DIY "high-end" interconnects

Started by RubenV., March 28, 2014, 15:57:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

Waarde lezers,

Onlangs heb ik het idee opgevat om mij eens te verdiepen in het DIY'en van een leuk stel goed klinkende interconnects. Omdat ik voor mijn systeem nogal een hoop interlinkjes nodig heb is met mijn budget wellicht een hogere kwaliteit te bereiken als ik zelf iets ga maken. Na het vervaardigen van de Linkwitz LX521's is dit mij zeer goed bevallen.

Gisteren kwam ik dit artikel tegen: http://www.audio-creative.nl/audio-creative/audio-creative-airforce-0-4-diy-interlink/
Het gaat hierbij om een solid core die in een oversized PTFE(Teflon) met als isolator een hoop lucht. Dit lijkt mij een interessant ontwerp.

Ik vroeg mij dan ook af of er hier nog mensen zijn die al eens zoiets geprobeerd hebben, misschien een ander design beter vinden of anderen die er iets zinnigs over willen zeggen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

Het is iig handig om te weten dat de macramé (allerhande vlechtwerkjes) die je vaak ziet in aftermarket kabels
doorgaans de inductie en vooral de capaciteit vd verbinding verhogen, voorzover het überhaupt iets uitmaakt.

RubenV.

Aan hetgeen dat ik voor ogen heb valt niet zo veel te vlechten denk ik (misschien begrijp ik je verkeerd). Heel basic gezegd: het zijn twee teflon tubes waardoor een een solid core draad loopt. Vervolgens wat teflon tape er omheen. De afschermende mantel die er daarna omheen gaat wil ik eigenlijk kant en klaar kopen, en niet zelf gaan vlechten/fabriceren.

Het idee van de draad los in teflon komt af van oa. Audioquest, en John Van Gent doet dit met zijn Magic Link Ultra ook zo geloof ik.


Welke interconnects gebruik je zelf Abz? Heb je ook al eens zelf kabels gemaakt? Ik vraag me af of ik verschil ga horen met mijn huidige no-nonsense BlueJeansCables. Maar ik vind het sowieso leuk om ze eens zelf te maken. Daarbij heb ik 14 interlinkjes nodig en dan wordt het al gauw een dure grap. Als ik ze dan zelf maak zijn de kosten nog wel te overzien.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

Ik beschouw mooie kabeltjes als snuisterijtjes.  Niets mis mee, maar heb mezelf niet van interessante klankverschillen kunnen overtuigen.  Alleen met kabeltjes van je draaitafel naar phono pre moet je oppassen.  Het gekste dat ik ooit gebruikt heb is 47Labs OTA.  Prima koperdraad maar slecht afgeschermd.  Het ziet er wel cool uit.

RubenV.

Over die OTA zit een kunstof mantel zie ik. Wat ik begrepen heb moet ik een "naakte" koperen of zilveren solid core in zo'n oversized teflon steken. Ik ben dan ook benieuwd of ik verschil ga horen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

#5
Quote from: RubenV. on March 28, 2014, 17:47:29
Over die OTA zit een kunstof mantel zie ik. Wat ik begrepen heb moet ik een "naakte" koperen of zilveren solid core in zo'n oversized teflon steken. Ik ben dan ook benieuwd of ik verschil ga horen.
Ja dat is het idee omdat 'lucht' goed werkt als diëlectricum (zeg maar gewoon isolatie) maar het risico op kortsluiting was toch al vrij gering.  Ik weet ook niet hoe men de draad middenin de buis wil houden zonder steun. 

Zilver heeft een tikkeltje betere geleiding (minder weerstand) dan koper.  Vind ik ook een mooi idee.  Geleiding betreft een verschil in signaalsterkte, niet in frequentierespons.  Dat zou dus geen klankverschil moeten opleveren.

Hier kan men natuurlijk lang over twisten...  :)  Wel leuk om je eigen kabeltjes te maken.

RubenV.

Ik zou ook eens wat zilvergoud draad kunnen uitproberen. Het bijpassende soldeertin heb ik ook al gevonden (Mundorf Msolder Supreme zilver-goud met een ietsje hoger smeltpunt  :D). Ik vraag mij alleen af of er dan in het teflon nog veel verschil zit. Ik moet natuurlijk dan ook nog de juiste rca pluggen vinden, want ik ga dan natuurlijk geen koperen pluggen erop zetten.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

simsatit

Er zijn mensen die menen dat de aders beter in een afscherming van een natuurlijk materiaal liggen dan bijvoorbeeld teflon. Teflon is eigenlijk ook vooral bedoeld voor electro toepassingen waar hoge temperaturen verwacht kunnen worden.
Een katoenen veter kun je een solidcore doorheen steken, je kunt dan experimenteren met koper, zilver, koper verguld of puur goiddraad (johan van gent interlinks hebben ook de koper en zilver), pluggen zou ik gewoon de neutriks nemen, hele mooie pluggen (goed werkend klemmechanisme en veeel goedkoper dan de exoten, de pluggen klikken zich zelf zeg maar vast).
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Dat soldeertin is eigenlijk ook een beetje zakkenklopperij.. ik heb zelf ook altijd wbt zilver maar goed soldeertin tov zilverzoldeer zou je gewoon geen verschil in horen, het prijsverschil daarentegen is enorm!
Met een soldeer verbinding MOET je de componenten goed contact laten leggen het soldeer zorgt er alleen voor dat ze ook gefixeerd blijven, als je voor de elektronen overdacht alleen afhankelijk zou zijn van de soldeer verbinding zou dat niet echt in lijn zijn met een interlink met zilver of goud draad...
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

RubenV.

Quote from: BMW850 on March 29, 2014, 00:34:40
Hier nog wat leesvoer: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15559.0

Bedankt Rudy! Ik heb het hele topic eens even doorgelezen en ik ben benieuwd wie er nu nog steeds met de DIY interlinjes speelt, aangezien de eerste post van 2004 is.

Quote from: BMW850 on January 23, 2011, 19:54:06
Wie heeft hier een perfecte oplossing voor.
En wat doet een afscherming (b.v. vlechtkous van coax of koperfolie)  om de teflon tube met de kwaliteit van de interlink wie heeft dit al een keer getest.(dus met of zonder afscherming)
Als dit niets uitmaakt is de kabel direct een stuk steviger  ;)

Rudy

Ben je hier ook nog uit gekomen? Gebruik jij zelf nog steeds deze interlinkjes?

Quote from: simsatit on March 29, 2014, 20:08:33
Er zijn mensen die menen dat de aders beter in een afscherming van een natuurlijk materiaal liggen dan bijvoorbeeld teflon. Teflon is eigenlijk ook vooral bedoeld voor electro toepassingen waar hoge temperaturen verwacht kunnen worden.
Een katoenen veter kun je een solidcore doorheen steken, je kunt dan experimenteren met koper, zilver, koper verguld of puur goiddraad (johan van gent interlinks hebben ook de koper en zilver), pluggen zou ik gewoon de neutriks nemen, hele mooie pluggen (goed werkend klemmechanisme en veeel goedkoper dan de exoten, de pluggen klikken zich zelf zeg maar vast).

Ik denk dat het met katoen lastiger is om voldoende lucht als isolator te krijgen, omdat het katoen wat flexibeler is dan het teflon.
Maar katoen was ik wel al tegen gekomen tijdens mijn zoektocht op het web.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

dre73

Ik heb laatst een setje van iemand te leen gehad.
Een mooi open en gedetailleerde kabel,daar kunnen een hoop producente nog wat van leren.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

AbZ

#12
Quote from: simsatit on March 29, 2014, 20:14:41
Dat soldeertin is eigenlijk ook een beetje zakkenklopperij.. ik heb zelf ook altijd wbt zilver maar goed soldeertin tov zilverzoldeer zou je gewoon geen verschil in horen, het prijsverschil daarentegen is enorm!
Met een soldeer verbinding MOET je de componenten goed contact laten leggen het soldeer zorgt er alleen voor dat ze ook gefixeerd blijven, als je voor de elektronen overdacht alleen afhankelijk zou zijn van de soldeer verbinding zou dat niet echt in lijn zijn met een interlink met zilver of goud draad...
Volgens mij ben juist voornamelijk op soldeer aangewezen voor het contact
omdat je tussen draad en plug geen exact passende/aansluitende oppervlakken met contactdruk hebt.

Het alternatief (iig handig om te experimenteren) is plugjes die een schroefverbinding hebben,
bijvoorbeeld Furutech.  Heb daar zelf overigens ook mee gespeeld; viel niet tegen.

rovinggecko

Dit is ook een mooi projectje. Had ik me ook al eens in verdiept. Leek me wel de moeite waard om eens een keer uit te proberen.
Ga ik dus zeker eens volgen.....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Quote from: dre73 on March 30, 2014, 17:39:43
Ik heb laatst een setje van iemand te leen gehad.
Een mooi open en gedetailleerde kabel,daar kunnen een hoop producente nog wat van leren.

Kan je misschien iets meer vertellen over de gebruikte materialen en opbouw Dre? Erg interessant!

Quote from: AbZ on March 30, 2014, 17:48:14
Het alternatief (iig handig om te experimenteren) is plugjes die een schroefverbinding hebben,
bijvoorbeeld Furutech.  Heb daar zelf overigens ook mee gespeeld; viel niet tegen.

Ik had zelf een combinatie in gedachten. Dus gebruik maken van de schroefverbinding, en dan een beetje soldeer erover.



2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

Quote from: RubenV. on March 30, 2014, 19:34:16Ik had zelf een combinatie in gedachten. Dus gebruik maken van de schroefverbinding, en dan een beetje soldeer erover.
De combi heeft geen meerwaarde denk ik  :unsure:  behalve dat je de pluggen moeilijker kunt hergebruiken.
Soldeer kan je gewoon weer lossolderen maar het is lastiger om het van de schroefverbinding te verwijderen.


dre73

Quote from: RubenV. on March 30, 2014, 19:34:16
Kan je misschien iets meer vertellen over de gebruikte materialen en opbouw Dre? Erg interessant!

Ik had zelf een combinatie in gedachten. Dus gebruik maken van de schroefverbinding, en dan een beetje soldeer erover.

mundorf draad in telfon en mundorf folie als scherm.

Zelf zou ik katoen nemen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RubenV.

Quote from: dre73 on March 30, 2014, 22:13:43
mundorf draad in telfon en mundorf folie als scherm.

Zelf zou ik katoen nemen.

Katoen in de plaats van Teflon?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RubenV.

Quote from: dre73 on March 31, 2014, 21:42:44
Ja,liever katoen.

Hoe laat je dan de signaaldraad lopen? Gebruik je dan net als VH een teflontube om ze omheen te wikkelen?


2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Dat is dan niet het princiepe van luchtisolatie meer, lijkt mij veel contact te geven zo, zowel aan de teflon en katoen zijde.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

AbZ

Je feitelijke verbinding wordt wel heel veel langer met al die windingen.

Dat scheelt allicht meer dan wat je aan geleiding wint met zilverdraad.

August

Als je in de richting van eigen kabels maken denkt. Het bedrijf Vacuum State Audio van Allen Wright (inmiddels overleden) had een supercable cookbook, dit is nog altijd te bestellen. http://www.vacuumstate.com/index.dna?rubrik=3&lang=2&a=L%25C1%25C6%25F9%25A3%252509%2587%25BA&b=735689.4002474735

RubenV.

Quote from: rovinggecko on April  1, 2014, 06:51:14
Dat is dan niet het princiepe van luchtisolatie meer, lijkt mij veel contact te geven zo, zowel aan de teflon en katoen zijde.

Ja, vandaar dat ik mij ook afvroeg hoe dit zonder Teflon te doen. De zilverdraad in een hol "buisje" katoen schuiven? Dit plaatje had ik gevonden bij http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html van VH Audio.

Quote from: AbZ on April  1, 2014, 09:22:17
Je feitelijke verbinding wordt wel heel veel langer met al die windingen.

Dat scheelt allicht meer dan wat je aan geleiding wint met zilverdraad.

Dat zou inderdaad kunnen kloppen. De extra windingen zouden dan misschien zorgen voor een betere geometrie van de kabel?
Over geometrie in kabels heb ik al eens iets gelezen in een interview met Shunyata research (Caelin Gabriel) waarbij hun nieuwe kabels based upon a matrix of counter-rotating helixes zijn.Volgens hem een van de weinige kabelpatenten in 15 jaar. Het interview kan je hier teruglezen: http://www.6moons.com/industryfeatures/caelin/caelin_3.html


Ik vond daarnaast ook nog onderstaand filmpje over kabel geometrie:


Nog meer interessante filmpjes over shielding van de kabel. Eerst eentje met de verschillen in opbouw tussen single ended (zoals de emotiva's die ik gebruik) en differential input.


Nog meer shielding, incl. de "cable-elevators" gedemonstreerd bij een kabel zonder shielding. Wel hebben deze filmpjes een beetje een "wij van wc-eend-gehalte" omdat het natuurlijk de kabelmakers zelf zijn die aan het woord komen. Desalniettemin leuk voer voor discussie.




Omdat dit geen onafhankelijke personen zijn ben ik er zelf nog niet helemaal achter wat ik er nu van moet vinden. Ook al wordt er in de filmpjes wel iets gemeten vind ik het moeilijk te bepalen of dit bijvoorbeeld voor audio wel van invloed is.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie