Lakken luidsprekers Monitor Audio S8

Started by Marco85, February 7, 2014, 09:06:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco85

Omdat mijn luidsprekers niet heel erg netjes zijn wil ik ze graag een opknapbeurtje geven.
Het zijn een setje Monitor Audio S8, volgens mij massief hout?
Ik zou ze graag opnieuw zwart maken, waarbij de houtnerf zichtbaar blijft. Iemand hier ervaring mee?
Ik lees verhalen over Rambo buitenbijts of gewoon zijdeglans spuitlak.
Gewoon licht opschuren, dun lakken en polijsten?

twani

#1
Quote from: Marco85 on February  7, 2014, 09:06:57
Omdat mijn luidsprekers niet heel erg netjes zijn wil ik ze graag een opknapbeurtje geven.
Het zijn een setje Monitor Audio S8, volgens mij massief hout?
Ik zou ze graag opnieuw zwart maken, waarbij de houtnerf zichtbaar blijft. Iemand hier ervaring mee?
Ik lees verhalen over Rambo buitenbijts of gewoon zijdeglans spuitlak.
Gewoon licht opschuren, dun lakken en polijsten?
Als ze niet té erg zijn beschadigt kun je het wellicht proberen met vloeibare zwarte schoensmeer. (uit zo'n knijpflesje met sponsje erop)

BernHardN

Ja, en elke keer als je ze vast pakt heb je zwarte handen....
Gewoon licht opschuren en met zwarte vloerbeits erover.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

mikekiwi

Ik zou er in ieder geval rekening mee houden dat het geen massief hout is maar hoogstwaarschijnlijk een fineerlaag. En dat is niet erg, maar ga niet te enthousiast schuren. Als je iets wilt gaan doen, zou ik het op een klein stukje op de achterkant uitproberen of op een vergelijkbaar stukje ander hout.
Je hebt keuze uit een was, beits of olie (of de creatieve oplossing van twani). Alledrie in verschillende kleuren verkrijgbaar...

Check ook dit topic  met op pagina 2 het steigerhouten meubel van Proxius dat hij ook fraai zwart/anthraciet heeft gekregen...

twani

Quote from: BernHardN on February 11, 2014, 21:42:21
Ja, en elke keer als je ze vast pakt heb je zwarte handen....
Gewoon licht opschuren en met zwarte vloerbeits erover.
Dat hoeft zo niet te zijn. Zo vaak zwart lederen stoelen in een auto zo behandeld en daar kon je rustig met een wit overhemd in gaan zitten hoor.

KayaRahnee

Quote from: Marco85 on February  7, 2014, 09:06:57
Omdat mijn luidsprekers niet heel erg netjes zijn wil ik ze graag een opknapbeurtje geven.
Het zijn een setje Monitor Audio S8, volgens mij massief hout?
Ik zou ze graag opnieuw zwart maken, waarbij de houtnerf zichtbaar blijft. Iemand hier ervaring mee?
Ik lees verhalen over Rambo buitenbijts of gewoon zijdeglans spuitlak.
Gewoon licht opschuren, dun lakken en polijsten?

Opschuren met schuurSPONSJE en kleurvernis opzetten.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

twani

Quote from: KayaRahnee on February 12, 2014, 15:27:40
Opschuren met schuurSPONSJE en kleurvernis opzetten.
Klinkt erg plausibel ;). Kon wel eens erg goed werken.

Marco85

Quote from: KayaRahnee on February 12, 2014, 15:27:40
Opschuren met schuurSPONSJE en kleurvernis opzetten.

Ik kan eigenlijk alleen maar blanke vernis vinden. Of bedoel je zwarte beits? Wat is het voordeel om voor beits te kiezen in plaats van verf? Iemand dit al eens gedaan en misschien foto's van het resultaat?

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

clicquot

Deed ik enkele maanden terug met mijn fineer speakers (wat blutsen, krassen, kleur afgetrokken) - met fineer ga je altijd wel reliëf (nerven) zien na het verven, tenzij je alles grondig uitplamuurt:

Origineel:


Schuurke, plamuurke:


Gelakt:



Werkwijze:

Eerst goed ontvet met detergent.
Dan met scotch schuurpons erover om de vernis er af te halen.
Terug ontvetten, ontstoffen.
Dan een omniprimer erop,zwart, gezien we toch naar een donkere kleur gingen.
Vervolgens de kappen er uitgehaald, opgevuld met aguaplast woodfiller en de gehele kast met renovatieplamuur overgegaan. Dat moest gebeuren na de primerzetting, anders heeft dat geen vat op het fineer.
Nadien terug afschuren, ontstoffen.
Terug een laag primer, schuren en ontstoffen.
Dan eerste hybride matte PU afwerklak erop, zeer donker bruin.
Drogen, schuren, zo een paar maal.

Succes en veel plezier ermee  ;)

KayaRahnee

Quote from: clicquot on February 17, 2014, 13:32:11
Deed ik enkele maanden terug met mijn fineer speakers (wat blutsen, krassen, kleur afgetrokken) - met fineer ga je altijd wel reliëf (nerven) zien na het verven, tenzij je alles grondig uitplamuurt:
Origineel:

Schuurke, plamuurke:

Gelakt:

Werkwijze:
Eerst goed ontvet met detergent.
Dan met scotch schuurpons erover om de vernis er af te halen.
Terug ontvetten, ontstoffen.
Dan een omniprimer erop,zwart, gezien we toch naar een donkere kleur gingen.
Vervolgens de kappen er uitgehaald, opgevuld met aguaplast woodfiller en de gehele kast met renovatieplamuur overgegaan. Dat moest gebeuren na de primerzetting, anders heeft dat geen vat op het fineer.
Nadien terug afschuren, ontstoffen.
Terug een laag primer, schuren en ontstoffen.
Dan eerste hybride matte PU afwerklak erop, zeer donker bruin.
Drogen, schuren, zo een paar maal.
Succes en veel plezier ermee  ;)

Ze zijn terug als nieuw de Castle  (Severn 2 ?) speakers, mooi gedaan.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

clicquot

Quote from: KayaRahnee on February 17, 2014, 13:57:16
Ze zijn terug als nieuw de Castle  (Severn 2 ?) speakers, mooi gedaan.

Dank je! fyi - Het zijn Howard speakers. Heb nog een paar Winchesters die ik voor de zomer ook proper wil zetten.

WilcoL

Ik weet niet hoe lelijk ze zijn, maar heb je al eens Meubeline geprobeerd? Van HG en doet het geweldig op onze vintage meubelstukjes...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Marco85

Quote from: clicquot on February 17, 2014, 13:32:11
Deed ik enkele maanden terug met mijn fineer speakers (wat blutsen, krassen, kleur afgetrokken) - met fineer ga je altijd wel reliëf (nerven) zien na het verven, tenzij je alles grondig uitplamuurt:

Origineel:


Schuurke, plamuurke:


Gelakt:



Werkwijze:

Eerst goed ontvet met detergent.
Dan met scotch schuurpons erover om de vernis er af te halen.
Terug ontvetten, ontstoffen.
Dan een omniprimer erop,zwart, gezien we toch naar een donkere kleur gingen.
Vervolgens de kappen er uitgehaald, opgevuld met aguaplast woodfiller en de gehele kast met renovatieplamuur overgegaan. Dat moest gebeuren na de primerzetting, anders heeft dat geen vat op het fineer.
Nadien terug afschuren, ontstoffen.
Terug een laag primer, schuren en ontstoffen.
Dan eerste hybride matte PU afwerklak erop, zeer donker bruin.
Drogen, schuren, zo een paar maal.

Succes en veel plezier ermee  ;)

Bedankt voor de goede uitleg en foto's! Als ik dit zo zie ga ik toch met zijdeglans lak aan de gang.

DJLeonardo

Wat nog een tip is:
Na de grondverf kan je plamuren met zg "lakplamuur" van bv Alabastine.
Dat gebruiken echte schilders ook om tussen laklagen door een superglad resultaat te krijgen. Na het drogen van de plamuur weer schuren uiteraard.
Parasound, Lexicon, PMC, Dynaudio, Mac mini met PLEX

Marco85

Quote from: DJLeonardo on February 19, 2014, 13:50:42
Wat nog een tip is:
Na de grondverf kan je plamuren met zg "lakplamuur" van bv Alabastine.
Dat gebruiken echte schilders ook om tussen laklagen door een superglad resultaat te krijgen. Na het drogen van de plamuur weer schuren uiteraard.

De luidsprekers zijn nu zwart, ik wil ze alleen weer helemaal netjes maken. Dan zou ik ze toch alleen licht op kunnen schuren en zonder grondverf lakken?

KayaRahnee

Quote from: Marco85 on February 20, 2014, 09:24:16
De luidsprekers zijn nu zwart, ik wil ze alleen weer helemaal netjes maken. Dan zou ik ze toch alleen licht op kunnen schuren en zonder grondverf lakken?

Wanneer het hout van je speakerkasten erg "uitgedroogd" is (dat zie je o.a. aan de doffe plekken die erop zitten) gaat de verf er zodanig intrekken dat je eerst beter kan voeden met grondverf, je bent dan ook zeker van een goede hechting.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

clicquot

Quote from: KayaRahnee on February 20, 2014, 09:40:05
Wanneer het hout van je speakerkasten erg "uitgedroogd" is (dat zie je o.a. aan de doffe plekken die erop zitten) gaat de verf er zodanig intrekken dat je eerst beter kan voeden met grondverf, je bent dan ook zeker van een goede hechting.

+2

doe geen half werk en neem de tijd of je krijgt geen goed resultaat

KayaRahnee

Quote from: clicquot on February 21, 2014, 10:35:21
+2
doe geen half werk en neem de tijd of je krijgt geen goed resultaat

Inderdaad, hout is een erg mooi en dankbaar product waar je enorm veel mee kan, ook mbt. restauratie maar dan moet je het wel goed behandelen anders ben je zo weer terug naar af.
Zo heb ik eens om sneller klaar te zijn met de klus een vrij grote hoeveelheid olie op een houten werkstuk aangebracht met de gedachte dat het in één keer goed zijn en de olie wel opgenomen zou worden door het hout, mijn lot: schuren, schuren, schuren ......... de gelige kleur die erop zat door teveel aan olie wel wat kunnen verminderen maar pas nu na 2 jaar begint het resultaat terug natuurlijk te worden ......
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

ruud2

Quote from: clicquot on February 17, 2014, 13:32:11
Deed ik enkele maanden terug met mijn fineer speakers (wat blutsen, krassen, kleur afgetrokken) - met fineer ga je altijd wel reliëf (nerven) zien na het verven, tenzij je alles grondig uitplamuurt:

Origineel:


Schuurke, plamuurke:


Gelakt:



Werkwijze:

Eerst goed ontvet met detergent.
Dan met scotch schuurpons erover om de vernis er af te halen.
Terug ontvetten, ontstoffen.
Dan een omniprimer erop,zwart, gezien we toch naar een donkere kleur gingen.
Vervolgens de kappen er uitgehaald, opgevuld met aguaplast woodfiller en de gehele kast met renovatieplamuur overgegaan. Dat moest gebeuren na de primerzetting, anders heeft dat geen vat op het fineer.
Nadien terug afschuren, ontstoffen.
Terug een laag primer, schuren en ontstoffen.
Dan eerste hybride matte PU afwerklak erop, zeer donker bruin.
Drogen, schuren, zo een paar maal.

Succes en veel plezier ermee  ;)

Er zit een zeer belangrijk detail in de werkwijze!!
eerst ontvetten !! en daarna pas schuren. :pompom:
ga je eerst schuren dan schuur je evt. vetresten in het hout , en daar hecht de verf niet op...
met vlekken of onthechting tot gevolg.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

KayaRahnee

Quote from: ruud2 on February 21, 2014, 12:46:25
Er zit een zeer belangrijk detail in de werkwijze!!
eerst ontvetten !! en daarna pas schuren. :pompom:
ga je eerst schuren dan schuur je evt. vetresten in het hout , en daar hecht de verf niet op...
met vlekken of onthechting tot gevolg.

Inderdaad erg belangrijk,en ontvetten doe je best met water/ammoniak i.p.v. met detergenten zoals dreft.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

clicquot

Quote from: KayaRahnee on February 21, 2014, 13:03:43
Inderdaad erg belangrijk,en ontvetten doe je best met water/ammoniak i.p.v. met detergenten zoals dreft.

Interessant! Kan je ook zeggen waarom water/ammoniak beter zou zijn? We hebben toch geen frituurvet op onze speakers zitten (hopelijk  :P) + het geurtje  :o

KayaRahnee

#22
Quote from: clicquot on February 21, 2014, 13:11:53
Interessant! Kan je ook zeggen waarom water/ammoniak beter zou zijn? We hebben toch geen frituurvet op onze speakers zitten (hopelijk  :P) + het geurtje  :o

Ik zou niet weten welke smurrie er allemaal op speakers terechtkomt, probeer maar eens beide producten.
En van ammoniak gaan de longen open ;D
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

DJLeonardo

Je hebt in de vakhandel of bij Deco Home een allesreiniger speciaal voor voor het schuren en schilderen. Het verschil met normale allesreiniger is dat deze geen vetlaagje achter laat en de andere wel. Het ontvet zo hard dat je zelfs motorblokken mee kunt ontvetten als je het spul niet verdunt.
Parasound, Lexicon, PMC, Dynaudio, Mac mini met PLEX

mijkie

Quote from: DJLeonardo on February 27, 2014, 21:18:24
Je hebt in de vakhandel of bij Deco Home een allesreiniger speciaal voor voor het schuren en schilderen. Het verschil met normale allesreiniger is dat deze geen vetlaagje achter laat en de andere wel. Het ontvet zo hard dat je zelfs motorblokken mee kunt ontvetten als je het spul niet verdunt.

volgens mij bedoel je st. Marc
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6