Marantz PM-11S3 vs Yamaha A-S3000 vs Musical Fidelity M6/500i en andere opties

Started by DV79, December 29, 2014, 12:50:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DV79

Ik ben al een tijdje bezig om m'n 'huidige' versterking te gaan vervangen, heb er nog niet heel veel (luister)tijd in kunnen steken overigens.

Inmiddels is m'n Emotiva amp verkocht.
Heb ik (misschien tijdelijk) een Marantz SR7008 in gebruik.
Maar wil ik nog een stereo versterker toevoegen aan het geheel.

Surround is de Marantz goed genoeg denk ik.
Maar ik wil Muziek wel echt beter hebben.

Nu zijn er een paar opties die ik direct m'n lijstje heb staan.

Marantz PS-11S3, erg mooie versterker en goeie combi met de SR7008.

Een andere optie is de Yamaha A-S3000, lees ik erg goeie dingen over, is wel een stuk(je) duurder overigens.
Iemand ervaring mee?

Ook een optie is de Musical Fidelity M6/500i, zeker omdat Musical Fidelity met regelmaat genoemd wordt als erg mooie match met Focal. Hoewel ik ook wel reacties krijg dat de match niet (meer) zo goed is.
Misschien oudere model versterkers waar het goed/beter mee was?

Het luisteren van deze 3 versterkers naast elkaar en op de Focal Electra is sowieso een moeilijk verhaal.
Is alleen misschien bij Stassen een optie, tenminste ik heb nog geen andere optie gevonden.

Eerder genoemde Marantz SR7008 verkopen en bijv. voor een Anthem MRX-x10 gaan icm met een stereo versterker is ook een optie.

Een duurdere Surround versterker nemen, Arcam 600/750. Zijn er nog andere opties tegenwoordig?
NAD misschien? Andere merken, wederom Anthem 710.

Zijn er nog andere ideeën?

Bedankt alvast voor input.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Thanatos

Die Yamaha is wel een mooie om te zien hoor.



De PM11S3 is ook een fijne versterker en Marantz en Focal zouden toch een goede synergie hebben..

Mariusz

Ik heb een enigszins lijkende configuratie, de Focal 927 Be draait op een Marantz PM-17 MkII M in elk geval uitstekend. Toegegeven, een heel andere amp dan een PM 11 S3.
Met een PM 17 krijg je een strak, ietwat droog, warm tot neutraal geluid, met een mooie resolutie. De berylliumtweeters kunnen fel zijn, en in combinatie met de relatief makkelijke aanstuurbaarheid hoor ik liefhebbers vaak naar buizenversterkers verwijzen als optie om het beste uit deze luidsprekers te halen.
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Maneblusser

't Is niet omdat ik zelf een Lyngdorf heb, maar ga ook eens luisteren naar een TDAI-2170.
Zelf heb ik hem nog niet gehoord, maar hij schijnt fantastisch te klinken.
http://www.lyngdorf.com/products/tdai-2170
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DV79

Quote from: Thanatos on December 29, 2014, 14:13:16
Die Yamaha is wel een mooie om te zien hoor.



De PM11S3 is ook een fijne versterker en Marantz en Focal zouden toch een goede synergie hebben..

Die Yamaha ziet er zeker goed uit O0

Ik neig op het moment ook het meest naar de Marantz maar ik zou die andere graag willen vergelijken/horen.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

DV79

Quote from: Mariusz on December 29, 2014, 14:46:40
Ik heb een enigszins lijkende configuratie, de Focal 927 Be draait op een Marantz PM-17 MkII M in elk geval uitstekend. Toegegeven, een heel andere amp dan een PM 11 S3.
Met een PM 17 krijg je een strak, ietwat droog, warm tot neutraal geluid, met een mooie resolutie. De berylliumtweeters kunnen fel zijn, en in combinatie met de relatief makkelijke aanstuurbaarheid hoor ik liefhebbers vaak naar buizenversterkers verwijzen als optie om het beste uit deze luidsprekers te halen.

Interessante combi dan. Maar het Marantz geluid is veranderd lees ik steeds.
En qua felheid, tja, ik zie ook een aantal Elac combi's met de Marantz en die zijn héél erg te spreken over die combi. Elac is ook redelijk helder toch?

Buizen, zie ik niet zo heel snel gebeuren, met kinderen te kwetsbaar denk ik.

Wat betreft het heldere, is de Yamaha ook een geluid vergelijkbaar met de Marantz? Iemand hem wel eens gehoord?
En van Musical Fidelity hoor ik dat die combi met Focal té helder kan worden?
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

DV79

Quote from: Maneblusser on December 29, 2014, 14:47:44
't Is niet omdat ik zelf een Lyngdorf heb, maar ga ook eens luisteren naar een TDAI-2170.
Zelf heb ik hem nog niet gehoord, maar hij schijnt fantastisch te klinken.
http://www.lyngdorf.com/products/tdai-2170

Ok, zou dat ook een combi kunnen zijn?
Iemand ervaring mee?

En heeft deze versterker een HT pass through mogelijkheid?
Ik kan geen handleiding vinden bij Lyngdorf.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Xander32

De 11s3 is t.o.v. de eerder genoemden iig. niet te kloppen betreft prijs-kwaliteit, indien je gaat shoppen bij de welbekende forumsponsor.

Voor jouw idee; voor 1 MF 6 500, koop je bijna 2 stuks 11s3 ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

DV79

Quote from: Xander32 on December 30, 2014, 07:13:51
De 11s3 is t.o.v. de eerder genoemden iig. niet te kloppen betreft prijs-kwaliteit, indien je gaat shoppen bij de welbekende forumsponsor.

Voor jouw idee; voor 1 MF 6 500, koop je bijna 2 stuks 11s3 ...

Dat is ook zo, daar heb je helemaal gelijk in. De MF zou ook misschien 2e hands een optie zijn.
Ik ga nog even nadenken maar de 11S3 lonkt.

Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

DV79

Quote from: Maro on December 30, 2014, 07:55:03
Je zou ook een jonge gebruikte Accuphase kunnen scoren.

Niet echt mijn ding qua kleur. Dat gaat hem op uiterlijk niet worden.
Bedankt voor de tip.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Henrie

Quote from: Xander32 on December 30, 2014, 07:13:51
De 11s3 is t.o.v. de eerder genoemden iig. niet te kloppen betreft prijs-kwaliteit, indien je gaat shoppen bij de welbekende forumsponsor.

Voor jouw idee; voor 1 MF 6 500, koop je bijna 2 stuks 11s3 ...
Ik weet niet wat de 'welbekende forumsponsor' (wie is dat?) voor een PM11S3 vraagt, maar via een beetje googlen vind ik prijzen van meestal zo'n €3999. Voor een slordige €1000 minder heb ik in oktober van dit jaar een drie jaar oude Musical Fidelity M6500 op de kop getikt, via dit forum. Je moet er natuurlijk maar net een tegen het lijf lopen en je moet natuurlijk ook maar 2e hands willen kopen (is toch altijd een beetje een gok), maar ik heb er persoonlijk alles behalve spijt van. Via de HT-ingang is hij ook goed te combineren met een A/V-receiver (wellicht hebben de Marantz en de Yamaha ook zo'n ingang, dat weet ik zo niet)...

Nieuw is zo'n MF en ook de genoemde Yamaha wel een stuk duurder. Maar goed, de specs van met name de MF zijn ook wel wat extremer: 2x 500W voor de MF vs. 2x 120W voor de Yamaha en 2x 100W voor de Marantz, allen bij 8Ohm. Niet dat je dat nodig hebt, natuurlijk... ::) :P

Ik heb overigens zelf geen ervaring met Focal, maar mijn broer heeft wel een stel Focal-speakers (welk type weet ik zo niet). Die combineert hij met een Marantz-versterker (PM7002 of zo?) en dat klinkt zeker niet verkeerd...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

frank2

Focal zijn best wel heldere speakers. Yamaha is ook redelijk helder/ strak. MF is dat vlgs mij ook. Dus dan blijft Marantz over.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

... als je de juiste wegen weet te bewandelen heb je voor ruim minder dan die €2999,- een PM11s3 spiksplinternieuw in doos, met volledige garantie en bij jou thuis afgeleverd ...

