De ideale vakantie camera

Started by Starred, May 16, 2014, 09:54:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred


RonG

Ziet er goed uit, m.n. de viewfinder is toch wel handig.
Ik fotografeer graag maar te weinig en ben het sjouwen van mijn D90 incl randapparatuur een beetje moe.

Misschien is dit wel iets om de D90 te vervangen :)

Erik

Ik zie weinig verschil met m'n mk1 hij is iets lichtgevoeliger op het eind.
Leuk maar om nou de mk1 te verkopen laat ze eerst maar een betere en grotere sensor plaatsen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

s0000884

De beste camera is de camera die je bij je hebt. Dus bij mijn laatste 2 vakanties ging, in de handbagage, gewoon de canon 1dx mee. :tongue2: Prima toestel voor de vakantiekiekjes.

VTEC_genieter

#4
Zit je ons te pesten met je 1Dx als vakantie snapshot camera?  Hihi :)
Toe maar, 6000 euro haha!
En dan zou ik ook de Canon 24-70mm F2.8 L versie 2 erbij nemen van 2000 euro :)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

s0000884

#5
Quote from: VTEC_genieter on May 17, 2014, 01:10:12
En dan zou ik ook de Canon 24-70mm F2.8 L versie 2 erbij nemen van 2000 euro :)
Ik gebruik het liefst vaste brandpunten. Zeker korte lenzen (50 1.4, of bijv. de nieuwe 40mm pancake) maken het geheel best klein. Een kleinere body met een langere lens is m.i. veel onhandiger omdat het zo voorover helt als je de camera om de nek hebt. Wat ook scheelt is het gebruik van een hele brede schouderdraagriem.
Toen ik recent een (foto-)tour door Japan maakte, scheelde het nogal bij lange loopafstanden wat je draagt. Voorbeeld:

Dit is dus mijn oude roestbak met z'n standaard draagriem en een 24-70. 2.5 kg, het helt sterk voorover, en de draagriem (die al breder is dan bij de consumenten-slr's) is matig. Niet handig om 20 km mee in een stad rond te lopen.
Ander voorbeeld:

Nieuwer toestel met bredere (apart gekochte) draagriem en een kleinere lens. Dit helt niet voorover, het striemt minder in de nek. Gaat al een stuk beter. Ik durf de stelling aan dat dit minder vervelend is om bij je te hebben dan een kleiner toestel (bijv. 7D) met een grotere (zoom)lens.

Grotere (tele-)lenzen heb ik dan in een goede rugzak bij mij (Thinktank) die ook bij een groot gewicht comfortabel blijft.

denoontje

Gewoon een 7d met 4 lenzen (24-105, 10-22, 100-400 50)mee op vakentie en zelfs statief aan rugzak geknoopt :P

aan de camera aan brede band die je schuin draagt en dus niet voor de borst hangt.
De kamera hangt aan een glijdende clip die je op de band kunt vastzetten.
lopen: klip vast
shooten, klip los en je camera schuift over de band en je kunt hem zo voor je gezicht houden.
gaat prima met de 100-400 eraan.

Vor mij ideale vakantiecombi en alles gewoon mee in een rugzakie

Erik

#7
Heb toch liever iets wat in jaszak of achterzak broek past ;-)
Geloof dat frank zijn test van een compact wel aantoonde dat klein niet meteen slecht is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Als het licht moet gebruik ik zelf de FujiFilm XT1 of Sony A7(r) of iPhone 5s :D
Veel kleiner heb ik nog niets gezien dat echt goed werkt, hoewel de nieuwe Sony compact serie wel HEEL erg goed getest word.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ik denk dat ik blijf steken op een mobieltje met een redelijke camera & software. Veelal de modellen met Sony lenzen worden geroemd om hun toch redelijke prestaties.
Het grootste voordeel: 1 apparaatje, die je waarschijnlijk toch al bij je hebt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

kippekop

Geen origineel idee, maar ik vind de Canon s120 echt goed, en past beter in de broekzak dan de Sony. Bouw kwaliteit is echt op ongekend nivea, en in gebruik enorm snel en doeltreffend. Je maakt er geen foto's voor in een fashion magazine mee, maar het is een stuk beter dan de gemiddelde super zoom van de huidige consument.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

VTEC_genieter

Uuh... maar er is ook een andere huidige consument die een compactcamera met 30x optische zoom beter vindt dan een compact met 3,8x optische zoom ;)
Die kijkt niet zo kritisch naar de kwaliteit/lichtsterkte. En die consument beweegt/loopt ook niet zo snel van zijn plek ;)

En mijn broekzak is denk ik groter dan de broekzak van jouw broek :) Die Sony past bij mij makkelijk in hoor haha!

En je moet een camera eigenlijk niet in je broekzak doen ;) Want er is kans op zand/stof en stootschade. Een camera heeft een klein tasje/hoesje nodig.

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 19, 2014, 09:34:42
Als het licht moet gebruik ik zelf de FujiFilm XT1 of Sony A7(r) of iPhone 5s :D
Veel kleiner heb ik nog niets gezien dat echt goed werkt, hoewel de nieuwe Sony compact serie wel HEEL erg goed getest word.



De XT1 zie ik niet als 'ideale' vakantiecamera, net als de A7. Althans, ik neem hem wel mee op vakantie, maar voor bijvoorbeeld naar een pretpark met kids of een andere activiteit heb ik liever een nog kleinere camera bij me. Een iphone5 heb ik inderdaad ook altijd op zak, maar een lichtsterke 24-70 zoom en evf op zakformaat is natuurlijk andere koek.

Hoe bevalt je de XT1 overigens?

J.A.F._Doorhof

Dan val je in de categorie "Ik wil gewoon snapshots" waarschijnlijk.
Ik zou persoonlijk niet nog kleiner gaan ivm kwaliteit.
Ook in een pretpark loop ik gewoon met een DLSR of nu dan de A7r of XT1

De XT1 heeft een bepaalde look die ik erg mooi vind.
Alleen is het bij mij 36mp vs 16mp in eenzelfde grote behuizing..... dus soms wat moeilijk, de XT1 is wat sneller en heeft iets meer diepte, de A7r is gewoon een waanzinnig mooie en dynamische camera.

Lees hier meer :
http://www.frankdoorhof.com/site/2014/04/first-review-fujifilm-xt-1/
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 21, 2014, 08:06:21
Dan val je in de categorie "Ik wil gewoon snapshots" waarschijnlijk.
Ik zou persoonlijk niet nog kleiner gaan ivm kwaliteit.
Ook in een pretpark loop ik gewoon met een DLSR of nu dan de A7r of XT1

Neuh, niet echt. Uiteraard wil ik goede foto's en als ik iets toeristisch bezoek gaat de xt1 gewoon mee.
Probleem met pretparken etc is dat ik ook met de kids mee wil kunnen doen en dat gaat nu eenmaal niet altijd met een camera om m'n nek. En een gevulde cameratas met een paar duizend Euro aan spullen er in even neerleggen in een pretpark is ook geen optie  ;)
En zo zijn er nog veel situaties te bedenken waar ik de voorkeur geef aan een zakcamera (maar beter dan iphone) boven een mirrorless of dslr.
Voor dat soort events lijkt deze rx100m3 mij wel mooi. Een beetje horses voor courses verhaal

Starred

Quote from: Erik on May 16, 2014, 18:02:51
Ik zie weinig verschil met m'n mk1 hij is iets lichtgevoeliger op het eind.
Leuk maar om nou de mk1 te verkopen laat ze eerst maar een betere en grotere sensor plaatsen.

Iets lichtgevoeliger? Een heel stuk.
En ingebouwde evf is natuurlijk ook top

Erik

#16
Quote from: Starred on May 21, 2014, 12:41:29
Iets lichtgevoeliger? Een heel stuk.
En ingebouwde evf is natuurlijk ook top
Wat is een heel stuk? Ik heb even gekeken mijn MK1 die gaat tot 100mm bij F4.9, de MK3 gaat maar tot 70mm en is daar F2.8.
Mijn MK1 bij 70mm komt op F4.0 is dus "maar" 1 stop verschil vergeleken met de MK3 (F2.8). Een leuk verschil dat wel, spectaculair voor mij in ieder geval niet. Wellicht dat de nieuwe engine wel ruisvrijere foto's oplevert op 3200/6400 iso. Voor overdag is het een prima camera (allebei) beter dan mn iphone5 een mens wil tenslotte ook wel eens inzoomen zonder verlies

EVF heb ik nooit zoveel mee gehad maar dat is persoonlijk. 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 21, 2014, 08:06:21
Lees hier meer :
http://www.frankdoorhof.com/site/2014/04/first-review-fujifilm-xt-1/
Begrijp ik nou uit je review dat je voortaan de XT1 meeneemt en de A7 zijn broer de A99 gezelschap gaat houden? Ik zie alleen maar jubelverhalen in je review.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred

Quote from: Erik on May 21, 2014, 12:52:27
Wat is een heel stuk? Ik heb even gekeken mijn MK1 die gaat tot 100mm bij F4.9, de MK3 gaat maar tot 70mm en is daar F2.8.
Mijn MK1 bij 70mm komt op F4.0 is dus "maar" 1 stop verschil vergeleken met de MK3 (F2.8). Een leuk verschil dat wel, spectaculair voor mij in ieder geval niet. Wellicht dat de nieuwe engine wel ruisvrijere foto's oplevert op 3200/6400 iso. Voor overdag is het een prima camera (allebei) beter dan mn iphone5 een mens wil tenslotte ook wel eens inzoomen zonder verlies

EVF heb ik nooit zoveel mee gehad maar dat is persoonlijk.

