WMV9 & Privacy?

Started by Shorty, January 18, 2004, 23:59:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Windows Media Player 9, de codec waarmee Microsoft een nieuwe HD-standaard probeert te vestigen, beschikt over een DRM (= Digital Rights Management). Daarmee moet illegaal kopi"eren worden bestreden. Elke keer dat een met DRM beveiligd WMV9-bestand wordt afgespeeld, zoekt je computer contact met een server van Microsoft, die jouw pc een sleutel verstuurt zodat je het programma kunt bekijken.

Wie WMV9 downloadt zou eens de moeite moeten nemen de licentievoorwaarden helemaal door te lezen. Vooral het gedeelte over privacy is interessant: Microsoft belooft plechtig dat de op jouw pc verzamelde gegevens niet aan anderen worden doorgegeven. Behalve aan iedere Amerikaanse overheidsinstelling die daarom verzoekt!  :P

Nu zijn wij hier op dit forum natuurlijk allemaal brandschoon ::) , maar wat als bijvoorbeeld de RIAA straks behalve Amerikaanse Napster-, en Kazaa- klanten ook Nederlandse bezitters van illegaal gedownloade muziek wil gaan vervolgen? Men dient een klacht in bij een Amerikaanse openbare aanklager; die verzoekt Microsoft om een lijst van klanten met minstens een x-aantal MP3-bestanden op hun pc, en bingo: de eerstvolgende keer dat je uit een vliegtuig stapt wordt je bij de douane aangehouden omdat Amerika om je uitlevering blijkt te hebben verzocht aangezien je een boete van (pagweg) een ton nog niet betaald hebt. (Of Nederland levert je gewoon uit, want Nederland levert tegenwoordig elke onderdaan uit, als Amerika daarom vraagt.)

Is dat de prijs die we willen betalen om HD-DVD's te mogen zien? Of vinden we dat Microsoft (of wie dan ook) de vinkentering kan krijgen met z'n DRM en z'n WMV9? Of is het allang te laat en weet de sectie stiekem allang wat iedereen uitvreet  >:(, elke keer als we een Windows update ophalen?

MtBzrgdGr,

Bart J.


VlisChris

Dat Microsoft in je windows kan kijken is toch al vrij lang bekend? Elke versie heeft naar mijn weten een backdoor die door amerikaanse (en wellicht andere) geheime diensten gebruikt kan worden om op je pc te kijken. Het precieze weet ik er niet van, en ik weet niet in hoeverre dit een hoax is, maar dit is in ieder geval het verhaal dat ik altijd hoor :).
Verder denk ik ook niet dat de amerikanen je zullen aanhouden als je een x-aantal mp3's in bezit hebt. Daar zal veel en veel teveel admin in gaan zitten denk ik. Het is niet zo eenvoudig om even te ontdekken op welke vlucht je het land binnenkomt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Hertog_Martin

Dit is nogal oud nieuws en betreft de mediaplayer van windows.

Al het nieuws was toen alleen omtrend de privacy statement en daarna is er nooit nieuws geweest dat iemands privacy misbruikt zou zijn.

en wie speelt er nou zn mp3tjes etc in wm9 af? :D
en met legale dingen zal je al zeker nergens last mee krijgen.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Shorty

Quotedaarna is er nooit nieuws geweest dat iemands privacy misbruikt zou zijn.

Wie WMV9 heeft gedownload heeft Microsoft toestemming gegeven om in z'n bestanden te snuffelen.... En niet alleen in de Mediaplayer-bestanden. Daarin gaat WMV9 kennelijk verder dan vorige versies van dat programma. (Kleine moeite toch, om even door de e-mails te lopen om op een paar sleutelwoorden te zoeken  :-X )

In Amerika wordt door de RIAA de ene na de andere procedure aangespannen tegen mensen met MP3-bestanden op hun pc. Een paar studenten hebben daar rechtzaken afgekocht omdat er een boete van vele tonnen boven hun hoofd hing. Ze kunnen nu vier jaar lang elk jaar duizenden dollars ophoesten. In een geval liep het bedrag op tot zo'n $25.000. :P

De RIAA verkrijgt de IP-adressen van die mensen van de providers. Maar hoe komen ze erachter dat iemand een paar duizend van die dingen in z'n pc heeft  ??? ?
Ik vraag me wel eens af wanneer de RIAA zin krijgt om in Europa achter de Napster- en Kazaaklanten aan te gaan... Er zijn Amerikaanse copyrights geschonden, dus ook elke Nederlandse overtreder kan nu op z'n vingers natellen wat hem/haar boven het hoofd hangt  :-[

Bart J.



VlisChris

Quote from: Jack van Dijk on January 19, 2004, 08:27:52
Het is heel eenvoudig om te zien op welke vlucht jij het land binnenkomt want luchtvaartmaatschappijen moeten tegenwoordig hun passagierslijsten overleggen voordat het toestel mag vertrekken en landen in Amerika.

Jack

:-[
Niet zitten op letten bij mijn presentatie Personen Vervoer een paar weken terug :-[ (en natuurlijk het nieuws ook helemaal niet gevolgd :-X)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jaco

Moet je maar geen illegale dingen doen. Het begint met een MP-3, die gratis gedownload wordt. Daarna een film, en dan is er geen houden meer aan en ga je misshien wel denken dat je dan ook maar een versterker, speakers en TV gratis ergens uit een huis kan halen om ze op te luisteren/kijken.

Big brother is watching you !

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shorty

Jaco,

QuoteMoet je maar geen illegale dingen doen.

Het downloaden van muziek van internet is en blijft diefstal, dat ben ik geheel met je eens. Maar is het OK dat de politie zonder dat je er van weet stiekem in je bureaula kijkt om ernaar te zoeken? In Nederland moet de politie daarvoor een huiszoekingbevel hebben, toch? Maar daar trekken de Yanks zich niks van aan; die hebben lak aan de Nederlandse rechtsstaat.

QuoteHet begint met een MP-3, die gratis gedownload wordt.

Ik denk dat op dit forum wel mensen posten die op hun DVD-speler wel eens een R1-schijfje afspelen. Verboden! Stick 'em up motherf***ers! You're all under arrest! :mad: ;D
En 't gaat de sectie stiekem niet alleen om MP3 enzo, maar onze transatlantische bondgenoten vinden nu elke arabische naam verdacht, en elke Nederlander zit natuurlijk ;) in de drugshandel :o, enzovoorts.

Inderdaad: Big Brother is watching you. Maar ga ik voor deze broer mijn ramen en deuren open zetten? Dacht het niet...

Vrgr,

Bart J.







jaco

Ik heb vor al mijn R1 schijfjes netjes rechten betaald. Die zijn toegekomen aan de USA versie van de filmstudio. Ik benadeel inderdaad de Nederlandse afdeling van filmstudio's, maar daar maak ik me niet zo druk om.

Maar ik ben wel met je eens, dat zo maar op je PC kijken waarschijnlijk strijdig is met onze wetgeving. Inderdaad zullen Amerikanen zich daar weinig zorgen over maken gezien de andere dingen die ze ook gewoon doen: drugstransacties uitlokken, en dan om uitlevering vragen.

Nu maak ik me over dat laatste ook niet veel zorgen, iemand die bewust drugs verkoopt, en levens van anderen verziekt (ook dat van jou en mij, want de junk komt ook bij ons inbreken, of berooft ons) mag wel gestraft worden, en als het systeem in Nederland niet werkt moet misschien iemand anders het maar opknappen.
Gevangenis straf hier werkt blijkbaar niet afschrikewekkend genoeg.(verhaal van afgelopen weekeinde van dat LPF kamerlid die sprak over de hoogeschool van de kriminaliteit in de gevangenis)
Misschien dat bedreigingen met levenslange straffen in Amerika wel schrik aanjagen ?

Ik betwijfel of men op jacht gaat naar iemand die af en toe een MP-3 download, misschien wel naar de mensen die ze aanbieden.

Jaco

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Communicator

#8
Quote from: jaco on January 20, 2004, 07:50:48
Moet je maar geen illegale dingen doen. Het begint met een MP-3, die gratis gedownload wordt. Daarna een film, en dan is er geen houden meer aan en ga je misshien wel denken dat je dan ook maar een versterker, speakers en TV gratis ergens uit een huis kan halen om ze op te luisteren/kijken.

Big brother is watching you !

Jaco


Ja......en als je thuis een spelletje COD speelt, ga je ook je leraar doodschieten.........

MaxxMark

Quote from: christiaan sauer on January 19, 2004, 00:58:33
Dat Microsoft in je windows kan kijken is toch al vrij lang bekend? Elke versie heeft naar mijn weten een backdoor die door amerikaanse (en wellicht andere) geheime diensten gebruikt kan worden om op je pc te kijken. Het precieze weet ik er niet van, en ik weet niet in hoeverre dit een hoax is, maar dit is in ieder geval het verhaal dat ik altijd hoor :).
Verder denk ik ook niet dat de amerikanen je zullen aanhouden als je een x-aantal mp3's in bezit hebt. Daar zal veel en veel teveel admin in gaan zitten denk ik. Het is niet zo eenvoudig om even te ontdekken op welke vlucht je het land binnenkomt.


Ik zou dit gevoelsmatig erg willen tegenspreken. Op mijn werk hebben we wel eens projecten voor microsoft lopen. En als je eens wist hoeveel er gedaan moet worden met betrekking tot privacy bescherming voordat iets opgeleverd kan worden valt je bek open. Gegevens over personen mogen alleen opgeslagen worden indien er duidelijk toestemming voor is gegeven. Indien niet het geval moet dit direct vernietigd worden. Dit is maar een klein voorbeeldje, maar het gaat nog veel verder, waar ik niet op in wil gaan.. Maar uit al deze zaken denk ik niet dat microsoft het zich kan veroorloven om een backdoor in elke windows variant te hebben. Als dat een keer uitlekt is het gedaan met microsoft. Het gaat in tegen alle privacy wetgevingen. Ze zijn echt ten dode opgeschreven als dat gebeurd. Om die reden en ervaring denk ik dat je voor microsoft niet bang hoeft te zijn. Ze zijn zich steeds vaker bewust dat men erg oplet op dit soort zaken.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com