Daarnaast zeggen die 500watjes voor mij ook weinig. Ik heb een kleiner MF broertje gehad, rated met 250w/400w (8/4 ohm) en die klonk minder krachtig dan een Marantz PM15s2 LE (90/140 watt) ...

De 11 doet daarnaast een kunstje welke maar weinig versterkers in zijn prijsklasse hem nadoen: een verdubbeling van diens vermogen van 8 naar 4 ohm (100/200 watt). Dat zegt wel 'iets" over hoe stabiel (krachtig) deze versterker is.


Neemt overigens niet weg dat ik de MF 500i ook een fraaie amp. vind.

Quote from: Henrie on December 30, 2014, 17:43:16
Ik weet niet wat de 'welbekende forumsponsor' (wie is dat?) voor een PM11S3 vraagt, maar via een beetje googlen vind ik prijzen van meestal zo'n €3999. Voor een slordige €1000 minder heb ik in oktober van dit jaar een drie jaar oude Musical Fidelity M6500 op de kop getikt, via dit forum. Je moet er natuurlijk maar net een tegen het lijf lopen en je moet natuurlijk ook maar 2e hands willen kopen (is toch altijd een beetje een gok), maar ik heb er persoonlijk alles behalve spijt van. Via de HT-ingang is hij ook goed te combineren met een A/V-receiver (wellicht hebben de Marantz en de Yamaha ook zo'n ingang, dat weet ik zo niet)...

Nieuw is zo'n MF en ook de genoemde Yamaha wel een stuk duurder. Maar goed, de specs van met name de MF zijn ook wel wat extremer: 2x 500W voor de MF vs. 2x 120W voor de Yamaha en 2x 100W voor de Marantz, allen bij 8Ohm. Niet dat je dat nodig hebt, natuurlijk... ::) :P

Ik heb overigens zelf geen ervaring met Focal, maar mijn broer heeft wel een stel Focal-speakers (welk type weet ik zo niet). Die combineert hij met een Marantz-versterker (PM7002 of zo?) en dat klinkt zeker niet verkeerd...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

carlo

Mmm..ik zocht een ietwat warm klinkende versterker voor mijn Adams, had de Marantz PM 11 3 op het lijstje staan maar ben toch uitgekomen bij de Musical Fidelity KW 500..9 jaar oud..maar een heel goede match met de Adams. Wellicht een idee?
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

DV79

Quote from: Henrie on December 30, 2014, 17:43:16
Ik weet niet wat de 'welbekende forumsponsor' (wie is dat?) voor een PM11S3 vraagt, maar via een beetje googlen vind ik prijzen van meestal zo'n €3999. Voor een slordige €1000 minder heb ik in oktober van dit jaar een drie jaar oude Musical Fidelity M6500 op de kop getikt, via dit forum. Je moet er natuurlijk maar net een tegen het lijf lopen en je moet natuurlijk ook maar 2e hands willen kopen (is toch altijd een beetje een gok), maar ik heb er persoonlijk alles behalve spijt van. Via de HT-ingang is hij ook goed te combineren met een A/V-receiver (wellicht hebben de Marantz en de Yamaha ook zo'n ingang, dat weet ik zo niet)...

Nieuw is zo'n MF en ook de genoemde Yamaha wel een stuk duurder. Maar goed, de specs van met name de MF zijn ook wel wat extremer: 2x 500W voor de MF vs. 2x 120W voor de Yamaha en 2x 100W voor de Marantz, allen bij 8Ohm. Niet dat je dat nodig hebt, natuurlijk... ::) :P

Ik heb overigens zelf geen ervaring met Focal, maar mijn broer heeft wel een stel Focal-speakers (welk type weet ik zo niet). Die combineert hij met een Marantz-versterker (PM7002 of zo?) en dat klinkt zeker niet verkeerd...

Ik ken de wegen :-) maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar MF. Voornamelijk naar de nieuwere lijn zoals de M6 en dan idd de M6/500i.
De oudere hebben geen HT passthrough en die heb ik wel nodig.

Stabiliteit is inderdaad bij de PM11S3 ook prima voor elkaar, daar ben ik niet bang voor.
Begin volgend jaar maar eens op zoek naar een winkel waar ik de MF zou kunnen horen.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

DV79

Quote from: carlo on December 30, 2014, 20:43:21
Mmm..ik zocht een ietwat warm klinkende versterker voor mijn Adams, had de Marantz PM 11 3 op het lijstje staan maar ben toch uitgekomen bij de Musical Fidelity KW 500..9 jaar oud..maar een heel goede match met de Adams. Wellicht een idee?

Mooie versterker, ik had al een KW550 voorbij zien komen, maar die hebben beide geen HT passthrough. Die zou ik toch wel graag willen hebben.

De Marantz, Yamaha en MF6/500i hebben daar allemaal een oplossing voor.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

edwin99

Mijn MF A3.5 heeft al ht passthrough , dus zal dit bij de andere modellen er zeker even op na kijken als ik jou was

TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm

DV79

Quote from: edwin99 on December 31, 2014, 15:36:38
Mijn MF A3.5 heeft al ht passthrough , dus zal dit bij de andere modellen er zeker even op na kijken als ik jou was

Klopt, de versterkers uit de A serie, 3.5, 5, 5.5, hebben het allemaal wel.
De KW500 en KW550 die genoemd warden niet. Ik weet niet van wanneer die zijn en misschien heeft het iets met de serie te maken.
Tenminste dat is wat ik uit de handleidingen haal.

Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

DV79

Goed, even een stap verder.

Ik heb inmiddels een luistersessie achter de rug met een Marantz PM-11S3, een Musical Fidelity M6/500i en een Arcam A49.
Dit alles aangesloten op een BlueSound Node icm met een NAD DAC en een Sony CD speller.
De speakers die gebruikt zijn, zijn de Focal Electra 1028Be. dus redelijk tot goed vergelijkbaar met m'n eigen speakers.

De Arcam was niet direct mijn keuze en die viel ook redelijk snel af. Ik had het idee dat de MF en de PM11 wat meer controle over de speakers hadden.
Bij de MF en de PM11 was niet direct een heel duidelijke winnaar. Klonk allebei erg goed, gecontroleerd en dynamisch. Waar de MF hier en daar iets meer dynamiek liet horen en iets helderder overkwam.

Met die gedachten ben ik toen weggegaan.
En het aanbod om beide versterkers in m'n eigen setup te luisteren.
Dat is inmiddels een week of 3 terug.

Vlak erna kwam ik een MF M6/500i tegen en die kon ik voor een goeie prijs aanschaffen, wat ik inmiddels ook gedaan heb.
Gisteravond had ik de tijd om eea aan te sluiten en om te zetten.

Op het eerste gehoor klinkt de MF thuis beter, met mijn Focal Electra 1027Be dan ik in de winkel heb gehoord.
Maar dat was even kort wat muziek dat ik gisteren nog kon luisteren, 30/45 min max.

Ik heb m'n BlueSound Node aangesloten op CD en de Marantz SR7008 pre-out fronts op de HT/AUX ingang van de MF.

Wat me wel opviel, maar daar moet ik nog even verder mee aan de slag, is dat ik een brom heb.
Op het moment dat ik de MF alleen aanzet en op iets anders dan de HT/AUX aansluiting heb staan is hij volledig stil.
Selecteer ik de HT/AUX aansluiting, met of zonder de SR7008 ingeschakeld, dan heb ik een brom.

M'n stroom voorziening is niet ge-aard. Misschien heeft het daar iets mee te maken?
De MF zit rechtstreeks op het stopcontact (1 van een dubbel) en de rest van m'n apparatuur zit via een steckerdoos op de andere van die dubbel.
Ik heb nog niet geprobeerd om iets los te koppelen oid.
Verder testen kan ik vanavond weer doen.

Iemand misschien een idee?

EDIT -- Ik zie net in de handleiding de opmerking "WARNING - This appliance MUST be earthed"

Dat wordt dan nog een uitdaging.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Henrie

Ik heb had precies hetzelfde probleem toen ik mijn A/V-receiver (Pioneer SC-2023) via de pre-outs had aangesloten op de HT-ingang van m'n MF M6500i. Andere ingangen van de M6500i bromden niet, alleen die HT-ingang. Ik merkte al snel dat dit veroorzaakt werd door de kabelaansluiting (CAI). Als ik die lostrok, dan was de brom meteen weg. Een aardlus dus. Dat ligt niet aan de apparatuur, maar aan verschillen in aardpotentiaal van de CAI (mantel) en de stroomvoorziening (veiligheidsaarde). Ik heb toen een mantelstroomfilter gekocht en die in de CAI-aansluiting opgenomen (direct bij binnenkomst) en weg was (en is) de brom. Zo'n mantelstroomfilter kost je hooguit een tientje. Hopelijk is het bij jou iets dergelijks en kun je het net zo makkelijk oplossen als ik...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

DV79

Quote from: Henrie on February  8, 2015, 20:52:50
Ik heb had precies hetzelfde probleem toen ik mijn A/V-receiver (Pioneer SC-2023) via de pre-outs had aangesloten op de HT-ingang van m'n MF M6500i. Andere ingangen van de M6500i bromden niet, alleen die HT-ingang. Ik merkte al snel dat dit veroorzaakt werd door de kabelaansluiting (CAI). Als ik die lostrok, dan was de brom meteen weg. Een aardlus dus. Dat ligt niet aan de apparatuur, maar aan verschillen in aardpotentiaal van de CAI (mantel) en de stroomvoorziening (veiligheidsaarde). Ik heb toen een mantelstroomfilter gekocht en die in de CAI-aansluiting opgenomen (direct bij binnenkomst) en weg was (en is) de brom. Zo'n mantelstroomfilter kost je hooguit een tientje. Hopelijk is het bij jou iets dergelijks en kun je het net zo makkelijk oplossen als ik...

Hallo Henri,

Bedankt voor de tip. Inmiddels getest en idd dat is de oorzaak.
Wanneer ik de CAI-aansluiting loskoppel is de brom, die stukken minder is, maar er wel nog steeds is, weg. Complete stilte.

Ik zal dus morgen even achter zo'n filter aangaan.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Derkie

Wegens mijn niet afhoudende interesse voor ditsoort spullen zit ik hier te neuzen en topicstarter heeft raakvlakken met wat ik heb. Ik heb de combi sr7008(verhuisd naar slaapkamer) en nu av7702 die hoorbaar beter klinkt dan sr7008 in woonkamer gecombineerd met pm11s3. de preouts van de sr7008 zijn gewoon minder dan de av7702. De sr-7008 klinkt wel goed,maar tis gewoon een logisch gevolg van verschil in prijsklasse. De pm11s3 heeft heel veel controle en detail wat bijv rotel rmb1075 of nad c272 en c275 minder hebben, die ik ook gehad heb. Zwakke punt wat ik vind bij Marantz in het algemeen is de bas. Goede detail en gaat laag genoeg maar niet "rijk "genoeg tov van een vroegere sony ES.
Ik verwacht dat de Yamaha a-s3000 ook rijkere bas heeft maar dat baseer ik alleen maar op reviews. Ook de NAD eindbakken gingen wat makkelijker om met bas, met logisch verlies aan detail.
Woonkamer : Marantz 2xPM11s3 bi-amp ||Chord Qutest || B&W 803S en 805S || Velodyne DD10+
PC: Marantz PM11s3 || Chord Mojo || Sennheiser HD650 || SVS SB3000 || B&W 805S
Slaapkamer : Marantz SR7008 || Rotel RB1080 || B&W PM1 || Rel T7