Spijt van m'n aankoop..terecht of niet? Kef Q600C

Started by 12jeroen, November 14, 2013, 13:49:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

evilniek

Quote from: Midstar on November 17, 2013, 10:42:55
Ik zie dat je met een 5 kanaals Proceed als eindversterking speelt.
Had je de center hierop aangesloten of staat hij op de receiver?
Kijk anders eens even wat hij op de receiver doet, wissel het een en ander om.
De center vraagt veel met zijn 87DB en dit kan wel eens de bottleneck wezen icm de andere speakers.


(Ik weet niet of je reactie op mij slaat )Maar ik heb een Proceed 5 ja, en heb geen problemen met mijn Revel C32 center.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Rowdy

Heb je de luidsprekerkabel goed aangesloten? Dus '+' op '+' en '-' op '-'.

Xander32

Quote from: Rowdy on November 17, 2013, 18:07:33
Heb je de luidsprekerkabel goed aangesloten? Dus '+' op '+' en '-' op '-'.

^^


... 't lijkt vanzelfsprekend maar juist daardoor wordt het mogelijk over het hoofd gezien.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

devkon

{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Joske007

Quote from: RA SUBS on November 16, 2013, 18:45:46
Dat laag komt pas na het inspelen.
Klopt mijn vorige Kef R-600c heeft hiervoor een dikke 2-tal weken nodig gehad, denk dat de TS wat geduld moet hebben  :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

devkon

Quote from: Xander32 on November 17, 2013, 19:15:53
Ow sorry, jij had ook graag een aai over jouw bol gehad ::).

Neuh, meer dat er 'n beetje wordt opgelet  :smile:
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

12jeroen

Quote from: tajo on November 17, 2013, 00:13:59
Korte vergelijking van de specs:
Beiden een impedantie van 8 Ohm, en maximum output van 110 of 111 Watt.
Beiden Uni-Q drivers.

Sensitivity Q9C: 91dB, Q600c: 87 dB

Dus ja, minder gevoelig, en Audyssy geeft 'm dus terecht iets meer.

Frequency response Q9C: 50Hz to 27kHz, Q600c: 45Hz - 40kHz

Het frequentiebereik van de nieuwe speaker is beter; gaat zowel lager als hoger.
Dat levert allicht een ander geluid op,
dat mogelijk minder goed matcht met de rest of tekortkomingen van de receiver bloot legt.

De nieuwe centre heeft in principe meer overlap met subwoofer, die toch andere karakteristieken heeft. Probeer eens met de cut-off frequency te spelen?

Thanks heren, voor al jullie reacties.
Ik heb even gekeken naar de instellingen die audyssey heeft gemaakt.
Hij zet de center op full band, dus als ik mij niet vergis, is er geen sprake van een cutoff, toch?
Hij geeft dan toch gewoon al het laag weer op de center wat er in het materiaal, dus de film, zit?

@Tajo, bedankt voor je onderzoekje. Het is me nu duidelijk waarom audyssey de center harder zet, heeft dus te maken met de gevoeligheid. Dat wist ik niet.
Ik heb na de meting trouwens m'n receiver sowieso harder moeten zetten, het totaal geluid werd plotsklaps zachter weergegeven. Dat zal dus ook wel met de center te maken hebben?

Wat bedoel je met cut-off frequency spelen? Bedoel je waar ik de center laat stoppen laag weer te geven en waar de Rel het oppakt?
Ik zie op de Rel geen waardes staan, dus hoe stel je die bijvoorbeeld in op 80hrtz? Of moet ik de rel gewoon tot all the way laten gaan, zodat er een bepaalde frequentie dubbel wordt gepakt?
Ja, jullie lezen het al, ik ben een beetje een leek hierin ;-)

Quote from: devkon on November 17, 2013, 14:05:15
Jij vindt deze center kaal/blikkerig klinken tov je vorige center (in een lager segment). Op basis van dit vergelijk kan ik niet zeggen waar het probleem nu ligt? Daadwerkelijk aan je nieuwe center, of klonk je vorige center gewoon lekker vol. Misschien klinkt je nieuwe center wel meer waarheidsgetrouw.

Mocht het dan toch aan je nieuwe center liggen, waarom zou het dan aan de lage tonen moeten liggen? Misschien heeft het meer met de klankkleur te maken, ik kan het niet opmaken op basis van de waarnemingen van TS.
De klankkleur is een belangrijk gegeven bij de keuze van je center, om het geluid zo optimaal met de rest van je speakers te laten samenvallen.
Als je toch iets met dat laag zou willen experimenteren, zou je de center full range kunnen aansturen (al het laag naar de center) en vergelijken met een hoge crossover (zo veel mogelijk laag naar je sub).
Ik zou sowieso met Avia oid een timbre sweep doen (of hoe het dan ook heet). Dan gaat ie een rondje maken over al je speakers en kun je horen wat het klankkleurverschil is. Wie weet helpt dat in je onderzoek.
Verder zou het kunnen zijn dat je grotere center meer ruimte nodig heeft. Experimenteer daar 'ns mee. Ik heb de mijne iig 30cm van de achterwand staan, en dat scheelde, icm omhoogrichten, een hele bak.

