Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

De demo van grobi op utube, daar gebruikten ze bladerunner Als referentie. Daar waren duidelijk meer omgevings geluiden te horen bij Auro tegenover Atmos.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on April  1, 2018, 14:36:08
De demo van grobi op utube, daar gebruikten ze bladerunner Als referentie. Daar waren duidelijk meer omgevings geluiden te horen bij Auro tegenover Atmos.
Kwamn ze uit de juiste richting? Meer geluid is makkelijk, juiste positionering voor de luisteraar is de uitdaging. Ik gebruik daar altijd de leaf demo voor en dan vallen veel dynamische "spierballen" demos keihard door de mand.

reza

Mijn Duits is niet optimaal :D

Maar naar wat ik begreep wel. Ze gebruikten het stuk waarin hij met zijn Peugeot kwam aanvliegen bij de wormen boerderij. Die bladerunner laat dan een drone uit zijn dak komen. Dat hoor je niet echt met Atmos maar bij Auro wel. Daar vliegt hij zelfs helemaal over je heen en blijft hij ook nog even hangen, dat waren echt hele grote verschillen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Lord Elrond

Het is dus ingewikkelder dan ik dacht  :o :o :o

Toch maar eens een paar bezoekjes brengen aan winkels die een auro of atmos opstelling hebben staan die voldoet aan de criteria die auro/atmos heeft
opgegeven.

Of een luisterbezoek bij een forum genoot die daar voor open staat :)

ondertussen zoek modus op volle toeren :)
Atmos 5.1.4  setup Usher CP6311 > X-616 > 3 paar Usher S520 MkII
Marantz SR7011 en Marantz MM7025 , Sony BDP 800 MkI
Sub Yamaha

master30

De auro upmixer geeft wel wat meer db naar de hoogte kanalen, voor atmos enz zou je dus je hoogte kanalen wel een paar db hoger kunnen instellen, op gevoel en eigen gehoor
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on April  1, 2018, 15:41:31
Maar naar wat ik begreep wel. Ze gebruikten het stuk waarin hij met zijn Peugeot kwam aanvliegen bij de wormen boerderij. Die bladerunner laat dan een drone uit zijn dak komen. Dat hoor je niet echt met Atmos maar bij Auro wel. Daar vliegt hij zelfs helemaal over je heen en blijft hij ook nog even hangen, dat waren echt hele grote verschillen.
Wat was het originele audio formaat? Je kunt niet iets creeren wat er niet is  ;)

Teejoo

#1607
Quote from: Kjelt on April  1, 2018, 19:00:03
Wat was het originele audio formaat? Je kunt niet iets creeren wat er niet is  ;)
zeker kan dat wel, dat is net wat een upmixer doet. En dat staat los van de oorspronkelijke codering. Dat was al toen we van 5.1 7.1 maakten doordat de PLIIx of L7 upmixer uit de 2 surround kanalen 2 surround back kanalen maakt op basis van de aanwezige directionele info. En nu dus met Atmos idem.
Het is natuurlijk geen discrete 7.1 mix, maar veel scheelt het niet door de kwaliteit van de decoders.

En eigenlijk is dat ook logisch omdat een geluidsmixer met een 5.1 setup ook al heel mooi een helicopter een rondje boven je kan laten vliegen. Dus die info mixt hij er eigenlijk al in door het geluid te laten verschuiven over de speakers en te werken met fase verschillen.

reza

#1608
Quote from: Kjelt on April  1, 2018, 19:00:03
Wat was het originele audio formaat? Je kunt niet iets creeren wat er niet is  ;)
Weet ik niet. Ik heb niet het hele filmpje gekeken, dat duurt iets van een half uur. Alleen de uitslag vond ik interessant.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: Teejoo on April  1, 2018, 19:29:28
zeker kan dat wel, dat is net wat een upmixer doet. En dat staat los van de oorspronkelijke codering. Dat was al toen we van 5.1 7.1 maakten doordat de PLIIx of L7 upmixer uit de 2 surround kanalen 2 surround back kanalen maakt op basis van de aanwezige directionele info. En nu dus met Atmos idem.
Het is natuurlijk geen discrete 7.1 mix, maar veel scheelt het niet door de kwaliteit van de decoders.

