Extender, repeater, acces point of router

Started by skank1, October 5, 2013, 14:38:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Ik weet niet goed wat te doen..
Momenteel is situatie als volgt..
Telenet modem in inkom die ook wifi doet..
Ik wil 2 dingen
- wifi buiten.. Momenteel stopt deze aan het raam (dubbel glas)
- draadloos in mn dedicated op zolder.. Wifi daar is nu 0,0 .. Op. Het eerste verdiep is ontvangst wifi nog net te doen.. Op 2de verdiep niks meer en op zolder helemaal niet.ik heb in de dedicated wel bedraad internet en gigabit switch.

Wat is de eenvoudigste en goedkoopste oplossing dat zeker werkt?
1 toestel? 2 toestellen?
Liefst 1 die ik makkeijk kan verplaatsen?

Zeg maar...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

KILLorBE

Ik heb zelf 2 routers waarvan ik er een als AP gebruik, deze staat vlak bij het raam (HR++ glas) op de 2e verdieping, m'n schuurtje staat hemelsbreed een meter of 15 verderop en daar haal ik ~20Mbps.
Als het bereik buiten niet voldoende is, of je kunt de router niet goed plaatsen dan zou je ook een buitenantenne kunnen nemen, dat wil ik zelf ook nog, maar daar heb ik geen ervaring mee.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

dennism

Voor dit soort situaties gebruik ik eigenlijk altijd Ubiquiti AP's, makkelijk te configureren en werken ook samen ipv omgebouwde routers en goedkope access points zonder intelligentie op netwerk niveau. Kost alleen wel wat, al heb je voor ongeveer 250 euro 3 AP's van enterprise kwaliteit of 1 AP voor zo'n 90 euro. Met 1 AP op zolder, een centraal in het huis op de begane grond en een bij het raam moet je dan makkelijk de dekking hebben die je wil met alle voordelen van een intelligent wifi netwerk.

In dit soort situaties zou ik zeker niet kijken naar het goedkoopste, maar naar iets dat goed prestreerd, zeker bij Wifi is goedkoop vaak duurkoop. zeker als je allerlei apparatuur van verschillende merken door elkaar gaat gebruiken.

Hanky Panky

Kijk eens naar accesspoints van Engenius, die installeert mijn ICT buurman altijd in 'moeilijke' gebouwen (Qua WiFi). Die hebben een iets sterkere zender.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

activ

Het mooiste is als je richting enterprise spul gaat inderderdaad, dan kun je tenminste ook roaming doen van de ene AP naar de andere. (en dat het ook echt werkt). Voor buiten kun je waterbestendig spul kopen of een AP binnen en dan een losse antenne buiten. Cisco werkt heel goed voor dit soort dingen, maar is duur en vereist veel kennis om goed te krijgen.

Xander32

... ik heb een krachtige Asus router met de Kpn Experiabox verbonden, in die laatste het wifi uit gezet, en heb nu achter in onze tuin nog ruim 24mbit/s.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

The Foundation

ik heb zelfde situatie ,
ik zou een wifi router op zolder zetten ( wel 1 draad trekken)

skank1

Mmm denk dat ik eens zal zoeken voor een accespoint ,en dit eerst ga proberen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Joske007

Quote from: Xander32 on October  6, 2013, 08:37:27
... ik heb een krachtige Asus router met de Kpn Experiabox verbonden, in die laatste het wifi uit gezet, en heb nu achter in onze tuin nog ruim 24mbit/s.
Ik heb een asus rt-n66u, helaas boven op zolder bijna geen bereik  >:(
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

dennism

#9
Quote from: Hanky Panky on October  6, 2013, 01:50:05
Kijk eens naar accesspoints van Engenius, die installeert mijn ICT buurman altijd in 'moeilijke' gebouwen (Qua WiFi). Die hebben een iets sterkere zender.

Enginius kan ook leuk spul zijn idd.

Quote from: activ on October  6, 2013, 06:21:40
Het mooiste is als je richting enterprise spul gaat inderderdaad, dan kun je tenminste ook roaming doen van de ene AP naar de andere. (en dat het ook echt werkt). Voor buiten kun je waterbestendig spul kopen of een AP binnen en dan een losse antenne buiten. Cisco werkt heel goed voor dit soort dingen, maar is duur en vereist veel kennis om goed te krijgen.

