5.1 in combinatie met voor + mono einversterkers

Started by Rolandm, January 6, 2014, 17:27:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rolandm

Als audiofiel heb ik me altijd alleen maar bezig gehouden met stereo.
Echter, ik vind het kijken van een flim in een 5.1 opstelling toch wel een pre.
Nu vraag ik mij af welke mogelijkheden ik zou kunnen creëren om toch 5.1 geluid te krijgen waarbij ik mijn voor en eindversterkers hou maar wel 5.1 zou kunnen afspelen.
Aan wat voor apparatuur moet ik denken?
Ik stream films via de mede8ter Mede8er MED400X2S welke geschikt zou moeten zijn om 5.1 te streamen. Deze heb ik via HDMI aan mijn TV gekoppeld en de TV stuurt weer een 2 kanaals analoog audio signaal naar mijn voorversterker. Zo werk ik nu.

Ik wil mijn voorversterker niet aansluiten op de pre-out van een surround versterker want dit gaat ongelooflijk ten koste van de kwaliteit. Mijn stereogeluid moet dus zuiver blijven zonder signaal onderbreking. Dat zal het niet makkelijker maken vandaar mijn vraag.


clicquot

#1
Quote from: Rolandm on January  6, 2014, 17:27:05
Ik wil mijn voorversterker niet aansluiten op de pre-out van een surround versterker want dit gaat ongelooflijk ten koste van de kwaliteit. Mijn stereogeluid moet dus zuiver blijven zonder signaal onderbreking. Dat zal het niet makkelijker maken vandaar mijn vraag.

Tjahh... zal alleszins al beter zijn dan de manier waarop je het nu doet -> streamer uitgang (sorry hdmi, ik las er over) en daar nog eens TVdac tussen  ;D Echt audiofiel is dat wel...

Koop dan een "audiofiele" oppo 105 bijvoorbeeld en sluit die rechtstreeks aan op de voorversteker/eindversterkers? Je hebt alleszins een surround decoder nodig hé... en je wil die dan nog eens audiofiel,,, bestaat dat wel? :-)

Ik werk ook met aparte vv+eindbakken. Sowieso klinken fronts stukken beter over de VV dan enkel via de AV... ook al gebruik ik de pre-outs. Voor film zeker aanvaardbaar en vooral, betaalbaar.

Rolandm

Met audiofiel bedoel ik alleen stereo geluid. Begrijp met niet verkeerd.
Op stereo gebied heb ik mooi spul staan.

Inzake de combinatie beeld en geluid dus 5.1 heb ik nooit iets ondernomen, vandaar mijn vraag.

WickedGame

Quote from: Rolandm on January  6, 2014, 18:32:01
Met audiofiel bedoel ik alleen stereo geluid. Begrijp met niet verkeerd.
Op stereo gebied heb ik mooi spul staan.

Inzake de combinatie beeld en geluid dus 5.1 heb ik nooit iets ondernomen, vandaar mijn vraag.

Heeft je voorversterker een HT-Throughput of SSP functie? En over welke merken, types praten we eigenlijk? Maakt het nu wel een beetje schieten naar oplossingen.

texmurphy68

Je zou een mediaspeler moeten hebben die 6 (5.1) analoge cinch uitgangen heeft, zoals bijvoorbeeld op veel budget typen DVD spelers. Kan je elk kanaal rechtreeks naar je eigen eindversterker doorknopen (evt. eerst via voorversterker, maar dat is meestal niet nodig)
Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

WickedGame

Quote from: texmurphy68 on January  7, 2014, 11:37:30
Je zou een mediaspeler moeten hebben die 6 (5.1) analoge cinch uitgangen heeft, zoals bijvoorbeeld op veel budget typen DVD spelers. Kan je elk kanaal rechtreeks naar je eigen eindversterker doorknopen (evt. eerst via voorversterker, maar dat is meestal niet nodig)

Hoe doe je dan je volume regeling?? Lijkt mij ook niet optimaal om rechtstreeks door te steken.