Check ook even of de plus/min wel goed hebt aangesloten  ::)

Succes!

Ja, ik vrees ook, dat het inderdaad een klankkleurverschil is. Ik dacht, ik scoor gewoon weer wat van Kef, en dan de Q-serie, dat matcht altijd wel bij de rest van mijn Q-speakers...niet dus...
Quote from: rower on November 17, 2013, 10:48:58
Ik heb hier ook een q600, en ervaar totaal  niet wat jij noemt. Ik heb dan wel  niet zo goed vergelijkingsmateriaal hiervoor een Bose vcs10 gehad. Heb wel in de Saturn geluisterd naar wat andere centers maar dat is in die winkel niet zo makkelijk. Misschien komt het omdat mijn andere speakers ook van de q serie van kef komen dat die beter aansluit. Mijn audicey regelt hem zelfs op 40 hz crossover in dus bass geeft die zeker wel weer heb hem echter verandert naar 80 hz net zoals de rest van me speakers. Ik vind de center zeer helder en met film maar ook met muziek in dts of dts hd geeft die zeer zuiver de stemmen weer met genoeg body, gebruik 2.5 mm kabels van oehlbach bi wired. Na inspelen werd die wel dieper ik heb in ieder geval geen spijt van mijn aankoop.

Welke speakers heb jij dan van Kef ernaast staan?

En ja heren, natuurlijk heb ik de + op de + aangesloten...zo'n leek ben ik nou ook weer niet..;-)

Wat bedoel jullie trouwens met de TS?

gr. jeroen

Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer

twani

#33
Volgens mij moet de center helemaal niet Full Range worden aangespeeld :blink:

Die heeft veel te veel te doen en gaat daar niet lekkerder van klinken, echt niet.....

Midstar

Quote from: evilniek on November 17, 2013, 14:42:42
(Ik weet niet of je reactie op mij slaat )Maar ik heb een Proceed 5 ja, en heb geen problemen met mijn Revel C32 center.

Oeps, sorry man. Ik heb iets vreselijk door elkaar gehaald ,excuses.
Wilde via onderschrift achterhalen hoe het zat met de app. van de ts.
Hier is het niet goed gegaan, en heb verkeerd gekeken.

Midstar

Deze center moet gewoon op klein gezet worden en crossover op 80

Ts is topicstarter, ben jij dus.

tommie1

Zitten de draai knopjes op de achterkant goed bij de aansluitingen.
Doen de buitenste woofers het wel als je wat afspeelt. Anders heb je misschien bi-wire geselecteerd.

ruudjoo

Als je mono muziek, of stereo muziek draait en er "surround" van laat maken door je receiver verbaast het mij niet dat het raar (slecht) klinkt, vooral uit je center speaker.
Mijn ervaring is ook dat een echt goede speaker die je voor het eerst hoort erg saai kan klinken.
Heb het zelfde gehad met mijn Tannoy Eyris DC, zo saai maar zo natuurgetrouw, geen kleuring en zo. Ben nu zeer tevreden.
Is het laatste ding dat hier ooit weg zou gaan.
Marantz SR5008 ; Focal Chorus 726S ; Tannoy Eyris DCC ; LG 32LK450 ; Philips BDP 9500 ; Subwoofer met Peerless en Hypex DS4.0 ; Dared MP-15 buizenbak ; Harman Kardon HD990 CD ; Rega P2 met Phonodude  (zelfbouw) ; hele volle reservebank.

devkon

Quote from: twani on November 17, 2013, 22:50:26
Volgens mij moet de center helemaal niet Full Range worden aangespeeld :blink:

Die heeft veel te veel te doen en gaat daar niet lekkerder van klinken, echt niet.....

Wat mij betreft, en ook zo bedoeld, als een test. Puur om te vergelijken. Uiteindelijk zou ik ook niet je/deze center full range aansturen.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

devkon

Quote from: 12jeroen on November 17, 2013, 22:38:06
En ja heren, natuurlijk heb ik de + op de + aangesloten...zo'n leek ben ik nou ook weer niet..;-)

Heeft niks met je expertise te maken, is gewoon een veel voorkomende fout. Ik kwam er ook zo een keertje achter.  :angel: En dat kun je eenvoudig nalopen, dus ik hoop dat je dat dan ook gedaan hebt  :smile:
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

12jeroen

Ben ik weer...

Ik heb jullie tips ten harte genomen en het volgende gedaan:

Op deze site heb ik de gids voor het instellen van je subwoofer gelezen en de kantelfrequenties aangepast zoals staat beschreven, zo ook de center.

Inmiddels heb ik de center ook al zo'n 30 uur ingespeeld en het lijkt wat fraaier te worden allemaal.

Waar ik nog niet uit ben, op mijn Onkyo kan ik ook LPF van LFE instellen. Dat snap ik niet..Ik heb toch al de kantelfrequenties ingesteld voor de fronts, center en surround, waarom moet ik dan ook nog de sub instellen?
Ik heb 'm nu maar op 120 gezet, en de Rel ook helemaal opengedraaid naar 120.
Is dat correct?
Raden jullie aan om THX instellingen te gebruiken, dus alles op 80 hrtz te zetten, of de kantelfrequenties in te stellen aan de hand van de speakers en het artikel van Hifi.nl over de sub?

Hoor 't weer graag..

Gr. Jeroen
Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer

yorkie13

Ik zou THX als basis nemen en kijken hoe dat klinkt.

Je kan je fronts en center eventueel naar 60 hz zetten.

Qlivian

ondanks dat het eenkef q serie betreft is dit toch gewoon een hele andere speaker.? Ik viond het dan niet zo gek dat alles anders klinkt.
ik vraag me dan ook af ondanks de speaker klein is maar wel goed vol geluid gaf naar jou mening. waarom zou je dan een andere center speaker kopen alleen omdat hij groter is en je de klank niet kent.
maar goed het is gedaan.ik heb ook dezelfde center van de serie. dat is juist het belangrijks dat je center goed integreert met de rest van je speakers.

na een tijdje zal je speaker wel wat los komenzoals hier al vaker is gezegd. succes ermee en anders gewoon weer naar de winkel de boel omrulen
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

12jeroen

Heeft iemand hier nog een reactie op?

Waar ik nog niet uit ben, op mijn Onkyo kan ik ook LPF van LFE instellen. Dat snap ik niet..Ik heb toch al de kantelfrequenties ingesteld voor de fronts, center en surround, waarom moet ik dan ook nog de sub instellen?
Ik heb 'm nu maar op 120 gezet, en de Rel ook helemaal opengedraaid naar 120.
Is dat correct?


Gr. Jeroen
Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

dvd-fan

Ik heb ook een onkyo versterker. Zet deze op 80 hz. Dan wordt alles wat lager is als 80 hz naar de sub gestuurd. De sub gewoon vol open zetten 120 hz. Alles boven de 80 hz komt toch niet naar de sub.
Als ik bij mij audyssy heb gedraaid en ga nameten met een db meter klopt er vaak niks van. Ik speel met 7.1 opstelling en mijn side en rear speakers staan veel te zacht. Ik regel altiid zelf handmatig even na.
db meter kost een paar tientjes bij conrad.
Succes ermee
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

evilniek

Nope, het gaat hier over het lowpassfilter, deze zet je op 120Hz, het crossover van je andere speakers kun je dan idd op 80Hz zetten.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

12jeroen

snap het bijna...
wat wordt dan bedoeld met lpf van lfe?
ik denk loww pass filter van low frequentie effects...
maar wat bedoelen ze daarmee dan?
Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer

evilniek

#48
De lpf van het lfe bepaald welke frequenties weergegeven kunnen/mogen worden naar boven toe, zet het lpf op 80Hz en de subwoofer zal alleen 80Hz en lager weergeven, maar sommige films hebben in het lfe wel geluidsinformatie tot 120Hz(het lfe kanaal is een discreet kanaal) weer, dus word er over het algemeen aangeraden om deze setting op 120Hz te zetten(deze setting is vooral belangrijk bij 5.1 content. Aangezien je bij stereo 2.0 content, geen discreet lfe kanaal hebt, zal je subwoofer sowieso nooit boven de 80Hz uit komen)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

12jeroen

Aha, thanks voor de uitleg, ik snap 'm nu.
Dan staat ie mijns inziens bij mij goed ingesteld.

Dus er wordt aangeraden een losse decibelmeter te kopen ipv audyssey te gebruiken?
Ik dacht dat audyssey juist zo betrouwbaar is...

En dan gewoon op m'n zitplaats dat ding vasthouden en over iedere speaker hetzelfde geluid laten spelen om te zien of de speakers even hard klinken? Heb daar nul ervaring mee. Op welke frequentie dan? Kan ik dan een dvdtje waarop thx-instellingen staan gebruiken daarvoor? Of beter de testtoon van m'n receiver?
Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer