Geen Subwoofer bij muziek

Started by JOVOS, January 19, 2014, 14:01:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JOVOS

Hallo,

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een SVS SB12-NSD welke ik aan mn Marantz SR6004 heb hangen.
Bij film doet de Sub het prima, moet alleen nog wat beter afgeregeld worden, maar bij luisteren naar muziek doet de sub helemaal niets...??

Ik heb het menu van de Marantz al doorgelopen en verschillende dingen geprobeerd, maar de Sub blijft stil.

Iemand een idee wat ik fout doe of wat er fout is?

Sjaak_Banaan

Stel bij luidspreker setup, 'lage tonen' je sub eens in op 'LFE+main'. Dit werk voor mij, volgens mij staat die standaard op LFE (het .1 signaal), dat heeft muziek normaal niet.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

JOVOS

Ik krijg het volgende menu:

Main menu > Speaker setup > Manual setup > :

Speaker Size
Speaker Distance
Speaker Level


in geen van deze drie vind ik een LFE keuze

Ik kan wel :

Main menu > Preference > en hierin staat Audio op Main + Sub

mikekiwi

Ga eens naar Speaker Size, daar kun je nadat je de grootte van je speakers hebt ingegeven ook een optie tegenkomen die Bass Mix heet volgens mij (alleen als je je frontspeakers op Large hebt gezet). Daar kun je ook wat instellen (maar geldt geloof ik alleen bij analoge ingangen en/of PCM-bronmateriaal). Daar kun je kiezen tussen Both en Mix (Both is de optie waarbij de sub ook aanstaat).


JOVOS

Had ik al op Both gezet...

Zou het iets met de overgangsfrequentie te maken kunnen hebben?

rovinggecko

Staan je fronts op small?
En stereo draait ipv direct?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

snicky

Of in versterker subwoofer op plus ipv YES. Of is dat alleen bij pioneer?

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

evilniek

Main+sub, wil gewoon zeggen dat je fronts full-range mee spelen inclusief de subwoofer, zou ik niet 123 doen. Ik denk dat je idd gewoon stereo moet draaien, en bvb niet zoiets als pure-direct.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

JOVOS

Fronts staan op large en geen pure-direct ingeschakeld.

Quote from: snicky on January 19, 2014, 15:10:14
Of in versterker subwoofer op plus ipv YES. Of is dat alleen bij pioneer?

Dit zegt mij zo even niks?

rovinggecko

Ik zou zeggen: zet hem eens op small. Dan gaat alles onder de 80Hz naar de sub.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Passion4Sound

Nu kan ik op mijn processor mijn twee kanaals apart instellen of ik wel of niet wil dat mijn subs meespelen of niet. Surround met, twee kanaals zonder.
Het kan zomaar zijn dat je ook deze instellingoptie hebt.

snicky

#11
Quote from: GONOX on January 19, 2014, 15:55:33
Fronts staan op large en geen pure-direct ingeschakeld.

Dit zegt mij zo even niks?

Bij mij werkt de subwoofer alleen met muziek (stereo) als onder instellingen de subwoofer op PLUS staat ipv YES bij luidspreker instellingen. Bij YES werkt het alleen met een 5.1 signaal.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

evilniek

#12
@GONOX Ja, maar gebruik je wel de setting small voor je luidsprekers dan?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Monkey

Ik heb ook een Marantz, sr5600 en heb inderdaad fronts op small anders wordt er niks doorgegeven. LPF op 80hz en de Svs op altijd aan.

Joske007

1) Menu
2) Luidsprekers
3) Handmatige setup
4) Lage tonen
5) subwoofer modus
6) Main
7) LPF voor LFE: Nu op 80Hz zetten!!!

Eens je dit hebt ingesteld kan je switchen tussen de modus STEREO (steeds met Sub) en Direct (steeds zonder Sub), dit zou toch moeten werken, bij mij althans wel  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

evilniek

Quote from: Joske007 on January 19, 2014, 16:39:03
1) Menu
2) Luidsprekers
3) Handmatige setup
4) Lage tonen
5) subwoofer modus
6) Main
7) LPF voor LFE: Nu op 80Hz zetten!!! maak daar maar 120Hz van!!!

Eens je dit hebt ingesteld kan je switchen tussen de modus STEREO (steeds met Sub) en Direct (steeds zonder Sub), dit zou toch moeten werken, bij mij althans wel  ;)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

JOVOS

#16
Ik heb:

1 - Main Setup
2 - Speaker Setup
3 - Manual Setup
4 - Speaker Size > hierin de fronts op small gezet, maar dan kan ik de Bass Mix niet meer instellen, dus niet meer op Mix of Both.

LPF/HPF op 120Hz gezet.

Als ik de fronts op Large zet kan ik wel weer Bass Mix of Both instellen.

Quote from: Monkey on January 19, 2014, 16:35:57
Ik heb ook een Marantz, sr5600 en heb inderdaad fronts op small anders wordt er niks doorgegeven. LPF op 80hz en de Svs op altijd aan.

SVS altijd op aan? Bedoel je daarmee de instelling achter op de sub...dat kleine schakelaartje?

rovinggecko

Heb je geprobeerd of de sub het doet als je eea op small zet?

Volgens mij zou hij dan gewoon moeten doen en je fronts ontlasten.
Als je zeten bas uit je fronts als sub wilt, dan moeten de fronts op large en zou de bass mix volgens mij op both moeten staan.

Er zijn dus twee opties:
- alleen bas uit je sub (onder de 80 Hz)
- volledige band breedte uit je fronts en ook bas uit je sub

Meestal wordt gekozen voor optie 1
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

JOVOS

Fronts afwisselend op Small en Large gezet en daarna de Hz op 120 en...Yes... :pompom:, daar is de Sub, zowel op de Small als op de Large stand, terug op de 40 Hz waar deze stond is de Sub weer weg. Dit is hetgeen wat de Sub schakeld, volgens mij dus door de 120 Hz instelling. Als ik het goed begrijp bepaald deze instelling vanaf waar de Sub mee gaat doen...toch?

Speakers op small is geen gehoor. Ik heb Mordaunts Shorts met een Woofer in de frontspeaker, die mis ik meteen op stand Small.
Sub doet t dan wel, maar ik mis toch iets.

Naar mijn idee is het dus de instelling van de Hz.

rovinggecko

Er is niet zo heel veel muziek met duidelijk laag onder 40Hz.
Je kan hem op 40hz zetten en dan muziek met meer bas draaien.
Animals - Martin Garrix bijvoorbeeld.
Zal ie het vast ook doen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Monkey

Het klopt dat je mix optie weg is omdat bij small alles richting de sub wordt gestuurd beneden de 120 Hz in jouw geval.
Ik bedoel die schakelaar op de achterkant van de sub inderdaad. Mijn sb1000 gaat steeds in standby als ik muziek luister, bij films niet.

evilniek

#21
Quote from: GONOX on January 19, 2014, 18:33:49
Fronts afwisselend op Small en Large gezet en daarna de Hz op 120 en...Yes... :pompom:, daar is de Sub, zowel op de Small als op de Large stand, terug op de 40 Hz waar deze stond is de Sub weer weg. Dit is hetgeen wat de Sub schakeld, volgens mij dus door de 120 Hz instelling. Als ik het goed begrijp bepaald deze instelling vanaf waar de Sub mee gaat doen...toch?

Speakers op small is geen gehoor. Ik heb Mordaunts Shorts met een Woofer in de frontspeaker, die mis ik meteen op stand Small.
Sub doet t dan wel, maar ik mis toch iets.

Naar mijn idee is het dus de instelling van de Hz.


Je moet natuurlijk niet kiezen voor een crossover van 120Hz op je fronts, als er op de av-receiver een crossover-optie aanwezig is voor de subwoofer is het een goed idee deze op 120Hz te zetten, het crossover voor de andere speakers zou ik om te beginnen op 80Hz zetten. Dan nog is luisteren met de setting small.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Siddartha

is natuurlijk allemaal helemaal afhankelijk van de specs van je main speakers. Als deze tot 60 Hz gaan (-3 db) dan zou ik de crosover op 100 of 120 zetten. bij - 6 db sowieso. Daarnaast is het ook weer afhankelijk van de specs van je sub, tot welke frequentie die speelt. Sommige halen 120 hz net, andere makkelijk, andere weer totaal niet.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

JOVOS

Ik zal eens aan de slag gaan met alle tips en wat spelen met de cross over frequenties en andere instellingen

Bedankt voor jullie hulp!

JOVOS

Ik heb de sub nu zo ingesteld dat deze meedoet bij het afspelen van muziek, maar nu loop ik tegen een ander probleem aan...
Als ik muziek afspeel op een laag volume, zeg maar achtergrondmuziek, dan komt de sub niet automatisch in waardoor ik teveel laag mis. Het geluid is dan net niet vol genoeg.

Wanneer ik vervolgens de sub handmatig inschakel dan werkt het wel, de woofer slaat dan wel uit, al is het minimaal, maar het verschil is direct merkbaar/hoorbaar.
Dit wil volgens mij zeggen dat de sub dus wel een signaal krijgt, maar hier op de auto stand niets mee doet.

Is dit normaal bij lage volumes? of kan ook dit ergens ingesteld worden?