Not so Dedicated HT

Started by jaco, December 8, 2014, 08:28:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Je kunt vantevoren testen met de "leaf" demo van Dolby.
Het blaadje moet je met de oven dicht volledig rond horen gaan. Als het niet goed is dan heb je duidelijke gaten in het geluidsbeeld. Nog niet heel erg ik heb demos van setups van nabij de 100000 euro gehoord waar het niet goed was  ;D 
Of je het in een film last van hebt is een tweede  ;)

jaco

Die heb ik vast wel ergens staan. Ik ben nu met bedrading bezig dus het duurt nog even voordat ik testen kan.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#77
Nog twee stuks Genelec G four gekocht. Uit Finland welliswaar, maar daar worden ze gemaakt. De standaards ook besteld en ook de benodigde kabels.

In NL voert de distribiteur ze niet meer, wat vragen naar Duitse winkels gestuurd, maar ik had een 15% korting vanuit een nieuwsbrief van deze winkel :)

Dan heb ik de base layer met 9 gelijke speakers compleet. 🤩

En dan krijg ik een mail van de importeur die nog wel een paartje voor me heeft, a €150 per stuk goedkoper.. helaas niet meer te cancelen in Finland. Ik ga een poging wagen maar ik vrees dat het niet lukt.

Update:
Order cancelen is gelukt, even wachten op geld terug en dan maar paar in Nl halen. Scheelt toch €300 :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#78
Kabelgoten besteld:



Ze zijn eigenlijk voor plinten, maar ik moet meer dan een meter overbruggen tussen mijn flamco rails. Een simple u vorm kabelgoot van 20x10 mm zie ik doorbuigen met mijn powerkabels erdoorheen.

Deze lijken me stuk stabieler door de interne opstaande wandjes.
€11.20 per 2 meter en de deksel kost ook nog eens zo veel. Niet overal deksels nodig, ik leg ze met de opening naar boven op de flamco rails en maak ze met ty wraps vast. Alleen de zakkende en stijgende goten komt deksel op.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

eduard

Hoi Jaco heb je een linkje voor de goten.

jaco

Quote from: eduard on September 30, 2023, 22:20:47Hoi Jaco heb je een linkje voor de goten.
Jazeker, 3 maten
https://hager.com/nl/catalogus/producten/sl200801-sl20080-kanaal-zwart

55, 80 en 115 milimeter breed met steeds meer kamers.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

eduard

Bedankt voor de linkjes

jaco

#82
Ik heb de 80 mm besteld. Ik wil power en signaal kabels iets meer scheiden dus voor de runs van kast naar voren aparte goot voor stroom en een andere voor signaal.
De side en wide speakers ga ik ze voor combineren maar dan heb ik er 2 kamers ruimte (40 mm) tussen ongeveer.

Speaker connecties zijn afgeschermde XLR, en de power kabels zijn ook afgeschermd.

Edit:
Ze zijn binnen gekomen. De signaal en de power kabels passen mooi in de kanalen en ze zijn stevig.

Ook zijn de nog missende xlr en cinch kabels voor de subs binnen gekomen. Helaas de extra stroomkabels nog niet.

Ook heb ik de wide channel speakers in Finland gecanceled, en ze in NL gekocht. Die kan ik ophalen.


Ook nog 50 meter stroomkabel bij een forum sponsor gevonden, die wordt opgestuurd.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#83
En zo hangen ze aan (ze liggen erop) mijn flamco rails


Linker 2 zijn voor speaker aansluitingen. De rechter 2 zijn voor de stroom voorziening naar de luidsprekers.
Daar waar het 2 x 2 naar 2 x 1 gaat gaan de wide speakers en de hoogte kanalen er van af. Dus LCR en 3 x sub gaat door naar voren.

Aan het eind doe ik nog een zwarte viltlaag op frames eraan maken denk ik, dat alles uit zicht is. Maar geen kabels over de vloer waar de deur is. Alleen achterkant liggen kabels op de grond achter een opbergrack straks. Wellicht ook maar door een goot leggen omdat het dan daar ook netjes is.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Littletycoon

Quote from: jaco on September 29, 2023, 06:36:10Nog twee stuks Genelec G four gekocht. Uit Finland welliswaar, maar daar worden ze gemaakt. De standaards ook besteld en ook de benodigde kabels.

In NL voert de distribiteur ze niet meer, wat vragen naar Duitse winkels gestuurd, maar ik had een 15% korting vanuit een nieuwsbrief van deze winkel :)

Dan heb ik de base layer met 9 gelijke speakers compleet. 🤩

En dan krijg ik een mail van de importeur die nog wel een paartje voor me heeft, a €150 per stuk goedkoper.. helaas niet meer te cancelen in Finland. Ik ga een poging wagen maar ik vrees dat het niet lukt.

Update:
Order cancelen is gelukt, even wachten op geld terug en dan maar paar in Nl halen. Scheelt toch €300 :)
Wie is de importeur van genelec, ik moet er ergens q1-q2 volgend jaar 12 hebben, niet de g four, andere modellen.

jaco

#85
Quote from: Littletycoon on October  6, 2023, 19:53:20Wie is de importeur van genelec, ik moet er ergens q1-q2 volgend jaar 12 hebben, niet de g four, andere modellen.
Audio-Technica Benelux B.V.
Iemke Roos Audio
Kuiperbergweg 20
1101 AG Amsterdam
The Netherlands
T. +31 (0)20 697 2121
https://www.audio-technica.com/nl-nl
https://distribution.audio-technica.eu/nl

Geen particuliere verkoop denk ik. Mijn huidige setup komt via een forum sponsor daar vandaan. Ik heb er een luister sessie gehad tussen G three en G four.
Dus toen ik nog twee stuks zocht hun gemailed of ze die nog hadden.

Kreeg laat bericht maar ze hadden er nog twee. Zal uitzondering zijn op deze manier omdat er geen dealer van consumer versies meer is in Nederland. Hebben ze in principe geen afzetkanaal om het via te regelen denk ik. Goede service zo.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#86
Wellicht ze ook vragen voor nog een paartje G3 voor 6 hoogte kanalen.

Met 9 speakers op de grond kunnen er 6 hoogte speakers voor Atmos voor een AV10 als ik het goed begrepen heb. Dat is 15.1.



Je kunt er zelfs een center height en een VOG bij koppelen zodat je 17.1 hebt. Alleen worden er maximaal 15.1 kanalen gedecodeerd bij elke codec.


maar die  center heigh en een VOG ("TS" in de tekening)  voor Auro3D?. Is haast geen film op uitgekomen dus des-investering denk ik.

Paartje G three voor leuke prijs besteld.

Dus de layout voor de hoogte speakers moet naar dit veranderd worden:


45 graden van base layer naar front en rear height, en dan 45 graden naar de top midden.
Voordeel is de meer compatibliteit met Auro3d en DTS-X


Update:
Paartje G four (wide speakers) en paartje G three (hoogte kanalen) opgehaald.
Verder toch iets aan de kasten veranderd.
Ik ga de front speakers zo'n 40 cm naar voren halen, en kort de kasten rij aan de zijkant 40 cm in. Dan zit scherm niet meer in een soort van verdiepte koof, maar wordt het een vlakke muur met scherm. Dan heb ik iets makkelijkere afstraling (diffusie aan zijkant en plafond)

Projector gaat naar achter in de kamer, hopenlijk haalt hij deze de scherm maat op 5 meter afstand.
Kast tussen bank en buro gaat er tussen vandaan, dan kan de bank 40 cm naar achteren toe.
Alle apparatuur toch maar weer mijn 19" rack in en niet achter de bank. Was met de kabels die ik had beter, en tevens meer ruimte. Zal de nieuwe tekeningen plaatsen.

Bijna vergeten ook een AV10 besteld.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#87
Tijd voor versie 2 van opzet


Top view:




Side view:


Rear View:


Room "divider" rack is nu weg, projector moet ik ophangen
Tevens komen de LCR verder de kamer in en maak ik een scherm wand voor alle kasten langs. Dan zit het scherm met speakers niet meer in een koof. Dat leek een goed idee toen ik racks in lege kamer zette (te veel spullen verzameld, ben aan het uitzoeken) maar nu acoustisch lijkt het een ramp te zijn.

Kan nu kistjes en dozen achter de luidsprekers in de racks zetten. Dat levert me best veel ruimte op dus dat moet lukken. De speakers staan dan mooi vrij.

Tevens komt mijn niet te grote projectiescherm weer 20 cm dichterbij te hangen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Dat rack tussen bank en bureau weg gehaald. Wat een verschil, de kamer ziet er heel anders uit. Ik heb de hoogte speakers bijna hangen, 4 van de 6 op hun plek en de mounts voor de laatste 2 ook op hun plek gehangen.
Morgen signaal en stroom voor die hoogte kanalen aanleggen. voor de basis laag hebben alle kanalen stroom leidingen liggen. Meeste ook signaal.
Ben nu met name dingen aan het uitzoeken die weg kunnen. Bij de verhuizing alles uit oude huis in deze kamer gepropt. Wat je 4 jaar niet nodig had kan wel weg.

Kom van alles tegen, component video kabels, RGBHv video kabels uit mijn CRT tijd.
Allemaal dingen uit de tijd dat ik alles aanstuurde met seriele poort.
Compleet lutron systeem wat ik denk ik niet weer inbouw.
De originele fan walls uit mijn nas units die ik allemaal aangepast heb om ze stiller te maken.
Morgen ritje naar de stort :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Devices in mijn ht rack gezet.



Ben begonnen met xlr kabels inprikken. Daarna de power kabels van connectoren voorzien.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

williams

Aardige set heb je zo bij elkaar en met name de nieuwe Marantz is erg mooi .
Ook leuk om de Pioneer laserdisc er tussen te zien .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jaco

Quote from: williams on November  3, 2023, 19:05:23Aardige set heb je zo bij elkaar en met name de nieuwe Marantz is erg mooi .
Ook leuk om de Pioneer laserdisc er tussen te zien .
Ik heb nog stuk of 10 laserdiscs, maar rack is groot genoeg :)
Helaas geen aansluiting voor een LD speler qua video signaal. Dus daar zal ik nog een kastje voor moeten kopen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Sisirider68

Ziet er netjes uit in een rack :clapping: goed bezig, mooie apparatuur heb je👍 heb je de av10 al ervaren?

jaco

#93
Quote from: Sisirider68 on November  3, 2023, 19:53:37Ziet er netjes uit in een rack :clapping: goed bezig, mooie apparatuur heb je👍 heb je de av10 al ervaren?
Ik heb hem in het rack gezet en er een stuk of 12 XLR pluggen ingestoken.
De stroomkabels heb ik naar veel speakers al liggen maar daar moet dan nog de shuko en de IEC op schroeven. Daarna kan ik testen.

Voor beeld moet ik er dan maar een pc monitor aan hangen, want ik moet de scherm wand nog bouwen. Idee daarvoor al bedacht. Bouw gewoon een wand met de ikea kast frames die ik gedeeltelijk al heb. Komen qua maat uit met de panelen die ik boven en onder scherm wil plaatsen. Dan hoef ik alleen de zijkanten maar nieuwe panelen voor te maken.

De AV10 gekocht omdat ik dan ook wides kan gebruiken en 6 hoogte kanalen i.p.v. 4
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Vandaag mijn projector plank opgehangen. Eest met 60 cm draadeinden. Daar kon ik onderdoor lopen.
Helaas kwam ik er achter dat ik het frame van het scherm om 40 cm van de grond laat beginnen. Dat is 8 cm rand, 101 cm projectie doek. Dus midden scherm is midden lens.
Scherm midden zit op 98,8 cm van vloer, dan kan de projector iets van 64 cm shift doen maximaal. Dus 164 cm hoog moet de projector staan/hangen. Gelukkig had ik die draadeinden ook. Alleen stond ik een keer gehaast op van mijn burostoel. Natuurlijk vol met hoofd tegen die plank aan. Ik ging bijna onderuit.

Exit dat idee van de projector op 280 cm van scherm (direct achter bank)
De vw90 kan dan tot 372 cm van scherm af. Helaas ook direct achter mijn burostoel, kans op de volgende aanvaring.

De sony laser 5000 kan tot iets van 4 meter van mijn scherm af. Dan kom ik net tegen het rack aan. Dan dik ik dat rack 30-60 cm op op die plaats en heb ik loop ruimte genoeg.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

williams

Quote.  Ik heb nog stuk of 10 laserdiscs, maar rack is groot genoeg :)
Helaas geen aansluiting voor een LD speler qua video signaal. Dus daar zal ik nog een kastje voor moeten kopen.
   


Ik heb afgelopen week een DVDO iscan HD processor gekocht en deze tussen mijn Pioneer Laserdisc en mijn Marantz receiver gezet en dit gaf geen enkele verbetering kwa beeld en ik geef de voorkeur om gewoon met composiet de Marantz in te gaan en daar de interne scaler te gebruiken .

Mocht je ook de gelegenheid hebben om dit te doen dan zou ik niet investeren in een oude scaler die me trouwens maar 15 euro hebt gekost 😊
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jaco

#96
Quote from: williams on November 12, 2023, 10:00:13Ik heb afgelopen week een DVDO iscan HD processor gekocht en deze tussen mijn Pioneer Laserdisc en mijn Marantz receiver gezet en dit gaf geen enkele verbetering kwa beeld en ik geef de voorkeur om gewoon met composiet de Marantz in te gaan en daar de interne scaler te gebruiken .

Mocht je ook de gelegenheid hebben om dit te doen dan zou ik niet investeren in een oude scaler die me trouwens maar 15 euro hebt gekost 😊

Dat is mooie prijs, ik kreeg een aangeboden voor €100.
Dan moet ik maar verder zoeken.

Mijn AV10 heeft geen analoge video inputs.
Dus daarom wil ik een omzetter hebben.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Hebben jullie geen last van het netfilter van de Pioneer laserdisc speler ?
De mijne had geen geaarde ingang en dus staat er zwevend 72V AC op de massa van de audio en video connectoren.
Vandaar is de mijne niet aangesloten.
Als je hem belast stort dat trouwens wel in maar vindt het toch niet echt prettig.

jaco

Nooit gemerkt, jaren geleden gebruikt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#99
Net een 4k projector besteld. Kan ik verder met bouwen want deze heeft (iets) meer zoom zodat ik hem aan de achterkant kan zetten zonder mijn hoofd te stoten :)

Nog een paar ikea elementen bestellen en dan kan ik de screen wand bouwen. Dan kunnen alle dozen erachter en heb ik weer wat ruimte.

Wel weer suf, ik had de afstand van de 7000 bekeken (dienstaat bovenaan in document) maar die heeft compleet andere lens.
Bij de 5000 kom ik tot 391 cm van scherm af. Is nog niet geweldig in mijn ruimte.
Dus ofwel iets minder ruimte bij mijn buro, of scherm 20 cm hoger zodat projector 20 cm hoger kan.

Dit lijkt de range te zijn:

Dus 70 cm vanuit center van het scherm (tot het center van de lens)



Scherm is 100 cm hoog, dus 20 cm onder of boven rand scherm.
Bodem projector is dan 80cm van plafond als hij hangt.
En als ik hem neer zet is de bodem (hangende plank in mijn geval) op100 cm van plafond.


9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm