Keuze voor stoelen/zitplekken bij een HT

Started by warcow, April 15, 2014, 20:07:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

warcow

Zoals het nu lijkt heb ik binnenkort een appartementje waarbij we de huiskamer kunnen indelen zodat er ruimte is voor een kleine HT. Hierbij zal ik gebruik maken van de reeds aanwezige Klipsch luidsprekers (oa RF-83), Emotiva versterkers en een oude beamer die later kan worden vervangen voor een Epson 9200 of iets in die richting. (Misschien voer voor een eigen topic in de toekomst)

Wat ik hier bij veel mooie en erg luxe HT kamers zie is dat veel mensen ervoor kiezen om bioscoop stoelen te plaatsen. Wat is hier eigenlijk de reden voor? Eigenlijk iedereen die ik ken prefereert een goede bank of echte relax stoel. De bioscoop stoelen ogen mij ook zo dat ze zijn ontworpen om zoveel mogelijk mensen in een ruimte kwijt te kunnen zonder dat ze al te oncomfortabel zitten. Als ik naar de bioscoop ga ben ik altijd erg blij als ik weer uit die stoel mag terwijl ik thuis op de bank zo urenlang film/tv kan kijken.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat zijn de overwegingen om wel of niet deze bioscoopstoelen te nemen? Zijn er goede alternatieven en waar zitten jullie het liefst op tijdens het filmkijken?

Keerzijde

In mijn dedicated bioscoop kelder heb ik inderdaad gekozen voor (2e hands) bioscoopstoelen.
De reden hiervoor is gedeeltelijk om dat authentieke bioscoopgevoel te kweken in je eigen ruimte ("look and feel")
Een andere (niet onbelangrijke) reden was, dat het een betaalbare optie was.
Als ik meer geld te besteden had, waren het waarschijnlijk allemaal van die luxe lederen fauteuils/recliners geworden
want die zitten gewoon een stuk beter.

In mijn woonkamer zou ik inderdaad gewoon voor een lekkere bank kiezen.
Probleem is wel dat die zo comfortabel is dat ik daar steevast op in slaap val.  ;)
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

denoontje

ik heb een bank bestaande uit 4 elementen die je in verschillende posities aan elkaar kan zetten:
grote duo chaise longe
2 losse chaises longes
1 bank voor 4 personen
2 maal bank voor 2 personen achter elkaar
4 losse stoelen

zie mijn showcase voor een afbeelding

Earthshaker

Ik heb ook voor bioscoopstoelen in mijn HT gekozen. Toch wel om het bioscoopgevoel te hebben. Ik heb wel voor de wat luxere variant gekozen. Hierin zitten is zeker geen straf, mede doordat je je benen goed kwijt kan, in de bioscoop is dat toch wel eens anders.

VTEC_genieter

Moet je bioscoopstoelen met dikke schroeven in de grond monteren?
Meterslange ducktape gaat niet werken hè?

Of zijn ze simpel op de grond te plaatsen zonder boorwerk?
En blijven ze goed staan als je achterover leunt?
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Earthshaker

Ik heb een frame onder mijn stoelen. Die zijn gewoon verkrijgbaar en je valt niet achterover.

Keerzijde

Quote from: Earthshaker on April 16, 2014, 21:59:32
Ik heb een frame onder mijn stoelen. Die zijn gewoon verkrijgbaar en je valt niet achterover.
Gewoon een houten plaat wordt ook heel vaak gebruikt daarvoor...
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

Ferdinand

Ik heb deze gekocht, maar waren toen in de aanbieding.