Kennis valt bij Cisco wel mee als je het aantal AP's beperkt houdt, probleem is denk ik vooral de kosten. Wij draaien zelf op de zaak met cisco en ik denk dat de AP's zo'n 300-400 euro per stuk zijn en dan geloof ik nog 1500 euro per controller.....

MegaJ

#10
Ik heb hier achter het kabelmodem een router van TP-link met één aangepaste antenne. Ik heb er een grotere op gezet en heb overal in huis en in de tuin goed bereik. Zelfs verderop in de straat nog en dit terwijl de router in de meterkast hangt.


Zie:
http://www.sweex.com/nl/assortiment/internet-networking/antennas/NA031/
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Florian

Ik heb hier in huis gewoon 3 routers staan en in de tuin een wifi repeater zo heb ik overal maximaal bereik! Kost een beetje maar dan heb je ook goed internet! :D Als je een goedkope oplossing wilt is het vaak gewoon alleen een wifi repeater echter is bij de meeste goedkope dat de internet snelheid meteen gehalveerd.


skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

#14
Ik heb cisco wap121 gekocht, roaming werkt, ze zijn als een pool te configureren, en ondersteunen meerdere vlans met dot1q over een trunk.
Kosten rond de 100 euro.

Nog echte bereik test gedaan, maar leek niet minder dan de dlink dir655 die ik er nu gebruik als access point (2 hoog)

Er komt er 1 in de meterkast op begaande vloer, en 1 op 2 hoog in een kamer bij het trappenhuis.
Ze zijn POE, dus je zou alleen maar een UTP hoeven trekken, mits je natuurlijk een switch hebt die POE ondersteund.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

activ


Xstream

#16
Quote from: Joske007 on October  6, 2013, 10:17:47
Ik heb een asus rt-n66u, helaas boven op zolder bijna geen bereik  >:(
Herkenbaar. Heb laatst de opvolger de Asus rt-ac66u gekocht. Als vervanger van m'n TP-Link van 3 tientjes. Wat blijkt, de TP-Link doet 't gewoon beter ... Echt heel matig bereik die Asus routers.
Al is de Asus vooralsnog niet uitgevallen, wat de TP-Link met laatste firmware 1x in de maand deed. Dus naja ... dan de TP-Link maar als AP ingericht. Ook best. Al is 't gek genoeg nog niet zo snel als alleen de TP-Link, dus nog maar wat gaan hobbyen, en anders gaat de Asus er weer uit.

M'n ervaring na een stuk of 10 routers is in ieder geval dat de duurste vaak nog de slechtste blijken te zijn - of in ieder geval geen klap beter.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Pjotr

#17
Quote from: Xstream on October 12, 2013, 13:54:27
Herkenbaar. Heb laatst de opvolger de Asus rt-ac66u gekocht. Als vervanger van m'n TP-Link van 3 tientjes. Wat blijkt, de TP-Link doet 't gewoon beter ... Echt heel matig bereik die Asus routers.
Al is de Asus vooralsnog niet uitgevallen, wat de TP-Link met laatste firmware 1x in de maand deed. Dus naja ... dan de TP-Link maar als AP ingericht. Ook best. Al is 't gek genoeg nog niet zo snel als alleen de TP-Link, dus nog maar wat gaan hobbyen, en anders gaat de Asus er weer uit.

M'n ervaring na een stuk of 10 routers is in ieder geval dat de duurste vaak nog de slechtste blijken te zijn - of in ieder geval geen klap beter.

Dan denk ik dat je toch echt eens goed naar je instellingen van de ASUS moet kijken. Die van mij heeft door het hele huis een superbereik, zelfs tot achterin de tuin probleemloos.
Zet je instelingen van je draadloze netwerk op N-only. Dat scheelt behoorlijk bij deze router t.o.v. de standaardinstelling.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Joske007

Gisteren met de antenne gespeeld en met inSSIDer een kanaal gezocht dat vrij was en nu heb ik met de Asus RT-N65U door het hele huis bereik   ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Xstream

Quote from: Pjotr on October 14, 2013, 09:03:49
Dan denk ik dat je toch echt eens goed naar je instellingen van de ASUS moet kijken. Die van mij heeft door het hele huis een superbereik, zelfs tot achterin de tuin probleemloos.
Zet je instelingen van je draadloze netwerk op N-only. Dat scheelt behoorlijk bij deze router t.o.v. de standaardinstelling.
Thanks, zal 't eens proberen. Deze variatie nog niet geprobeerd.
Al ben ik niet de enige met dit probleem hoor. Wellicht als ik een tuin had dat ik dat ook haal met glas ertussen, maar ik heb 't dan over muren en plafonds ... dan blijft er weinig meer over. Dan blijkt zo'n simpele TP-Link 't beter te doen. Sterker nog, m'n UPC router had zelfs een beter signaal.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Pjotr

#20
Quote from: Xstream on October 14, 2013, 12:24:14
Thanks, zal 't eens proberen. Deze variatie nog niet geprobeerd.
Dit zijn mijn Wireless instellingen op m'n ASUS RT-N66U:



De router staat bij mij op de 1e verdieping en op een vrij kanaal (wordt niet verstoord door de buren).
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Xstream

Thanks, heb dit ingesteld, maar niet echt met noemenswaardig verschil. Vaste kanalen (beste met inSSIDer bepaald) ingesteld, 20 Mhz vast, 40 Mhz vast etc ... bereik blijft min of meer hetzelfde. En sowieso wispelturig. Signaalsterkte geeft ook elk uur van de dag weer andere resultaten. Het bereik is er wel, maar van de 120Mb/s blijft er in m'n slaapkamer +- 10 Mb/s over als 't meezit. Das op zich nog niet zo erg, is snel zat voor btje streamen en surfen. Maar 't is meer de reactie tijd traag is. Dat gaat op de 1 of andere manier op de TP-Link sneller (waar ik ook iets meer bereik mee heb).

Nu even een reset naar factory defaults gedaan en dat lijkt dan nog 't meest stabiel te draaien.

Vind 't qua bereik sowieso geen stap beter, en dus eigenlijk minder, als de TP-link die 5x zo goedkoop was.
Enige is dat de TP-Link er de afgelopen maanden soms even uit knalde, waarvoor ik dus ook de Asus kocht.
Gebruik de TP-Link nu als AP en de Asus ook maar gehouden. Gaat dan nu wel prima met 't bereik.

Had wel wat meer verwacht van die Asus. Vind 't ook behoorlijk irritant dat je bij elke wijziging zo'n beetje moet wachten omdat die 't dan direct gaat uitvoeren ipv eerst al je instellen te doen en zelf bepalen wanneer je reboot / saved. 
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Paul1967

Wil je goede draadloze ontvangst zonder snelheid in te leveren of uitval:

Engenius access point kopen de ecb300 of ecb350. Kosten vanaf 100 euro. Dit zijn echte monsters qua wifi bereik.
Stel hem in op 20dBm = 100mW (maximale zendvermogen wat hier is toegestaan) en een rustige kanaal pakken via inSSID, parkeer hem op een goede plek in huis d.w.z niet in de buurt van je modem zelf of dect telefoon. Moet je dan eens opletten: vol bereik tot tientallen meters ver in en om het huis.
Een doorsnee modem zit rond de 17dBm = 50 mW en haalt misschien net de bovenverdieping met moeite, laat staan een zolder of achter in de tuin.
Woon je niet in een drukke stad/wijk met veel buren (lees: veel wifi verkeer) om je heen, kan je hem zelfs hoger instellen tot 29dBm = 800mW. Keer uitgeprobeerd en had nog bereik tot eind van de straat (zo'n 100 meter) met een linksnelheid van 36mbps op mijn HTC One :omg:

dennism

Wist niet dat de HTC One hier in nederland ook met illegaal hoge zendvermogens werd uitgeleverd.

Paul1967

Quote from: dennism on November 11, 2013, 14:40:25
Wist niet dat de HTC One hier in nederland ook met illegaal hoge zendvermogens werd uitgeleverd.

samengevoegd citaat uit mijn bericht: met de Engenius op 29dBm zendvermogen ingesteld had ik tot eind van de straat (100 meter) nog draadloos bereik en een linksnelheid van 36mbps op mijn HTC One.

:notify: Waar lees jij dat ik het over zendvermogen van mijn HTC heb?