Nieuwe B&W CM8 + CM center - onaangenaam klinkende stemmen!!

Started by Svendc, April 15, 2014, 10:45:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Svendc


Ik heb net 2 vloerstaande luidsprekers gekocht van B&W, de CM8-versie+ 1 center speaker CM. Deze zijn aangesloten op een Yamaha RX A820-receiver (de kleinste versie van de al iets betere Yamaha-receivers). De receiver staat zowat 'straight' ingesteld, geen fancy opties ofzo aangeduid denk ik  ;D

Wanneer ik naar muziek luister (enkel met de 2 fronts aan) klinken ze zeer mooi in het laag en midden, maar het hoog is vaak wat scherp en minder aangenaam. Het grootste probleem komt van de stemmen die soms van ver en 'echo-end' klinken, dit heb ik nog het meeste wanneer er een radiopresentator spreekt – alsof hij in een lege ruimte op 1 meter afstand naar zijn micro praat (zo'n beetje een 'Hall in Munich'-optie). Heeft er soms nog iemand deze ervaring? Of heeft er iemand tips om dit op te lossen?

Deze opzet kost nieuw meer dan 3.000€, dus ik hoop toch op een iets beter geluid dan dit.  :unhappy:

Alvast bedankt voor de tips.

Sven

frank2

Zijn het nieuwe speakers, dus nieuw uit de doos? Laat ze dan eerst eens een paar weken spelen, ze moeten inspelen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

MegaJ

Ik zou voor de zekerheid de versterker even terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

heb soms ook wel eens wat schelle geluiden uit de CM8 gehoord, niet zo als jij het beschrijft.
misschien je versterker? Ik ken niemand die yamaha/b&w draaid.. Misschien Marantz/Denon/Rotel
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

bmateijsen

Wil je eens foto's plaatsen van de opstelling en de ruimte waarin de opstelling staat? Ik denk dat het verhelderend zou kunnen werken.

Groet,

Bjorn

Svendc

het is een nieuwe versterker (3 maand) en nieuwe luidsprekers (3 dagen - uit de doos), dus inspelen ga ik zeker nog moeten doen, maar kan dat zo'n groot verschil maken? Lijkt me zo ongelooflijk - maar ben een leek, ik had hiervoor 15 jaar oude pioneers.  ;D

Ze staan momenteel niet zo goed opgesteld, ik weet dat daar nog wel wat verbeteringsmarge in is, zal straks eens een foto posten.

Misschien ook terug naar fabrieksinstellingen gaan ja, als ik toch geen oplossing vind.

Bedankt alvast,

Sven


bmateijsen

Opstelling is net zo belangrijk als de aanschaf van de luidsprekers en versterker. Net zoals je akoestiek impact heeft op de geluidsweergave.
Post de foto's, dan ben ik benieuwd!

MegaJ

Quote from: W.Otter on April 15, 2014, 11:10:03
heb soms ook wel eens wat schelle geluiden uit de CM8 gehoord, niet zo als jij het beschrijft.
misschien je versterker? Ik ken niemand die yamaha/b&w draaid.. Misschien Marantz/Denon/Rotel

Ik heb wel Yamaha + B&W gedraaid. Is wat mij betreft geen verkeerde combi, vond alleen de receiver die ik toen had wat te licht voor de B&W's. Maar goed dat was ook een redelijk instapmodel.

Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

die yamaha spuugt op 1 kanaal 1khz 160 Watt uit en op 20hz-20khz 2 channel nog maar 100 Watt dus je moet je ook af gaan vragen of de versterker de goede combi is....
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

van te voren ook geluisterd? of blind gekocht en op hoop van zege...
wat voor bron heb je?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

marz01

Kijk eerst eens naar je instellingen, heb je deze door de recieven met mic laten doen of zelf met een db meter?
Staat de eco stand uit?

Verder denk ik naast je opstelling en inrichting (kleed,gordijn,boekenkast enz) doet deze speakers best wel wat power lusten.

Ik ben van de Yamaha rx-v1900( 18kilo power ;) ) naar de Yamaha rx-v673 gegaan (10 kilo :-X ) en mijn B&W m1 speakertjes komen toch een flink stuk minder tot leven
De Yamaha rx-v820 is denk ik gelijk aan de Yamaha rx-v675 en is dus geen echt zwaargewicht voor je speakers
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

paaj

De a820 is echt wel een lekkere receiver hoor. Ik zie niet hoe je die gelijk zou kunnen zetten aan de 675.

Met 'maar' 100W effectief vermogen kom je een heel eind, kijk inderdaad even naar plaatsing en akoestiek. Heb je de puur direct stand geprobeerd? Daarmee wordt zoveel mogelijk processing omzeild.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

W.Otter

Quote from: paaj on April 15, 2014, 22:21:47
De a820 is echt wel een lekkere receiver hoor. Ik zie niet hoe je die gelijk zou kunnen zetten aan de 675.

Met 'maar' 100W effectief vermogen kom je een heel eind, kijk inderdaad even naar plaatsing en akoestiek. Heb je de puur direct stand geprobeerd? Daarmee wordt zoveel mogelijk processing omzeild.

ik heb destijds de CM8 gehad. deze eerst beluisterd op een RB1562 van Rotel (120Watt 2 channels driven 20hz ~ 20khz) toen geswitched naar de rb1572 (zelfde verhaal maar dan 250Watt) veranderde het hele beeld, meer laag, het schelle was van het hoog af en de hele luidspreker kwam meer in balans in alle frequenties.

naast de akoestiek kan ook voldoende vermogen een positief beeld hebben op je geluid

just my two cents
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

kippekop

Vergeet ook niet dat veel hedendaagse speakers meer laten horen dan de speakers van weleer... of dat altijd een verbetering is, ik vind van niet. B&W tweeters zijn niet de meest verfijnde op deze planeet, iets wat vaak bij een (korte) demo niet zo opvalt door het wat warmere midden (erg fijn geluidje hoor!). Zeker in de huidige kale woonkamers kan dat hoog gewoon voor problemen zorgen. Versterking zal dat maar minimaal opvangen.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Svendc



http://zoom.nl/foto/overig/img-3970-jpg.2300135.html?object=user&object_id=62766

Hierbij zien jullie mijn huidige opstelling (let niet op het meubel noch dat ernaast - t'is een test hoe het zou geplaatst worden), veel ruimte is er dus niet - de woonkamer is ongeveer 6 op 4 meter.

Heb gisteren ook alles naar fabrieksinstellingen terug gezet, en dan met de Yapo-mic de receiver laten doen. Het klinkt misschien en ietsje beter, maar niet hoe ik vind dat het moet horen. ik had de receiver mee toen ik de luidsprekers ben gaan beluisteren, maar toen hoorde ik het niet zo fel - het hangt ook af van wel liedje je speelt vind ik (als ik de liedjes die ik in de winkel gehoord heb terug speel, valt het wel mee) en zoals gezegd, spreekstemmen zijn minder - ook op TV (en zowel in stereo als met centerspeaker).

Als het echt een mismatch is met mijn huidige receiver dan zou ik toch wel is vloeken. Hoe moet ik dat thuis verkocht krijgen! Zijn er trouwens zwaardere receivers voor zo'n 1.000€, want meer wil ik dan toch echt niet gaan...

Kan het trouwens dat ik moet wennen aan het nieuwe geluid?

Groetjes,

Sven


paaj

https://plus.google.com/photos/113295878292432502587/albums/6002802665142549377?banner=pwa
Linkje, want afbeelding werkt bij mij niet.

Als dat kastje links verdwijnt en je wat meer ruimte creeert (zo gedaan toch?) zal je waarschijnlijk al wat winst halen.
Weinig info over de eigenlijke kamer, maar de hoek ziet er hard/kaal uit. Kleedje een optie?


Probeer het eens zonder verwerking in Puur Direct mode.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Svendc

krijg foto inderdaad niet geplaatst, werkt niet dus daarmee de link sorry. Maar inderdaad, het is een vrij kale kamer, enkele kaders aan de muur, een zetel, tafel, laminaat vloer en dat is het.

Ik zal is de test doen om het allemaal mooi in het midden te zetten, en pc weg te doen. is zien of dat verschil zou maken. en dan pure direct, enhancer enzo

W.Otter

je luidsprekers staan ook wel érg dicht bij elkaar, dicht bij de muur. Ik denk dat je hiermee de luidspreker in het nauw drijft en een flinke hoeveelheid aan staande golven creëert .

kun je die pc niet weg doen en het spul wat meer ruimte geven?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Remco

Quote from: Svendc on April 15, 2014, 10:45:46
Ik heb net 2 vloerstaande luidsprekers gekocht van B&W, de CM8-versie+ 1 center speaker CM. Deze zijn aangesloten op een Yamaha RX A820-receiver (de kleinste versie van de al iets betere Yamaha-receivers). De receiver staat zowat 'straight' ingesteld, geen fancy opties ofzo aangeduid denk ik  ;D

Wanneer ik naar muziek luister (enkel met de 2 fronts aan) klinken ze zeer mooi in het laag en midden, maar het hoog is vaak wat scherp en minder aangenaam. Het grootste probleem komt van de stemmen die soms van ver en 'echo-end' klinken, dit heb ik nog het meeste wanneer er een radiopresentator spreekt – alsof hij in een lege ruimte op 1 meter afstand naar zijn micro praat (zo'n beetje een 'Hall in Munich'-optie). Heeft er soms nog iemand deze ervaring? Of heeft er iemand tips om dit op te lossen?

Deze opzet kost nieuw meer dan 3.000€, dus ik hoop toch op een iets beter geluid dan dit.  :unhappy:

Alvast bedankt voor de tips.

Sven


Het is misschien wel een combinatie van factoren die je (helaas) stuk voor stuk zult moeten uitsluiten. Mijn vermoedens:

- 'harde ruimte
- bekabeling
- (mis)match Yamaha met B&W CM8

Ik vind de CM8 wel goed klinkende speakers, maar mijn ervaring is dat deze speakers behoorlijk wat power lusten. Ik ben er toch bang voor dat je het in andere (betere) versterking moet zoeken. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

DofN

Ik zou eerst de opstelling veranderen, dan de akoestiek en dan eventueel nog andere versterking overwegen. Hoofdfactoren voor slecht geluid zijn de eerstgenoemde zaken. Versterking matchen op luidsprekers is voor de echte fijnproevers en in die opstelling ga je eventuele verschillen tussen versterker en matching met luidsprekers nauwelijks horen.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Witalik

Kan je het hoog niet gewoon manueel ietsje temperen ? Met de EQ misschien ? Heb je het ook op alle geluidsformaten trouwens? Of alleen bij bepaalde artiesten of cd's bijvoorbeeld. Ik merk ook met bepaalde opnamen dat het niet lekker klinkt op mijn set, is misschien een gedachte als je steeds hetzelfde stukje muziek luisterd.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Jumping Jack

Quote from: doorofnight on April 17, 2014, 20:59:19
Ik zou eerst de opstelling veranderen, dan de akoestiek en dan eventueel nog andere versterking overwegen. Hoofdfactoren voor slecht geluid zijn de eerstgenoemde zaken. Versterking matchen op luidsprekers is voor de echte fijnproevers en in die opstelling ga je eventuele verschillen tussen versterker en luidsprekers nauwelijks horen.

^^.

Niemand die het blijkbaar durft zeggen, maar de opstelling trekt op niets. Een andere versterker aanraden is dan ook ronduit idioot.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Peerless Monster

Yamaha... Zelfs het klankkarakter hoor ik terug in zijn instrumenten...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

kippekop

Ik denk het hedendaagse geluids verschil tussen receivers echt minimaal is.

Wat bijna alle demo ruimtes in winkels hebben, en wat in mijn ogen een wereld van verschil maakt, is tapijt op de vloer. Daarnaast wordt vaak ook nog andere akoestische demping gebruikt. Dat dempt het wat helderde hoog van de meeste moderne speakers. Kom je echter in de hedendaagse Nederlandse woonkamer dan is het alleen maar hout/laminaat/tegels met verder weinig demping. Dat verschil hoor je gewoon meteen.

Ik zag het hierboven ook al staan, maar de enige tip die ik kan geven verder is de EQ gebruiken, en gewoon de treble een stuk omlaag schroeven, doe ik ook eigenlijk altijd. Succes!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Gerrit RSV Mille

Draadbruggen bij je speakers verwijderen en alles bare wire aansluiten, trek je luidsprekersnoer via de lage tonen door als een geheel naar de hoge tonen en niet andersom. Ga dus niet met jumpers werken, dat leidt alleen maar tot een extra weerstand.

En gebruik gewoon koper, multi stranded. 4 mm is meer dan zat, ga niet dikker! Pas ook op met bi-wiring, gaat bij mijn 703 ook fout omdat de timing uit de pas gaat lopen.

Probleem is dat banaan stekkers geen goede verbinding geven wat dynamiek en volume beperkt en schel of vals hoog geeft. De draadbruggen van b&w zijn gewoon slecht, eigenlijk niet meer dan een mooie transport beveiliging.

Kabel stevig aandraaien en af en toe checken en weer aandraaien.

Ik heb diverse b&w speakers en dit werkt bij allemaal.

Ligt vast niet aan je set.