En eigenlijk is dat ook logisch omdat een geluidsmixer met een 5.1 setup ook al heel mooi een helicopter een rondje boven je kan laten vliegen. Dus die info mixt hij er eigenlijk al in door het geluid te laten verschuiven over de speakers en te werken met fase verschillen.
En hoe weet de upmixer dan of het van boven of van onderen komt?
Zover als ik weet kan een upmixer alleen ambient geluiden van boven laten komen, geluiden die zowiezo al van bijna alle speakers af komt zoals de soundtrack en de omgevingsgeluiden.
Echte zuivere gepinpointe geluidsbronnen kan een upmixer nooit vanuit zichzelf creeeren omdat deze die informatie mist. Voor je het weet ga je iets wat op je afkomt ineens ook van bovenaf weergeven dat zou dan alleen maar slechter worden. Is ook niet mijn luisterervaring moet ik zeggen.

Kjelt

Quote from: reza on April  1, 2018, 22:31:40
Weet ik niet. Ik heb het het hele filmpje gekeken, dat duurt iets van een half uur. Alleen de uitslag vond ik interessant.
Maar je weet de uitslag dus niet.
Als het een Auro formaat origineel was dan snap ik dat Auro beter klonk dan Atmos.  ;)

reza

#1611
https://youtu.be/_U8SQFUhmtM

Kan je het zelf ook bekijken. Jouw Duits is vast beter  ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Dit is trouwens niet het filmpje waar ik het over had.
Deze had ik zelf ook nog niet gezien...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

https://youtu.be/MKsmSZZhO0g

Deze was het. Maar volgens mij was het meer de bioscoop versie tegen de ht versie...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

#1614
Quote from: reza on April  1, 2018, 22:54:56
https://youtu.be/MKsmSZZhO0g
Deze was het. Maar volgens mij was het meer de bioscoop versie tegen de ht versie...
Ja er staat duidelijk:
QuoteAm Beispiel von dem Film BLADE RUNNER 2049 wollten wir es wissen. Wie unterscheidet sich die DOLBY ATMOS Mischung von der Heimkinoveröffentlichung?
Wat heeft dat met Auro te maken dan?
De Vue Dolby Vision zaal heeft 64 hoogtekanalen ik kan me wel voorstellen dat dat beter klinkt dan 4 speakers  :D
Ga ik ook niet ontkennen  ;)
Net even snel doorgespoeld maar waar het dus om gaat is dat er minder omgevingsgeluiden en muziek te horen zijn op de 4k UHD versie dan de bioscoopversie.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MaxxMark

Quote from: Kjelt on April  1, 2018, 23:02:44
Ja er staat duidelijk:Wat heeft dat met Auro te maken dan?
De Vue Dolby Vision zaal heeft 64 hoogtekanalen ik kan me wel voorstellen dat dat beter klinkt dan 4 speakers  :D
Ga ik ook niet ontkennen  ;)
Net even snel doorgespoeld maar waar het dus om gaat is dat er minder omgevingsgeluiden en muziek te horen zijn op de 4k UHD versie dan de bioscoopversie.

:o :o :o

Ik vind dat toch wel een beetje naar, als dat echt zo blijkt te zijn. Ik weet nog toen Atmos er net was en dat er in een panel discussie (toen over een van de eerste atmos titels die uitkwam; Transformers) werd genoemd dat het voordeel van Atmos was dat de track '99% identiek aan de bioscoop-track is'. Het enige verschil waar ze voor wilden compenseerden was het sublaag in thuisopstellingen en dat ze daar iets filterden/knepen in het laag om te zorgen dat thuissubs het niet te zwaar zouden krijgen.

Wat dit daarentegen wel bevestigt (of eigenlijk beantwoordt) is mijn lang uitstaande vraag hoe atmos audio-informatie vertaald wordt naar bed-channel informatie indien er géén atmos versterker gebruikt wordt.

Ofwel, de situatie dat er vuurpijl middenover de kijker vliegt, het geluid van die pijl dus bijna exclusief door de atmos meta-informatie beschreven wordt.
Hier zal het geluid van die pijl dus niet opgenomen zijn in de bed-audio kanalen (het 7.1 TrueHD signaal)

Ofwel; als versterkers gebruikt worden zonder Atmos, zal het 7.1 TrueHD bed-audio signaal gebruikt worden (want backwards compatible) en zal die vuurpijl niet (of vrijwel niet) hoorbaar zijn.

Dat is alleen op te lossen door óf alle versterkers in de wereld atmos te laten supporten. óf door het geluid van de pijl ook op te nemen in het bed-audio signaal.*

Het nadeel van dat laatste is dat het effect van het geluid véél minder heftig zal zijn.

Uit de opmerking van Kjelt lijk ik dus te lezen dat deze realisatie ook bij de Atmos-mixers voor UHD is aangekomen en hebben ze eieren voor hun geld gekozen, en her-mixen ze de Atmos tracks zodat mensen zonder atmos dus informatie kwijtraken.

Hoe je het ook wendt of keert, ik vind het wel vrij stom  >:( en jammer  :( dat er toch minder info in de atmos mixen zit...


* een 3e situatie zou kunnen zijn dat een dergelijke pijl in zowel de bed-audio als de atmos info zit en door slim met tegenfase's te werken kan het geluid uit de 7.1 bed-audio weggefilterd worden. Al lijkt mij dat wat omslachtig ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Er staan meerdere audio formaten tracks op een disk, dus lijkt me logisch als je geen hoogtekanalen hebt dat je de standaard Dolby/DTS track kiest?

Ik ben het wel met je eens dat dit vreemd is, ik vraag me ook af of dit alleen bij de duitse discs is. Ik had twee jaar terug een discussie met Shappert en die gaf toen aan dat slechts 20% vd Atmos titels in hun taal in Atmos uitkwam.

Staaled

Quote from: Kjelt on April  2, 2018, 10:17:59
Er staan meerdere audio formaten tracks op een disk, dus lijkt me logisch als je geen hoogtekanalen hebt dat je de standaard Dolby/DTS track kiest?

Ik ben het wel met je eens dat dit vreemd is, ik vraag me ook af of dit alleen bij de duitse discs is. Ik had twee jaar terug een discussie met Shappert en die gaf toen aan dat slechts 20% vd Atmos titels in hun taal in Atmos uitkwam.
Niet altijd.

Worden de objects niet gewoon in de beds (channels) gestopt  ;) ;D indien de metadata door de decoder niet herkend wordt ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MaxxMark

#1619
Quote from: Kjelt on April  2, 2018, 10:17:59
Er staan meerdere audio formaten tracks op een disk, dus lijkt me logisch als je geen hoogtekanalen hebt dat je de standaard Dolby/DTS track kiest?

Ik ben het wel met je eens dat dit vreemd is, ik vraag me ook af of dit alleen bij de duitse discs is. Ik had twee jaar terug een discussie met Shappert en die gaf toen aan dat slechts 20% vd Atmos titels in hun taal in Atmos uitkwam.


Nou nee, je TrueHD track is tegelijk je Atmos Track. Atmos ligt er op (net zoals DTS-HD MA impliciet ook de DTS (core) track heeft). Ofwel als je een HD Audio versterker hebt  (DTS HD / TrueHD) die nog géén Atmos heeft, dan selectere je ook gewoon de TrueHD/Atmos track.

Quote from: Staaled on April  2, 2018, 10:54:24
Niet altijd.

Worden de objects niet gewoon in de beds (channels) gestopt  ;) ;D indien de metadata door de decoder niet herkend wordt ?

(ik twijfelde of je hier ironisch (of misschien zelfs sarcastisch) was). Maar in het geval het een serieuze vraag was: Nee, want je (oude) versterker ziet gewoon een TrueHD track en volgt dan dus de bed-audio kanalen (de 7.1 audiotrack). De rest wordt volledig genegeerd.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

darkrunner

Gisteren beide height speakers met +5 db omhoog gedaan in de setup en geluid is nu toch veel meer aanwezig  en nu hoor je ook een heel stuk duidelijker dat het geluid van boven komt.

Nu qua 3d geluid vind in het toch allemaal maar zozo en overroepen, heb 20 jaar geleden al luistersesies gehoord bij merken die een beter positioneerbaar 3d sound effect wisten te creeren alleen kreeg je er na 15 min koppijn van.

Staaled

Quote from: MaxxMark on April  2, 2018, 11:59:43
Nou nee, je TrueHD track is tegelijk je Atmos Track. Atmos ligt er op (net zoals DTS-HD MA impliciet ook de DTS (core) track heeft). Ofwel als je een HD Audio versterker hebt  (DTS HD / TrueHD) die nog géén Atmos heeft, dan selectere je ook gewoon de TrueHD/Atmos track.

(ik twijfelde of je hier ironisch (of misschien zelfs sarcastisch) was). Maar in het geval het een serieuze vraag was: Nee, want je (oude) versterker ziet gewoon een TrueHD track en volgt dan dus de bed-audio kanalen (de 7.1 audiotrack). De rest wordt volledig genegeerd.
Geen van beide. :) Ik vond in beds stoppen grappige taal in dit verband.

Daar twijfel ik dus aan.
Is het niet enkel de metadata die genegeerd wordt ?



"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Edliver

Na dit onderwerp aandachtig te lezen (ben nog een newbie op meer dan 2 kanalen ) op zoek naar enig test materiaal en ben op deze site terecht gekomen, en dacht dat dit wel interessant was om te delen.
https://thedigitaltheater.com/index.php/dolby-trailers/
Zowel 5.1 als 7.1 en Atmos en dacht Auro ook ergens te zien.
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

Teejoo

Quote from: MaxxMark on April  2, 2018, 11:59:43
Nou nee, je TrueHD track is tegelijk je Atmos Track. Atmos ligt er op (net zoals DTS-HD MA impliciet ook de DTS (core) track heeft). Ofwel als je een HD Audio versterker hebt  (DTS HD / TrueHD) die nog géén Atmos heeft, dan selectere je ook gewoon de TrueHD/Atmos track.
Eens. Er staat ook nooit een Atmos èn een trueHD track op een Blu-ray. Dat heeft geen zin.
Quote from: MaxxMark on April  2, 2018, 11:59:43
(ik twijfelde of je hier ironisch (of misschien zelfs sarcastisch) was). Maar in het geval het een serieuze vraag was: Nee, want je (oude) versterker ziet gewoon een TrueHD track en volgt dan dus de bed-audio kanalen (de 7.1 audiotrack). De rest wordt volledig genegeerd.
Dat klopt volgens mij niet. Het kan nooit zo zijn dat je een geluid mist. Die vuurpijl vliegt ook in de reguliere 7.1 track over, alleen verschuift het geluid dan over de beschikbare 7.1 speakers in de ruimte. Je kunt tenslotte met een goed opgestelde en ingeregelde 5.1/7.1 set prima een akoestische 3D afbeelding maken. Met een atmos setup kan dat echter nog beter omdat je daadwerkelijk in de 3D ruimte speakers toevoegd. Maar er wordt dus geen geluid weggegooid, het kan afhankelijk van de setup meer of minder opvallen.

Teejoo

#1624
Quote from: Kjelt on April  1, 2018, 22:37:48
En hoe weet de upmixer dan of het van boven of van onderen komt?
Zover als ik weet kan een upmixer alleen ambient geluiden van boven laten komen, geluiden die zowiezo al van bijna alle speakers af komt zoals de soundtrack en de omgevingsgeluiden.
Echte zuivere gepinpointe geluidsbronnen kan een upmixer nooit vanuit zichzelf creeeren omdat deze die informatie mist. Voor je het weet ga je iets wat op je afkomt ineens ook van bovenaf weergeven dat zou dan alleen maar slechter worden. Is ook niet mijn luisterervaring moet ik zeggen.
ik denk dat een upmixer veel geavanceerder werkt en analyseerd dan jij denkt. Zo kan een Trinnov system zelfs over veel meer kanalen directionele info halen uit een niet atmos of auro track. Ik heb altijd die straaljager of helicopter over me heen horen vliegen zonder hoogtekanalen. Dus die akoestische info zit er echt wel in, waarbij ze denk ik veel gebruik maken van fase verschillen naast de panning in het horizontale vlak. En dat haalt die upmixer er echt wel uit met z'n geavanceerde codec.

Ik zie het een beetje als motion flow bij beeld.