Zou zie je maar dat het inderdaad persoonlijk is. 1 volle stop is voor mij heel veel en een camera zonder evf zou ik niet meer willen (muv de iphone dan)

J.A.F._Doorhof

Niet echt Erik.
het ligt erg aan de situatie.
Als ik op straat foto's maak is de XT1 superieur qua snelheid.
Ik ben echter ook vaak in omgevingen waar de landschappen echt fantastisch zijn en dan kies ik toch echt voor de A7r.

Ik denk als ik in New York 1 camera mee mocht nemen het de XT1 zou zijn, in Las Vegas de A7r omdat hij het beter doet in het donker en een hogere resolutie heeft.
ECHTER.... bij de A7r heb ik wel de convertor erop zitten voor de A mount dus is de camera met lens een STUK groter dan de XT1.

Het is dus niet echt een kwestie van "dit is de beste".
In Plaja D'aro had ik alleen de XT1 en een middenformaat bij me, daar had ik een beetje spijt dat ik niet de Sony mee had genomen, veel vergezichten en mooie panorama opties en daar is de Sony superieur in. In New York heb ik erg veel met de XT1 rond gelopen en eigenlijk de A7r was meer in het hotel gelaten.

Als ik ALLROUND maar 1 camera mocht kiezen was het de A7r.
Ik hoop dat Sony snel wat zeer goede lenzen voor dat formaat uitbrengt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WickedGame

Ik vraag mij af wat het woord "ideaal" nog zegt, want dat zal voor iedereen wisselend zijn. Een echte fotograaf(pro/semiprof) zal ten allertijden spiegelreflex pretenderen. Terwijl een ander liever het snelle point/shoot werk doet. Er werd hier geopperd dat een iphone5 al voldoende is, maar daar ga ik niet in mee.

Tuurlijk de telefoons doen het leuk, maar voor wat zoomwerk, functies oid. prefereer ik mijn compactcamera (Sony DMC-HX10v) boven de iPhone5.

Nu even de genoemde Sony, hij zal hoogstwaarschijnlijk rond de 850,- euro gaan doen. En dat is serieus veel geld voor een compact. In hoeverre zou je niet beter kunnen gaan voor een compact mirrorless systeem. Daarin zijn bodies te krijgen die ook erg smal zijn (Panasonic GM1, Sony A6000 etc.)

Enige wat tegen zal staan met een systeemcamera is de lensjes die je mee moet nemen.

Erik

De mk1 is anders voor de helft te koop en bijna net zo goed. Dat klinkt toch al beter. Een systeemcamera kan ook voor dat geld maar past zelfs met kleinere prime lens niet in jaszak en neemt lang niet zo makkelijk mee als een compact. En om je nek hangen vind ik 10 x niks. Laat staan als ik m'n 150mm telelens erop klik.
Dit vind ik meer camera's voor moeilijke omstandigheden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 21, 2014, 13:14:00
Als ik ALLROUND maar 1 camera mocht kiezen was het de A7r.
Ik hoop dat Sony snel wat zeer goede lenzen voor dat formaat uitbrengt.

Dat zou mooi zijn, dedicated lenzen is wel iets wat inderdaad nog ontbreekt bij Sony A7.
En als ze dan ook nog inbody stabilisatie toevoegen heb je echt een hele mooie camera  :)

Maar ja, de wereld draait door, en het schijnt dat zowel Fuji en Sony met een mirrorless camera komen met een sensor van middenformaat die nauwelijks groter is dan de huidige generatie mirrorless cams..

J.A.F._Doorhof

Dat laatste is natuurlijk onmogelijk als je even nadenkt ;)
De lenzen voor midden formaat zijn een stuk groter dan voor full frame. Dus klein zullen ze niet worden.
Daarnaast is het op dit moment voornamelijk de sony sensor die gebruikt word en dat is een Crop sensor. Op zich zou dat wel interessant kunnen worden maar dan zou je net als bij de x serie dus vast zitten aan Crop.

We zullen zien. De phase one met de sony sensor is erg interessant.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"