegd dat een aantal auidofielen hier meegaan in die bewering 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

#26
Quote from: chansig on July  1, 2015, 09:24:56
Je draait normaal harder dan 100 dB ?

Gr Hans

Niet erg vaak maar hij vroeg op vol volume. Moet zeggen dat ik die 'hoe stil is hier de hele chain van input naar uitput' test hier wel gedaan heb op ref. level (0dB) en zelfs (+10dB) maar dan natuurlijk zonder content en dan is het hier echt super stil zelfs met je oor op 5cm van de tweeters. Maar zoals aangegeven zegt dat niets over het probleem wat hier aan de hand is (of juist niet aan de hand is).

Daniel.

PS: ik heb de mazzel dat alle maatregelen in mijn huis ehmm extreem zijn, normaal als de ramen dicht zitten zijn dat 4 lagen glas met 30cm ruimte ertussen waarvan laatste 2 lagen 1.3cm dik special geluidsdempend. Maar met de ramen open gaat het nog goed tot >90dB naar de tuin simpelweg omdat het een binnentuin is en geluid naar boven gaat aan de 'straat' hoor je dan nog bizar weinig.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: audiogek on July  1, 2015, 10:28:31
Zou het ook kunnen omdat mij  pma 1560 niet geaard is? Weet niet of die geaard is want dan kan ik er een stekker aanzettrn

Blijf het maar vragen heb je nu al eens getest met zelfde muziek en bv je telefoon en koptelefoon ? Uitsluiten stapje voor stapje is toch de manier. En zelfs dan kan het zijn dat het inderdaad nu eenmaal iets is tussen/van je versterker en tweeters maar je wil wel een basis hebben om te vergelijken.

Tevens nog een keer 100% stil is echt bijna nooit het geval, feit dat ik het hier heb is combi van veel werk en mazzel denk dat maar weinige dat hebben en het is ook niet zo belangrijk zolang je het maar niet kan horen op je luister positie.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

chansig

Quote from: danielo on July  1, 2015, 12:18:28
Niet erg vaak maar hij vroeg op vol volume.

100 dB is echt schandalig hard en erg slecht voor je oren...wel je oorpluggen in doen.  :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

danielo

Quote from: chansig on July  1, 2015, 13:10:42
100 dB is echt schandalig hard en erg slecht voor je oren...wel je oorpluggen in doen.  :D

Gr Hans

Had het over peaken he, En test mijn oren best vaak ben redelijk voorzichtig geworden na mijn tijd bij de omroepen en festivals :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

audio_stabilo

Ben nu even bij een maatje. Marantz pm 8005 met kef q11. Zacht volume ook een lichte ruis. Ook harder als het volume hoger gaat. Met je oor er op overging net als waar ik mij aan stoor. Blijkbaar dus normaal?

XtrmB

Pio met teufel, nul ruis.. Mss ligt het aan de combi
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Staaled

Quote from: audiogek on July  3, 2015, 16:06:55
Ben nu even bij een maatje. Marantz pm 8005 met kef q11. Zacht volume ook een lichte ruis. Ook harder als het volume hoger gaat. Met je oor er op overging net als waar ik mij aan stoor. Blijkbaar dus normaal?
Bijna elk systeem kent ruis en het hangt van de speakers af rendement/gevoeligheid of je dit (storend) waarneemt.
Welke speakers speel je mee ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

audio_stabilo

Quote from: Staaled on July  3, 2015, 17:02:53
Bijna elk systeem kent ruis en het hangt van de speakers af rendement/gevoeligheid of je dit (storend) waarneemt.
Welke speakers speel je mee ?

me maatje marantz pm 8005 met kef q11
Ik met Denon PMA 1560 en Infinity delta 70

Staaled

OK.
Ik kan de specs niet zo 123 vinden, maar het zijn forse speakers met zeer waarschijnlijk een rendement > 90 dB.

Gevoelige speakers als de jouwe laten ruis eerder horen.

Zelf zit ik boven de 100 dB en met HT hoor ik de surrounds en center lichtjes.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

audio_stabilo

Quote from: Staaled on July  4, 2015, 11:17:00
OK.
Ik kan de specs niet zo 123 vinden, maar het zijn forse speakers met zeer waarschijnlijk een rendement > 90 dB.

Gevoelige speakers als de jouwe laten ruis eerder horen.

Zelf zit ik boven de 100 dB en met HT hoor ik de surrounds en center lichtjes.

mijn speakers zijn inderdaad 90 db

audio_stabilo

Valt er niks aan te doen.  Nu test ik bijvoorbeeld met een flac bestand 96/24. EN dan het nummer Roxy Music - Aval
(Album: Real audiofeel vol 3) te vinden op de nnieuwsgroep.  Aan het begin hoor ik dan een flinke ruis

Staaled

Dat is dan de opname of file.
Daar is niets aan te doen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Xander32

... hier ls. met een gevoeligheid van 92Db. en geen ruis waarneembaar (die zit standaard al in mijn gehoor  :-X).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

danielo

Quote from: audiogek on July  5, 2015, 11:25:25
Valt er niks aan te doen.  Nu test ik bijvoorbeeld met een flac bestand 96/24. EN dan het nummer Roxy Music - Aval
(Album: Real audiofeel vol 3) te vinden op de nnieuwsgroep.  Aan het begin hoor ik dan een flinke ruis

Het is duidelijk dat je je (ineens?) hier aan bent gaan storen, Misschien moet je eens naar een audio winkel gaan, cd meenemen met nummers die je wilt testen en gaan luisteren. De kans dat dit er altijd al in zat is groot maar je bent je er blijkbaar aan gaan ergeren en dat is dan lastig van je af te zetten. Mijn speakers zijn ook 90dB en alles is hier stil maar dat houd zeker niet in dat 100% van de opname stil zijn en speakers/versterkers daar anders mee om kunnen gaan.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.