Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: broodro0ster on December 10, 2014, 12:12:24
Als wil beginnen met 5.1.2, dan is het ideaal op top middle speakers te hangen.
Als je upgrade naar 5.1.4, dan zou ik top front en top rear nemen, maar dan zit wel met de gaten in het plafond van de top middle speakers.
Ik adviseer je zowiezo een flamco rails of dergelijke constructie te gebruiken waarbij je willekeurig op de rails de speakers kunt monteren, zeker met finetuning de juiste hoeken en afstanden etc. etc. ga je waarschijnlijk wat flexibiliteit willen hebben. Zo ga ik het ook doen.

jaco

Flamco is leuk in een dedicated ruimte, maar of je het in een woonkamer moet doen ?
Er zijn wel inleg rubber strips verkrijgbaar, maar die zijn er alleen in het zwart. Dan kun je de rails wel een beetje afwerken. Niet echt mooi op witte rail aan wit plafond :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: jaco on December 10, 2014, 12:40:04
Flamco is leuk in een dedicated ruimte, maar of je het in een woonkamer moet doen ?
Er zijn wel inleg rubber strips verkrijgbaar, maar die zijn er alleen in het zwart. Dan kun je de rails wel een beetje afwerken. Niet echt mooi op witte rail aan wit plafond :)
Ik heb een tweezijdige wit plastick profiel (bij iedere bouwmarkt verkrijgbaar) in tweeen gesneden en dan past die strip perfect in de flamco rail.
Na zelf meerdere keren andere projectoren te hebben gehad geloof ik het boren in het plafond wel, ik denk dat ik nog 40 gaten heb die niet meer gebruikt worden ofzo  ;D

larsonator

#553
als je niet van een industriele uitstraling houd zou ik beugels, rails en gaten toch vermijden. Ten eerste ziet het er niet uit, en ten tweede ziet het er niet uit  :P

Kjelt

Quote from: larsonator on December 10, 2014, 14:19:16
zou ik beugels, rails en gaten toch vermijden. Ten eerste ziet het er niet uit, en ten tweede ziet het er niet uit  :P
Je klinkt als mijn vriendin  :devil:
Hoe wil je ooit een set luidsprekers aan je plafond (of wand) monteren zonder:
-beugels
-gaten
-kabelgoot
-kabels
We zitten niet in Amerika met hun houtbouw waar je alles in de fopwanden kunt wegwerken  ;)
Als je zo redeneert heb je over 10 jaar welliswaar geen gaten, beugels en goot maar ook geen luidsprekers hangen.

denoontje

kun je met die rails systemen speakers bewgingsvrij ophangen (movementdoor de drivers etc).

en koppel je of ontkoppel je juist?


Kjelt

Quote from: denoontje on December 10, 2014, 15:19:23
kun je met die rails systemen speakers bewgingsvrij ophangen (movementdoor de drivers etc).
en koppel je of ontkoppel je juist?
Hangt van je speaker af wat die nodig heeft. Je kunt beide voor elkaar krijgen, de rails en plafond vormen een geheel en met M8 moeren en bouten zit een speaker zo vast als de rest van het huis als je dat wilt. Als je hem wilt ontkoppelen zul je tussen de speaker en de montageplaat dit zelf kunnen/moeten regelen met of een veer of rubberconstructie.

jaco

Ik heb het plafond volhangen met rails, erg makkelijk. Eerst wilde ik top rear, maar toch maar tom mid gedaan. Paar boutjes losgedraaid. En weer vast op de nieuwe plek, en klaar.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

yorkie13

Ik weet niet of de WAF hier flanco rails kan waarderen in de woonkamer.

is idd wel praktisch met testen.

Joske007

Quote from: jaco on December 10, 2014, 16:29:50
Ik heb het plafond volhangen met rails, erg makkelijk. Eerst wilde ik top rear, maar toch maar tom mid gedaan. Paar boutjes losgedraaid. En weer vast op de nieuwe plek, en klaar.
Die "industrial look" wil ik aan de hand van foto's wel eens bewonderen ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jaco

#560


Disclaimer: werkt niet door veel firewalls, niet bij mij klagen !
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Joske007

Thnx ;)
Als ik het goed zie heb je hiervoor de zeer handige montagerails voor leidingen gebruikt.
Ik vraag me alleen af hoe je de hoek nog kan bepalen?

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Kjelt

Jaco heeft zijn speakers nog aan dedicated speakerhouders bevestigd waarbij je nog twee vrijheidsgraden hebt tot 30 graden als ik me niet vergis.
Ik ga ze in eerste instantie gewoon naar beneden gericht laten zoals Dolby ook voorschrijft, mocht dit niet het gewenste effect hebben of te weinig power zal ik ook eens gaan kijken of er een speakersteun tussen gaat komen.

jaco

#563
De genelec 8000-422 beugel


Voor de muur bedoeld, maar.. als je hem andersom hangt heb je alle vrijheid van hoek.

Mijn front height speakers hangen aan een flamco T-stuk, zodat het als ware weer een muur bevestiging is geworden. De top mid die op de foto staan hangen aan deze 8000-422 beugels, paar graden gedraaid.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Ik zou toch ook geen rails aan mn plafond willen.
Eenmaal die speakers hangen ga je ze volgens mij toch absoluut niet meer verplaatsen

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Joske007

@Kjelt     @Jaco

Bedankt voor de verduidelijking, die "genelec 8000-422 beugel" lijkt me zeer realiseerbaar om mee te werken :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jaco

#566
Die is natuurlijk wel speciaal voor de montage op genelec 8000 serie speakers gemaakt..
Aan de achterkant van een 8xxx / G-serie kun je 2 boutjes draaien die in de inkepingen van het ovale stuk van de 8000-422 passen.
De ronde schijf kun je aan de muur vastmaken. Die heb ik met korte M6 boutjes op een M6 schuifmoer geschroefd. Dat kun je dan heel makkelijk vastzetten, en loshalen indien nodig.
Mooie van een schuifmoer is, dat als je hem wat los draait, hij schuiven kan over de rails.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

In eerste instantie leek het rail systeem heel interessant maar als ik illustraties van die flamco's zie dan zal ik toch maar kijken naar een andere oplossing  :colgate:

Tenzij iemand zie hoe ik dat hierbij zou moeten integreren:

Kjelt

Zo te zien lopen er genoeg montagebalken over jouw plafond om je speakers op te hangen  ;D
Geen rails meer nodig gewoon in de balken schroeven, houtgaten zijn makkelijker te vullen dan betongaten.

jaco

Quote from: road rebel on December 11, 2014, 13:55:50
In eerste instantie leek het rail systeem heel interessant maar als ik illustraties van die flamco's zie dan zal ik toch maar kijken naar een andere oplossing  :colgate:

Tenzij iemand zie hoe ik dat hierbij zou moeten integreren:

Jij kunt zelfs wel met klemmen tijdelijk speakers aan de balken klemmen (als je niet 50kg speakers neemt) of je koopt wat PA statiefen die tot 250 hoog gaan, en hangt ze daar aan op.

Er zijn best wel wat mogelijkheden om te testen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Na nog een paar films met DSU aan gekeken te hebben, ben ik steeds blijer de stap naar Amtos gemaakt te hebben.
De sound bubble is veel groter door de hoogte kanalen, dat lukt je niet met alleen speakers op oorhoogte.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Heb je al geexperimenteerd met Auro ?

master30

Ik vindt die rails bij jaco best mooi om te zien.
Verplaatsen van de speaker is zo goed te doen lijkt mij.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

jaco

Quote from: Robbo on December 18, 2014, 10:18:32
Heb je al geexperimenteerd met Auro ?
auro3d werkt ok, maar met Atmos 7.2.4 opzet maar auro3d 7.1
Alleen als je atmos 5.2.4 doet kun je auro3d 9.1/10.1 doen met D&M systemen.

De achterste hoogte kanalen matchen niet qua positie voor Atmos en Auro. Dus die kun je niet combineren in beide profielen. De hoogte speakers aan de voorkant passen wel bij beide settings als je Front Height kiest.

Ik heb geen zin om naar 5 basis kanalen te gaan om zo Auro met 9.1 te kunnen doen.
Ik kijk meer films dandat ik muziek luister, en er is maar 1 Auro3d film volgens mij.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik

Hebben jullie allemaal een eigen kamer hiervoor? Lijkt me niet iets wat je even in je huiskamer plaatst vooral de WAF lijkt me erg laag.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill