DTS-X - DTS gaat de concurrentie aan met Dolby Atmos

Started by CinemaDream, October 14, 2014, 12:08:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Akosoft

:)  Klopt. Hoop wel dat het in augustus echt zo is. Is die drang ook weer weg...  :P

Quote from: Martijn M on July 21, 2016, 11:52:43
Achja, zo gaan die dingen. Ik ben wel benieuwd!

Kjelt

Quote from: Akosoft on July 21, 2016, 09:23:56
Lees op avsforum.com dat Onkyo de Dts:x update 31 augustus 2016 gaat uitrollen. Ben benieuwd...
Hebben ze nu wel een nieuw DSP platform ontwikkeld met voldoende power om alles te ondersteunen?

Akosoft


Shoalinmonk

Kan iemand mij vertellen hoe DTS-X klinkt op een speakerlayout 5.1.4 (Atmos)
Mijn Atmos speakers zijn geplaatst volgens de dolby voorschriften....

Ben erg benieuwd, hoe en wat....nu namelijk nog geen DTSX mogelijkheid omdat de AV7702 de upgrade niet krijgt...

Zal ik upgraden naar de MK2 of lekker nog even wachten? Omdat er toch weinig DTSX content is.

Ham vraag: Hoe klinkt DTSX op een Atmos (5.1.4) speaker layout?
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Staaled

Neural is wel van belang.
dts HD-master kom je het vaakst tegen op blu ray's .

DTS-X heeft amper nog een titel.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Shoalinmonk

Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Raymen

HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Staaled

Neural is de DTS upmixer waar Dolby 'Surround' heeft.

De topkanalen worden dan ook gebruikt.
Het is niet zo spectaculair als de echte 3D formats maar wel vaak een (grote) verbetering tov standaard 5 of 7.1 .
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

vik

Klopt helemaal.

De mooiste up mixer vind ik nog steeds Auro-3D. Upmixen is een leuke toevoeging maar ik ben zelf toch voorstander van het native formaat wat op de disc staat. Ik gebruik persoonlijk geen enkele up-mixer.



Quote from: Staaled on August  2, 2016, 13:53:23
Neural is de DTS upmixer waar Dolby 'Surround' heeft.

De topkanalen worden dan ook gebruikt.
Het is niet zo spectaculair als de echte 3D formats maar wel vaak een (grote) verbetering tov standaard 5 of 7.1 .
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Shoalinmonk

Quote from: vik on August  2, 2016, 14:40:15
Klopt helemaal.

De mooiste up mixer vind ik nog steeds Auro-3D. Upmixen is een leuke toevoeging maar ik ben zelf toch voorstander van het native formaat wat op de disc staat. Ik gebruik persoonlijk geen enkele up-mixer.
[/quote

Ik ben ook een voorstander van het bovenstaande.
Zo heeft de regisseur het gewilt toch?


Het is in ieder geval duidelijk wat Neural is. Nu begrijp ik ook waarom mijn top speakers het doen wanneer mijn vrouw tv kijkt. Hij staat meestal op neural
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

c20v

Quote from: Fox on June  9, 2016, 13:29:31
Dat antwoord durf ik niet te geven.

Echter in de eerste DTS:X firmware ziten een paar bugjes en is er een behoorlijke kritiek op de werking.
Hier voor is al een update belooft door D&M en misschien die ze die eerst en rollen dan de rest uit????
Zet net de AVR aan en wat ziet mijn oog? Jawel, een heuse DTS:X update (X2200) :pompom:

Life is really simple, but we insist on making it complicated.

yorkie13

Heel leuk die DTS-X upgrade, nu nog software .

c20v

Wat is dit dan? Hij heeft net 42min lopen downloaden?  :eh:
Kan er ook niets over vinden..
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

Raymen

Ik denk dat hij de andere software bedoeld
Er zijn slecht 11-12 films uit met DTS:X
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

c20v

Ah, op die manier.  :blush:
Ja, dat is zo. Anderzijds is Atmos ook nog verre van standaard en is het vooral de upmixer die het interessant maakt.
Toch ben ik wel erg benieuwd hoe DTSX zich tov Atmos verhoud.

En wat deze firmware aangaat: Hopelijk heb ik nu wel wat aan de plafondspeakers bij DTS tracks. Ook al is de Atmos-upmixer niet even accuraat, het complete geluidsbeeld is toch net ff beter.
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

Akosoft

Pfff hoe sommigen hier en op andere sites honende opmerkingen maken over dts:x omdat er toevallig 2x zoveel films zijn met Atmos. Ik ben blij met dts:x er bij. Lekker puh..  >:D

c20v

Zoals ik al zei: Beide zijn nog niet dik gezaaid...
Maar net The force awakens gekeken met de Neural-upmixer en dat was een prima ervaring. Heel subtiel en een betere "bubbel" dan voorheen. Zeker als je aan Atmos gewend ben, klinkt een gewone DTS track IMHO veel minder ruimtelijk.

Nu kan ik tenminste alles in 5.2.2 bekijken ipv het ene deel wel en het andere deel niet.  :smile:
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

palmspar

#242
Gisteren ook de update naar dts-x gedaan op de denon x2200.
Ben er niet tevreden over, de subwoofer svs sb2000 is veel minder aanwezig en gaat niet zo diep meer.
Ook is de auto functie verdwenen bij audio instellingen, dts-x neural word je zo wel erg opgedrongen.
Bij sommige bass nrs zag je de woofer 3cm uitslaan en na de update niets meer.
heb audyssey setup nog opnieuw gedaan voor de zekerheid maar dat hielp niet.
Liever ging ik terug naar de vorige firmware maar die kan je nergens downloaden.
Balen de svs klonk zo strak

Shoalinmonk

Dat is toch gek??
Mag toch niet zo zijn dat die update de instellingen op de processor verandert.
Zou zeggen een toevoeging van een nieuw soort codec. That is it.

Blijf het bijzonder vinden. Ben benieuwd naar de kern van de oorzaak   
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

palmspar

#244
Ik vermoed dat er maar een bepaalde hoeveelheid geheugen beschikbaar is in de versterker, en nu dts-x er bij komt andere dingen moeten verdwijnen of minder goed werken zoals de laagweergave.
Anders zou ik het niet weten lijkt me dat ie na een update even goed of zelfs beter moet klinken, en niet stukken slechter in laagweergave.
Of dts-x neural beter surround geluid geeft, kan niet op tegen een vette sub die goed meedoet.

https://www.youtube.com/watch?v=2V48Rd-kgnU

Voor de update bewoog de woofer van de sub op dezelfe manier als in het filmpje.
Na de update beweegt ie nauwelijks met sublaag onder de 20hz
Het zou mooi zijn als ze de vorige versie van de firmware ook op de site van denon zouden zetten.

c20v

Quote from: palmspar on August 23, 2016, 18:57:22
Gisteren ook de update naar dts-x gedaan op de denon x2200.
Ben er niet tevreden over, de subwoofer svs sb2000 is veel minder aanwezig en gaat niet zo diep meer.
Ook is de auto functie verdwenen bij audio instellingen, dts-x neural word je zo wel erg opgedrongen.
Bij sommige bass nrs zag je de woofer 3cm uitslaan en na de update niets meer.
heb audyssey setup nog opnieuw gedaan voor de zekerheid maar dat hielp niet.
Liever ging ik terug naar de vorige firmware maar die kan je nergens downloaden.
Balen de svs klonk zo strak
Hier ook een x2200 met een SB2000 maar ik herken je probleem niet helemaal. Wat ik wel gemerkt heb is dat het algemeen volume (bij films) verder open kan/moet.
Qua stereo en multichannel is me niets opgevallen, zal het eens testen.
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

palmspar

De dsp heeft ook een update gehad misschien is de roomcorrectie wat veranderd.
Ik zou het ook niet gemerkt hebben als ik niet net allemaal van die bass nrs aan het luisteren geweest was, waarbij de sub zowat staat te schudden.
Als je het geluid zou opmeten en een grafiek zou maken is het geluidsbeeld in de kamer misschien wel verbeterd geen idee.




MaxxMark

Room correctie kan vaak roet in het eten gooien. Merk het op mijn versterker ook. Je moet goed blijven opletten met een update of alles nog wel goed is en soms het gehele calibratieprocess weer doorlopen.

En zelfs dan moet het wel goed zijn gegaan. Het klinkt alsof je calibratie met de update verloren is gegaan en opnieuw gedaan moet worden. Waarbij mogelijk de uitgangspunten anders zijn geworden (danwel door een mis-instelling, danwel door een verandering in de versterker).

Het lijkt me dat de producent in z'n release-notes wel heeft aangegeven wat het effect is op de huidige settings. Zo niet, dan is dat wel een beetje karig. Ik zou het eens voorleggen bij de supportafdeling
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

palmspar

#248
Had de calibratie opnieuw gedaan maar afstanden en volumes van speakers bleven vrijwel hetzelfde, de sub werd 1 db harder gezet.
opnieuw inregelen was dus niet eens nodig geweest.

Staaled

Quote from: palmspar on August 24, 2016, 10:38:47
De dsp heeft ook een update gehad misschien is de roomcorrectie wat veranderd.
Ik zou het ook niet gemerkt hebben als ik niet net allemaal van die bass nrs aan het luisteren geweest was, waarbij de sub zowat staat te schudden.
Als je het geluid zou opmeten en een grafiek zou maken is het geluidsbeeld in de kamer misschien wel verbeterd geen idee.
Dynamic EQ aan en nu uit ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)