DJLeonardo

over het algemeen wil je idd niet in het digitale domein gaan verzwakken nee. Ik zou er lekker een preampje tussen stoppen.
Parasound, Lexicon, PMC, Dynaudio, Mac mini met PLEX

quattronl

Simpel (zonder dus te weten wat je nu hebt): stereo versterker met power amp direct (zoals Marantz) of een soortgelijke schakeling waarbij je de interne vv en ev van elkaar loshaalt. Zodoende kan je van een surround receiver de pre outs van de fronts aansluiten op de pre in van de versterker.
In stereo gebruik je dus alleen de stereo versterker (surround receiver staat dan uit) en je stereo bronnen zijn op deze stereo versterker aangesloten.
In surround zet je de surround receiver + stereo versterker aan en zet je op de stereo amp het knopje power amp direct (of iets soortgelijks) aan. Je receiver stuurt dan de center en surrounds aan en je versterker de frontspeakers.

Alle hdmi apparaten gaan dus naar de receiver. Er gaat 1 hdmi naar de tv.

Zo heb ik het dus ook. Werkt makkelijk (zelfs mijn blonde vrouw kan dit moeiteloos bedienen) en ik geniet zodoende ook vollop van stereo wat voor mij de hoofdmoot is.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

clicquot

hij wil geen pre outs van av gebruiken... heeft uw blonde vrouw een alternatief ?  ;)

tjobbie

#9
Hij kan toch simpel 1 input van z,n stereo voorversterker gebruiken voor de interface met een av processor/receiver. Voor puur stereo heeft ie dan z,n andere inputs toch over zonder dat er een av dac tussen komt.
Zo doe ik het ook, en ook exact om dezelfde redenen om het stereo onaangetast te laten.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

quattronl

Quote from: clicquot on January  7, 2014, 21:03:37
hij wil geen pre outs van av gebruiken...
In stereo niet nee, en dat wil ik ook niet. Tenminste, zo lees ik het bij hem.
Zoals ik het voorstelde is stereo en surround gescheiden. In stereo gebruik je de receiver niet, niks geen pre outs e.d. Gewoon stereo in z'n puurste vorm zoals stereo bedoeld is.
In surround gebruik je juist het potentieel van je mooie stereo amp wel. Ontlast de receiver ook. Voor mij ideaal en voor de TS ook als ik zijn verhaal zo lees. Maar ik kan het ook verkeerd gelezen hebben natuurlijk ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

tjobbie

Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

Rolandm

Ik heb blijkbaar niet goed genoeg omschreven wat ik graag wil.

Mijn huidige situatie is alsvolgt.

Ik heb een Bow Warlock voorversterker met daarop aangesloten 2 mono eindversterkers van CI Audio type D500 MKII.
De luidsperkers zijn van Avalon type Eclipse.
Ik stream audio via een linn Majic DS welke gekoppeld is aan een betere DAC van audio note 3.1

Al wat ik eventueel wil is 5.1 surround afspelen zonder enige onderbreking van het stereo signaal. Ik genoeg geïnvesteerd om mijn audioset op niveau te krijgen maar 5.1 maar geen invloed hebben hierop.
Ik wil voor het afspelen van stereo dus geen tussenkomst van een andere versterker/DAC of receiver want dat levert alleen maar een verslechtering van het geluid op.
Als ik live concerten wil luisteren of een film wil bekijken, wil ik graag wel genieten van de toegevoegde waarde van 5.1, zeker op het gebied van DVD audio.
De speakers en de andere extra apparatuur moet ik nog aanschaffen maar wat heb ik nodig om geen enkele concessie te doen aan het stereo geluid en als ik met mijn voor/eind combinatie wil gebruiken om toch 5.1 af wil spelen. Maar ... stereo gaat voor alles en daar wil ik geen enkele concessie op stereo gebied want ik heb nog geen enkele HT receiver gehoord welke maar enigszins in de buurt komt van mijn voor/eind combinatie. Alleen de Denon AVC-A1HDA kwam iets in de buurt maar kwam tekort omdat hij niet de controle en dynamiek had om mijn Avalon speakers strak aan te sturen. De Onkyo TX-NR5010 kwam al helemaal tekort op 2 kanaals stereo.

In ben inmiddels iets wijzer geworden op HT gebied.
Misschien moet ik wel over gaan naar een Primare 31.7 voorversterker met 3 extra eindversterkers.





tjobbie

Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

quattronl

Quote from: tjobbie on January  8, 2014, 00:31:43
Volgens mij begrijp je ons eerder niet.
Valt wel mee hoor ;)

Enigste wat qua apparatuur in zowel stereo als surround gebruikt gaat worden zijn de ev's (en dus de frontspeakers).
Als deze ev's beschikken over minimaal 2 inputs dan ben je klaar: vv op de ene (zoals nu) en pre out fronts van de receiver op de andere.
Hebben ze maar 1 input dan zou ik niet zo snel een oplossing weten, behalve 2 stekkertjes wisselen als je van stereo overschakelt naar surround.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

marconist

Dit gaat weer uitlopen op een teleurstelling met multichannel sound ..... omdat er wordt uitgegaan van: "ik plak er een paar kanalen bij en dan heb ik surround geluid".
Zo steekt de zaak niet in elkaar: surround vereist een uiterst nauwkeurige balans tussen álle kanalen. Ook de plaatsing van de surroundspeakers is belangrijk!

Wellicht lukt het door een receiver/decoder in te zetten die de twee CI's gebruikt voor de fronts en dan goed inregelen, wellicht met wat hulp van Audessey o.i.d.

Vereist natuurlijk wel e.o.a. schakelkast die de preamp-outs omschakelt alsmede de inputs van BR en andere bronnen, die wellicht ook dienst doen op de Warlock.
Lastig te vinden denk ik.  Zelfmaken dus.  8)



clicquot

#16
Quote from: quattronl on January  7, 2014, 21:42:12
In stereo niet nee, en dat wil ik ook niet. Tenminste, zo lees ik het bij hem.
Zoals ik het voorstelde is stereo en surround gescheiden. In stereo gebruik je de receiver niet, niks geen pre outs e.d. Gewoon stereo in z'n puurste vorm zoals stereo bedoeld is.
In surround gebruik je juist het potentieel van je mooie stereo amp wel. Ontlast de receiver ook. Voor mij ideaal en voor de TS ook als ik zijn verhaal zo lees. Maar ik kan het ook verkeerd gelezen hebben natuurlijk ;)

Dat is wat ik al eerder aanhaalde (want doe het zelf zoals je zegt ook) en waarop ik de reactie las 'ik wil geen pre outs gebruiken van een AV'... in surround begreep ik dan (dat details stond er eerst niet in, in de originele post)? Dan ga ik er van uit dat de man vindt dat de AV toch het geluid beïnvloedt van de fronts, ook al zijn ze aangesloten op de VV. Vandaar dat ik opperde om te zoeken naar een 'muzikale' decoder of blu ray speler (die zo dicht mogelijk aansluit op het stereogeluid waar hij nu naar luistert).

Iow: stereo staat los van surround, dat is makkelijk, tenzij de man eenzelfde sound wil als bij stereo (maar dan meerkanaals), dan begrijp ik dat hij zegt ik wil geen simpele AV ertussen. Dan is wat marconist aanhaalt van toepassing 'plak er iets bij en het is surround'. Met zo'n stereoset, wil je meerkanaals ook op hetzelfde niveau vind ik... dat wordt dan zoeken, proberen en hopen dat het matcht.

quattronl

#17
TS heeft idd niet vermeld op welk niveau surround moet komen. Qua aansluitingen hoeft dat niet veel verschil te maken.
Voor mij is stereo ook belangrijker dan surround. Ik heb dan ook een 'eenvoudige' surround receiver in verhouding tot mijn stereo amp. Ik vermoed (maar dat is dus een aanname) dat de TS er ook zo over denkt.

Ik vermoed ook dat de TS niet zit te wachten op zelfgemaakte schakelkastjes ;) Ik zou dat ook niet hoeven. Maar da's een keuze.

Ik zie dat de ev's zowel XLR als cinch als input hebben, incl schakelaar. Dan ben je dus klaar want zo kan je zowel stereo als surround gebruiken  :pompom:
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW