ESL'tjes

Started by Raisor, January 11, 2014, 13:03:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raisor

Goedenmiddag allen,

Ik ken jullie een klein stukje beter als jullie mij omdat ik hier veel informatie weghaal  :worship:
Dus eerst maar even voorstellen.

Mijn naam is Yuri en ben al jaren fan van goed geproduceerd secundair geluid. Helaas heb ik nou eenmaal niet het geld om het 'echte' spul te kunnen kopen maar ik doe mijn best. Qua apparatuur is mijn audio verleden nog niet echt groot maar heb al verschillende speakers geluisterd zoals 2 ontzettend lelijk maar owzo goed klinkende hoorns van B&W als ik mij niet vergis.

Op dit moment heb ik 2 zelfbouw speakers staan die ik voor weinig heb kunnen overkopen en waar een ontzettend mooi geluid in zit, zelfs het laag is er. Het is een ontwerp uit de electuur maar door een deen gebouwd en verbetert, de bekisting is dan ook knoeterhard en het filter zit erachter. Deze gebruik ik momenteel als surroud speakers.



Een paar weken terug was ik op de afvalstort op zoek naar een hs trafo voor een plasma projectje toen er een paar Sony's in de bak lagen. Na ze wat bekeken te hebben bleken ze in bijna nieuw conditie te zijn en heb ik ze gekocht van de beste man voor 1 euro p/s(echt waar). Ook maar even een paar speaker stands voor gemaakt.



Maaarrr.. Ookal werken de electrostaatjes opzich prima, ik moet wel de trebble omhoog gooien om de mfb woofers enigzins bij te houden maar top is het nog niet. Niet zo gek aangezien de folie's nooit vervangen zijn dus echt schuld hebben ze ook niet.

Nu komen we langzaam bij mijn vraag, ik heb een mooi rvs spanraampje gemaakt en ik heb 6micron mylar in huis. Ik weet allemaal hoe het werkt hoe het moet en hoe ik moet meten e.d. Google is my friend. En 'my friend' heeft me ondertussen dus ook helemaal ESL gek gemaakt!

Maar google maakt me ook in de war want ; wat is nou een bewezen goede coating? Ik lees zo ontzettend uiteenlopende dingen dat ik niet meer de logica zie van de werking geloof ik.. De een zegt verdunde houtlijm de ander speciale coating van dhr Dijkstra is de enige die werkt.

Is hier iemand die electrostaten ervaring heeft en die mij een wel duidelijk uitleg geeft van hoe te coaten??
En de folie, mijn spanraam spant 1 kant op. Is dat erg? Mechanische spanning is mechanische spanning niet waar?

Een heel verhaal maar het is maar een fractie tekst van wat ik hier allemaal heb gelezen en geleerd.

tajo

Geen ervaring met zelfbouw, maar die Sony speakers voor € 1, da's echt een koopje. Meeste Sony speakers  zijn mooi maar niets bijzonders, deze zijn lelijk maar echt leuk. Wees er zuinig op.

Raisor

Hoho 2 euro zelfs  :tounge: en zelfs de stofkappen zijn perfect! En er lag een pc monitor boven op hehe.
Het zijn niet de mooiste dat klopt maar spelen kunnen ze wel.

Raisor

Helemaal niemand? Vast wel iemand die hier ervaring mee heeft toch?

JANJWJMC

Mooie aanwinst, voor je set.
Begrijp ik uit je vraag dat je de elektrostaat wilt coaten?
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

BuSpu

Volgens mij wil hij het membraam van de hoogunits gaan vervangen. Zelf nooit gedaan. Ik weet wel dat TransTec de folies van de Quad ESL's destijds mooi strak kreeg met een haarföhn. Over coating heb ik nooit iets gehoord.

Raisor

Ik wil inderdaad de folie volledig vervangen. Folie en spanraampje heb ik maar de coating blijft me onduidelijk. Ook na heel veel bouwbeschrijvingen lezen. Coaten zal wel heel erg logisch en simpel zijn denk ik aangezien er altijd vrij weinig aandacht aan word gegeven.

gvy

#7
Een beetje laat , maar ik lees niet zoveel meer mee.
Ik ben ook niet meer bezig met de bouw van elektrostaten, maar dat was ooit anders. Bovendien spelen mijn creaties noeg allemaal de pannen van het dak, dus het zijn blijvertjes.
Info over de bouw vind je hier :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47163.400

O ja , Ik heb vanalles geprobeerd, maar velpon schoollijm, verdund met water en opgebracht in dunne laagjes met een airbrushpistooltje doet het nog steeds zeer goed bij mij.

Geert