RZeemering's set

Started by RZeemering, August 6, 2014, 14:14:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Huub-13

Quote from: RZeemering on January 28, 2024, 22:28:41Nu luister ik alweer nummer na nummer  :music: . Door de 5 cm verplaatsing van de set klinkt het stereo beeld echt helemaal zoals het moet. Die Magnepans zijn echt reuze plaatsinggevoelig!
Mooie set heb je. Ik luister met Maggies 3.7i en ben het met je eens dat nauwkeurige plaatsing (met meetlint!) erg belangrijk is bij deze speakers.
Toch vind ik jouw speakers wel wat dicht bij mekaar staan. De mijne staan zeker een meter verder uit elkaar. Magnepans mogen gerust dicht bij de zijmuren staan, omdat door het dipoolprincipe de afstraling naar de zijkanten gering tot nihil is. Een wat grotere tussenafstand geeft bij mij een groter toneel met vanzelfsprekender (minder neiging tot sibilance) stemweergave in het centrum. Verder lijkt jouw opstelling op de mijne: tweeters aan de buitenkant en weinig indraaien.   
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

RZeemering

Thnx!
Mijn ruimte is niet zo groot. Een bijna vierkante bak van 5x5 meter.
Tweeters staan 2,3 meter van elkaar vandaan en ik zit er 3 meter vanaf.
Ik kan zelf niet verder naar achteren ivm roommodes. Qua bas vind ik ze nu lekker staan. De lage sectie dichter bij elkaar geeft het meest coherente geluid. Als ik de speakers verder uit elkaar zet vind ik de stage echt te groot. Dan heeft een drummer een arm van 4 meter nodig om op een Tom te slaan ;) ongetwijfeld ga ik nog wel eens een keer weer schuiven. Ik heb nog een paar gaffa reepjes op de grond geplakt van de vorige keren. Voorlopig klinkt het in deze ruimte op dit moment het best zoals ze nu staan. Soundstage is ook erg diep. Daar hou ik van.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Xander32

Een dedicated luisterruimte?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Huub-13

Quote from: RZeemering on January 29, 2024, 00:18:31Thnx!
Mijn ruimte is niet zo groot. Een bijna vierkante bak van 5x5 meter.
Tweeters staan 2,3 meter van elkaar vandaan en ik zit er 3 meter vanaf.
Ik kan zelf niet verder naar achteren ivm roommodes. Qua bas vind ik ze nu lekker staan. De lage sectie dichter bij elkaar geeft het meest coherente geluid. Als ik de speakers verder uit elkaar zet vind ik de stage echt te groot. Dan heeft een drummer een arm van 4 meter nodig om op een Tom te slaan ;) ongetwijfeld ga ik nog wel eens een keer weer schuiven. Ik heb nog een paar gaffa reepjes op de grond geplakt van de vorige keren. Voorlopig klinkt het in deze ruimte op dit moment het best zoals ze nu staan. Soundstage is ook erg diep. Daar hou ik van.
Je hebt, merk ik uit je antwoorden, al wel flink geëxperimenteerd met de opstelling en voor jou een optimum gevonden.
Uiteraard is dat prima, maar toch adviseer ik je om eens te googelen op "Magnepan setup" en dan de afbeeldingen te bekijken.
Zien hoe andere Maggie-liefhebbers het doen geeft wellicht nieuwe inspiratie.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

RZeemering

Quote from: Xander32 on January 29, 2024, 06:17:24Een dedicated luisterruimte?
Nee, mijn woonkamer. Maar ik LAT. Dus feitelijk is het een dedicated luisterruimte ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Quote from: Huub-13 on January 29, 2024, 08:14:46Je hebt, merk ik uit je antwoorden, al wel flink geëxperimenteerd met de opstelling en voor jou een optimum gevonden.
Uiteraard is dat prima, maar toch adviseer ik je om eens te googelen op "Magnepan setup" en dan de afbeeldingen te bekijken.
Zien hoe andere Maggie-liefhebbers het doen geeft wellicht nieuwe inspiratie.
Ik speel nu zo'n 10 jaar met Magnepans. Hiervoor begonnen met 1.7's. Deze in 4 verschillende ruimtes gehoord, gewteaked, verplaatst in elke mogelijke plek van de luisterruimtes neergezet.
Ook in deze ruimte hebben de speakers bijna halverwege de woonkamer gestaan en tegen de wanden aan. Zonder en met toe-in, extreme toe-in etc.
Als je goede links hebt naar Maggie opstellingen zie ik ze graag. Wellicht ken ik ze nog niet. Altijd leuk om te proberen. En deze 'doors of perception' zijn betrekkelijk makkelijk te schuiven :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Huub-13

Een goede bron van inspiratie en waar veel kennis voorhanden is: de "Magnepan Users Group" op Facebook.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

RZeemering

Vandaag had ik de tijd om naar aanleiding van Huub eens weer met de speakers te slepen. En tegelijk maar even de oude plek goed stofzuigen en dweilen...
Een aantal zaken geprobeerd. Speakers op de helft van de kamer en tegen de 'wanden' aan (raampartij links en rechts een deur met glas). Dit niet in een vierkante kamer. Ik moet teveel tegen de wand achter mij gaan zitten om iets van normale informatie in het midden te krijgen. De speakers op een derde van de achterwand gezet en wel tegen de zijwanden. Dit gaf al een stuk beter resultaat. De enorme absorbers achter de speakers doen goed hun werk zo. Het klinkt beter dan ik ooit eerder hier zo heb geprobeerd.
Ik moest wel een redelijke toe-in geven om smering in het midden te voorkomen. Het geluid lijkt flink op de speakers op mijn laatste plek. Daar ging het geluid fiks buiten de speakers en hier blijft het iets buiten de speakers en natuurlijk vooral binnen. De soundstage is wel anders. Dit geeft meer een koptelefoon gevoel. Veel instrumenten en geluiden voelen als meer voor en soms in mijn hoofd zwevend. Het is niet dieper of minder diep maar wel meer in en om mijn hoofd. Zang staat vaak meer voor mijn set dan er achter. Daar waar op de oude positie het meer achter de set begon tot fiks er voor. En ook instrumenten en geluiden soms tot aan mijn hoofd of voorbij kwamen.
Bij Minka and the notes after van Felix Laband zweven te tierelantijntjes door de hele ruimte, net als ook op de oude positie maar qua gevoel dichter bij mijn hoofd. Meer koptelefoon gevoel dus.
Bij Invincible van Tool staat de drum redelijk in het midden maar af en toe knallen een paar toms en cimbals echt te ver naar rechts. Dat is wat ik het meest vervelend vind aan deze opstelling merkte ik ook de vorige keer. De soundstage is af en toe onrealistisch breed. Voor bepaalde instrumenten is het niet erg. Maar drums moeten wel behapbaar blijven ;)
De speakers staan nu ook niet heel handig. Ik heb een kastje voor de binnenkomende internet en oude telefoon aansluitingen. Daar staat ook router en NUC etc in. Die kan niet echt verplaats. De rechter speaker staat er nu echt tegen aan. Dan moet ik altijd eerst de speaker verplaatsen om in het kastje te kunnen. Dat doe ik maar niet ;)
Dus langzaam aan maar weer terugschuiven tot de soundstage basis weer wat meer voor me is (rij 10 in plaats van rij 1 bij klassiek) En de breedte ook weer naar mijn zin is. Benieuwd of dat net zo ver is als voorheen of dat Huub toch gelijk krijgt en de boel weer iets breder staat. Zoals het hiervoor ook een jaar heeft gestaan overigens.
Leuk man, zo'n hobby. Zorgt voor minder stof op de vloer en meer gesprekstof op het forum :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

#184
Quote from: Huub-13 on January 29, 2024, 12:39:46Een goede bron van inspiratie en waar veel kennis voorhanden is: de "Magnepan Users Group" op Facebook.
Klopt! is een leuke groep :)
Via die groep heb ik mijn 20.1 ook weten te bemachtigen. Via een Duitser die ze daar te koop had staan. Voor mij was dat wel een eindje reizen vanuit Groningen. Maar zeer de moeite waard. En een hele leuke middag met hem gehad daar. Veel muziek geluisterd en over concerten gesproken etc.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Xander32

Luxe 👌🏻(beide 😁)

Quote from: RZeemering on January 29, 2024, 10:58:35Nee, mijn woonkamer. Maar ik LAT. Dus feitelijk is het een dedicated luisterruimte ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Quote from: Xander32 on January 29, 2024, 13:16:14Luxe 👌🏻(beide 😁)

In een vorig huis met mijn ex vriendin heb ik een tijdje een dedicated luisterruimte gehad. Dat was erg fijn om te prutsen en de boel neer te zetten zoals je zelf wilt. Maar ik miste de gezelligheid in de woonkamer en daar samen zitten.
Mocht ik ooit weer een dedicated luisterruimte krijgen als we gaan samen wonen dan gaat dat wel eentje worden waar ook echt gezellig gezeten kan worden met meerdere mensen.
En latten heeft voor-en nadelen :)
Het is net als met hifi: er zullen altijd compromissen gesloten moeten worden.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Rob_Dingen

Normaal maken ze de basstraps in de hoeken met een 45 graden voorkant van vloer tot plafond.
Dan is het makkelijker te integreren in je kamer.
Je hoeft alleen de platen diagonaal door te snijden en te stapelen.

Rob

RZeemering

Klopt.
Ik heb er een paar van achter mij in de hoeken staan. Die ik eerst voor in de hoeken had. Ik wil de boel een beetje symmetrisch houden, dan zou ik wel heel veel raam kwijt zijn aan de linker kant.
Het blijft consensus in een woonkamer (ook in dedicated ruimtes trouwens... :P)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

pameijer

Gebruik je nu gewoon Rockwool voor je basstraps? Of de speciale Rockwool Rocksono Extra.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

RZeemering

https://www.isolatiemateriaal.nl/steenwol/steenwolplaten?op=7:25
ik heb deze.
Ik wilde graag 20cm dik om juist wat vanaf 100hz (ish) breedbandig laag te kunnen doen.
Ik kende die Rocksono extra niet. Zijn die beter in bas absorberen? In ieder geval nu te laat :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Ook vanavond nog weer wat aan het schuiven geweest met de speakers (bedankt he, Huub!?  :tongue2: )
Geëindigd met de Cardas dipole opstelling. https://www.cardas.com/system-setup
Ik heb ooit ook eens zo een tijdje gedraaid. Het is wel redelijk nearfield luisteren.
En het neemt wel heel veel ruimte in de woonkamer in op deze manier. Voordeel is dan weer dat het een paar db minder hard hoeft. Scheelt weer voor de buren ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Xander32

Nou, je krijgt en neemt anders behoorlijk de ruimte 😄

Leuk project die bass traps, ben benieuwd wat het gaat brengen. Is het nog specifiek schuim welke je gebruikt? (En hoe) ga je het afwerken?


Quote from: RZeemering on January 29, 2024, 21:08:22Klopt.
Ik heb er een paar van achter mij in de hoeken staan. Die ik eerst voor in de hoeken had. Ik wil de boel een beetje symmetrisch houden, dan zou ik wel heel veel raam kwijt zijn aan de linker kant.
Het blijft consensus in een woonkamer (ook in dedicated ruimtes trouwens... :P)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Huub-13

#193
Quote from: RZeemering on January 29, 2024, 23:08:44Ook vanavond nog weer wat aan het schuiven geweest met de speakers (bedankt he, Huub!?  :tongue2: )
Geëindigd met de Cardas dipole opstelling. https://www.cardas.com/system-setup
Graag gedaan. De boel af en toe een beetje opschudden kan nooit kwaad . .  :tongue2:
Kun je nog eens een foto plaatsen van die Cardas-opstelling, liefst een waar ook je luisterstoel op staat (een foto van de luisterdriehoek dus)?
Ben jij in het verleden van de 1.7 direct naar de 20.1 gegaan, of heb je ook nog een tussenmaat gehad, bijv. in de 3.x reeks?
Ik ben wel benieuwd of het verschil tussen mijn 3.7i en een 20.1 of 20.7 groot is.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

RZeemering

Quote from: Xander32 on January 30, 2024, 06:21:21Nou, je krijgt en neemt anders behoorlijk de ruimte 😄

Leuk project die bass traps, ben benieuwd wat het gaat brengen. Is het nog specifiek schuim welke je gebruikt? (En hoe) ga je het afwerken?


Als ik de basstraps 'zoals het hoort' symmetrisch in de hoeken zou plaatsen dan zou ik echt een flink stuk raam mee moeten pakken in de linker hoek. Een beetje licht naar binnen als ik niet in mijn audio'zone' zit is wel fijn. Als er eerst een stuk muur had gezeten was ik zeker voor de schuine hoek optie gegaan.
2 posts boven jouw vraag staat een link naar welk steenwol ik heb gekocht. Dit was de meest dikke en meest absorberende versie die ik kon vinden.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Quote from: Huub-13 on January 30, 2024, 09:25:32Graag gedaan. De boel af en toe een beetje opschudden kan nooit kwaad . .  :tongue2:
Kun je nog eens een foto plaatsen van die Cardas-opstelling, liefst een waar ook je luisterstoel op staat (een foto van de luisterdriehoek dus)?
Ben jij in het verleden van de 1.7 direct naar de 20.1 gegaan, of heb je ook nog een tussenmaat gehad, bijv. in de 3.x reeks?
Ik ben wel benieuwd of het verschil tussen mijn 3.7i en een 20.1 of 20.7 groot is.
Ik vind het heerlijk! Dit is voor mij een belangrijke onderdeel van de hobby. Meer dan pielen met zekeringen, en kabeltjes. Vergeleken met akoestische aanpassingen en vergeleken met speakers schuiven is dat echt geneuzel in de marge ;)
Ik ben in 1 keer van de 1.7's naar de 20.1's gegaan. Ik was eigenlijk op zoek naar een 3.x maar dit kwam op mijn pad voor een prima prijs. Dus gelijk gedaan.
Als je een beetje in de buurt van Groningen woont kun je vergelijken hier. Ik heb mijn 1.7's nog staan en kunnen makkelijk erbij geschoven worden. Je bent welkom.
Foto komt later. Er moet na een paar dagen geen werk weer gewerkt worden. Helaas moet dat spul ergens van betaald worden.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

@Xander32
Afwerking gaat plaatsvinden zodra de akupanels binnen zijn. Die hadden er eigenlijk al moeten zijn maar vermoedelijk komen ze over een week.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Huub-13

Met de 1.7 ben ik mijn Maggie-route ook begonnen.
Van daaruit de stap genomen naar de 3.7 (niet de i).
De 20-reeks was voor mij financieel niet bereikbaar en ook wel wat te groot voor mijn woonkamer.
Die 3.7 heb ik verkocht en een tijdlang andere avonturen beleefd: Martin Logan Summit, Quad ESL-2905 en Harbeth M40.2.
Deze laatste heb ik uiteindelijk met een forumgenoot geruild voor de Magnepan 3.7i.
Nog geen spijt van, al blijven het toch wel grote, opdringerige schermen . . . .  :omg:
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

RZeemering

Prachtig zo'n hifi route!
Magnepans zijn niet moeders mooiste. Sterker nog, ze zijn eigenlijk ronduit lelijk ;)
Maar ja... de sound!
Ingeruild tegen je Harbeth's... dat zijn wel prachtige speakers.. ook qua sound.
Wat is het verschil in jouw ruimte met die speakers?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Huub-13

#199
Die Harbeth M40.2 waren inderdaad erg mooie speakers.
Echter, naar mijn smaak was de basweergave wat te prominent.
Daardoor hadden ze de neiging alles vrij donker te presenteren.
Ze zullen waarschijnlijk optimaal klinken in een grotere ruimte.

Ik miste echter ook de specifieke sound van paneelluidsprekers.
De gulle soundstage, ook in de hoogte, de openheid van de weergave, enz.
Jij zult ongetwijfeld begrijpen wat ik bedoel.
Mijn mooiste speakers vond ik de Quad 2905, maar die maakten tevens een wat kwetsbare indruk.
Op normale luisterniveaus waren ze onklopbaar, maar bij wat hoger volume had je het gevoel dat ze snel hun grenzen bereikten.
Ik houd wel van wat headroom/reserve in de weergaveketen.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker