2 LP's wassen bij forumlid

Started by Dirk, November 2, 2013, 17:43:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

ik heb hier een tweetal LP's die lijmresten aan beide kanten hebben zitten, wat het gevolg is van enkele kleine stukjes dubbelzijdige tape die m'n slipmat op de vorige DT netjes vasthield.  (de resten zijn erop gekomen toen ik die slipmat eens per ongeluk had omgedraaid, wat maakte dat de lijmresten van de onderkant terecht kwamen op het vinyl wat ik daarna afspeelde :blush:)
het zijn allemaal kleine puntjes lijm, die erg goed hoorbaar zijn bij het afspelen.
enfin, deze resten krijg ik er hier niet af in de vaatwasser (= de manier waarop ik verder alle vinyl was), en ik ben ook wat huiverig voor het grondiger borstel- dan wel veegwerk.

daarom zou ik deze 2 eens willen proberen schoon te maken op bvb een Okko Nokki (oid), maw een platenwasser die z'n deugdelijkheid al lang heeft bewezen.
aanschaffen van zo'n wasser staat bovenaan m'n lijstje, maar het schoonmaken van deze 2 exemplaren is mogelijk ook het zetje wat ik nodig heb om effectief tot die aanschaf over te gaan.

Is er iemand in de ruime omgeving van Antwerpen, waar ik eens zou kunnen langskomen met m'n 2 plaatjes, om er een poging aan te wagen?  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Jumping Jack en Graphtuner wonen toch niet ver?  Of hoe noem jij dat, op de parking bij 't stad?

Dirk

ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar dat wil nog niet zeggen dat ik mezelf ga uitnodigen hé...noem het maar Vlaamse terughoudendheid ;)
als ze het zien zitten zal ik dat vanzelf wel merken...en als iemand anders (die ik ook niet irl ken) zich aanbiedt, is dat natuurlijk ook ok
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Weet zeker dat ze dat alleen maar leuk vinden.

enne... Vlamingen terughoudend?  Ik kreeg een paar kleine op schoot toen ik afgelopen maandag de grens overstak  ;D  Wel beter opgevoed dan veel NLse kinderen  :thumbs-up:

Jumping Jack

Wat mij betreft, ben je welkom in Merelbeke Dynky...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Deleted Member 2

Heb je de truc al geprobeerd om met hetzelfde soort tape voorzichtig te proberen om dit resten er af te krijgen. Niet hard aandrukken en loodrecht omhoog de tape er van af trekken.
Op gladde oppervlaktes lukt dat redelijk goed.

Dirk

Quote from: Onder013 on November  2, 2013, 19:31:01
Heb je de truc al geprobeerd om met hetzelfde soort tape voorzichtig te proberen om dit resten er af te krijgen. Niet hard aandrukken en loodrecht omhoog de tape er van af trekken.
Op gladde oppervlaktes lukt dat redelijk goed.
niet met deze "heavy duty" dubbelzijdige tape, dat ga ik echt niet proberen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

brtram

Ik denk dat je met een platenwasser niet veel verder komt  :(
Zelfs met een hogedruk spuit zal je de lijm niet uit de groeven krijgen.

Je zal eerst met een oplosmiddel* de lijm los moeten weken en dan met een houten tandenstoker de restanten lijm heel voorzichtig van de groef trekken.
Als dit lukt kan je de platenwasser inschakelen.
Ga niet met wattenstaafje, kwastje, doekje, papier of een borstel aan de gang, dan wrijf je de lijm alleen maar dieper in de groef.

*probeer b.v. thinner, terpentijn, spiritus of stickerverwijderaar.
Vinyl kan veel hebben, maar test eerst even op de uitloopgroef of het vinyl niet smelt  ;)


Deleted Member 2

Quote from: Dynky on November  2, 2013, 19:41:54
niet met deze "heavy duty" dubbelzijdige tape, dat ga ik echt niet proberen ;)

Ok. durf je het wel aan met zo'n papier (prijs) sticker die bijvoorbeeld op een cd doosje zit? Ik vrees dat het met een platenwasser een hele opgave zal worden.

Succes in ieder geval.

Graphtuner

Quote from: AbZ on November  2, 2013, 18:24:29
Jumping Jack en Graphtuner wonen toch niet ver?  Of hoe noem jij dat, op de parking bij 't stad?

enkel een knosti ter beschikking hier... anders was je welkom...
ik wil mezelf al eens langer bij jou uitnodigen trouwens, heel benieuwd naar je set... ik zal Jumping Jack en eventueel zijn platenwasser meebrengen  ;D
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

provia_f

Met stickerverwijderaar zou ik uitkijken; aceton-achtigen tasten wellicht je vinyl aan. Als de lijmresten nog zacht zijn, kan je het wel eens met IPA proberen; daarmee verwijder ik ook wel eens lijmresten van prijsstickers. Ik zou het dan gewoon met een microvezeldoekje proberen en de plaat na afloop met de 1 of andere Knostinokki nog eenm keertje na-reinigen.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

roeleken

Hee heerlijk laat, maar is invriezen nog een idee? Woon hier in zeeuws vlaanderen en heb een platenwasser, maar denk niet dat je er lijmresten mee af krijgt.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Dirk

invriezen???

fwiw ; intussen zijn de 2 betreffende platen gewoon met IPA onder handen genomen om het meeste vd lijm er af te krijgen...en daarna een paar keer met de Okki Nokki (die ik zelf heb aangeschaft), wat resulteert in een 95% schone plaat  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea