maakt de audio chipset uit wanneer je gebruik maakt van hdmi

Started by eduard, March 5, 2014, 21:30:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eduard

Ik dacht dat ik er uit wat mbt de configuratie van mijn nieuwe audio streamer. Maar ik bedacht me op eens. Of de audio chipset wel uit maakt als ik toch gebruik ga ma van audio over hdmi.
Ik was eerst op zoek naar een micro moederboord met de 1150 chipset, maar ik vermoed dat deze helemaal niet gebruikt word wanneer ik audio over hdmi doe.

Mij vraag is dus maakt de audio chipset uit voor geluid over hdmi. Zoniet waar moet ik dan op letten bij geluid over hdmi?

Eduard

dennism

Bij HDMI gaat de audio processing normaliter via de videokaart (en de software hiervan) en niet via de onboard audio chip. Ik weet echter wel dat AMD (oud Ati) bezig is om hardware audio toe te voegen aan hun videokaarten, dit zijn echter geloof ik alleen nog de duurdere modellen (game kaarten van €300+) en is de ondersteuning nog erg beperkt.

eduard

Dennis bedankt voor je reactie.
Ik had zelf ondertussen ook wat via google gevonden. Het lijkt er op wanneer je gebruik maakt van de onboard hdmi dat het voor het geluid dan iet uit maakt welke audio chip er opzit. Je gebruikt dan de intel chipset op het moederboord welke ook de grafische adapter aanstuurt.



Eduard

barrykuma

Je mogelijkheden kunnen beperkt worden door de chipset. Mijn vorige NVIDIA videokaart kon tot mijn verbazing geen DTS Master streamen vanwege een verouderde chipset.

Gelukkig deed de onboard intel video uitgang het wel.